Carin 520, uur, datum, jaartal en startpositie kloppen niet

ON5AVM
New Member
New Member

Carin 520, uur, datum, jaartal en startpositie kloppen niet

Bericht door ON5AVM »

Carin 520 heeft tot een paar dagen geleden perfect gewerkt maar nu klopt mijn start positie niet meer, alsook het uur, datum en jaartal. Telkens ik de wagen start staat het uur op 1 en de datum op 26-06-1997. Ik woon in Bornem België maar hij laat zien dat ik in assenede zit rond te rijden. De positie van de wagen zie je wel veranderen op de kaart maar ik zit wel in een andere gemeente te rijden dan waar ik mij bevind.
De code heb ik ook niet meer, wie kan mij helpen het ding terug in positie te krijgen.
Groeten, Johan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Alles wijst er op dat je geen satellietontvangst meer hebt.
Dat kan natuurlijk verschillende oorzaken hebben maar als eerste zou ik denken aan de GPS antenne en de connctor achterop de computer.
De toegangscode is 6330
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Hallo,

Ter aanvulling op Gerritje's reactie, het lijkt er op dat je systeem z'n positie niet meer opslaat. Dat zou veroorzaakt kunnen worden door een weggevallen accuplus op punt A1 van de 12-polige aansluiting van de computer. Oorzaak daarvan kan velerlei zijn, van een kapotte zekering in de draad daar naartoe, tot een slecht contact. Even checken dus.
Voorts: ga niks zitten veranderen in High en Low in de status, voor je het weet kun je niet meer terug en zit je helemaal in de ellende.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

JW,

Belangrijkste argument voor mijn mening is dat er geen tijdsaanduiding is en dat duidt op ontbreken van satellietontvangst dan wel informatieverwerking.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Gerritje schreef:JW,

Belangrijkste argument voor mijn mening is dat er geen tijdsaanduiding is en dat duidt op ontbreken van satellietontvangst dan wel informatieverwerking.
Helemaal mee eens. Vandaar: ter aanvulling, want ik weet niet precies hoe de 520 met het wegvallen van de accuplus omgaat. Is het zo dat dan de GPS het ook niet meer goed doet, ik weet dat niet precies.
Maar in de status is dat ook allemaal wel te zien, accuspanning etc.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ON5AVM
New Member
New Member

CARIN 520,uur,datum,jaartal.

Bericht door ON5AVM »

Bedankt voor de info en de code.Als ik de gps antenne ontkoppel blijft alles juist hetzelfde en ik krijg de foutmelding van een COMM.ERROR.Aantal sats staat op nul,dus ook geen lengte en breedtegraad.Pulsgever en andere toestanden werken perfect.Ik krijg dus geen ontvangst.Waarschijnlijk zit er ook een beetje elektronica in de antenne,het kan natuurlijk in de dunne coax zitten.Kan je zulke antennes nog krijgen?Ga toch ook eens de draden uitmeten.Bij de diagnose staat dat de batt 13.7V geeft dus dat is ook ok.

Groeten ,
Johan

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Re: CARIN 520,uur,datum,jaartal.

Bericht door JW »

ON5AVM schreef:Bedankt voor de info en de code.Als ik de gps antenne ontkoppel blijft alles juist hetzelfde en ik krijg de foutmelding van een COMM.ERROR.Aantal sats staat op nul,dus ook geen lengte en breedtegraad.Pulsgever en andere toestanden werken perfect.Ik krijg dus geen ontvangst.Waarschijnlijk zit er ook een beetje elektronica in de antenne,het kan natuurlijk in de dunne coax zitten.Kan je zulke antennes nog krijgen?Ga toch ook eens de draden uitmeten.Bij de diagnose staat dat de batt 13.7V geeft dus dat is ook ok.

Groeten ,
Johan
Dat duidt, naar ik denk toch op wat anders dan een kapotte GPS antenne of stekker.
Als die kapot zijn zou je volgens mijn info een foutmelding moeten krijgen: REC.ERROR. De foutmelding COMM.ERROR wijst bij mijn weten op een intern computer probleem, er is iets mis met de communicatie in de computer zelf.
Dat zou kunnen zijn tussen de Trimble GPS unit en de processor, met als oorzaak een kapotte Trimble GPS unit in de computer. Er kan ook een kabel los zijn, of een printbreuk zitten in de computer, maar er zijn nog meer mogelijke oorzaken.
Als de Trimble unit en de GPS antenne wel goed zijn, maar je ontvangt geen sat's krijg je een melding: SEARCH.SAT
De aansluitingen zitten kennelijk verder goed, je hebt 13,7V, naar ik aanneem bij lopende motor :wink:

Voor alle zekerheid kun je een andere GPS antenne aansluiten en kijken wat er gebeurt. Elke voor een VDO systeem geschikte antenne past op jouw 520, ook andere GPS antennes, 5V-type met een SMB stekker zijn OK. Geef de unit na het aansluiten wel een kwartiertje de tijd om de sats te zoeken, en kijk intussen in de diagnose wat er gebeurt.

Succes, we horen wel hoe het verder gaat.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
robgoedknegt
Starting Member
Starting Member

Bericht door robgoedknegt »

Hoi,
ik heb nog een antenne liggen, mag t wel mee proberen..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Hallo,

Ter aanvulling: een fout in de computer met de GPS unit zou als ik goed geïnformeerd ben als code 4 moeten worden gemeld, niet code 1.
En dus is de vraag Johan: welke code staat daar?

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ON5AVM
New Member
New Member

Bericht door ON5AVM »

Hallo JW,
Als code fout staat er 1.Aantal foutmeldingen staat op 91.En als foutmelding krijg ik HW foutmelding.
Wat die HW wil zeggen weet ik niet.

Groeten
Johan

PS:De codefout 1 staat wel in zwarte tekst trewijl de andere gegevens oplichten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

ON5AVM schreef:Hallo JW,
Als code fout staat er 1.Aantal foutmeldingen staat op 91.En als foutmelding krijg ik HW foutmelding.
Wat die HW wil zeggen weet ik niet.

Groeten
Johan

PS:De codefout 1 staat wel in zwarte tekst trewijl de andere gegevens oplichten.
Dat staat voor HardWare, dus iets in de computer zelf. Dat kan variëren van een lees probleem in de CD-leesunit tot iets anders dat niet goed zit in de computer. Met een aantal van 91 sla je wel alle records, ik was er nog niet meer dan een stuk of 10 tegengekomen.

Het bevestigt m'n vermoeden dat het in je computer zelf zit, dus niet in de GPS antenne dan wel de connector en/of kabel daar naar toe.
Toch, om alles uit te sluiten is het goed om te proberen tijdelijk een andere GPS antenne aan te sluiten. Als dat niet helpt is er slechts de gang naar een echte reparateur.
Wie je daarvoor moet hebben in de buurt van Antwerpen (daar zit je toch?) weet ik niet. In NL is Verotronics in Eindhoven wellicht de dichtsbijzijnde.

Succes, we horen wel hoe het verder loopt.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht