MFD 2 handleiding (Nederlandstalig)

Alles met betrekking tot
Audi, Seat, Skoda & Volkswagen navigatie
monsterduc
New Member
New Member
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 mar 2006 12:55

MFD 2 handleiding (Nederlandstalig)

Bericht door monsterduc »

Hallo'kes,

Ik heb mij dit weekend een tweedehands MFD 2 systeem gekocht voor mijn VW Golf. De verkoper (Franstalig) beschikte natuurlijk enkel maar over een Franstalige handleiding. Ik kan de voornaamste functies uiteraard perfect bedienen maar voor bepaalde speciale functies had ik graag toch de Nederlandstalige handleiding geraadpleegd. Ik heb op het web al gezocht maar blijkbaar staat er nergens een handleiding in het Nederlands online.
Kan iemand mij helpen aub ??

Thanks !!

Monsterduc

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo,

De nederlandstalige ben ik ook nog niet tegengekomen.
Maar wellicht kun je een beetje uit de voeten met de engelstalige, die staat bij de handleidingen op dit forum dl_details.php?view=detail&id=171&cat=3
Helpt dat?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
monsterduc
New Member
New Member
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 mar 2006 12:55

Bericht door monsterduc »

Deze handleiding heb ik inderdaad al proberen te dowloaden ... maar krijg steeds een foutmelding !! :x :x

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

monsterduc schreef:Deze handleiding heb ik inderdaad al proberen te dowloaden ... maar krijg steeds een foutmelding !! :x :x
Net nog even geprobeerd, bij mij geen enkel probleem. "Opslaan als" met de rechtermuisknop op m'n bureaublad en ik kon 'm meteen openen.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
jeradu
Starting Member
Starting Member
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 apr 2006 00:21

Bericht door jeradu »

Ik probeer hem ook te downloaden, krijg de melding acces denies, you have no rights.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Bij mij lukt het wel.

Als je deze link gebruikt load.php?id=171 en 'm dan met de rechtermuisknop selecteert en vervolgens "doel opslaan als", wat gebeurt er dan?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
larssen
Junior Member
Junior Member
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 jun 2005 09:46

Bericht door larssen »


Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
larsvanderkaa
New Member
New Member
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jan 2007 12:51

Bericht door larsvanderkaa »

Bij van Mossel (VW) gratis af te halen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
johnwoo
Normal Member
Normal Member
Berichten: 127
Lid geworden op: 10 apr 2007 21:32

Bericht door johnwoo »

Hmm, staan hier ook de installatie instructies in? Ik zit er aan te denken om 1 te kopen, wel handig dat je dan weet hoe hij is in te bouwen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Aangezien het apparaat dat jij op het oog hebt nu niet bepaald een zgn "after market" product is lijkt me de verwachting om inbouwinstructies te vinden in de gebruikershandleiding niet helemaal realistisch.
Ongetwijfeld zullen er op de VAG computers in de werkplaatsen wel montageinstructies voorhanden zijn maar de verspreiding hiervan is zeker niet algemeen.
Maar, als je een VW hebt van maximaal 4 jaar oud met een standaarrd VAG radio ingebouwd, en een 2 DIN inbouwgat, kun je een MFD2 zonder enig probleem er in hangen. Wel eerst een GPS-antenne plaatsen bijv onder het dashboard. Daarna is het absoluut plug and play want je hoeft alleen de stekeers en antenne van je radio over te zetten op de MFD2.
Maar, wil je hem in een andere auto plaatsen die niet VW, Seat of Skoda op de klep heeft staan, loop je tegen een aansluitprobleem aan omdat je dan een CAN bus Quadlock adapter moet zien te krijgen. Een MFD2 is niet zomaar met een paar draadjes aan te sluiten!

Hoe leuk een MFD2 ook staat in je auto, met passend frontje en al, geef ik je ter overweging om een moderner apparaat te kiezen of anders te wachten tot eind van het jaar als de nieuwe RNS500 op de markt komt. Dan zullen de MFD2's die nu al niet zo veel hoeven te kosten, wel helemaal voor bodemprijzen te koop zijn.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
johnwoo
Normal Member
Normal Member
Berichten: 127
Lid geworden op: 10 apr 2007 21:32

Bericht door johnwoo »

Bedankt Gerrit voor je antwoord. De vraag had iets anders gesteld moeten worden maar je hebt me al een duidelijk antwoord gegeven.

Ik heb een VW Golf 5, daar moet ie dus goed inpassen. Omdat ik er nu een standaard (rommel) radio in heb zitten had ik zoiets van, nu maar eens een goeie van VW (Blaupunkt) erin zetten. DE MFD2 versie C zit zo rond de 1000 euries. ik weet niet of dit veel is, bij de garage kosten deze geloof ik zo rond de 2400.

Ik zou niet weten wat voor andere audio installatie ik er in zou moeten zetten, wil wel graag gebruik maken van alle boxen en genieten van goed geluid. Of ik moet natuurlijk wachten totdat die nieuwe versie van de MFD er is.

Nog andere opties dus netjes en goed staan in mijn Golf5? Bij voorkeur ook met grootbeeld.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

johnwoo schreef: DE MFD2 versie C zit zo rond de 1000 euries. ik weet niet of dit veel is, bij de garage kosten deze geloof ik zo rond de 2400.
Nog andere opties dus netjes en goed staan in mijn Golf5? Bij voorkeur ook met grootbeeld.
Als je de MFD2 DVD uitvoering bedoelt voor € 1000 is de prijs mijns inziens net aan redelijk als je er tenminste de V3 of V4 versie van de Europa DVD bij geleverd krijgt.
Zoals reeds door mij gesteld is de uitwisseling met een VAG radio een fluitje van een cent.
De geluidskwaliteit van de MFD2 DVD is alleszins acceptabel. Er zijn zelfs berichten dat de weergave in een Golf V zonder DSP stukken beter klinkt dan met DSP in bijv een Passat. Kennelijk is de akoestiek in de Golf beter. Hierbij wordt echter uitgegaan van 6 of 8 luidsprekers. Met een standaardradio heb je er meestal maar 4, maar ook dan is het prima genieten. Met de C-versie kun je ook audio CD's afspelen, mits je de navigatie stopt.
In mijn ogen onzinnig want er zijn fraaiere oplossingen denkbaar die verder gaan dan de obligate wisselaar.

Er zijn van Kenwood, Clarion, Pioneer en VDODayton bijzonder fraaie oplossingen denkbaar om je 2 DIN gat op te vullen. Maar aan willekeurig welke oplossing hangt een prijskaartje dat vrijwel steeds minimaal 2 x zo hoog is als je eerdere raming.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
johnwoo
Normal Member
Normal Member
Berichten: 127
Lid geworden op: 10 apr 2007 21:32

Bericht door johnwoo »

Gerritje schreef: Met de C-versie kun je ook audio CD's afspelen, mits je de navigatie stopt.
In mijn ogen onzinnig want er zijn fraaiere oplossingen denkbaar die verder gaan dan de obligate wisselaar.
Hmm, ik dacht juist dat de C-versie dit wel kon. Dat is ook de reden dat ik naar de C opzoek ben. Maar als dit ook niet werkt dan is het misschien beter om een verder te gaan kijken of een cd wisselaar erbij aan te schaffen. Deze zijn alleen ook nog eens belachelijk duur. Is het niet zo dat hij de route inlaad (in het geheugen o.i.d). Dat was een beetje het idee wat ik erbij had.

In mijn auto zitten 8 boxen. Er zit nu een standaard Sony radio in met maar 4 boxen aangesloten. Ik heb hem er nog niet even uitgehaald maar zit de stekker die je achterin het MFD systeem kunt prikken er altijd aan of wordt dit vaak meegeleverd als je een VW radio erin laat zetten. Dus voor 8 speakers moet ik dan zeker zelf draadjes gaan lussen of zit dit ook op de stekker gekoppeld? Ik ga nog wel even kijken maar zit deze stekker er standaard aan of?

Het zijn veel vragen, ik weet het maar het gaat om veel geld hehe...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Hmm, ik dacht juist dat de C-versie dit wel kon. Dat is ook de reden dat ik naar de C opzoek ben. Maar als dit ook niet werkt dan is het misschien beter om een verder te gaan kijken of een cd wisselaar erbij aan te schaffen. Deze zijn alleen ook nog eens belachelijk duur. Is het niet zo dat hij de route inlaad (in het geheugen o.i.d). Dat was een beetje het idee wat ik erbij had.
Jammer maar nee dat gaat niet. Er zijn zeker systemen op de markt die een route inladen waarna je over kunt schakelen op muziek CD's maar niet bij VW. Een wisselaar inclusief de speciale kabel en passtuk gaat je en een hoop geld kosten, je bent je middenarmsteun deels kwijt, en je hebt nog steeds geen MP3 mogelijkheid en geen ID3 tags.
Een speciale USB aansluiting of Ipod aansluiting á € 200 plus is een alternatief.
In mijn auto zitten 8 boxen. Er zit nu een standaard Sony radio in met maar 4 boxen aangesloten. Ik heb hem er nog niet even uitgehaald maar zit de stekker die je achterin het MFD systeem kunt prikken er altijd aan of wordt dit vaak meegeleverd als je een VW radio erin laat zetten. Dus voor 8 speakers moet ik dan zeker zelf draadjes gaan lussen of zit dit ook op de stekker gekoppeld? Ik ga nog wel even kijken maar zit deze stekker er standaard aan of?
Als de auto niet met een VAG radio is afgeleverd af-fabriek is het zeer twijfelachtig of er een Quadlock-aansluitingsblock met CAN-bus aanwezig is. In dat geval kun je de installatie van een MFD2 wel vergeten. Dit wordt dan gigantisch duur en ingewikkeld. Die stekker zit er dus niet standaard aan in dit geval.

Ik zou je in dit geval willen adviseren om eens om te zien naar bijv de Pioneer AVIC-D3. Die kun je 1:1 van je SONY radio zo omprikken. Je hoeft daar alleen een passtuk bij te kopen om het gat knap af te dichten
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Higgy
Moderator
Moderator
Berichten: 1762
Lid geworden op: 16 nov 2003 15:42

Bericht door Higgy »

Gerritje, is het niet zo dat bij VAG-auto's (de nieuwe, althans) altijd een Quadlock met CAN-bus aanwezig is, en dat je voor een verloopkabel van CAN naar ISO juist bij moet betalen? Gold in elk geval wel in mijn Octavia 2.
iPhone 6 met Sygic, Waze, Navmii
TomTom One XL Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Ik kan niet spreken voor nu, maar enige tijd terug (2003-2005) was dit niet zo. Geen VAG radio (voorbereiding) geen quadlock, alleen ISO.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
johnwoo
Normal Member
Normal Member
Berichten: 127
Lid geworden op: 10 apr 2007 21:32

Bericht door johnwoo »

Ik heb me auto pas een paar dagen. Trouwens een VW Golf 2.0 TDI Sportline DSG (Blackmagic) en weet dus niet of de voorbereiding er wel of niet in zit.

Ik zal me SONY er vanavond eens even uit halen en kijken of de stekkers aanwezig zijn. Zo niet dan misschien toch maar een normale (Pioneer o.i.d) of anders door de garage in laten bouwen.

Waarom zou ik me midden armsteun deels kwijt zijn? Ik kan de wisselaar toch ook achterin me kofferbak zetten of is dit te ver weg? Mijn pa heeft een A8 en daar zit de wisselaar ook achterin. Ook een AUDI systeem btw.

Voor me boxen zal ik nog iets moeten regelen als ik een nieuwe voor de SONY in de plaats zet. 4 boxen van de 8 in gebruik lijkt me geen mooie oplossing maar zoals ik al zei, ik zal vanavond eens even kijken. Laat het iig wel even weten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
johnwoo
Normal Member
Normal Member
Berichten: 127
Lid geworden op: 10 apr 2007 21:32

Bericht door johnwoo »

Aah had al even gekeken, kan ik beter een iPod stekker erbij bestellen, als die dan ook nog eens makkelijk is aan te sluiten op de MFD2? (mits alles uiteraard goed ingebouwd is en erin zit)

En dan is het wel weer mogelijk om me iPod te beluisteren tijdens het navigeren?
[size=75]Volkswagen Golf V 2.0 TDI DSG 3d S-Line
Pioneer AVIC-D3BT (Bluetooth) + CD-I200 (iPod)[/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Ik heb het net nog even fysiek en administratief gecheckt bij de VW dealer bij mij op de hoek:
Uitsluitend als er een originele radio of radio voorbereiding is meebesteld zit er af fabriek een quadlock (CAN-bus) stekker in de 2 DIN ruimte.
Niet besteld, dan zit er zelfs geen enkele draad en ook geen antenne in de ruit bijv.
Voor het aansluiten van een radio op ISO moet evt een origineel VW CAN-bus interface worden gebruikt. Kosten € 250.
Voor goede werking van je MFD2 DVD heb je trouwens ook 2 antennes nodig voor de zgn antenne diversity.
Het is echter mogelijk om met slechts één antenne te werken.

Jij hebt nog steeds niet verteld of het een CD of DVD uitvoering betreft.
In beide gevallen kun je dmv je iPod gewoon muziek luisteren tijdens het navigeren. De kosten voor de interface bedragen € 295. Dan kun je wel je iPod via de MFD bedienen, maar aflezen niets. Voor het aansluiten moet je de hele unit weer uitbouwen en de kabel leggen onder je middenconsole etc. nogal bewerkelijk.

Overigens blijf ik achter mijn eerdere advies staan om naar een andere unit om te zien die alles reeds aan boord heeft, incl. DVD weergave.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
johnwoo
Normal Member
Normal Member
Berichten: 127
Lid geworden op: 10 apr 2007 21:32

Bericht door johnwoo »

Gerrit bedankt voor je info. Ik hoop dat alles een beetje voorbereid is anders dan rest mij ook jou eerste advies over te nemen. Het zou jammer zijn omdat het MFD2-DVD versie C (DVD versie dus hehe) een goed systeem is dat perfect staat in mijn Golf.

Je hoort nog van me!
[size=75]Volkswagen Golf V 2.0 TDI DSG 3d S-Line
Pioneer AVIC-D3BT (Bluetooth) + CD-I200 (iPod)[/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Voor je je nu definitief in de MFD2 wereld stort raad ik je aan onderstaande links nog eens door te lezen:
viewtopic.php?search_id=1500523552&t=6857
http://www.geo24.de/article/aoverview_9_VW/5.4.9.html

Wellicht dat de inhoud je iets meer vertelt over wat je te wachten staat
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
johnwoo
Normal Member
Normal Member
Berichten: 127
Lid geworden op: 10 apr 2007 21:32

Bericht door johnwoo »

Thnx. Heb me SONY radio er nu uit liggen. Het lijkt erop dat het een en ander al is voorbereid door VW aangezien ik niet terug vind van zo'n dikke aansluiting. Heb je ook afbeeldingen van wat er in hoort te zitten, ik kan ook wel foto's maken zodat je zelf kunt oordelen naja ik maak ze zowiezo wel even.

Ik ga even foto's maken en de boel weer terug plaatsen.

Tot zo!
[size=75]Volkswagen Golf V 2.0 TDI DSG 3d S-Line
Pioneer AVIC-D3BT (Bluetooth) + CD-I200 (iPod)[/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
johnwoo
Normal Member
Normal Member
Berichten: 127
Lid geworden op: 10 apr 2007 21:32

Bericht door johnwoo »

Ik heb dit:

Afbeelding

erin zitten. Ook heb ik ongeveer zoiets:

Afbeelding

erin zitten.

Is dit wat er bedoeld wordt? Zo ja dan is het mogelijk om het MFD2 systeem in te bouwen toch?

Als het nog niet duidelijk is dan wil ik me eigen gemaakte afbeeldingen ook nog wel ff posten.
[size=75]Volkswagen Golf V 2.0 TDI DSG 3d S-Line
Pioneer AVIC-D3BT (Bluetooth) + CD-I200 (iPod)[/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
johnwoo
Normal Member
Normal Member
Berichten: 127
Lid geworden op: 10 apr 2007 21:32

Bericht door johnwoo »

Ik heb alle recenties nog even goed gelezen (had ze al eens gelezen) en kom tot de conclusie dat de Poineer AVIC-D3 toch echt als betere uit de bus komt.
Veel meer mogelijkheden, touch screen, aansluiting voor iPod, cd's luisteren terwijl genavigeerd wordt, eigenlijk teveel om op te noemen.

MFD2-DVD Versie C schiet toch aardig wat tekort op dit systeem van Pioneer. Bijkomend voordeel is dat deze in alle auto's past waardoor hij (mocht je een ander willen hebben) makkelijker te verkopen is. Eigenlijk heb ik nog nooit slechte dingen over Pioneer radio's gehoord, nu is dit wel navigatie maar neem aan dat er weinig mee aan de hand is.

Het enige waar ik nog mee zit is hoe ik die 8 speakers aan ga sluiten. Zijn hier standaard oplossingen voor of is het zoals ik denk wat kabeltjes aan elkaar maken en dat als 1 output gebruiken. Lijkt me professories maar lijkt me de enige optie niet?
[size=75]Volkswagen Golf V 2.0 TDI DSG 3d S-Line
Pioneer AVIC-D3BT (Bluetooth) + CD-I200 (iPod)[/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Zo maar 8 speakers aansluiten op 4 versterkers, dat gaat niet.
Speakers hebben een impedantie van 4 Ohm, als je er dus twee parallel schakelt krijg je een 2 Ohms belasting op een versterker die voor 4 Ohm gedimensioneerd is.
En dus is het de vraag: wat zijn dat voor speakers, die 8 stuks? Als dat 4 mid-range speakers zijn met 4 tweeters die via filters geschakeld worden kan het wel. Dan blijft de nominale belasting van de versterkers binnen de range.

Groet,
JW

PS Waarom valt je keuze op de AVIC-D3? Heb je de VDO combinatie VRM 6200 met PC 5200 al goed bekeken?
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Terug naar “V.A.G”