Zoals eerder geschreven heb ik pas een Peugeot 406 Break (HDI uit 2001) met MS3100 gekocht.
Als ik in het service menu kijk, zie ik alleen D en na het in zijn achteruit schakelen geen R.
Tevens zie ik 0 als tachosignaal, ook tijdens het rijden.
De auto heeft cruisecontrol, zou het daarom niet aangesloten zijn?
Het system lijkt wel goed te werken. Alleen als ik keer of een paar snelle bochten achter elkaar neem, is ie het spoor kwijt tot ik een langer recht stuk rij. Komt dat hier door? Tevens ben ik bijna altijd 20 tot 30 meter eerder bij een bocht dan dat het systeem denkt.
Er zijn al een hoop post over deze signalen en als ik het zo lees is het wel heel belangrijk voor een goede werking.
Toch maar eens naar een navi inbouwstation en hopen dat het niet te duur is om die signalen aan te laten sluiten.
Achteruit en tachosignaal MS3100
-
- Starting Member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 04 okt 2005 11:03
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Re: Achteruit en tacho signaal ms3100
Kun je nagaan wat de MS 3100 allemaal kan, zelfs zonder puls en achteruit laat 'ie je niet geheel in de steek.Wreckerrm schreef:Zoals eerder geschreven heb ik pas een Peugeot 406 Break (HDI uit 2001) met MS3100 gekocht.
Als ik in het service menu kijk, zie ik alleen D en na het in zijn achteruit schakelen geen R.
Tevens zie ik 0 als tachosignaal, ook tijdens het rijden.
De auto heeft cruisecontrol, zou het daarom niet aangesloten zijn?
Het system lijkt wel goed te werken. Alleen als ik keer of een paar snelle bochten achter elkaar neem, is ie het spoor kwijt tot ik een langer recht stuk rij. Komt dat hier door? Tevens ben ik bijna altijd 20 tot 30 meter eerder bij een bocht dan dat het systeem denkt.
Er zijn al een hoop post over deze signalen en als ik het zo lees is het wel heel belangrijk voor een goede werking.
Toch maar eens naar een navi inbouwstation en hopen dat het niet te duur is om die signalen aan te laten sluiten.
Maar wat je schrijft is juist, aansluiten van de puls en achteruit is essentieel, lees de verhalen ook maar bij Tricks & Tips.
Heb je overigens een beetje goede verstandhouding met je Peugeotdealer? Die kan dat ook voor je doen, dan wel je vertellen waar je die signalen kunt vinden of zelfs ze voor je opvissen. Dat laatste deed mijn Citroëndealer ook voor me. En als je dan een beetje handig bent is het aansluiten niet moeilijk....
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Starting Member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 04 okt 2005 11:03
De auto is gekocht bij een autohandelaar. Een relatie met de Peugeot dealer heb ik dus nog niet.
Maar dat komt nog wel.
Maar dat komt nog wel.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Normal Member
- Berichten: 187
- Lid geworden op: 11 jul 2004 17:34
Ik heb een 406 1.8 16v uit 2001. bij mij zit het puls signaal op de BSI. De BSI zit onder de zekeringkast. Er zitten verschillende stekkers op, achterop zit een blauwe, daarvan is pin 2 het puls signaal.
Heb je standaard CC of naderhand ingebouwd? Als de CC naderhand is ingebouwd kan je wellicht makkelijker van de CC computer de puls aftakken.
Heb je standaard CC of naderhand ingebouwd? Als de CC naderhand is ingebouwd kan je wellicht makkelijker van de CC computer de puls aftakken.
ms5400 (PC5400 + MM5400) + MT5011
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Starting Member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 04 okt 2005 11:03
Ik heb bij Peugeot navraag gedaan. Het snelheidssignaal moet op de BSI zitten. Volgens Peugeot is dat bij mijn auto een 26-polige gele stekker. Aansluting 2, draad 6739 zou het moeten zijn.
Zit de BSI in de zekeringskast in de auto links onder het stuur of precies aan de andere kant van het schutbord en dus onder de motorkap?
Zit de BSI in de zekeringskast in de auto links onder het stuur of precies aan de andere kant van het schutbord en dus onder de motorkap?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Starting Member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 04 okt 2005 11:03
Ik heb inmiddels via het internet uitgevonden dat de BSI achter de zekeringenkast zit. De zekeringen kast moet er eerst uit. Maar moet ik dan de draad met puls doorknippen en aftakken of zijn er betere mogelijkheden?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Persoonlijk zou ik met een soldeerbout een klein stukje van de isolatie weghalen en er een aftakdraad op/aan solderen. Vervolgens netjes isoleren en de nieuwe draad het interieur in voeren. Ook dat moet je goed doen, waar nodig beschermen, zeker bij de doorvoeren.Wreckerrm schreef:Ik heb inmiddels via het internet uitgevonden dat de BSI achter de zekeringenkast zit. De zekeringen kast moet er eerst uit. Maar moet ik dan de draad met puls doorknippen en aftakken of zijn er betere mogelijkheden?
Uiteraard tevoren de zaak spanningsloos maken, minpool accuklem losnemen dus
Als je het zó doet zit het voor de eeuwigheid Elke andere methode is amateuristisch en weinig zeker.
Of je moet al speciaal gereedschap hebben om in de stekker zelf een extra draadje aan te sluiten, maar dat kunnen alleen gespecialiseerde bedrijven.
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Normal Member
- Berichten: 187
- Lid geworden op: 11 jul 2004 17:34
Sorry, het is inderdaad de gele stekker waar de puls in zit. De blauwe zit aan de voorzijde op de BSI. Maar je hoeft de zekeringkast er niet uit te halen.
Met een muntje de drie schroeven een kwart slag draaien om bij de zekeringkast te komen. Dan het torxschroefje rechts ter hoogte van het scharnier en links aan de onderzijde losdraaien. Dan kan de klep van de zekeringkast samen met het schoppaneel verwijderd worden.
Vlak onder de zekeringkast zie je een platte kast van ongeveer 2.5 cm hoog en net zo lang als de zekeringkast met voorop nog een paar zekeringen. Dat is de BSI. Aan de voorzijde zit een klein metalen klemmetje, die los halen. Daarna de BSI iets omhoog tillen en naar je toe trekken. Het kan zijn dat hij iets klemt, je kunt gerust een beetje kracht zetten dan schiet hij vanzelf los, daarna even opletten voor de draden van de stekkers dat die nergens achter blijven hangen. De BSI kun je nu als het goed is geheel uit het frame trekken. Uiteraard heb je de min pool van de accu gehaald en 10 minuten gewacht. Om een beetje ruimte te krijgen heb ik vervolgens alle stekkers losgehaald. De blauwe en gele stekker hebben een zwarte lipje dat achter een palletje of zo zit, palletje naar beneden duwen en het lipje erover heen schuiven, de stekker komt dan omhoog. De andere stekkers hebben aan de zijkant een rood lipje, daar de schroevendraaier tussen steken en de lip opzij duwen, de stekker komt dan omhoog. Je hoeft niet bang te zijn dat je niet meer weet waar welke stekker hoort, dat staat op de BSI, wel in het frans maar zelfs dan is het nog duidelijk. Volgens mij past elke stekker ook maar op 1 plaats.
Ik weet niet meer hoe ik het precies heb gedaan. Kan zijn dat ik het pinnetje uit de stekker heb gefriemeld en vervolgens een extra draad eraan heb gesoldeerd om het geheel vervolgens met een krimpkous te isoleren. Of ik ben lui geweest en heb een kabelklemmetje gebruikt (zo'n ding waar je 2 draden in steekt en vervolgens de klem dicht knijpt en de kabels met elkaar zijn verbonden). De extra draad kun je het beste met een kabelbindbandje (ty-wrap) om de kabelbundel van de betreffende stekker binden. Mocht er een keertje per ongeluk aan getrokken worden dan komt de spanning niet op de soldeerverbinding te staan maar op het bindbandje.
# edit: jemig wat een verhaal! #
Met een muntje de drie schroeven een kwart slag draaien om bij de zekeringkast te komen. Dan het torxschroefje rechts ter hoogte van het scharnier en links aan de onderzijde losdraaien. Dan kan de klep van de zekeringkast samen met het schoppaneel verwijderd worden.
Vlak onder de zekeringkast zie je een platte kast van ongeveer 2.5 cm hoog en net zo lang als de zekeringkast met voorop nog een paar zekeringen. Dat is de BSI. Aan de voorzijde zit een klein metalen klemmetje, die los halen. Daarna de BSI iets omhoog tillen en naar je toe trekken. Het kan zijn dat hij iets klemt, je kunt gerust een beetje kracht zetten dan schiet hij vanzelf los, daarna even opletten voor de draden van de stekkers dat die nergens achter blijven hangen. De BSI kun je nu als het goed is geheel uit het frame trekken. Uiteraard heb je de min pool van de accu gehaald en 10 minuten gewacht. Om een beetje ruimte te krijgen heb ik vervolgens alle stekkers losgehaald. De blauwe en gele stekker hebben een zwarte lipje dat achter een palletje of zo zit, palletje naar beneden duwen en het lipje erover heen schuiven, de stekker komt dan omhoog. De andere stekkers hebben aan de zijkant een rood lipje, daar de schroevendraaier tussen steken en de lip opzij duwen, de stekker komt dan omhoog. Je hoeft niet bang te zijn dat je niet meer weet waar welke stekker hoort, dat staat op de BSI, wel in het frans maar zelfs dan is het nog duidelijk. Volgens mij past elke stekker ook maar op 1 plaats.
Ik weet niet meer hoe ik het precies heb gedaan. Kan zijn dat ik het pinnetje uit de stekker heb gefriemeld en vervolgens een extra draad eraan heb gesoldeerd om het geheel vervolgens met een krimpkous te isoleren. Of ik ben lui geweest en heb een kabelklemmetje gebruikt (zo'n ding waar je 2 draden in steekt en vervolgens de klem dicht knijpt en de kabels met elkaar zijn verbonden). De extra draad kun je het beste met een kabelbindbandje (ty-wrap) om de kabelbundel van de betreffende stekker binden. Mocht er een keertje per ongeluk aan getrokken worden dan komt de spanning niet op de soldeerverbinding te staan maar op het bindbandje.
# edit: jemig wat een verhaal! #
ms5400 (PC5400 + MM5400) + MT5011
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Starting Member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 04 okt 2005 11:03
RAH, bedankt. Met zo'n stuk proza moet het lukken. Ik denk dat ik maar voor de klemverbinding ga.
'k Zal een paar van die klemmetjes ophalen. Dat lijkt me de meest handige methode.
'k Zal een paar van die klemmetjes ophalen. Dat lijkt me de meest handige methode.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Wel handig, maar niet goed. Ik heb daarvan al een boel ellende gezien.Wreckerrm schreef:RAH, bedankt. Met zo'n stuk proza moet het lukken. Ik denk dat ik maar voor de klemverbinding ga.
'k Zal een paar van die klemmetjes ophalen. Dat lijkt me de meest handige methode.
Mijn advies staat in de eerdere posting, solderen dus
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Starting Member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 04 okt 2005 11:03
Bedankt voor de tip. Ik ga daar binnenkort maar eens naar kijken. Mocht ik het niet aandurven, dan maar naar een automaterialen zaak met inbouwstation.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Moderator
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: 16 nov 2003 15:42
Een BEUNBLOK, noemen de professionals dat, hoorde ik laatst bij m'n stereo-zaak.RAH schreef:Of ik ben lui geweest en heb een kabelklemmetje gebruikt (zo'n ding waar je 2 draden in steekt en vervolgens de klem dicht knijpt en de kabels met elkaar zijn verbonden).
iPhone 6 met Sygic, Waze, Navmii
TomTom One XL Europa
TomTom One XL Europa
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Díe sla ik in m'n speciale woordenboek op, geheel mee eens dusHiggy schreef:Een BEUNBLOK, noemen de professionals dat, hoorde ik laatst bij m'n stereo-zaak.RAH schreef:Of ik ben lui geweest en heb een kabelklemmetje gebruikt (zo'n ding waar je 2 draden in steekt en vervolgens de klem dicht knijpt en de kabels met elkaar zijn verbonden).
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Normal Member
- Berichten: 187
- Lid geworden op: 11 jul 2004 17:34
Ik gebruik zo'n BEUNBLOK niet vaak (meestal problemen met de ruimte, zijn best wel groot die blokken) maar de keren dat ik ze heb gebruikt het ik geen problemen gehad. Welke ellende kan door het gebruik van zo'n blok ontstaan?
ms5400 (PC5400 + MM5400) + MT5011
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Met die blokjes wordt er niet alleen door de isolatie gesneden maar ook door draadjes. Als je een beetje pech hebt bij het dichtknijpen zijn er zomaar heel wat adertjes doorgesneden.RAH schreef:Ik gebruik zo'n BEUNBLOK niet vaak (meestal problemen met de ruimte, zijn best wel groot die blokken) maar de keren dat ik ze heb gebruikt het ik geen problemen gehad. Welke ellende kan door het gebruik van zo'n blok ontstaan?
Voorts zijn die blokjes door hun afmeting en vorm een obstakel bij de montage en demontage van onderdelen, er wordt dan heel makkelijk iets losgetrokken.
En tenslotte: de isolatie van de draad is weg, en er kunnen door weersinvloeden van buitenaf draden wegrotten, met name bij die aftakkingen die buiten het interieur gemaakt worden.
Daarom mijn advies: solderen en netjes af-isoleren. Zo'n 40 jaar ervaring met auto-elektriek heeft me dat wel geleerd
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Normal Member
- Berichten: 187
- Lid geworden op: 11 jul 2004 17:34
Ah, duidelijk. Zal eens wat vaker de soldeerbout gaan hanteren.
ms5400 (PC5400 + MM5400) + MT5011
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |