Een TMC box aansluiten op een carin 520. Volgens de gebruiksaanwijzing kan ik de groen/blauwe stekker niet gebruiken en moet ik hem afknippen. Nu moet ik de rode draad aanluiten op de roze draad op aansluiting B1. de witte draad komt op de bruin/roze draad op B9. Nu heb ik gekeken op mij computer... geen roze en geen bruin/roze draad te bekennen. Wel vond ik een rood/grijze draad op B5 en een bruin/grijze draad op B13. Beide draden zijn niet aangesloten, dus heb ik deze uit de stekker gepield en op B1 en B9 geprikt. Ik ga er van uit dat als ik achterop de stekker kijk rechtsboven B1 zit en recht daaronder B9. Daar heb ik dus de rode en de witte draad van de TMC box op aangesloten. Voeding op de box en........ niets. LED op de box brand, maar.... ik heb nog geen antenne aangesloten. Deze is besteld en komt over een paar dagen.
Vraag: heb ik alles goed aangesloten? En moet ik ook zonder antenne iets in beeld krijgen van TMC (in de statusregel) of doe ik iets fout?
TMC aansluiten op Philips Carin 520
-
- Starting Member
-
- Senior Member
Re: TMC op Carin 520
Zo te lezen heb je het goed gedaan.palrob schreef:Een TMC box aansluiten op een carin 520. Volgens de gebruiksaanwijzing kan ik de groen/blauwe stekker niet gebruiken en moet ik hem afknippen. Nu moet ik de rode draad aanluiten op de roze draad op aansluiting B1. de witte draad komt op de bruin/roze draad op B9. Nu heb ik gekeken op mij computer... geen roze en geen bruin/roze draad te bekennen. Wel vond ik een rood/grijze draad op B5 en een bruin/grijze draad op B13. Beide draden zijn niet aangesloten, dus heb ik deze uit de stekker gepield en op B1 en B9 geprikt. Ik ga er van uit dat als ik achterop de stekker kijk rechtsboven B1 zit en recht daaronder B9. Daar heb ik dus de rode en de witte draad van de TMC box op aangesloten. Voeding op de box en........ niets. LED op de box brand, maar.... ik heb nog geen antenne aangesloten. Deze is besteld en komt over een paar dagen.
Vraag: heb ik alles goed aangesloten? En moet ik ook zonder antenne iets in beeld krijgen van TMC (in de statusregel) of doe ik iets fout?
B1 zit inderdaad rechtsboven, daaronder zit B9. En op die twee moeten de TMC draden aangesloten worden, dat zijn resp. D2B+ en D2B-. Ben je er zeker van dat die draden goed in de stekkers zitten? Probeer anders even ze om te wisselen, kan op zich geen kwaad.
Overigens verrast het me wel dat die draden niet aanwezig waren. De kleuren van die B5 en B13 kloppen verder wel, dat zijn de audio line-out's die je verder niet nodig hebt als de computer niet samen met de RC759/959 gebruikt wordt.
De afscherming moet niet aangesloten worden, af-isoleren is OK.
Als de TMC goed aangesloten is moet je altijd een symbool krijgen op je scherm.
Pas als de antenne aangesloten is en je een TMC signaal ontvangt verandert het symbool van kleur.
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Starting Member
JW, bedankt voor je vlotte antwoord! Vandaag alle aansluitingen nog eens nagekeken enne.. nog steeds geen TMC symbool in beeld. Zou het toch nog veranderen als die antenne er op zit? (wacht ik nog steeds op) Ik kocht beide artikelen via ebay in duitsland. De TMC box ziet er netjes uit en ik kan me haast niet voorstellen dat ie stuk is. Ik heb de rode en de witte nog eens omgedraaid, geen resultaat. Voorzichtig gemeten of er iets van spanning op de draadjes staat, er komt 0,3 volt op. Lijkt me aardig voor een signaal. Inderdaad raar dat die draadjes niet op mijn computer zaten. Zouden er modellen Carin 520 zijn waar geen TMC op past? Hij is al aardig bejaard, in het scherm staat dat ie van 97 is. Hij werkt voor de rest perfect en ik ben er erg blij mee. Of moet ik kiezen terug naar fabrieksinstellingen?
Hide post links |
-
- Starting Member
Vandaag kreeg ik de plakantenne binnen. Zal nog een toer worden om dat netjes op het raam te plakken. Wel de box aangesloten op mijn autoradioantenne om te kijken of er meer in beeld is. Helaas, niets van TMC te bekennen. Iemand nog een idee waarom? Zal de box dan toch stuk zijn?
Hide post links |
-
- Moderator
Heb wel eens gehoord dat de lengte van de antenne kabel (en de daarmee gepaard gaande weerstand) een probleem kan opleveren.
Weet niet of je nu een hele lange kabel eraan hebt zitten ?
Weet niet of je nu een hele lange kabel eraan hebt zitten ?
Hide post links |
-
- Starting Member
Gisteren VDO een mailtje gestuurd. Binnen een dag een reactie. Ze vragen of ik de computer even stroomloos heb gemaakt zodat ie nieuwe hardware kan herkennen. Had ik dus nog niet gedaan! En hij werkt! Ik heb tenminste een TMC signaal in de statusregel. Hij is nog wel rood, maar ik moet nu nog dat plakgeval netjes op mijn voorruit plakken. Trouwens wel een net klein VDO antennetje via eBay gekocht voor 20 euro. Ga ik van het weekend netjes plakken. Hulde voor de emailservice van VDO.
Hide post links |
-
- Senior Member
Hallo,
Da's plezierig te lezen dat VDO je zo snel kon helpen
En het is goed dat dit weer eens aan de orde komt, immers het is een gevolg van het niet opvolgen van de regel dat je alles geheel spanningsloos moet maken als je aan het systeem sleutelt Als die regel gevolgd was zou de hardware-herkenning automatisch hebben plaatsgevonden na het, in de voorgeschreven volgorde opnieuw aansluiten van het systeem
Ik was intussen vorige week tijdens m'n vakantie aan de gang gegaan om bij "de bron" uit te zoeken of er nog hardware-, of softwarematige beperkingen zijn bij de Carin 520, en dat is nog niet helemaal duidelijk.
Het zou kunnen zijn dat de 520 met 22SY586 computer niet altijd geschikt is voor TMC, maar dan zou er ook SW lager dan 4.5 op moeten zitten. Ik heb daar nog geen bevestiging van, en daarom ook aan jou de vraag: welke SW zit er op jouw systeem, en welke HW-ID heeft 'ie?
Verder ben ik natuurlijk benieuwd of het nu wel goed werkt, en waar je TMC antenne zit.
Maar ik ben ook nieuwsgierig wat die "kleine VDO antenne" precies is.
Groet,
JW
Da's plezierig te lezen dat VDO je zo snel kon helpen
En het is goed dat dit weer eens aan de orde komt, immers het is een gevolg van het niet opvolgen van de regel dat je alles geheel spanningsloos moet maken als je aan het systeem sleutelt Als die regel gevolgd was zou de hardware-herkenning automatisch hebben plaatsgevonden na het, in de voorgeschreven volgorde opnieuw aansluiten van het systeem
Ik was intussen vorige week tijdens m'n vakantie aan de gang gegaan om bij "de bron" uit te zoeken of er nog hardware-, of softwarematige beperkingen zijn bij de Carin 520, en dat is nog niet helemaal duidelijk.
Het zou kunnen zijn dat de 520 met 22SY586 computer niet altijd geschikt is voor TMC, maar dan zou er ook SW lager dan 4.5 op moeten zitten. Ik heb daar nog geen bevestiging van, en daarom ook aan jou de vraag: welke SW zit er op jouw systeem, en welke HW-ID heeft 'ie?
Verder ben ik natuurlijk benieuwd of het nu wel goed werkt, en waar je TMC antenne zit.
Maar ik ben ook nieuwsgierig wat die "kleine VDO antenne" precies is.
Groet,
JW
Hide post links |
-
- Starting Member
Ja hoor, De TMC werkt naar behoren. Wat ik dus gedaan heb is als volgt. Ik heb de voedingsstekker uit de navigatie gehaald, en daar de duurplus en de geschakelde plus vanaf getakt (netjes gesoldeerd). De computer was op dat moment dus spanningsloos. Toen de TMC box onder m'n dashboard geplaatst en de TMC draadjes aangesloten. Ik heb dus eerst de navigatie weer van stroom voorzien, en daarna de TMC box. En dat is dus fout. Dan herkent ie hem dus niet meer. Dus bij aangesloten TMC box de spanning van de navigatie 10 sec. onderbroken en dan pikt ie hem op.
Dan de plakantenne. Liever had ik een splitter van VDO maar die kost zo'n 70 euro. Op eBay kwam ik een plakantenne van VDO tegen (nieuw uiteraard). Het is een transparante baan van zo'n 1 cm. breed en zo'n 30 cm. lang. Die plak je als eerse op je raam. Dan plak je een soort blokje erop van ong. 3cm. lang en 1cm. hoog. Daar zit de draad aan met stekker en een 12V voedingsaansluiting. Ook nog een massadraadje die ik mooi op mijn zonneklep kon aarden. Het blijft geen mooi gezicht maar het voldoet uitstekend.
Zaterdag voor het eerst van mijn leven een file bewust opgezocht en ik kreeg keurig info van Carin. De softwareversie is 4.9, hardware is 0105. Het is dus niet mogelijk zelf een TMC zender op te zoeken. Ik ga voorlopig alles maar eens zo proberen en ben erg blij met mijn Carin 520!
Dan de plakantenne. Liever had ik een splitter van VDO maar die kost zo'n 70 euro. Op eBay kwam ik een plakantenne van VDO tegen (nieuw uiteraard). Het is een transparante baan van zo'n 1 cm. breed en zo'n 30 cm. lang. Die plak je als eerse op je raam. Dan plak je een soort blokje erop van ong. 3cm. lang en 1cm. hoog. Daar zit de draad aan met stekker en een 12V voedingsaansluiting. Ook nog een massadraadje die ik mooi op mijn zonneklep kon aarden. Het blijft geen mooi gezicht maar het voldoet uitstekend.
Zaterdag voor het eerst van mijn leven een file bewust opgezocht en ik kreeg keurig info van Carin. De softwareversie is 4.9, hardware is 0105. Het is dus niet mogelijk zelf een TMC zender op te zoeken. Ik ga voorlopig alles maar eens zo proberen en ben erg blij met mijn Carin 520!
Hide post links |
-
- Senior Member
Mooi dat alles nu goed werkt
Die antenne is de normaal bij de MT-box geleverde plakantenne. Die heb ik ook (nog) in mijn auto zitten, en op zich doet die het best goed.
Toch heb ik afgelopen zomer de MA 1410 splitter gekocht en geïnstalleerd, en tsja, da's spelen in een andere liga.
Ik heb het afgelopen week tijdens de rit naar Oostenrijk weer kunnen constateren, gewoon veel meer TMC zenders, die ook eerder opgepikt kunnen worden.
Die volgorde van inprikken is inderdaad van belang. Net als dat het geval is bij het aansluiten van nieuwe apparatuur bij een computer. USB en FireWire zijn wel "hot-swappable", maar dat zijn dan uitzonderingen.
En dan speelt daarbij niet alleen de hardware-herkenning, sommige apparatuur houdt er ook niet van om ongedefinieerd van spanning voorzien te worden. Gelukkig heeft dit bij jou niet gespeeld.
Veel plezier met je uitbreiding, TMC is een verrekt handig instrument. Ook al kun je zelf geen zender kiezen.
En met die 4.9 heb je de laatst mogelijke besturings-SW te pakken.
Groet,
JW
Die antenne is de normaal bij de MT-box geleverde plakantenne. Die heb ik ook (nog) in mijn auto zitten, en op zich doet die het best goed.
Toch heb ik afgelopen zomer de MA 1410 splitter gekocht en geïnstalleerd, en tsja, da's spelen in een andere liga.
Ik heb het afgelopen week tijdens de rit naar Oostenrijk weer kunnen constateren, gewoon veel meer TMC zenders, die ook eerder opgepikt kunnen worden.
Die volgorde van inprikken is inderdaad van belang. Net als dat het geval is bij het aansluiten van nieuwe apparatuur bij een computer. USB en FireWire zijn wel "hot-swappable", maar dat zijn dan uitzonderingen.
En dan speelt daarbij niet alleen de hardware-herkenning, sommige apparatuur houdt er ook niet van om ongedefinieerd van spanning voorzien te worden. Gelukkig heeft dit bij jou niet gespeeld.
Veel plezier met je uitbreiding, TMC is een verrekt handig instrument. Ook al kun je zelf geen zender kiezen.
En met die 4.9 heb je de laatst mogelijke besturings-SW te pakken.
Groet,
JW
Hide post links |
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Statistieken
- Laatste bericht
-
-
Reacties: 3
Weergaves: 751