Hoeveel satelieten?

rikske
Starting Member
Starting Member

Hoeveel satelieten?

Bericht door rikske »

Hallo, ik heb toch eventjes een vraagje over de sateliet ontvangst bij een MS5400.
Ik heb zo een navigatie, en op het scherm duidt hij constant de hoeveelheid satelieten aan.
Ik heb er constant zo'n 5 à 7. Is dit goed? En, is het normaal dat dit constant verspringt van 4 naar 6, van 6 naar 7, terug van 7 naar 5, enz... enz....
In tunnels heb ik geen sateliet ontvangst. Is dat normaal? Met een gsm heb heb je dit anders wel in tunnels.
Bedankt voor de reactie.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Toho_NL
Moderator
Moderator

Bericht door Toho_NL »

Hallo rikske,

Kortweg gezegd: dit is normaal.

Je kan maximaal 8 satelieten ontvangen met je MS5400. Je hebt er slechts 4 nodig om je positie te kunnen bepalen. Tevens is het zo dat je rijdt op je puls en gyrokompas (en dan geen satelietontvangst nodig hebt). De sateliet wordt alleen gebruikt als je off-road gaat (daar versta ik voor het gemak ook even onder als je je geplande route verlaat). Dan kijkt het systeem waar hij zit.

Het is ook normaal dat het aantal op- en afloopt. Het gaat immers om satelieten waar je niet altijd vrij zicht op hebt. In tunnels heb je dan ook geen ontvangst. Met GSM zit het anders, want daar kan het signaal wel komen. Met sateliet dus niet.

Is het zo wat duidelijker?

Groetjes,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Riekus
Senior Member

Bericht door Riekus »

Toho en Rikske: kleine aanvulling: GSM heeft NIETS met satellieten te maken. Sterker nog, 80% van het gesprek dat je via een mobieltje voert wordt getransporteerd via het aloude vaste net. Van mobiel naar GSM paal is draadloos, van GSM paal naar GSM paal vast en vervolgens 't laatste stukje weer via draadloos. M.a.w. GSM en GPS zijn volledig verschillende techieken !!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Toho_NL
Moderator
Moderator

Bericht door Toho_NL »

Dat is inderdaad zo. Zo bedoelde ik het ook te zeggen (ik zei dat het bij satelieten niet zo is en daarmee bedoelde ik dat GSM dus anders werkt). Maar beter teveel info dan te weinig ;).

Groetjes,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
rikske
Starting Member
Starting Member

Bericht door rikske »

Bedankt voor de info. Ben er heel wat wijzer uit geworden. groeten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Terug naar “Vaste VDO-Dayton systemen”