Blijkbaar heb ik iets niet goed gedaan. please help mij!!!!!

pliepje
New Member
New Member
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 dec 2005 21:45

Blijkbaar heb ik iets niet goed gedaan. please help mij!!!!!

Bericht door pliepje »

wie kan mij advies geven.

Ik heb vanaag een Philip RC959 gekocht. Alles naar mijn weten goed aangesloten en het werkt. (dacht ik)
Helaas niet dus. Als mijn contact uitstaat heeft de cd wisselaar nog steeds stroom. Dit zal denk ik te maken hebben met de constante stroom. Verder ben ik, na het lezen van verschillende vragen en antwoorden, er achter gekomen at er een puls moet komen van de tachograaf. Aan de en kant wel logisch natuurlijk maar goed, ik had het dus niet begrepen. Nou ben ik aan het zoeken heweest welk kabeltje ik moet hebben voor de puls en waar ik het op moet aansluiten.

Als ik het goed begrepen heb is het zwart/witte kabeltje voor de puls. Deze moet ik aansluiten op een witte kabel, achterop de zekeringkast, 2e blauwe stekker van rechts, linker rij, witte kabel. Ik rij namelik een cordoba van 94.

Kan iemand mij meer advies en hulp geven over hoe ik nu verder moet met de 12V aansluiting voordat k met een lege accu kom te staan en de pulsaansluiting. Hij geeft namelijk geen straten en afstand aan. Alleen maar de melding volg pijl.

Please help me!!!!!!!!!!!

alvast bedankt.

gr. philip

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Philip,

Bedoel je met die CD wisselaar de navigatiecomputer of heb je het over een losse CD wisselaar?

Dat de Carin 440, dat is een set met de RC959 radio en Carin o59 computer, het niet doet zonder dat een puls aangesloten is, is bekend. Dat moet gewoon wel, en dan lijkt die draad de goede als ik de info op de Petri-site bekijk. Meet voor de zekerheid even of er geen spanning op die draad staat alvorens hem aan te sluiten op die zwart/witte draad die op A5 zit.

Verder is het van belang dat de rode draad van A1 op de accuplus zit, en de paarse van A3 op de geschakelde (contact) plus.

Maar ook de radio moet correct aangesloten worden, met op A4 de accuplus, en op A7 de geschakelde plus. In jouw Cordoba zit dat waarschijnlijk andersom.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
pliepje
New Member
New Member
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 dec 2005 21:45

Bericht door pliepje »

Hallo JW,

alleerst bedankt voor je antwoord. de stroomvoorziening is gelukt. geschakelde en constante was idd andersom dan aangegeven wordt.

Alleen nu weet ik niet welke kabel ik nodig heb voor de puls. Op Petri wordt gezegd de 2e blauwe stekker van reachts. Het leuke is dat er alleen gele stekkers en rode stekkers op zitten. Ik dacht dat het verholpen zou zijn wanneer ik het aansloot op de zekering van het instrumentarium. Dit schijnt dus ook niet te werken. Hij geeft nog steeds geen straataanduiding aan.

Misschien heb je nog een tip??

gr. philip

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Philip,

Op een andere plek kom ik nog de volgende info tegen voor een Cordoba van 1993 en later:
Hinter dem Instrumentenbrett, am Tachometer ist ein weißer, 28 Pin Stecker. An Pin 7 kann das Tachosignal entnommen werden.
Der Fundort im Stecker ist immer Pin 7, die Kabelfarbe kann wechseln.
in het Engels:
Behind the instrument panel, on the speedometer is a white 28 pin plug. The speed signal can be taken from pin 7.
The location in the plug is always pin 7, the cable colour can vary.
Hij zit uiteraard nooit achter een zekering, dit is een signaaldraad :idea: :wink:

Overigens, had je het nou over de navigatiecomputer toen je het had over de CD-wisselaar? Of toch niet?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
pliepje
New Member
New Member
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 dec 2005 21:45

Bericht door pliepje »

Hoi JW,

het is idd een navigatiecomputer. ik heb inmiddels gevonden wat het euvel is. de puls heb ik gehaald bij de versnellingsbak op advies van de seat dealer. deze wist mij te vertellen dat de aansluiting via de tachograag niet altijd even nauwkeurig is. vandaar de aansluiting bij de versnellingsbak.

Het werkt nu wel alleen duurt het even voordat hij een route berekend. Hij geeft wel aan wanneer ik links of rechts moet alleen wanneer ik dat gedaan heb duurt het even voordat hij de draad weer oppakt. De positieinvoer stappen zoal beschreven in de handleiding heb ik al uitgevoerd. Dus die staan goed. Nou las ik hier op het forum dat de nauwkeurigheid naar mate van gebruik steeds beter wordt. Dus ik moet denk ik even een beetje geduld hebben. Het aantal satelieten varieerd van 5 tot 8. Dus dat is goed denk ik. Nu het zo'n pokkeweer is kan ik ook niet rondrijden en wat bochten nemen. Ook heb ik vanmiddag zonder de navi gereden. Dit las ik ook zodat het systeem zich kan positioneren of herkennen of zoiets. Maar ik ga ervan uit dat het goed komt. En anders meld ik me wel weer.

Mocht je nog tips hebben houd ik me aanbevolen natuurlijk. In ieder geval super bedankt voor je hulp en een goed 2006.

gr. philip

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
pliepje
New Member
New Member
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 dec 2005 21:45

Bericht door pliepje »

ik heb trouwens nog wel even een vraagje. Ik heb de lok ingesteld op RDS. Dit is dan de goeie tijd. Alleen bij de navi verschilt de ETA tov de klok 1 uur.

Weet jij misschien waar dit aan ligt??

gr. philip

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Philip,

Mooi dat je al zover bent, ik was ook al van plan je te adviseren even bij de SEAT dealer langs te gaan :idea: :wink:

De nauwkeurigheid zal snel toenemen, en tsja, het blijft een oudje, dus snel zal 'ie nooit meer worden.
Maar bruikbaar is de 440 zeker.

Radio op RDS-tijd is prima, zó heb ik m'n MR4000 (VDO opvolger van jouw 959) ook staan.
De computer moet je even aanpassen, via instellingen naar tijdsinstelling. Daar moet je dan de tijd zetten op +1, en in de zomer moet dat +2 zijn. Dat zijn tijden tov UTC/GMT, vandaar.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
pliepje
New Member
New Member
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 dec 2005 21:45

Bericht door pliepje »

Hallo JW,

ik geb zojuist een uur lang gereden met de navi. werkt perfect. qua traagheidvalt het best mee. alleen sommige straten kent het system nog niet.

Nou zag ik volgende advertentie.
"Originele software 4.90 voor VDO Dayton 3000/3100/4000/4900/5000/5100/6000 of philips Carin 420/440/520/522 navigatiesysteem waarmee u uw systeem kunt updaten. Hiermee kunt u, afhankelijk van de ingevoerde CD zoeken op postcode en/of straatnaam, zowel in binnnen- als buitenland"

Hoe werkt dit precies. Wanneer ik een CD van 2005/2006 zou hebben is niet voldoende??

ik zie regelmatig in het forum de servicecode 6030 vermeld. Wat doet die code?? Die code in mijn systeem staat op 0000. Moet ik die dan aanpassen??

Voor wat betreft de ETA tijd die het systeem aangeeft vertelde je mij dat ik de computer moet aanpassen met +1. Alleen ik kan deze optie nergens vinden waar ik dit kan aanpassen. Heb je nog een tip??

gr. philip

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Philip,

De tijdzone zou je moeten kunnen instellen in het menu-punt "Configuratie". Daar vind je na "Taal" en "Maateenheden" een optie "Datum/Klok". Daarin kun je de tijdzone instellen alsmede de wijze waarop het formaat van de tijd en datum moeten worden weergegeven. Klopt dit met jouw systeem?

Een volgend menupunt geeft de "GALA mode" weer, daarna komt het menupunt "Systeeminformatie". Daarin zie je welke HW en SW versie je hebt, dat zou interessant zijn hier even te posten. Weten we gelijk wat er al dan niet mogelijk is met jouw systeem.

Die advertentie is geheel onjuist, de Besturings-SW 4.9 is alleen geschikt voor de Carin 520/522. Op alle andere genoemde systemen werkt dat niet.
In jouw systeem kan maximaal 2.9 (MO3029) geladen worden, daarom ben ik benieuwd naar wat er nu in zit.
Kaarten kun je gewoon gebruiken, ook de 2005/2006 van VDO is daarvoor geschikt. Je kunt echter niet alle opties gebruiken die deze kaarten bieden, daarvoor heb je de goede besturings-SW nodig. Vandaar m'n vraag.

Overigens is het verstandig kaarten te gebruiken die geen extra informatie hebben zoals Michelin of Varta gidsen. Die kun jij niet openen en ze maken toch je systeem trager. Het beste zijn kaarten die Navteq zelf uitgeeft voor Carin/VDO, dan wel kaarten uit een Europa-pakket van VDO. Ook BMW kaarten geschikt voor VDO zijn OK.

Die service code is 6330, niet 6030. Bij het ingeven moet je die 0000 dan veranderen in 6330, met cursor en push-turn.
Daar kun je allerlei extra zaken zien, oa GPS informatie. En ook kom je daar bij een aantal instellingen die je zou kunnen veranderen. Doe dat echter NIET, vele daarvan kun je NIET terugzetten en dan is je systeem waardeloos geworden. Je moet dan naar een service-centre om de computer te laten flashen, kassa dus :oops:

Groet,
JW

P.S. Plezierig te lezen dat je 'm nu al goed aan de praat gekregen hebt. En dat je er best tevreden over bent.
Op zich is het ook een prima systeem, met een geweldig goede Radio/CD-speler. Ik gebruik die laatste nog altijd, niks beters gevonden :wink:
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
pliepje
New Member
New Member
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 dec 2005 21:45

philips Carin 959

Bericht door pliepje »

Hallo JW,

ik ben even wezen kijken naar mijn systeem.
HW: 010A
SW: 0280

Die tijdzone lukt niet. De optie taal en maateenheden heb ik alleen de optie datum/klok heb ik niet. Die heb ik alleen als ik de klokinstelling van de radio wil wijzigen en die staat goed.

Nog even over die service code 6330. Is dat noodzakelijk om te doen?? Ik kan er namelijk ook niks over vinden in de boekjes die erbij zitten. Zou ik dan de tijdsinstelling kunnen wijzigen misschien??

gr. philip

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo,

Het zou kunnen zijn dat je daarvoor SW 2.9 nodig hebt, ik weet dat niet precies.
Wat je kunt proberen is je klok van de radio op even op GPS ipv RDS te zetten en het dan daar aanpassen. Daar kun je de tijdzone instellen, net als zomertijd +1. Wellicht zit het dan wel goed in de computer.

Verder: heel verstandig, blijf maar uit de buurt van die servicecode :Yes:
Eerst maar even kijken of het niet langs reguliere weg is op te lossen.

Hopelijk leest ToHo mee, die had tot voor heel kort een Carin 440. Wellicht kan hij verder helpen.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Uit de handleiding blijkt dat je de klok diverse "gedaantes" kunt geven
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Bericht door Toho_NL »

Je kan dat inderdaad daar instellen. Zoals Gerritje al aangeeft zijn er diverse instelmogelijkheden. Je moet, als je de navigatiecomputer hebt aangesloten, GPS kiezen (dan kan je met behulp van zomertijd de tijd corrigeren). Zo heb je altijd de juiste tijd in je radio (zowel bij huidige tijd als bij aankomsttijd). Laat even weten of het dan wel lukt.

@JW: die Carin 440 heb ik nog steeds hoor... Hij wordt alleen vrijwel niet meer gebruikt ;).

Groetjes,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
pliepje
New Member
New Member
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 dec 2005 21:45

philips carin

Bericht door pliepje »

hallo iedereen,

sorry dat ik even niet gereageerd heb maar ik was even lekker op vakantie.

ik heb jullie adviezen allemaal opgevlog. alles werkt nu zoals het moet zijn. aleen bij het starten met navigatie is ze heel even de weg kwijt. na circa 2 minuten weet ze war ik zit en wordt de juiste route aangegeven. Wat ik wel heb gemerkt is dat wanneer ik mijn radio aanzet en even wacht voordat ik een bestemming invoer, het systeem sneller rekent dan wanneer ik invoer zodra het systeem aanstaat.

Mischien dat het aar aan licht.

bedankt allemaal voor jullie hulp.

groeten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Terug naar “Vaste VDO-Dayton systemen”