Siemens VDO zorgt voor een doorbraak in automobiele navigatie. De onderneming lanceert een driedimensionale kaartweergave met de kwaliteit van een foto. De weg kwijtraken is nu bijna niet meer mogelijk door de gedetailleerde weergave van de werkelijkheid, honderden digitaal geïntegreerde oriëntatiepunten en een realistische simulatie van hele stadswijken. Bestuurders kunnen zelfs bij zeer ingewikkelde kruispunten en in onbekende grote steden nog eenvoudiger en vooral veiliger hun bestemming vinden. De ontwikkeling van deze state-of-the-art-navigatie is gebaseerd op het open en vrij schaalbaar systeemplatform TLA (Top Level Architecture). Met de serieproductie zal eind 2007 worden begonnen.
Voor de 3D-weergave in een tot nu toe ongeëvenaarde beeldkwaliteit stelt Siemens VDO de digitale weergave van de werkelijkheid voor het eerst samen uit maar liefst drie landkaarten. De basis is een zogenaamd 'Digital Terrain Model' (DTM), waarmee het aardoppervlak in kleine vierkantjes wordt opgedeeld. Aan de hand van deze clusters kan het terreinverloop met al zijn hoogtes en dieptes tot in het kleinste detail worden nagetekend. Over dit raster leggen de ontwikkelaars gedigitaliseerde satelliet- en luchtopnames. Als derde laag worden vervolgens de digitale wegenkaarten in de afbeelding geïntegreerd, zodat de bestuurder altijd een actueel en volledig zicht op het verloop van het traject heeft.
Absolute highlight van de 3D-navigatie van Siemens VDO is de fotorealistische weergave van stedelijke gebieden. Voor een betere oriëntatie in grote steden heeft Siemens VDO daarom tal van bekende gebouwen gedigitaliseerd en op uiterst realistische wijze in de databank opgeslagen. Daarnaast worden vele gebouwen op basis van hun plattegrond door de computer geconstrueerd. Zo ontstaan op de monitor realistische afbeeldingen van hele straten die de bestuurder zonder vervorming als door de zoom van een videocamera vanuit het gewenste perspectief kan bekijken.
In tegenstelling tot andere navigatiesystemen komen de oriëntatiepunten bij Siemens VDO niet geïsoleerd op de kaart te staan, maar zijn ze volledig met het totale systeem en de databanken van andere beschikbare informatieproviders gelinkt. Met een druk op de toets kunnen daarom bij elk belangrijk bouwwerk toeristische tips, openingstijden of adresgegevens worden opgevraagd, telefoonverbindingen of bestemmingslinken mee tot stand worden gebracht. Tot de geplande serieproductie van het systeem eind 2007 zal Siemens VDO samen met de databankproviders op deze wijze de 100 belangrijkste steden in Europa afdekken.
Maar met de 3D-navigatie verbetert Siemens VDO niet alleen de weergave. De nummer één in deze technologie maakt daarnaast een aantal nieuwe functies mogelijk die het rijden ook onder moeilijke omstandigheden eenvoudiger en vooral ook meer ontspannen zullen maken. Zo opent het systeem in de toekomst voor gecompliceerde kruispunten automatisch een nieuw kaartvenster van het betreffende kruispunt een driedimensionele zoom-weergave. Vooral bij viaducten, opritten naar bruggen en kruisingen van autowegen maakt de nieuwe navigatie van Siemens VDO op betrouwbare wijze onderscheid tussen verschillende niveaus en rijbanen. Daarnaast schept de 3D-navigatie dankzij de gedetailleerde landschapsprofielen ook nieuwe mogelijkheden voor bestuurders van terreinwagens, zodat in de toekomst ook road-off-trajecten gepland kunnen worden.
Bij de keuze van de kaartweergave krijgt de bestuurder van Siemens VDO volledig de vrije hand. Monitor of head-up-display – met een druk op de knop kan de klant straks wisselen tussen een conventionele landkaart, vogelperspectief of 3D-weergave. In de splitscreen-modus kunnen verschillende weergaven in uiteenlopende maatvoeringen tegelijkertijd worden bekeken.
In een volgende ontwikkelingsstap wordt het rijden met 3D-navigatie zelfs nog ontspannener: situaties met kruisingen worden nog overzichtelijker, doordat de boordcomputer automatisch en binnen een fractie van een seconde het gehele scenario compleet met rijbaanmarkeringen en bewegwijzering fotorealistisch nabootst en de geplande route in een driedimensionele grafiek weergeeft. In combinatie met een camera zou de navigatie zelfs stoplichten en verkeersborden kunnen herkennen en deze in de grafiek integreren.
Al deze functies en applicaties worden pas mogelijk met de top-level-architectuur (TLA) van Siemens VDO. Dit open en vrij schaalbaar platform biedt met zijn gestandaardiseerde interfaces de nodige flexibiliteit om nieuwe trends, ontwikkelingen en technologieën snel en efficiënt in een voertuig te kunnen integreren.
Bron: VDO Dayton
Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Schakel uw ad-blocker uit om onze website te blijven gebruiken.
Siemens VDO introduceert 3D-kaartweergave à la werkelijkheid
1 bericht
• Pagina 1 van 1
-
- Average Member
- Berichten: 71
- Lid geworden op: 01 sep 2003 18:27
Siemens VDO introduceert 3D-kaartweergave à la werkelijkheid
Bericht door nieuws »
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
1 bericht
• Pagina 1 van 1
Terug naar “Nieuws Archief VDO-Dayton”
Ga naar
- Navigatie Algemeen
- ↳ In het nieuws
- ↳ NavigatieHelpSite 10 jaar online
- ↳ Navigatie algemeen
- ↳ Aankoop advies
- ↳ Traffic Message Channel
- ↳ My Review
- ↳ Informatief
- ↳ Tips & Tricks
- Web Winkel
- ↳ Te Koop Aangeboden
- ↳ Te Koop Gevraagd
- ↳ Ruilen / Gratis op te halen
- ↳ Gespot
- Navigatie Software & Software voor Mobiele Systemen
- ↳ Navteq
- ↳ Nieuws Archief Navteq
- ↳ TeleAtlas
- ↳ Sygic McGuider
- ↳ Navfree
- ↳ Navigon
- ↳ Waze
- ↳ Overige Smartphone, Tablet, LapTop en PDA navigatie software
- Navigatie Systemen op merk
- ↳ Acer
- ↳ Toestellen overzicht
- ↳ Alpine
- ↳ Toestellen overzicht
- ↳ Becker
- ↳ Mobiele Becker systemen
- ↳ Toestellen overzicht
- ↳ Vaste Becker systemen
- ↳ Toestellen overzicht
- ↳ Blaupunkt
- ↳ Mobiele Blaupunkt systemen
- ↳ Toestellen overzicht
- ↳ Vaste Blaupunkt systemen
- ↳ Toestellen overzicht
- ↳ Clarion
- ↳ Toestellen overzicht
- ↳ Garmin
- ↳ Grundig
- ↳ JVC
- ↳ Toestellen overzicht
- ↳ Kenwood
- ↳ Toestellen overzicht
- ↳ Magneti-Marrelli
- ↳ Navigon
- ↳ Navman
- ↳ Nieuws Archief Navman
- ↳ Medion
- ↳ Mitac Mio
- ↳ Toestellen overzicht
- ↳ Panasonic
- ↳ Toestellen overzicht
- ↳ Pioneer
- ↳ Mobiele Pioneer systemen
- ↳ Vaste Pioneer systemen
- ↳ Toestellen overzicht
- ↳ Polstar
- ↳ Sony
- ↳ Mobiele Sony systemen
- ↳ Vaste Sony systemen
- ↳ Toestellen overzicht
- ↳ TomTom
- ↳ Nieuws Archief
- ↳ Vaste TomTom systemen
- ↳ Renault Carminat TomTom
- ↳ VDO Dayton
- ↳ Nieuws Archief VDO-Dayton
- ↳ Mobiele VDO-Dayton systemen
- ↳ Toestellen overzicht
- ↳ Vaste VDO-Dayton systemen
- ↳ Toestellen overzicht
- ↳ C-IQ zaken
- ↳ C-iQ site van VDO-Dayton
- ↳ Overige Merken
- ↳ Overige merken -- MOBIEL --
- ↳ ViaMichelin
- ↳ Overige merken -- VASTE INBOUW --
- Navigatie Systemen op Auto merk
- ↳ Amerikaanse Merken
- ↳ Chevrolet
- ↳ Chrysler
- ↳ Dodge
- ↳ Ford
- ↳ Duitse Merken
- ↳ BMW
- ↳ Mercedes
- ↳ Opel
- ↳ V.A.G
- ↳ Engelse Merken
- ↳ Franse Merken
- ↳ Citroën
- ↳ Peugeot
- ↳ Renault
- ↳ Italiaanse Merken
- ↳ Alfa Romeo
- ↳ Fiat
- ↳ Lancia
- ↳ Japanse Merken
- ↳ Honda
- ↳ Mazda
- ↳ Mitsubishi
- ↳ Nissan
- ↳ Subaru
- ↳ Suzuki
- ↳ Toyota en Lexus
- ↳ Koreaanse Merken
- ↳ Hyundai
- ↳ Kia
- ↳ Ssang Yong
- ↳ Zweedse Merken
- ↳ Saab
- ↳ Volvo
- ↳ Overige merken