MFD (D) probleem
-
- Starting Member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 04 jan 2006 15:15
MFD (D) probleem
HALLO IEDEREEN,
IK HEB SINDS KORT EEN MFD (D) VAN 2002 IN MIJN SEAT IBIZA TDI VAN 2003 GEBOUWD
IK HEB ALLE KABELS AANGESLOTEN ,INCL. DE 26 POLIGE STEKKER ( POOL 5,17 EN 18)
POOL 5 EN 18 ZITTEN OP DE GALA (1)
POOL 17 (ACHTERUIT) HEB IK OP DE MASSA AANGESLOTEN
WIELOMTREK IS (HOOP IK) GOED INGESTELD; SATELLIETEN ZIJN ER GENOEG
HET SYSTEEM WERKT ECHTER NIET GOED !
ALS IK DE NAV. INSTEL EN GA RIJDEN ,DOET HIJ NIETS (U BEVIND ZICH OP NIET GEDIG. WEG).
PAS ALS IK HET CONTACT UITZET EN DAN WEER AAN (SOMS MOET DAT MEERDERE KEREN),BEGINT HIJ TE NAVIGEREN .
MAAR ALS IK DAN ERGENS STOP (OOK) ZONDER DE MOTOR AF TE ZETTEN ,STOPT DE NAV. OOK WEER (U BEVIND ZICH.....)
DAN MOET IK DUS WEER FF HET CONTACT AF EN AAN ZETTEN EN DAN GAAT IE , TOT IK WEER ERGENS STIL STA .
OP DE SNELWEG HEB IK WEINIG PROBLEMEN MAAR IN DE STAD MET ZIJN VELE STOPLICHTEN SLAAT HIJ DUS VAAK AF !!
IK WORD ER SOMS HELEMAAL KNETTER VAN !!!
WIE KAN MIJ VERTELLEN WAT IK FOUT HEB GEDAAN ???
GROETJES , WALTER
P.S. IK HEB KORTE TIJD EEN MCD SYSTEEM IN MIJN IBIZA GEHAD MET HET ZELFDE PROBLEEM.[/i]
IK HEB SINDS KORT EEN MFD (D) VAN 2002 IN MIJN SEAT IBIZA TDI VAN 2003 GEBOUWD
IK HEB ALLE KABELS AANGESLOTEN ,INCL. DE 26 POLIGE STEKKER ( POOL 5,17 EN 18)
POOL 5 EN 18 ZITTEN OP DE GALA (1)
POOL 17 (ACHTERUIT) HEB IK OP DE MASSA AANGESLOTEN
WIELOMTREK IS (HOOP IK) GOED INGESTELD; SATELLIETEN ZIJN ER GENOEG
HET SYSTEEM WERKT ECHTER NIET GOED !
ALS IK DE NAV. INSTEL EN GA RIJDEN ,DOET HIJ NIETS (U BEVIND ZICH OP NIET GEDIG. WEG).
PAS ALS IK HET CONTACT UITZET EN DAN WEER AAN (SOMS MOET DAT MEERDERE KEREN),BEGINT HIJ TE NAVIGEREN .
MAAR ALS IK DAN ERGENS STOP (OOK) ZONDER DE MOTOR AF TE ZETTEN ,STOPT DE NAV. OOK WEER (U BEVIND ZICH.....)
DAN MOET IK DUS WEER FF HET CONTACT AF EN AAN ZETTEN EN DAN GAAT IE , TOT IK WEER ERGENS STIL STA .
OP DE SNELWEG HEB IK WEINIG PROBLEMEN MAAR IN DE STAD MET ZIJN VELE STOPLICHTEN SLAAT HIJ DUS VAAK AF !!
IK WORD ER SOMS HELEMAAL KNETTER VAN !!!
WIE KAN MIJ VERTELLEN WAT IK FOUT HEB GEDAAN ???
GROETJES , WALTER
P.S. IK HEB KORTE TIJD EEN MCD SYSTEEM IN MIJN IBIZA GEHAD MET HET ZELFDE PROBLEEM.[/i]
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 13447
- Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14
Zou je zo vriendelijk willen zijn je bericht niet in hoofdletters te schrijven. WIj vinden dat dat "schreeuwerig" overkomt.
Uit je verhaal lijkt mij de conclusie gerechtvaardigd dat de constante en de geschakelde plus 12 volt zijn omgewisseld.
Ook al omdat een eerdere MCD het zelfde verschijnsel gaf.
Uit je verhaal lijkt mij de conclusie gerechtvaardigd dat de constante en de geschakelde plus 12 volt zijn omgewisseld.
Ook al omdat een eerdere MCD het zelfde verschijnsel gaf.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Zie ook het Reglement (Rules)Gerritje schreef: Zou je zo vriendelijk willen zijn je bericht niet in hoofdletters te schrijven. WIj vinden dat dat "schreeuwerig" overkomt.
Uit je verhaal lijkt mij de conclusie gerechtvaardigd dat de constante en de geschakelde plus 12 volt zijn omgewisseld.
Ook al omdat een eerdere MCD het zelfde verschijnsel gaf.
Daarin is ook te lezen dat dubbel posten niet toegestaan is. De identieke posting bij VAG zal dan ook zeker rap verdwijnen.
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Starting Member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 04 jan 2006 15:15
MFD (D)PROBLEEM
Sorry voor t 'schreeuwerige vertoon' !
Ik heb idd een plus op pin 7 in de iso, maar omdat ie zo niks deed (alleen nachtverlichting), ook doorverbonden met de pin ernaast ,die was leeg .Toen deed ie t wel !
Heb ik dit dan fout gedaan ? Hoe moet ik t dan wel doen ?
Alvast bedankt voor jullie hulp !!!
Walter
Ik heb idd een plus op pin 7 in de iso, maar omdat ie zo niks deed (alleen nachtverlichting), ook doorverbonden met de pin ernaast ,die was leeg .Toen deed ie t wel !
Heb ik dit dan fout gedaan ? Hoe moet ik t dan wel doen ?
Alvast bedankt voor jullie hulp !!!
Walter
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 13447
- Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14
Je moet 2 aparte draden gebruiken voor de 12 volt
De geschakelde 12 volt via het contactslot op pin 4
de permanente 12 volt op pin 7
viewtopic.php?t=3328 Alles over de ISO Connector.
Het is uiterst belangrijk dat de permanente 12 volt aangesloten is, ook als het contact uit staat. Hierdoor blijft de GPS ontvanger gewoon werken en is meteen na het starten je navi bedrijfsklaar inclusief de juiste positie.
Dus haal weg die doorverbinding en sluit aan zoals een nette monteur behoort.
De geschakelde 12 volt via het contactslot op pin 4
de permanente 12 volt op pin 7
viewtopic.php?t=3328 Alles over de ISO Connector.
Het is uiterst belangrijk dat de permanente 12 volt aangesloten is, ook als het contact uit staat. Hierdoor blijft de GPS ontvanger gewoon werken en is meteen na het starten je navi bedrijfsklaar inclusief de juiste positie.
Dus haal weg die doorverbinding en sluit aan zoals een nette monteur behoort.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Junior Member
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 17 mei 2004 16:56
ISo VAG anders
Hallo,
Ik wil niet vervelend doen maar VAG heeft een "eigen" versie van de ISO volgorde.
Deze komt niet altijd overeen met de standaard ISO.
Op het plaatje is de volgorde van VAG voor de MFD te zien.
Op pin 5 en 7 moet de constante 12V
En op pin 4 de geschakelde plus.
Pin 5 is dus niet een uitgang van 12 volt voor elec. antenne, maar de SAFE-PIN aansluiting.
Als deze niet op de 12V komt, moet je iedere keer bij het aanschakelen de Code in voeren.
Ik wil niet vervelend doen maar VAG heeft een "eigen" versie van de ISO volgorde.
Deze komt niet altijd overeen met de standaard ISO.
Op het plaatje is de volgorde van VAG voor de MFD te zien.
Op pin 5 en 7 moet de constante 12V
En op pin 4 de geschakelde plus.
Pin 5 is dus niet een uitgang van 12 volt voor elec. antenne, maar de SAFE-PIN aansluiting.
Als deze niet op de 12V komt, moet je iedere keer bij het aanschakelen de Code in voeren.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
MFD-G, MFA, en I-pod nano
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Starting Member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 04 jan 2006 15:15
Ok bedankt ,ga het snel proberen !
Hoop dat ie dan wel blijft werken .
Een 'deskundige ' vertelde mij dat dit het probleem niet verhelpt omdat ik de motor niet afzet als ik stil sta en de nav. ondanks dat niet meer navigeert.
Overigens hoef ik de safety code nooit in te toetsen (alleen bij 1e keer ingebruikname) .
Ik houd jullie op de hoogte.
Groet, Walter
Hoop dat ie dan wel blijft werken .
Een 'deskundige ' vertelde mij dat dit het probleem niet verhelpt omdat ik de motor niet afzet als ik stil sta en de nav. ondanks dat niet meer navigeert.
Overigens hoef ik de safety code nooit in te toetsen (alleen bij 1e keer ingebruikname) .
Ik houd jullie op de hoogte.
Groet, Walter
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Starting Member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 04 jan 2006 15:15
Hallo iedereen,
heb vorige week de ibiza naar de dealer gebracht voor een beurt.
Direkt maar gevraagd of ze pin 4 en 7 wilden wisselen.
Heb daarna zelf thuis de MFD weer erin gezet.
(dealer had weinig ervaring met MFD)
Wat blijkt nu : nu moet ik wel iedere keer de code intoetsen. Toestel zegt dan :"safepin niet aangesloten" ,Dus niets !!
Daarom heb ik nu de 5 en 4 doorverbonden , heb ik in ieder geval beeld en radio !
De 4 en 7 zaten voorheen dus wel goed !!
Voor de rest weinig veranderd : MFD navigeert goed totdat ik stil sta of stoplicht tegenkom.
Dan moet ik contact weer afzetten, starten en hij werkt weer tot het volgende stoplicht; om GEK van te worden !!!
Wie oh wie, kan me verder helpen met dit probleem ????
Alvast bedankt, Walter
heb vorige week de ibiza naar de dealer gebracht voor een beurt.
Direkt maar gevraagd of ze pin 4 en 7 wilden wisselen.
Heb daarna zelf thuis de MFD weer erin gezet.
(dealer had weinig ervaring met MFD)
Wat blijkt nu : nu moet ik wel iedere keer de code intoetsen. Toestel zegt dan :"safepin niet aangesloten" ,Dus niets !!
Daarom heb ik nu de 5 en 4 doorverbonden , heb ik in ieder geval beeld en radio !
De 4 en 7 zaten voorheen dus wel goed !!
Voor de rest weinig veranderd : MFD navigeert goed totdat ik stil sta of stoplicht tegenkom.
Dan moet ik contact weer afzetten, starten en hij werkt weer tot het volgende stoplicht; om GEK van te worden !!!
Wie oh wie, kan me verder helpen met dit probleem ????
Alvast bedankt, Walter
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Moderator
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: 16 nov 2003 15:42
Of je pulssignaal klopt niet (waar haal je dat nu vandaan?) of je GPS-signaal klopt niet (waar ligt de antenne nu?)
Persoonlijk verdenk ik je pulssignaal.
Persoonlijk verdenk ik je pulssignaal.
iPhone 6 met Sygic, Waze, Navmii
TomTom One XL Europa
TomTom One XL Europa
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Net als Higgy zit ik ook aan het pulssignaal te denken. Er zijn gevallen bekend waarbij dat doorloopt als je stopt, dan navigeert je systeem gewoon verder terwijl de auto stilstaat. Gebeurt er bij jou ook zoiets, of gaat het systeem helemaal op zwart?
In dat laatste geval zou het ook aan een te ver in elkaar zakkende spanning kunnen liggen, sommige systemen zijn daar erg gevoelig voor.
Dat is vast te stellen door de spanningen even goed te meten met een multimeter. Dan kun je gelijk de 4, 5 en 7 weer op orde brengen.
Groet,
JW
In dat laatste geval zou het ook aan een te ver in elkaar zakkende spanning kunnen liggen, sommige systemen zijn daar erg gevoelig voor.
Dat is vast te stellen door de spanningen even goed te meten met een multimeter. Dan kun je gelijk de 4, 5 en 7 weer op orde brengen.
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Starting Member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 04 jan 2006 15:15
Hoi allemaal,
gps antenne ligt horizontaal voor het raam .
Pulssignaal komt van pin 1 (km+ abs signaal,2 draden in een pin, was eerst gala signaal bij radio-cd speler).
Bij stilstand (met draaiende motor) van auto lijkt het alsof nav. gewoon werkt , alleen pijltje beweegt niet meer als ik weer ga rijden en er worden geen nieuwe instructies gegeven. Druk ik op de info knop dan herhaalt hij nog ff de laatste instructies van voor dat de auto stilstond. Even later zegt ze : 'u bevindt zich op een niet gedig. weg'. Totdat ik motor afzet en weer start dan gaat hij weer de route zoeken,tot ik weer bij volgend stoplicht ben ; dan herhaalt alles zich weer.
Bedankt voor de hulp,
Walter
l
gps antenne ligt horizontaal voor het raam .
Pulssignaal komt van pin 1 (km+ abs signaal,2 draden in een pin, was eerst gala signaal bij radio-cd speler).
Bij stilstand (met draaiende motor) van auto lijkt het alsof nav. gewoon werkt , alleen pijltje beweegt niet meer als ik weer ga rijden en er worden geen nieuwe instructies gegeven. Druk ik op de info knop dan herhaalt hij nog ff de laatste instructies van voor dat de auto stilstond. Even later zegt ze : 'u bevindt zich op een niet gedig. weg'. Totdat ik motor afzet en weer start dan gaat hij weer de route zoeken,tot ik weer bij volgend stoplicht ben ; dan herhaalt alles zich weer.
Bedankt voor de hulp,
Walter
l
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Hallo Walter,
Zo langzamerhand raak ik uitgeput. Voor wat betreft ideeen omtrent een mogelijke oorzaak welteverstaan
In jouw geval zou ik aan het meten (laten) slaan, ook met een scope, om de inkomende signalen en spanningen te checken op vervuiling en/of onregelmatigheden. Een goed geoetilleerd inbouwstation kan dat, met iemand die daar verstand van heeft en er lol in heeft om de oorzaak op te sporen.
Als je in het noorden woonde zou ik de goeie voor je weten, MFD specialist en pur sang inbouwer, maar ja, da's wel een eind rijden...
Groet,
JW
Zo langzamerhand raak ik uitgeput. Voor wat betreft ideeen omtrent een mogelijke oorzaak welteverstaan
In jouw geval zou ik aan het meten (laten) slaan, ook met een scope, om de inkomende signalen en spanningen te checken op vervuiling en/of onregelmatigheden. Een goed geoetilleerd inbouwstation kan dat, met iemand die daar verstand van heeft en er lol in heeft om de oorzaak op te sporen.
Als je in het noorden woonde zou ik de goeie voor je weten, MFD specialist en pur sang inbouwer, maar ja, da's wel een eind rijden...
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Starting Member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 04 jan 2006 15:15
HaHa JW, thnx voor het "meelijden" !!
Je bedoelt misschien Enno Ros ? (kzie zijn advertenties wel es)
Tja ,ik moet straks om 5 uur (AM), 2 dagen naar het noorden..... van Duitsland dan ,nl. Hannover.
'Helaas' rijden wij met de 330d van mijn collega, anders was ik op de terug weg wel via noord NL gereden.
Maargoed ,volgende week dan op zoek naar een goede MFD kenner, alles laten doormeten....
Als je (of anderen) ondertussen toch nog iets invalt , zie ik het GRAAG tegemoet !!!
Groetjes ,Walter
Je bedoelt misschien Enno Ros ? (kzie zijn advertenties wel es)
Tja ,ik moet straks om 5 uur (AM), 2 dagen naar het noorden..... van Duitsland dan ,nl. Hannover.
'Helaas' rijden wij met de 330d van mijn collega, anders was ik op de terug weg wel via noord NL gereden.
Maargoed ,volgende week dan op zoek naar een goede MFD kenner, alles laten doormeten....
Als je (of anderen) ondertussen toch nog iets invalt , zie ik het GRAAG tegemoet !!!
Groetjes ,Walter
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Goeie reis, en behouden thuiskomst
Intussen denken we hier verder. Ennuh, ik had een ander op het oog in het hoge noorden
Groet,
JW
Intussen denken we hier verder. Ennuh, ik had een ander op het oog in het hoge noorden
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Hallo,
Goeie reis gehad?
Ik kreeg nog een vraag van een insider op het MFD gebied die zich afvroeg op welk pulsgetal je MFD ingesteld is. En op welke wielomtrek.
Voorts zijnerzijds de opmerking dat het in dit geval beter is om het snelheidssignaal achter de klokunit te gebruiken, en wel het ingaande signaal.
Mocht dit niet helpen, een API monteren en eventueel afregelen op een scoop.
Dan zit ik nog eens te lezen wat je eerder schreef:
Die signalen zijn heel verschillend, en de ABS puls heeft een veel hogere frequentie. Vandaar dat je bij de MFD het pulsgetal heel anders in moet stellen als je een ABS aansluiting maakt ipv een tachopulsaansluiting.
Zit hier misschien de oorzaak?
Groet,
JW
Goeie reis gehad?
Ik kreeg nog een vraag van een insider op het MFD gebied die zich afvroeg op welk pulsgetal je MFD ingesteld is. En op welke wielomtrek.
Voorts zijnerzijds de opmerking dat het in dit geval beter is om het snelheidssignaal achter de klokunit te gebruiken, en wel het ingaande signaal.
Mocht dit niet helpen, een API monteren en eventueel afregelen op een scoop.
Dan zit ik nog eens te lezen wat je eerder schreef:
Daar kan ik geen brood van bakken, zeker omdat het er op lijkt of de ABS puls en de tachopuls nu met elkaar doorverbonden zijn op pin1. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?Pulssignaal komt van pin 1 (km+ abs signaal,2 draden in een pin, was eerst gala signaal bij radio-cd speler).
Die signalen zijn heel verschillend, en de ABS puls heeft een veel hogere frequentie. Vandaar dat je bij de MFD het pulsgetal heel anders in moet stellen als je een ABS aansluiting maakt ipv een tachopulsaansluiting.
Zit hier misschien de oorzaak?
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Starting Member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 04 jan 2006 15:15
Hallo JW en iedereen,
ben wat langer gebleven dan gepland; vandaar de late reactie !
Reis zelf was goed (200 km/h+ is altijd lekker) ,AGF beurs wat minder ! dank je !
FF terug naar mijn nachtmerrie........
Op pin 1 van de iso zitten bij mij 2 draden (kzal morgen eens kijken naar de kleuren ) die voorheen waren aangesloten op de gala van mijn originele Seat radio /cd.
Daardoor speelt de radio harder bij hogere snelheid. (niet bij de MFD)
Ik denk dat 1 van die draden de Abs signaal is. Daarom heb ik het pulssignaal op 44 ingesteld (eerst 8 geprobeerd )
En de wielomtrek op ehh... ik dacht 1783 (effectief) ,ivm met kleinere winterbanden/velgen. (185/55/15 )
Heb ik hier dan misschien toch iets fout gedaan ?
Heb overigens nog geen tijd gehad de geschak. en constante plus te wisselen. Hopelijk eind deze week !
Morgen weer lange rit voor de boeg richting Lille !
Ok, wacht met smart op reacties.....
Groet, Walter
ben wat langer gebleven dan gepland; vandaar de late reactie !
Reis zelf was goed (200 km/h+ is altijd lekker) ,AGF beurs wat minder ! dank je !
FF terug naar mijn nachtmerrie........
Op pin 1 van de iso zitten bij mij 2 draden (kzal morgen eens kijken naar de kleuren ) die voorheen waren aangesloten op de gala van mijn originele Seat radio /cd.
Daardoor speelt de radio harder bij hogere snelheid. (niet bij de MFD)
Ik denk dat 1 van die draden de Abs signaal is. Daarom heb ik het pulssignaal op 44 ingesteld (eerst 8 geprobeerd )
En de wielomtrek op ehh... ik dacht 1783 (effectief) ,ivm met kleinere winterbanden/velgen. (185/55/15 )
Heb ik hier dan misschien toch iets fout gedaan ?
Heb overigens nog geen tijd gehad de geschak. en constante plus te wisselen. Hopelijk eind deze week !
Morgen weer lange rit voor de boeg richting Lille !
Ok, wacht met smart op reacties.....
Groet, Walter
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Hallo Walter,
De insider wees me er op dat je vermoedelijk te maken hebt met een normaal GALA-signaal op die pin A1. Daar zit normaliter nooit een ABS signaal met een hoge frequentie, maar een gewone GALA.
Eerst was ik wat verbaasd over die twee draadjes, maar het vermoeden is nu dat één daarvan het inkomende GALA signaal is, en de andere het draadje dat naar pin 5 en 18 van de 26-polige stekker gaat. Klopt dat?
Als dat zo is, en je hebt inderdaad een MFD-D, moet je het pulsgetal instellen op 8, en de wielomtrek gewoon op 1930-1945 zetten. Vervolgens moet je een langere calibratierit gaan maken, in een goed gedigitaliseerd gebied met veel kruisingen en daarbij dan ook afslaan, zónder een bestemming in te geven. Dan moet na verloop van tijd de calibratie op orde komen, te zien als de cursor exact de route volgt.
Bij een MFD-A of B, aangesloten op de GALA moet het getal op 12 staan en de wielomtrek op 1,5 maal die 1930-1945, oftewel 2895-2917.
We horen het wel
Groet,
JW
De insider wees me er op dat je vermoedelijk te maken hebt met een normaal GALA-signaal op die pin A1. Daar zit normaliter nooit een ABS signaal met een hoge frequentie, maar een gewone GALA.
Eerst was ik wat verbaasd over die twee draadjes, maar het vermoeden is nu dat één daarvan het inkomende GALA signaal is, en de andere het draadje dat naar pin 5 en 18 van de 26-polige stekker gaat. Klopt dat?
Als dat zo is, en je hebt inderdaad een MFD-D, moet je het pulsgetal instellen op 8, en de wielomtrek gewoon op 1930-1945 zetten. Vervolgens moet je een langere calibratierit gaan maken, in een goed gedigitaliseerd gebied met veel kruisingen en daarbij dan ook afslaan, zónder een bestemming in te geven. Dan moet na verloop van tijd de calibratie op orde komen, te zien als de cursor exact de route volgt.
Bij een MFD-A of B, aangesloten op de GALA moet het getal op 12 staan en de wielomtrek op 1,5 maal die 1930-1945, oftewel 2895-2917.
We horen het wel
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 13447
- Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14
Dat is namelijk de laagste waarde die je in kunt voeren!Bij een MFD-A of B, aangesloten op de GALA moet het getal op 12 staan
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Starting Member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 04 jan 2006 15:15
Hallo allemaal,
ik heb in pin 1 de 2 draden vanaf 5 en 18 van de 26 pol. st. geplaatst ;dus zij maken contact met BEIDE DRADEN in
pin 1 !!!
Is dit de juiste plaatsingswijze ?
Ik meende ergens gelezen te hebben dat indien in pin 1, 2 draden samenkomen ,het pulsgetal 44 moest zijn .
De wielomtrek heb ik van 'reifenrechner' . (onlangs gewijzigd ivm winterbanden). Is dat niet juist dan ??
Maar ok , ik ga t morgenavond ff veranderen ,tegelijk met het omwisselen van pin 4 en 7.
Dan ga ik daarna een uitgebreide testrit maken.
Ik laat jullie de resultaten zo snel mogelijk weten.
Groetjes , Walter
ik heb in pin 1 de 2 draden vanaf 5 en 18 van de 26 pol. st. geplaatst ;dus zij maken contact met BEIDE DRADEN in
pin 1 !!!
Is dit de juiste plaatsingswijze ?
Ik meende ergens gelezen te hebben dat indien in pin 1, 2 draden samenkomen ,het pulsgetal 44 moest zijn .
De wielomtrek heb ik van 'reifenrechner' . (onlangs gewijzigd ivm winterbanden). Is dat niet juist dan ??
Maar ok , ik ga t morgenavond ff veranderen ,tegelijk met het omwisselen van pin 4 en 7.
Dan ga ik daarna een uitgebreide testrit maken.
Ik laat jullie de resultaten zo snel mogelijk weten.
Groetjes , Walter
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Daarmee zitten er op pin 1 nu 3 draden? Twee die naar de 26-polige stekker gaan en de inkomende GALA draad?Walter Ammerlaan schreef:Hallo allemaal,
ik heb in pin 1 de 2 draden vanaf 5 en 18 van de 26 pol. st. geplaatst ;dus zij maken contact met BEIDE DRADEN in
pin 1 !!!
Is dit de juiste plaatsingswijze ?
Ik meende ergens gelezen te hebben dat indien in pin 1, 2 draden samenkomen ,het pulsgetal 44 moest zijn .
De wielomtrek heb ik van 'reifenrechner' . (onlangs gewijzigd ivm winterbanden). Is dat niet juist dan ??
Maar ok , ik ga t morgenavond ff veranderen ,tegelijk met het omwisselen van pin 4 en 7.
Dan ga ik daarna een uitgebreide testrit maken.
Ik laat jullie de resultaten zo snel mogelijk weten.
Groetjes , Walter
Als dat het geval is moet het pulsgetal op 8 staan, het is een GALA input en geen ABS.
Of heb je op pin 1 alleen die twee draden naar de 26-polige stekker? Dan zou je helemaal geen puls hebben
Voor de wielomtrek zou ik gewoon even de standaardwaarde 1935 aanhouden.
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Starting Member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 04 jan 2006 15:15
HOI,
Daarmee zitten er op pin 1 nu 3 draden? Twee die naar de 26-polige stekker gaan en de inkomende GALA draad?
Als dat het geval is moet het pulsgetal op 8 staan, het is een GALA input en geen ABS.
Of heb je op pin 1 alleen die twee draden naar de 26-polige stekker? Dan zou je helemaal geen puls hebben
op pin 1 van de iso komen bij mij 2 paars/witte draden binnen !
Zelf heb ik de 2 draden 5 en 18 van de 26 pol. stek. ook aangesloten op pin 1
Dus in totaal zitten er nu 4 draden op pin 1.
Ik heb de wielomtrek op 1935 en puls op 8 gezet ;heb alleen nog geen lange stadsrit kunnen maken ,alleen lange
snelwegritten.
Heb navi vandaag nog even getest maar geen verandering tot nu toe !
Maar kga zo snel mogelijk een lange calibratierit maken !
Pin 4 en 7 zijn weer verwisseld,dus die code is gelukkig niet meer nodig .
Groetjes ,Walter
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Starting Member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 04 jan 2006 15:15
Hoi iedereen ,
heb t erg druk gehad met werk ,daarom helaas geen tijd gehad MFD te testen !
Tot zondag jl. Toen eindelijk eens tijd gemaakt om een lange calibratierit te maken in de stad. (ong. 45 min.)
Helaas is er niets veranderd. De nav. stuurt mij nu wel af en toe verkeerd. Was voorheen niet !!
Ik denk dat ik de wielomtrek en pulsgetal misschien toch weer moet veranderen (= nu 1935 en 8)
Misschien moet ik een pulsversterker aanschaffen om het oude probleem van de nav. te verhelpen ???
Of is er inmiddels meer bekend over dit probleem ?
Ok, groetjes Walter
heb t erg druk gehad met werk ,daarom helaas geen tijd gehad MFD te testen !
Tot zondag jl. Toen eindelijk eens tijd gemaakt om een lange calibratierit te maken in de stad. (ong. 45 min.)
Helaas is er niets veranderd. De nav. stuurt mij nu wel af en toe verkeerd. Was voorheen niet !!
Ik denk dat ik de wielomtrek en pulsgetal misschien toch weer moet veranderen (= nu 1935 en 8)
Misschien moet ik een pulsversterker aanschaffen om het oude probleem van de nav. te verhelpen ???
Of is er inmiddels meer bekend over dit probleem ?
Ok, groetjes Walter
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Hallo Walter,
Ik heb het hele verhaal nog eens doorgenomen en opnieuw voorgelegd aan "de insider".
Zijn reactie is ook dat het gek is dat er op die A1 twee inkomende paars/witte draden zitten. Zoiets zie je nooit, de aansluiting op A1 is een "eindpunt", geen doorluspunt.
Dat kan betekenen dat de puls ook nog voor wat anders gebruikt wordt, met als mogelijk gevolg dat de puls verzwakt wordt en problemen geeft op de MFD.
Het advies is dus om de bedrading verder te checken, en te proberen de puls te meten met een oscilloscoop. Dán kun je zien wat er aan de hand is, en of je mogelijkerwijs een API moet installeren.
Op deze manier blijft het wat trial-and-error, met hoogst twijfelachtig resultaat.
Het oude adagium is: meten is weten. En dat geldt ook hier.
Een andere vraag is of de 26-polige stekker helemaal goed is. Is die uit elkaar geweest? Als je namelijk een beetje door drukt gaat het binnen stukje er ook verkeerd om in!! Let op de pijl van het binnenstuk of let op of de nummering overeen komt 1--------------13 zowel van het binnenstukje als van het huis.
Groet,
JW
Ik heb het hele verhaal nog eens doorgenomen en opnieuw voorgelegd aan "de insider".
Zijn reactie is ook dat het gek is dat er op die A1 twee inkomende paars/witte draden zitten. Zoiets zie je nooit, de aansluiting op A1 is een "eindpunt", geen doorluspunt.
Dat kan betekenen dat de puls ook nog voor wat anders gebruikt wordt, met als mogelijk gevolg dat de puls verzwakt wordt en problemen geeft op de MFD.
Het advies is dus om de bedrading verder te checken, en te proberen de puls te meten met een oscilloscoop. Dán kun je zien wat er aan de hand is, en of je mogelijkerwijs een API moet installeren.
Op deze manier blijft het wat trial-and-error, met hoogst twijfelachtig resultaat.
Het oude adagium is: meten is weten. En dat geldt ook hier.
Een andere vraag is of de 26-polige stekker helemaal goed is. Is die uit elkaar geweest? Als je namelijk een beetje door drukt gaat het binnen stukje er ook verkeerd om in!! Let op de pijl van het binnenstuk of let op of de nummering overeen komt 1--------------13 zowel van het binnenstukje als van het huis.
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Starting Member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 04 jan 2006 15:15
Hoi JW,
ik heb zelf ook navraag gedaan over de 2 draden op pin 1 van de iso maar volgens de Duitse dealer (waar ik ook de geschakelde en constante plus heb laten wisselen) is dit toch normaal. Ik ga er ook vanuit dat er nooit met de kabels gerommeld is, daar er voorheen een originele Seat Alana cd/radio in zat.
De 26 polige stekker heb ik ook nog ff nagekeken. de 5-17 en 18 zitten er goed in.
Ik zal je nog ff n paar foto's van de achterkant mailen. Misschien zie je hier nog wat 'vreemds' aan !
Op foto 1 zie je de gehele achterkant
Op foto 2 zie je de o.a. de 2 paars witte draden op pin 1 waar ook de 2 gele draden 5 en 18 van de 26 polige stekker samenkomen.
Op foto 3 zie je de aansluiting van pin 5,17 en 18 op de 26 polige stekker.
Tja ,ik zal binnenkort dus iemand met n oscilloscoop moeten zoeken.
Ok ,bedankt voor alle moeite.
Groetjes, Walter
ik heb zelf ook navraag gedaan over de 2 draden op pin 1 van de iso maar volgens de Duitse dealer (waar ik ook de geschakelde en constante plus heb laten wisselen) is dit toch normaal. Ik ga er ook vanuit dat er nooit met de kabels gerommeld is, daar er voorheen een originele Seat Alana cd/radio in zat.
De 26 polige stekker heb ik ook nog ff nagekeken. de 5-17 en 18 zitten er goed in.
Ik zal je nog ff n paar foto's van de achterkant mailen. Misschien zie je hier nog wat 'vreemds' aan !
Op foto 1 zie je de gehele achterkant
Op foto 2 zie je de o.a. de 2 paars witte draden op pin 1 waar ook de 2 gele draden 5 en 18 van de 26 polige stekker samenkomen.
Op foto 3 zie je de aansluiting van pin 5,17 en 18 op de 26 polige stekker.
Tja ,ik zal binnenkort dus iemand met n oscilloscoop moeten zoeken.
Ok ,bedankt voor alle moeite.
Groetjes, Walter
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Junior Member
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 17 mei 2004 16:56
Misschien een "stomme" vraag maar waarom hen je het achteruit rij signaal niet aangesloten en deze pin in de 26-polige stekker aan de massa gelegd???
Is het nu niet zo dat de MFD denk dat je continue achteruit rijd, en dan in het echt niet zo is??
Misschien een snelle test doen zonder pin-17 aan de massa te leggen.
Is het nu niet zo dat de MFD denk dat je continue achteruit rijd, en dan in het echt niet zo is??
Misschien een snelle test doen zonder pin-17 aan de massa te leggen.
MFD-G, MFA, en I-pod nano
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Statistieken
- Laatste bericht
-
-
Reacties: 1
Weergaves: 1119
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 491
-
-
Reacties: 1
Weergaves: 1130
-
-
Probleem vdo 5500 startscherm
door Marco de groot » 25 jul 2015 11:13 » in Vaste VDO-Dayton systemen -
Reacties: 1
Weergaves: 531
-
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 568
-
-
Reacties: 3
Weergaves: 4867
-
-
Reacties: 1
Weergaves: 3171