Philips Carin 520

Orfy
New Member
New Member
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 mar 2006 01:14

Philips Carin 520

Bericht door Orfy »

Wij hebben een Carin 520 overgekocht van mensen en die komt in een Opel Astra van '96 Benzine

Als wij een route instellen duurt het onwijs lang eer dat er iets gebeurt.. ik ben bang dat hij het niet doet misschien of wij doen iets fouts

Ik heb inmiddels nu wel op het forum iets gelezen over Calibreren... wat houd dat in en waarom moet je dat doen???

Dan zijn wij in het menu nog gestuit op een optie waar je een code in kan voeren.. waar is dit voor???
Wij hebben die code niet...

Jammer genoeg (wat ik ergens niet snap hoor) is dit alles niet terug te vinden in de handleiding :(

Wie kan ons met deze vragen helpen :D

Groetjes
Orfy

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gene
Moderator
Moderator
Berichten: 1345
Lid geworden op: 28 okt 2004 09:54

Bericht door Gene »

Eerst maar even terug naar de basis.

Calibreren is niet meer en minder dan jouw systeem "aanleren" met wat voor gegevens het moet werken. Denk hierbij o.a. aan het soort banden wat je hebt (ofwel de bandenmaat of omtrek), hoeveel pulsen jouw electronische pulsgever per meter doorgeeft, wat jouw exacte positie is in lengte en breedtegraden. enz enz.

De Carin 520 is al een wat ouder systeem waarbij het calibreren wel even kan duren. Maar voordat het zover is moet eerst het volgende duidelijk worden.

1. Heb je het systeem werkend gezien bij de vorige eigenaar
2. Is het systeem volledig volgens de handleiding aangesloten
permanente plus goed?
geschakelde plus goed?
puls signaal goed?
achteruitrijsignaal aangesloten?
GPS antenne goed aangesloten?

Als alle bovenstaande vragen met JA beantwoord zijn dan ga je als volgt calibreren:
Start de auto en zet het systeem aan. Ga vervolgens een klein halfuutje rijden en probeer zoveel mogelijk zijstraten te gebruiken. Met andere woorden probeer het systeem "gek" te maken. Op deze manier wordt het systeem gedwongen steeds opnieuw de positie te bepalen dmv de satellieten. Daarnaast wordt een berekening gemaakt op basis waarvan het systeem "weet" hoe hard je werkelijk rijdt tov jouw positie op de kaart. Als alles goed is gegaan zijn alle relevante gevens tijdens die rit bekend en kan het systeem gaan "werken"dmv mapmatching. Dit is niet meer en minder dan vanuit jouw positie op de kaart, rekening houdende met jouw snelheid, rekening houdende met jouw positie tov het Noorden (ingebouwd gyrokompas) enz. de route te berekenen en jou daar overheen te "dirigeren". Op het moment dat het systeem merkt dat jij niet meer op een gedigitaliseerde weg rijdt (mapmatching) wordt weer door de satellieten te raadplegen jouw exacte positie aangepast. En zie, je zit weer op de weg.

De menuoptie code zou ik in jouw geval niet gebruiken. Onder dit menu kun je een aantal zaken instellen waardoor jouw systeem, als je het niet goed doet, niet meer goed, of helemaal niet meer, werkt. Het is feitelijk bedoeld voor servicedoeleinden. Jij zult er geen voor jou belangrijke info vinden.

Alles bij elkaar een lang verhaal, maar ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

Suc6 met jouw aanwinst en vele plezierige navigatiekilometers.
VRX633r, MR6000, PC5500, PC5400, PC5200, RC5400, MA1410, MT5010/01 en CeNet 12 cd wisselaar, MS4100.
Mobiele navigatie PN2050, Parrot CK3100.
Het meeste ingebouwd in mijn Alfa 166JTD.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Orfy
New Member
New Member
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 mar 2006 01:14

Bericht door Orfy »

Hey... bedankt voor je enorme duidelijke uitleg... :D

Hier kunnen we dus vanavond mee aan de slag.. hahaha

Ik neem aan dat ik wel een route moet ingeven waar ik heen wil om dat calibreren in werking te stellen toch... of is dit een domme vraag hahahaha

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gene
Moderator
Moderator
Berichten: 1345
Lid geworden op: 28 okt 2004 09:54

Bericht door Gene »

Geen route invullen verdient de voorkeur. Waarom: het systeem moet dan constant zoeken naar de juiste positie waardoor, volgens zeggen, de calibratie sneller verloopt.
VRX633r, MR6000, PC5500, PC5400, PC5200, RC5400, MA1410, MT5010/01 en CeNet 12 cd wisselaar, MS4100.
Mobiele navigatie PN2050, Parrot CK3100.
Het meeste ingebouwd in mijn Alfa 166JTD.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Orfy
New Member
New Member
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 mar 2006 01:14

Bericht door Orfy »

Wanneer begint hij met calibreren dan????

Is dat gelijk al bij het begin scherm met die waarschuwing of moet ik dan nog OK doen..

En dan????? Want er staat nergens een optie voor calibreren... vandaar ook mijn vraag of je eerst een route moet invoeren.

Ja... sorry... ben een leek met dit soort dingen en het nadeel is dat het ook nergens in de beschrijving staat :(

Dus ja... hoe kan je dit dus weten :twisted: hahaha

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Bericht door Toho_NL »

Het systeem doet dat automatisch. Je hoeft dus nergens aan te geven dat je wilt 'beginnen' met calibreren. Het gaat vanzelf. Het systeem rekent namelijk op basis van map-matching waar je zou moeten zitten. Als je dan afslaat waar dat volgens de kaart niet kan gaat ie kijken waar je dan zit. Als je dit lang genoeg doet dan zie je vanzelf dat het systeem accurater wordt (en op een gegeven moment klopt het helemaal). Dit werkt echter alleen als je in een goed gedigitaliseerd gedeelte rondrijdt (anders kan het systeem nog niet calibreren, omdat ie je niet op de kaart kan plaatsen). Echter, in vrijwel heel Nederland is dit het geval (er kunnen natuurlijk wel foutjes in zitten, maar het gaat meer om het rijden in een complete nieuwbouwwijk waar nog niks van op de kaart staat).

Je kan dus op OK drukken en dan naar de kaart gaan (en geen route plannen). Dan kan je zien dat je systeem er naast zit en dan zie je daarna dat het steeds nauwkeuriger wordt.

Is het zo wat duidelijker?

Groetjes,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gene
Moderator
Moderator
Berichten: 1345
Lid geworden op: 28 okt 2004 09:54

Bericht door Gene »

Met dank voor de aanvullende toelichting.... :respect:
VRX633r, MR6000, PC5500, PC5400, PC5200, RC5400, MA1410, MT5010/01 en CeNet 12 cd wisselaar, MS4100.
Mobiele navigatie PN2050, Parrot CK3100.
Het meeste ingebouwd in mijn Alfa 166JTD.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Orfy
New Member
New Member
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 mar 2006 01:14

Bericht door Orfy »

Dit is voor meer dan duidelijk hoor...

Hartstikke bedankt voor jullie hulp...

Jullie horen nog van mij of het gelukt is :D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Orfy
New Member
New Member
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 mar 2006 01:14

Bericht door Orfy »

Toch nog even een vraag want hij doet het niet

Is het perse nodig of moet het dat het puls signaal (van de wielomvang) aangesloten moet zitten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gast

Bericht door Gast »

Orfy schreef:
Is het perse nodig of moet het dat het puls signaal (van de wielomvang) aangesloten moet zitten
Lijkt me wel verstandig, anders moet hij heel hard werken om te berekenen waar je nou precies rijd,
en hij is al een beetje bejaard

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Bericht door Toho_NL »

Het pulssignaal moet zeker aangesloten zitten, anders zal ie nooit goed werken!

Groetjes,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Orfy
New Member
New Member
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 mar 2006 01:14

Bericht door Orfy »

bedankt jongens :)
Dan weet ik nu wat mij te doen staat hahahahahaha

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Handleidingen Philips Carin 522
    door benne_ss » 07 okt 2016 21:29 » in Vaste VDO-Dayton systemen
    Reacties: 3
    Weergaves: 751

Terug naar “Vaste VDO-Dayton systemen”