MS5000 raakt na bijv tankstop de weg kwijt

Gebruikersavatar
Gentry
Senior Member
Berichten: 2333
Lid geworden op: 29 mar 2004 10:19

MS5000 raakt na bijv tankstop de weg kwijt

Bericht door Gentry »

ik heb een probleem bij een klant van mij waar ik niet zo 123 uitkom.

Als hij 's ochtends op pad gaat werkt de MS5000 prima, navigeren etc, GPS groen en 2/3D positie.
Het systeem blijft goed werken tot hij moet stoppen om bijvoorbeeld te tanken. Gaat ie daarna weer op pad dan raakt het systeem de weg kwijt en blijft ie staan waar gestopt is. GPS signaal is rood en bij problemen lezen komt er communiction error.

Zelf denk ik aan een probleem met de trimple ontvanger in de PC5000.

Wie heeft er een idee / oplossing alvorens het systeem bij Menho af te leveren.
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Re: MS5000 raakt na bijv tankstop de weg kwijt

Bericht door JW »

Gentry schreef:ik heb een probleem bij een klant van mij waar ik niet zo 123 uitkom.

Als hij 's ochtends op pad gaat werkt de MS5000 prima, navigeren etc, GPS groen en 2/3D positie.
Het systeem blijft goed werken tot hij moet stoppen om bijvoorbeeld te tanken. Gaat ie daarna weer op pad dan raakt het systeem de weg kwijt en blijft ie staan waar gestopt is. GPS signaal is rood en bij problemen lezen komt er communiction error.

Zelf denk ik aan een probleem met de trimple ontvanger in de PC5000.

Wie heeft er een idee / oplossing alvorens het systeem bij Menho af te leveren.
Hallo,

Dat het GPS signaal op rood staat zou helemaal niets uit mogen maken, immers de 5000 navigeert op mapmatching dmv puls en gyro. Als ik bij mij de GPS antenne loskoppel gaat íe gewoon door met navigeren, niks aan de hand.

Ik denk dan ook eerder aan een probleem met de voeding, waarbij het onderbreken van de spanning bij het starten een vervelende rol kan spelen. Waarschijnlijk is dat erger bij een warme start dan bij een koude start 's morgens. Is dat al even gemeten?
In dit verband denk ik niet aan een slechte puls, omdat dit eerder geen probleem gaf. Hier lijkt het op "freezing" van de computer.
Wat ook nog een rol kan spelen is dat de computer vindt dat 'ie erg ver Off-Road is bij dat tankstation, ligt dat erg ver naast de weg? En als je klant dan ook nog eens achteruit gereden is, zonder aangesloten achteruit.... Dan heeft 'ie WEL de GPS nodig om weer op de route te komen.

Wat gebeurt er trouwens verder op de rit? En hoe krijgt hij het systeem weer aan de praat?
En treedt dit verschijnsel ook op bij een tussenstop die niet "Off-Road" is?
Tot slot: is dit spontaan opgetreden of doet 'ie dit al vanaf de installatie?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gentry
Senior Member
Berichten: 2333
Lid geworden op: 29 mar 2004 10:19

Bericht door Gentry »

Allereerst, het achteruitrij signaal is aangesloten.

Het systeem komt na een tussenstop niet meer in de lucht, tot er een tijd gestopt is.
Voedingsprobleem zou ik moeten checken maar aangezien het systeem in een 307 is ingebouwd verwacht ik niet dat daar iets fout zit (heb aardig wat 307's gedaan nl).

Het systeem werkt vanaf het begin al niet echt super, in het begein startte hij soms ook opnieuw op, dat komt haast niet meer voor.

Vooral de melding comm error bij problemen lezen ben ik nog niet eerder tegengekomen.
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Gentry schreef:Allereerst, het achteruitrij signaal is aangesloten.

Het systeem komt na een tussenstop niet meer in de lucht, tot er een tijd gestopt is.
Voedingsprobleem zou ik moeten checken maar aangezien het systeem in een 307 is ingebouwd verwacht ik niet dat daar iets fout zit (heb aardig wat 307's gedaan nl).

Het systeem werkt vanaf het begin al niet echt super, in het begein startte hij soms ook opnieuw op, dat komt haast niet meer voor.

Vooral de melding comm error bij problemen lezen ben ik nog niet eerder tegengekomen.
Dus bij ELKE tussenstop, ook als dit op een goed gedigitaliseerde plek is?

Dan zou het interessant zijn de GPS antenne eens los te nemen vóór het wegrijden 's morgens en te kijken wat er dan gebeurt. Bij mijn huidige systeem, maar ook bij de 5000 die ik hiervoor had maakte dat allemaal niks uit. Hij kende de opgeslagen positie en navigeerde gewoon prima...

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Higgy
Moderator
Moderator
Berichten: 1762
Lid geworden op: 16 nov 2003 15:42

Bericht door Higgy »

En is het alleen bij benzinestations of ook als ie (voor mijn part) even bij de groenteboer stopt?
Ergo: is er kans op instraling door de apparatuur die bij benzinestations gebruikt wordt?
(Ik noem dit omdat de Hermandad ook niet voor niets net voorbij een tankstation gaat/ging staan: radardetectie-apparatuur raakte ook al in de war van alle elektronica bij een benzinestation.

Overigens lijkt mij een exemplarische fout in deze PC5000 het meest waarschijnlijk...
iPhone 6 met Sygic, Waze, Navmii
TomTom One XL Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gentry
Senior Member
Berichten: 2333
Lid geworden op: 29 mar 2004 10:19

Bericht door Gentry »

Tankstation is bedoeld als voorbeeld, groenteboer doet ie hetzelfde.

Hij zit nu in zuid frankrijk, dus kan ff nix proberen, zodra ie terug is ga ik wat dingen checken.

Het vervelende is dat wanneer ik ermee aan de gang ga hij dus een "tussenstop" maakt omdat ie dus van huis naar mij is gereden, dus GPS antenne losgooien kan ik alleen doen als ie het kontakt aanlaat.
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Gentry schreef:Tankstation is bedoeld als voorbeeld, groenteboer doet ie hetzelfde.

Hij zit nu in zuid frankrijk, dus kan ff nix proberen, zodra ie terug is ga ik wat dingen checken.

Het vervelende is dat wanneer ik ermee aan de gang ga hij dus een "tussenstop" maakt omdat ie dus van huis naar mij is gereden, dus GPS antenne losgooien kan ik alleen doen als ie het kontakt aanlaat.
De kans is denk ik inderdaad groot dat het in de PC zit, wáár is echter veel moeilijker vast te stellen. Bij een warme start zou de ingebouwde Trimble GPS module geen rol mogen spelen, immers de positie is opgeslagen en het systeem kan gewoon navigeren zonder de GPS info.

Hoe dan ook, ik denk dat je aanpak de goede is, eerst een paar dingen checken, ook wat spanningen. Evt tijdelijk een geschakelde plus maken met een schakelaartje ipv via het contactslot en kijken wat er dan gebeurt.

We horen wel hoe het verder gaat, benieuwd ben ik er wel naar :!:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gene
Moderator
Moderator
Berichten: 1345
Lid geworden op: 28 okt 2004 09:54

Bericht door Gene »

Dit riekt naar een corrupte firmware...... Mogelijke oplossing: downgraden en opnieuw upgraden. De storing kan nl al in een voorgaand voertuig (bij een vorige eigenaar) veroorzaakt zijn en nu aan het licht komen. Je zoekt je vervolgens de pl**ris zonder een aanwijsbare oorzaak te vinden.
VRX633r, MR6000, PC5500, PC5400, PC5200, RC5400, MA1410, MT5010/01 en CeNet 12 cd wisselaar, MS4100.
Mobiele navigatie PN2050, Parrot CK3100.
Het meeste ingebouwd in mijn Alfa 166JTD.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gentry
Senior Member
Berichten: 2333
Lid geworden op: 29 mar 2004 10:19

Bericht door Gentry »

Thnx Gene maar uiteraard heb ik dat al geprobeerd.
Ik ben terug gegaan naar 6.9 en daarna weer naar 7.6, problem not solved...
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Gentry,

Hoe is dit probleem uiteindelijk opgelost, en wat bleek de oorzaak te zijn?
In een ander draadje wordt óók over comm.error gesproken, vandaar m'n vraag.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gentry
Senior Member
Berichten: 2333
Lid geworden op: 29 mar 2004 10:19

Bericht door Gentry »

De computer is bij Menho geweest, volgens hen is de lezer niet geheel goed meer, hij kan de kaartgegevens niet matchen met de GPS data. Blijf het raar vinden dat ie bij een koude start wel goed werkt.
Computer is niet gerepareerd en ik heb hem nu bij me, wil de Gyro van die computer overzetten in de computer met dit probleem door mij aangehaald in dit topic:

viewtopic.php?t=5281

Ga vanavond wat puzzelen, keep you posted.
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gentry
Senior Member
Berichten: 2333
Lid geworden op: 29 mar 2004 10:19

Bericht door Gentry »

Even een vraagje aan de experts:
ik heb beide computers nu hier, degene waarvan volgens mij de gyroscoop defect is, dat is een PC5100, en degene waarvan de lezer volgens Menho defect is, dat is een PC5000. Nu de vraag, ik wil het loopwerk van de PC5100 overzetten in de PC5000, kan dat? Het loopwerk kan er nl heel makkelijk uit, ik kan de gyroscoop niet zo 123 vinden.
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Gentry,

Die loopwerken zijn verschillend, met elk z'n eigen driver. Waar die driver geladen is weet ik niet, of die in de chipset van het loopwerk zit dan wel elders zou ik niet weten.
Hoe het precies zit met de aansluitingen weet ik ook niet.

Degene die hier veel van weet is Fransnacht, probeer hem even aan de veren te komen. Zonodig via z'n andere hobby, de autocomputerclub http://www.carputerforum.nl/ , daar is 'ie meestentijds te vinden :wink:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Higgy
Moderator
Moderator
Berichten: 1762
Lid geworden op: 16 nov 2003 15:42

Bericht door Higgy »

Gentry schreef:Blijf het raar vinden dat ie bij een koude start wel goed werkt.
Da's nog wel verklaarbaar hoor: koude onderdelen hebben minder tolerantie dan warme.
iPhone 6 met Sygic, Waze, Navmii
TomTom One XL Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
fransnacht
Senior Member
Berichten: 644
Lid geworden op: 01 sep 2003 22:14

Bericht door fransnacht »

loopwerken zijn alleen compleet uit te wisselen

en gyro kapot! nee denk het niet!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gentry
Senior Member
Berichten: 2333
Lid geworden op: 29 mar 2004 10:19

Bericht door Gentry »

Wat bedoel je met loopwerken zijn alleen compleet uit te wisselen?

En waarom niet gyro kapot? Wat denk je dat er dan kapot is?
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gentry
Senior Member
Berichten: 2333
Lid geworden op: 29 mar 2004 10:19

Bericht door Gentry »

UPDATE:

Ik heb het complete loopwerk van de PC5100 (waarvan ik denk dat de Gyro kapot is) overgezet in de PC5000 (waarvan het loopwerk niet goed was).
Vanochtend even getest en proefgereden en zo op het eerste oog lijkt alles correct te werken, pijl (auto) draait weer netjes mee op de kaart en het systeem geeft weer feilloos de route aan.

Conclusie, de loopwerken van een PC5000 en een PC5100 zijn zonder problemen uit te wisselen.

Wat ook opviel was dat de Gyro van de PC5100 aan het chassis van de navicomputer vastgeschroefd zit en middels een kabel verbonden is met het moederbord terwijl bij de PC5000 de Gyroscoop vast op het moederbord gesoldeerd is.
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Higgy
Moderator
Moderator
Berichten: 1762
Lid geworden op: 16 nov 2003 15:42

Bericht door Higgy »

Higgy schreef:
Gentry schreef:Blijf het raar vinden dat ie bij een koude start wel goed werkt.
Da's nog wel verklaarbaar hoor: koude onderdelen hebben minder tolerantie dan warme.
Ik herlees m'n eigen antwoord en vind het onduidelijk geschreven van mezelf ;-)
Ik bedoel dat een koud onderdeel minder verloop in z'n toleranties zal hebben en dus betrouwbaarder is dan een warm onderdeel.
iPhone 6 met Sygic, Waze, Navmii
TomTom One XL Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gentry
Senior Member
Berichten: 2333
Lid geworden op: 29 mar 2004 10:19

Bericht door Gentry »

ik had begrepen wat je bedoelde hoor.
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Gentry schreef:UPDATE:

Ik heb het complete loopwerk van de PC5100 (waarvan ik denk dat de Gyro kapot is) overgezet in de PC5000 (waarvan het loopwerk niet goed was).
Vanochtend even getest en proefgereden en zo op het eerste oog lijkt alles correct te werken, pijl (auto) draait weer netjes mee op de kaart en het systeem geeft weer feilloos de route aan.

Conclusie, de loopwerken van een PC5000 en een PC5100 zijn zonder problemen uit te wisselen.

Wat ook opviel was dat de Gyro van de PC5100 aan het chassis van de navicomputer vastgeschroefd zit en middels een kabel verbonden is met het moederbord terwijl bij de PC5000 de Gyroscoop vast op het moederbord gesoldeerd is.
Daarmee is een PC 5100 op relatief eenvoudige wijze om te bouwen tot eentje die vertikaal gemonteerd kan worden. Wellicht is de PC 5100V zó tot stand gekomen. Of dáár in ook nog iets aan de loopwerkophanging gedaan is weet ik niet.

Interessant te lezen dat je de complete loopwerken uit kunt wisselen, ondanks dat die geheel verschillend zijn gaat dat dus goed. En werken de verschillende drivers ook :idea:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gentry
Senior Member
Berichten: 2333
Lid geworden op: 29 mar 2004 10:19

Bericht door Gentry »

Ik kon nog niet uitgebreid testen, dat moet de gebruiker maar doen, hij houdt me op de hoogte.

Dat ombouwen naar verticaal weet ik niet of dat eenvoudig is ivm het loopwerk, ik zal ff een foto maken van de Gyro van de PC5100 vanavond.
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • MS5000 is sinds 2 weken plotseling de weg kwijt
    door pbm95 » 30 dec 2015 22:00 » in Vaste VDO-Dayton systemen
    Reacties: 1
    Weergaves: 560
  • de weg kwijt
    door jan021171 » 14 dec 2015 21:05 » in Vaste VDO-Dayton systemen
    Reacties: 3
    Weergaves: 617
  • BMW x3 is de weg kwijt
    door jeroegro » 06 mar 2016 03:55 » in BMW
    Reacties: 1
    Weergaves: 977
  • VDO 5000 // 5100 weg kwijt
    door koerier » 13 okt 2016 15:59 » in Vaste VDO-Dayton systemen
    Reacties: 3
    Weergaves: 632
  • sd kaart rns 310 west europa kwijt
    door sharan » 03 mei 2015 14:06 » in V.A.G
    Reacties: 2
    Weergaves: 1116
  • Softwareupdate MS5000 gezocht
    door Tice » 30 jul 2017 17:20 » in Vaste VDO-Dayton systemen
    Reacties: 1
    Weergaves: 548

Terug naar “Vaste VDO-Dayton systemen”