Staartje GPS antenne
-
- Starting Member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 13 nov 2005 01:43
Staartje GPS antenne
Ik sta op het punt om mijn MS4200 navi-radio in te bouwen in mijn vandaag geleverde Octavia 2. Na alle stress waar het pulse signaal vandaan te halen, zit ik met een hopelijk eenvoudiger vraagstuk.
Ik ga de GPS antenne midden op het dashboard monteren. De dealer begon over hoe de antenne te positioneren. Ik wou het doen zoals in mijn voorloop auto, waarbij de kabel bij het raam omhoog komt en dan over het dashboard min of meer naar 'achteren' de auto in loopt, dat is natuurlijk het netst. Of is er een reden om de antenne met de 'kop' naar voren te monteren?
Legt niet heel makkelijk uit, dus hoop dat het te begrijpen is
Ik ga de GPS antenne midden op het dashboard monteren. De dealer begon over hoe de antenne te positioneren. Ik wou het doen zoals in mijn voorloop auto, waarbij de kabel bij het raam omhoog komt en dan over het dashboard min of meer naar 'achteren' de auto in loopt, dat is natuurlijk het netst. Of is er een reden om de antenne met de 'kop' naar voren te monteren?
Legt niet heel makkelijk uit, dus hoop dat het te begrijpen is
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Re: Staartje GPS antenne
Gesnapt hoorJuleh schreef:Ik sta op het punt om mijn MS4200 navi-radio in te bouwen in mijn vandaag geleverde Octavia 2. Na alle stress waar het pulse signaal vandaan te halen, zit ik met een hopelijk eenvoudiger vraagstuk.
Ik ga de GPS antenne midden op het dashboard monteren. De dealer begon over hoe de antenne te positioneren. Ik wou het doen zoals in mijn voorloop auto, waarbij de kabel bij het raam omhoog komt en dan over het dashboard min of meer naar 'achteren' de auto in loopt, dat is natuurlijk het netst. Of is er een reden om de antenne met de 'kop' naar voren te monteren?
Legt niet heel makkelijk uit, dus hoop dat het te begrijpen is
En het antwoord is simpel: maakt niet uit. De VDO GPS antenne is "rotatie-symmetrisch" voor wat betreft de ontvangst.
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 13447
- Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14
Met alle respect, maar is dat niet een beetje onzinnig om continu tegen zo'n antenne aan te kijken.Ik ga de GPS antenne midden op het dashboard monteren
Voor hetzelfde geld monteer je hem onder het dashboard en heb je ook geen gezeur met doorvoer van de kabel naar je naviradio. Voor de ontvangst maakt het echt niets uit (Aangenomen dat de Octavia geen metalen dashboard heeft)
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Moderator
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: 16 nov 2003 15:42
@Juleh: welkom mede-Octavia-2 rijder.
Ik heb die gang al gemaakt, dus wellicht mag ik je wat tips geven.
Dat klepje (met luchtroosters) bovenop het dashboard kan er in z'n geheel, met omranding en al, uit. Als je hem half omhoog hebt even de stekker van de alarmknipperlichten even losklikken, en dan kan het geheel eruit. Je kijkt nu op en achter de din-ruimte van de radio. Dat is een uitstekende plek om je gps-antenne vast te plakken (dubbelzijde tape oid). Snoer kan naar beneden en meteen aan je 4200 vastgemaakt worden.
Niet vergeten dat stekkertje van de alarmknipperlichten weer vast te maken en klaar.
Op deze wijze zie je niets van je GPS-antenne en de ontvangst is uitstekend. Ik heb er gemiddeld zes tot acht.
Succes, en neem ook eens kijkje op www.skodaforum.nl
Groet,
Ik heb die gang al gemaakt, dus wellicht mag ik je wat tips geven.
Dat klepje (met luchtroosters) bovenop het dashboard kan er in z'n geheel, met omranding en al, uit. Als je hem half omhoog hebt even de stekker van de alarmknipperlichten even losklikken, en dan kan het geheel eruit. Je kijkt nu op en achter de din-ruimte van de radio. Dat is een uitstekende plek om je gps-antenne vast te plakken (dubbelzijde tape oid). Snoer kan naar beneden en meteen aan je 4200 vastgemaakt worden.
Niet vergeten dat stekkertje van de alarmknipperlichten weer vast te maken en klaar.
Op deze wijze zie je niets van je GPS-antenne en de ontvangst is uitstekend. Ik heb er gemiddeld zes tot acht.
Succes, en neem ook eens kijkje op www.skodaforum.nl
Groet,
iPhone 6 met Sygic, Waze, Navmii
TomTom One XL Europa
TomTom One XL Europa
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Moderator
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: 16 nov 2003 15:42
Overigens: hoezo stress voor de puls? Ipv. een peperdure canbus-interface heb ik de dealer bij aflevering het signaal achter de snelheidsmeter vandaan laten halen.
Heb je wel de canbus naar iso-stekker (snoer) losgepraat bij de dealer? Die heb je sowieso nodig voor de spanning van de 4200.
Heb je wel de canbus naar iso-stekker (snoer) losgepraat bij de dealer? Die heb je sowieso nodig voor de spanning van de 4200.
iPhone 6 met Sygic, Waze, Navmii
TomTom One XL Europa
TomTom One XL Europa
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Starting Member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 13 nov 2005 01:43
Bedankt voor al jullie hulp. Ik had gisteren toen mijn auto werd geleverd eigenlijk gedacht 's middags nog even de navi-radio in te bouwen... niet dus want er lag in tegenstelling tot bij de Octavia 1 geen puls. Bezoekje aan de dealer leerde me al gauw dat die achter het instrumentenpaneel zit en dat het hele dashboard losmoet... vandaar de stress
Ze vroegen 150 euri voor het aansluiten en dat werd me weer wat te gek (auto is centraal ingekocht en komt dus niet van de dealer die ik bezocht heb, er is dus weinig te 'ritselen'). Straks nog even zo'n autospeciaalzaak vragen hoeveel het trekken van 2 draadjes (pulse en achteruit) bij hun kost.
Canbus naar ISO inclusief een inbouw set (halve cockpit tegenwoordig ) heb ik inmiddels bij de dealer gekocht voor 70 euri.
Dan nog even ISO stekkertjes voor de telefoonaansluiting halen, gelijk 3 begreep ik van JW in een andere post en dan kan ook de telefoon over de speakers. Wordt vervolgd
Ze vroegen 150 euri voor het aansluiten en dat werd me weer wat te gek (auto is centraal ingekocht en komt dus niet van de dealer die ik bezocht heb, er is dus weinig te 'ritselen'). Straks nog even zo'n autospeciaalzaak vragen hoeveel het trekken van 2 draadjes (pulse en achteruit) bij hun kost.
Canbus naar ISO inclusief een inbouw set (halve cockpit tegenwoordig ) heb ik inmiddels bij de dealer gekocht voor 70 euri.
Dan nog even ISO stekkertjes voor de telefoonaansluiting halen, gelijk 3 begreep ik van JW in een andere post en dan kan ook de telefoon over de speakers. Wordt vervolgd
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Moderator
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: 16 nov 2003 15:42
Aha, dan begrijp ik je dealer wel. Die heeft geen cent verdiend aan deze auto dus is ook weinig genegen er 'wat extra's voor te doen'. Bij mij is de auto wel bij mijn dealer gekocht (door de leasemaatschappij), en kreeg ik niet alleen het verloopsnoer, maar ook het nieuwe 'masker' voor de radio cadeau, alsmede het trekken van de pulsdraad (dat laatste kan wel zelf, maar er zit 1 tricky aspect aan: bij het verwijderen van de klokkenwinkel moet je bovenaan de klokkenwinkel iets van een creditcard of dunne schroevendraaier tussensteken. Dat KAN een barst in het perspex voor je klokkenwinkel opleveren. Ergo: laat dat maar door een dealer of inbouwstation doen.
Wat jij ook doet begreep ik. Verstandig!)
Wat jij ook doet begreep ik. Verstandig!)
iPhone 6 met Sygic, Waze, Navmii
TomTom One XL Europa
TomTom One XL Europa
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Starting Member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 13 nov 2005 01:43
Komende maandag om 13:30 trekken ze even twee draadjes. Wel apart dat zowel de dealer als het inbouwbedrijf keihard zeggen nooit de achteruit aan te sluiten...
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Onkunde, luiigheid, kost ze te veel.....verzin maar een term.Juleh schreef:Komende maandag om 13:30 trekken ze even twee draadjes. Wel apart dat zowel de dealer als het inbouwbedrijf keihard zeggen nooit de achteruit aan te sluiten...
Gewoon wel doen, het maakt het verschil tussen een goed werkend systeem en eentje die dat niet optimaal doet. En soms erg veel problemen geeft. Lees het verhaal nog maar eens bij Tips & Tricks over Achteruitrij signaal aansluiten?
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Starting Member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 13 nov 2005 01:43
Ik heb ze verteld dat ik beide wil, nou ben ik benieuwd want ze weten het natuurlijk beter dan een leek als ik
@Higgy, zitten de aansluitingen op de can naar iso wel allemaal goed of moet ik nog de hier vaak genoemde twee omdraaien?
@Higgy 2, ik heb ook nog even naar dat roostertje gekeken maar die wou niet echt makkelijk loslaten als je het masker echter loshebt en je voelt aan de bovenkant zit daar wel een stuk plastic waar ik de antenne op kan plakken, is dat ook wat jij bedoelt?
@Higgy, zitten de aansluitingen op de can naar iso wel allemaal goed of moet ik nog de hier vaak genoemde twee omdraaien?
@Higgy 2, ik heb ook nog even naar dat roostertje gekeken maar die wou niet echt makkelijk loslaten als je het masker echter loshebt en je voelt aan de bovenkant zit daar wel een stuk plastic waar ik de antenne op kan plakken, is dat ook wat jij bedoelt?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Zó proberen ze het vaak te brengen inderdaad. Maar intussen, ho maar.....Juleh schreef:Ik heb ze verteld dat ik beide wil, nou ben ik benieuwd want ze weten het natuurlijk beter dan een leek als ik
@Higgy, zitten de aansluitingen op de can naar iso wel allemaal goed of moet ik nog de hier vaak genoemde twee omdraaien?
@Higgy 2, ik heb ook nog even naar dat roostertje gekeken maar die wou niet echt makkelijk loslaten als je het masker echter loshebt en je voelt aan de bovenkant zit daar wel een stuk plastic waar ik de antenne op kan plakken, is dat ook wat jij bedoelt?
Print anders dat verhaaltje even en laat het ze lezen als ze moeilijk doen
Je houdt ons wel op de hoogte neem ik aan
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 15 sep 2003 00:07
ik hoop voor die dealer, dat ze niet al te vaak een Blaupunkt hoeven in te bouwen.
want dan is de auto waarschijnlijk snel terug.
bij veel modellen van BP staat standaard de rijrichting al achteruit, om te voorkomen dat het achteruitsignaal niet word aangesloten.
het doel vd achteruit is, de computer sneller te vertellen dat er achteruit gereden word(dmv het achteruitsignaal)
ontbreekt deze informatie tijden het manoevreren dan zal de computer beginnen met corrigeren tot het satellietenbrandpunt weer terug gevonden is.
je raad het al, dit laatste duurt veel langer, dus qua tijd denk je dat je systeem niet zuiver is, omdat het domweg te traag hersteld.
vandaar het belang om onder alle omstandigheden het achteruitrij signaal WEL aan te sluiten.
beetje Jip en Janneke uitgelegd, maar hier komt het wel zo'n beetje op neer.
want dan is de auto waarschijnlijk snel terug.
bij veel modellen van BP staat standaard de rijrichting al achteruit, om te voorkomen dat het achteruitsignaal niet word aangesloten.
het doel vd achteruit is, de computer sneller te vertellen dat er achteruit gereden word(dmv het achteruitsignaal)
ontbreekt deze informatie tijden het manoevreren dan zal de computer beginnen met corrigeren tot het satellietenbrandpunt weer terug gevonden is.
je raad het al, dit laatste duurt veel langer, dus qua tijd denk je dat je systeem niet zuiver is, omdat het domweg te traag hersteld.
vandaar het belang om onder alle omstandigheden het achteruitrij signaal WEL aan te sluiten.
beetje Jip en Janneke uitgelegd, maar hier komt het wel zo'n beetje op neer.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Moderator
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: 16 nov 2003 15:42
Even nameten. Vaak omdraaien is mijn ervaring op een VAG-auto.Juleh schreef:Ik heb ze verteld dat ik beide wil, nou ben ik benieuwd want ze weten het natuurlijk beter dan een leek als ik
@Higgy, zitten de aansluitingen op de can naar iso wel allemaal goed of moet ik nog de hier vaak genoemde twee omdraaien?
Ik begrijp je niet helemaal vrees ik. Als je dat hele bakje bovenop met luchtroosters en al voorzichtig omhoog wipt (dat kan bijv. door er een botte schroevendraaier zachtjes tussen te wringen) dan klikt ie eerst aan de voorkant los en kun je het geheel naar boven kantelen. Als je de boel eruit hebt zie je inderdaad een zwart stuk plastic waar je hem op kunt leggen. Tevens kijk je dan bovenop de radio dus is de draad laten zakken erg makkelijk.Juleh schreef:@Higgy 2, ik heb ook nog even naar dat roostertje gekeken maar die wou niet echt makkelijk loslaten als je het masker echter loshebt en je voelt aan de bovenkant zit daar wel een stuk plastic waar ik de antenne op kan plakken, is dat ook wat jij bedoelt?
Als je niet in Groningen zou wonen zou ik zeggen: rij even langs.
En inderdaad: achteruit aansluiten, geen discussie wat mij betreft.
Suc6!
iPhone 6 met Sygic, Waze, Navmii
TomTom One XL Europa
TomTom One XL Europa
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Starting Member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 13 nov 2005 01:43
Tja, zoals al een beetje aangegeven wist de inbouwer het natuurlijk VEEEEEL beter dan ik. Achteruit was niet nodig, deden ze nooit, VDO had zelfs instructies gegeven om niet aan te sluiten om storingen te voorkomen.
Ik volhouden dat het moest, na ja mijn keus dan... bleek vervolgens het achteruit signaal niet op plek 31 te zitten op het zekeringenbord. Tja hij kon wel gaan zoeken maar dat zou wel eventijd kosten volgens de inbouwer. Dus ik heb hem bedankt en dus alleen de tacho aan laten sluiten. Achteruit moet ik nog zelf doen. Als iemand weet waar die te vinden is op een Octacia II 1.9TDI dan hoor ik het graag. Ik zoek ondertussen even
Verder is het inbouwen nu klaar, antenne mooi onder het dashboard (thx Higgy) op een stalen balk geplakt (niet volgens de instructie maar werkt perfect ) De navi is perfect gecalibreerd inmiddels. Ik heb hem ook even gefopt door halverwege 2 straten te stoppen, achteruit te rijden en dan de eerste straat in te rijden en inderdaad denkt hij dan dat ie een straat verder is... maar nee achteruit aansluiten blijft overbodig
Ik volhouden dat het moest, na ja mijn keus dan... bleek vervolgens het achteruit signaal niet op plek 31 te zitten op het zekeringenbord. Tja hij kon wel gaan zoeken maar dat zou wel eventijd kosten volgens de inbouwer. Dus ik heb hem bedankt en dus alleen de tacho aan laten sluiten. Achteruit moet ik nog zelf doen. Als iemand weet waar die te vinden is op een Octacia II 1.9TDI dan hoor ik het graag. Ik zoek ondertussen even
Verder is het inbouwen nu klaar, antenne mooi onder het dashboard (thx Higgy) op een stalen balk geplakt (niet volgens de instructie maar werkt perfect ) De navi is perfect gecalibreerd inmiddels. Ik heb hem ook even gefopt door halverwege 2 straten te stoppen, achteruit te rijden en dan de eerste straat in te rijden en inderdaad denkt hij dan dat ie een straat verder is... maar nee achteruit aansluiten blijft overbodig
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Moderator
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: 16 nov 2003 15:42
Wat een eikel die inbouwer! Ander woord heb ik er niet voor. Die verdient de naam inbouwer niet.
Mooi dat het werkt, maar geloof ons: sluit die achteruit aan!
Die zit onder je stuurkolom op een bepaalde positie maar ik was zo lui hem even met een keurig weggewerkte draad vanaf achteren (het achterlicht!) naar voren te halen. Een GOEDE stereo-zaak of GOEDE inbouwer wil je vast wel even vertellen waar ie onder je stuurkolom zit.
Suc6 en veel plezier!
Mooi dat het werkt, maar geloof ons: sluit die achteruit aan!
Die zit onder je stuurkolom op een bepaalde positie maar ik was zo lui hem even met een keurig weggewerkte draad vanaf achteren (het achterlicht!) naar voren te halen. Een GOEDE stereo-zaak of GOEDE inbouwer wil je vast wel even vertellen waar ie onder je stuurkolom zit.
Suc6 en veel plezier!
iPhone 6 met Sygic, Waze, Navmii
TomTom One XL Europa
TomTom One XL Europa
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Starting Member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 13 nov 2005 01:43
Ik zal bovenstaande eerst eens proberen, met wegwerken van een (CD wisselaar) draad heb ik niet zulke geweldige ervaringenHiggy schreef:Heb gisteren even m'n huiswerk gedaan, en hierbij de signalen voor het aansluiten van een navigatiesysteem in een Octavia II (aansluiten op eigen risico):
Snelheidspuls: Achter het dashboard, 36 polige zwarte stekker, positie 28, wit/paarse kabel. Evt. positie 18, die nog wel zelf voorzien van pinnetje.
Achteruitrijsignaal: Onder plaat onder stuurkolom, rechts, beige stekker, positie 12, blauw/zwarte draad.
<knip>
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Moderator
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: 16 nov 2003 15:42
Stik, ik verbaas mezelf. Da's waar ook ja, had ik al een keer neergepend. Nou ja, dan weet je waar je moet zoeken
iPhone 6 met Sygic, Waze, Navmii
TomTom One XL Europa
TomTom One XL Europa
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Starting Member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 13 nov 2005 01:43
Higgy schreef:Stik, ik verbaas mezelf. Da's waar ook ja, had ik al een keer neergepend. Nou ja, dan weet je waar je moet zoeken
Komend weekend zal ik eerst eens meten of dat hem is, zo ja dan sluiten we hem alsnog aan
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Statistieken
- Laatste bericht
-
-
Reacties: 1
Weergaves: 688
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 729
-
-
Reacties: 1
Weergaves: 657
-
-
Reacties: 2
Weergaves: 839
-
-
Reacties: 3
Weergaves: 1921