Ik ben net terug uit Oostenrijk en heb onderweg de 9.8-versie kunnen testen (waarvoor nog dank JW). Ik moet nog veel doorlezen (wat er al in een week niet geschreven wordt...
), dus het kan zijn dat ik wat dubbels zeg / vraag. Als ik het goed begrijp moet ik dus ff mijn HWID opzoeken. Ik zal dat morgen even doen. Daarbij kan ik alvast opmerken dat ik geen problemen heb gehad met vastlopers bij het wisselen van de schaal (zowel rijdend als stilstaand).
Mijn ervaringen tot nu toe:
* De optie 'Nu afslaan' is niet terug in deze versie. Ik moet zeggen dat het wel went (je kan moeilijk anders), maar het 'alstublieft ....' is wel errug vriendelijk. Dat mag wat mij betreft wel achterwege gelaten worden (ze moet gewoon zeggen wat je moet doen en niet 'vragen' of je dat wil doen
).
* Flexibel routepunt werkt zeer aardig. Hij houdt in eerste instantie de originele route aan, waardoor je denkt dat hij geen andere route plant. Je ziet ook niet dat ie rekent ofzo, maar op een gegeven moment (na enkele seconden) heeft ie een nieuwe route geplant. Ik heb dit getest door in Duitsland niet over Würzburg / Frankfurt te willen rijden maar via de A61. Dit deed hij prima (de route was precies wat ik wilde). Op de heenweg wel over de A3 gereden en kreeg toen een aantal keer een filemelding. M.b.v. het plannen van een alternatieve route heb ik mooi deze files kunnen omzeilen.
* Of het verversen van de TMC-info sneller gaat weet ik niet. Het opvragen van de TMC-diagnose, in het diagnosemenu, gaat in elk geval wel sneller.
* Ik heb snelste route aanstaan en daarbij alleen de flitsmeldingen aangekruist (zowel pop-up als geluid). Ik heb altijd nog de meldingen gekregen. Bezienswaardigheden staan dus niet aan.
* Bij een mobiele controle krijg je altijd een pop-up met pieptoon met inderdaad twee vreemde tekens en een vervormde flitskast. Je krijgt in elk geval een melding, en dat is het belangrijkste, maar het staat een beetje lullig.
* M.b.t. de favorieten-functie heb ik nog niet geprobeerd hoe het zit met de V-info op bestemming / locatie. Mocht dit nodig zijn (dat ik dit test) laat dat dan ff weten a.u.b.
* Ook het terugspringen naar de kaart in rijrichting weet ik niet. Ik heb hier niet mee gespeeld. Ook hier geldt: please let me know...
* Het systeem lijkt wat sneller geworden, maar dit is inderdaad meer gevoel dan werkelijk gemeten...
* Ik weet niet of de bug t.o.v. MO5595(SR) m.b.t. de TMC in Luxemburg verholpen is. De bug was dat als je Luxemburg inreed (waar geen TMC is) dat het systeem dan in het rood aangaf dat er geen TMC is (in de statusregel) en dat de optie verkeersinformatie gebruiken dan uitschakelde. Ik ben niet door Luxemburg gekomen en heb dat dan dus ook niet kunnen testen. Echter, de eerste week van mei ga ik naar de Mont Ventoux (Frankrijk) en dan komen we wel door Luxemburg en kan ik dat dan dus meteen testen.
Tot zover de ervaringen tot nog toe. Mocht ik iets vergeten zijn of als jullie iets willen weten, laat me dat dan a.u.b. ff weten.
Groetjes,
Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!