Navteq vs TeleAtlas in Frankrijk

Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Navteq vs TeleAtlas in Frankrijk

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Net terug van een forse trip door Frankrijk waarbij ik tot mijn schande moet bekennen dat hoewel in elk klein dorpje de straatnaam perfect in beeld kwam de TA CD 2004/2005 van TA zelf om de haverklap met het bericht kwam dat ik me in niet gedigitaliseerd gebied bevond. Dit steeds op lang bestaande N- en D-wegen. Onbegrijpelijk!.
Daarentegen had de BMW-Navteq CD 2004-2 hier totaal geen last van, kende de meeste straten maar niet allemaal bij naam.
Een vreemd fenomeen overkwam me bij het plannen van het reisdoel in Saumur aan de Loire. Hier blijkt NT ineens de fout te maken dat de Loire aan beide zijden van het in het midden liggende eiland Isle d'Offard te hebben volgebouwd met huizen. Er wordt een compleet stadsdeel over de kaart gesuperponeerd. TA geeft alles correct weer.

Kan iemand dit verschijnsel met een Navteq CD of DVD reproduceren?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Re: Navteq vs TeleAtlas in Frankrijk

Bericht door JW »

Gerritje schreef:Net terug van een forse trip door Frankrijk waarbij ik tot mijn schande moet bekennen dat hoewel in elk klein dorpje de straatnaam perfect in beeld kwam de TA CD 2004/2005 van TA zelf om de haverklap met het bericht kwam dat ik me in niet gedigitaliseerd gebied bevond. Dit steeds op lang bestaande N- en D-wegen. Onbegrijpelijk!.
Daarentegen had de BMW-Navteq CD 2004-2 hier totaal geen last van, kende de meeste straten maar niet allemaal bij naam.
Een vreemd fenomeen overkwam me bij het plaanen van het reisdoel in Saumur aan de Loire. Hier blijkt NT ineens de fout te maken dat de Loire aan beide zijden van het in het midden liggende eiland Isle d'Offard te hebben volgebouwd met huizen. Er wordt een compleet stadsdeel over de kaart gesuperponeerd. TA geeft alles correct weer.

Kan iemand dit verschijnsel met een Navteq CD of DVD reproduceren?
Hallo Gerritje,

Hopelijk heb je niet alleen ergernis over de TA CD maar ook een boel plezier gehad in "la douce France" :D

Je eerste opmerking verbaast me in die zin dat je dat "tot je schande moet bekennen". Het feit op zich was al langer bekend, ik heb daar ook enige malen over gerapporteerd op dit forum, ook na m'n reis vorig jaar september door Frankrijk. Toen had ik zowel de TA als de Navteq DVD vrijgeschakeld en moest dit ook vaststellen; veel staat er op de CD, maar het komt (te) vaak niet overeen met de werkelijkheid.
Of zoals ToHo dat zo treffend weet uit te drukken: TA is kwantiteit, Navteq is kwaliteit.

Die links over dat probleem bij Saumur werken op een of andere manier niet bij mij. Ik zal het graag uitproberen met mijn DVD, geef anders even het doel op.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Alleen maar plezier. Maar "tot mijn schande" vanwege mijn uitgesproken voorkeur voor TA in Frankrijk en Spanje vanwege de dekkingsgraad. Nooit eerder die waarschuwingen gehad.

Het doel in Saumur was trouwens Fond d'Isle of gewoon het laatste bestrate puntje van Isle d'Offard.
Ik heb de kaarten bijgevoegd zodat je kunt zien wat ik bedoel.
Nu lees ik trouwens ook net dat de nieuwe MS5700 standaard geleverd gaat worden met TA materiaal en dat NT alleen tegen bijbetaling mogelijk is.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Hallo Gerritje,

Da's mooi, louter plezier dus in Frankrijk :) Ik verheug me al op ons verblijf daar in september :!:

Net even gekeken, maar moet nu, tot mijn verbazing :oops: vaststellen dat ook op de C-IQ Navteq DVD 2005/1 de Loire een stukje dichtgeplempt is en dat er bebouwing is ten zuiden van dat eiland. Foute boel dus, want ik neem niet aan dat dit in werkelijkheid zó is, toch?

VDO was al wat langer bezig met speciale TA aanbiedingen. Ook de MS4140 is alleen met TA leverbaar als ik het goed heb.
Wat die "geringe bijbetaling" voor Navteq inhoudt weet ik ook nog niet. In elk geval worden vanaf nu alle nieuwe systemen standaard uitgeleverd met TA, Navteq is dan in overleg met het C-IQ Centre te regelen.
Of er ook een prijsverschil op gaat treden voor oudere systemen met thans lopende vrijschakelingen, we zullen zien. Voorlasnog loopt mijn 2-jaars Europa vrijschakeling tot mei 2007, van een prijsaanpassing heb ik dus geen last. Als dat al een verhoging in zou houden, wie weet hoe dat uit gaat pakken...

Overigens heb je wellicht ook al meegekregen dat de oudere benaming "Unlimited" omgedoopt is in "Classic". Dat komt de duidelijkheid zeker ten goede. Bij de nieuwe systemen hoef je zo'n Classic niet meer via het C-IQ centre te activeren, dat kan rechtstreeks in het systeem.
Aardig is wel dat diegenen die hun systeem bij C-IQ registreren, of dat nou een Classic is of een beperkte duur vrijschakeling, altijd gratis 1 jaar Europa flitsinfo krijgen :P Registreren heeft dus wel degelijk z'n voordelen, en het kost je niks extra. Aleen even de moeite nemen.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Toho_NL
Moderator
Moderator

Bericht door Toho_NL »

Heb net ff op Maporama gekeken en daar klopt het wel (met de database van Navteq). Ik denk dat het probleem dan ook al is opgelost. We zullen dit op de nieuwe versie kunnen checken. Het blijft echter wel vreemd.

Groetjes,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Ik denk dat het probleem dan ook al is opgelost
Ik begrijp niet helemaal hoe jij, uit het feit dat Maporama de zaak correct weergeeft, de conclusie kunt trekken dat het probleem al is opgelost. Het enkele feit dat het hier in beide gevallen om een navteq databse gaat bewijst toch nog niets. Het kan evengoed een softwareprobleempje zijn waarbij een vectorbitje verkeerd staat bij de afbeelding van deze plaats. Bovendien is de wijze waarop Maoorama de kaarten weergeeft op geen enkele wijze te vergelijken met VDODayton dunkt mij.
Het zou aardig zijn om te zien of ook andere navisystemen die met Navteq werken zoals Opel CD70, NCDR1100, RT3 etc. dit zelfde fenomeen ook kunnen reproduceren. Pas daarna kun je verder zoeken naar oorzaak en gevolg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Toho_NL
Moderator
Moderator

Bericht door Toho_NL »

Daar heb je gelijk in, maar ik bedoelde daarmee dat ik DENK dat het reeds is opgelost. Ik heb ook eens een keertje zo'n probleem gehad met een polygoon en dat was bij Maporama (die een nieuwere versie had) verholpen en op de nieuwe CD was dat toen ook weg. Daarom denk ik dat dat hier ook het geval zal zijn. Wat je ook zou kunnen doen is het melden aan Navteq en dan hoor je vanzelf of er wat veranderd is aan de polygoon.

Groetjes,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
laurens
Senior Member

re

Bericht door laurens »

Hallo

heb gekeken op de navteq 2005-2 cd bmw

is het net zo ongeveer als ta

zie foto

dus zoals toho al dacht opgelost

Laurens
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Hallo,

Zojuist even gekeken hoe het nu zit bij de Navteq 2005/06 DVD. Daar blijkt het nog NIET opgelost te zijn, en dat is toch wel verrassend. Immers Laurens meldt dat de 2005/2 BMW wel OK is, en dus is de vraag of hij kan checken welke DB datum daar op staat.

En dus is ook de conclusie dat als het op Maporama opgelost is, dit niet automatisch hoeft in te houden dat de nieuwe kaarten dit ook goed hebben zitten. De DB datum speelt ongetwijfeld een rol, maar ik ben er niet zeker van of dit de enige parameter is :oops:

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Zonder nu onmiddellijk iemand te willen veroordelen lijkt de voorlopige conclusie gerechtvaardigd dat er door de diverse
eindgebruikers van de ongetwijfeld "up to date" databases maar wat wordt aangerommeld.
Het vermelden van een datum in de file ABSTRACT bij de VDO Dayton systemen en OEM kopieën heeft zoals ik al eerder
waagde te veronderstellen hoogstens iets te meken met de compilatiedatum.

Ik heb me eerder negatief uitgelaten over de stand van de software bij andere systemen, o.a. Pioneer maar tot mijn spijt
moet ik bekennen dat ook VDO Dayton hier een paar steekjes laat vallen. Ook de onregelmatige en soms niet automatische
verstrekking van C-IQ updates doet mij aan het denken zetten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Toho_NL
Moderator
Moderator

Bericht door Toho_NL »

Hoi Gerritje,

De datum die je in de Abstracts kan zien is inderdaad de datum waarop de database 'erop' is gezet. Dit reflecteert NIET de datum van de database zelf. Dit had ik eerder ergens al vermeld (ik was namelijk één van die mensen die beweerde dat dit niet zo was, maar ik heb inmiddels achterhaald dat ik ongelijk had). Dit maakt het vergelijken van de databases dus alleen mogelijk door te kijken op een monitor en daar de straten te vergelijken.

Wat ik echter niet snap is dat er een verschil zit in de 2005/06 DVD van VDO Dayton en de 2005-2 CD van BMW. Beide maken namelijk gebruik van de Q4 2004 database... Hoe dit te verklaren is weet ik ook niet.

Maar je hebt dus inderdaad gelijk wat betreft de datum in de Abstract. Ook de onregelmatige updates van VDO Dayton en dat ze niet verstuurd worden naar iedereen is mijns inziens een probleem. Ik denk dan ook dat VDO Dayton hier toch echt een keer naar moet kijken en conclusies hieruit moet trekken (niet dat mensen ontslagen moeten worden ofzo, maar meer hoe het beter kan).

Groetjes,

Toho_NL.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Wat ik echter niet snap is dat er een verschil zit in de 2005/06 DVD van VDO Dayton en de 2005-2 CD van BMW. Beide maken namelijk gebruik van de Q4 2004 database
Mooi gesteld maar waar heb je deze info vandaan?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Toho_NL
Moderator
Moderator

Bericht door Toho_NL »

Die info komt van het Duitse forum Geo24.de. Als ik het goed heb om precies te zijn van Jewuwa. Die heeft 'kennissen' bij VDO en daarvan weten we dat de 2005/06 DVD een database heeft van Q4 2004. Hetzelfde geldt voor die van BMW.

Maar omdat de databases blijkbaar niet overeenkomen moet er dus ergens een hiaat zijn. Heb jij enig idee hoe dit zou kunnen komen?

Groetjes,

Toho_NL.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Leuk hoor, Siemens VDO is de fabrikant van vele systemen en allemaal hebben ze Navteq als leverancier van de meest recente database. En die verschillen ook allemaal wbt nauwkeurigheid en actualiteit.

Ik noem VDO Dayton, navteq zelf, BMW, Renault, Opel etc.

Zoal ik al eerder opperde bij een ander onderwerp: De arrogantie onder leveranciers van auto's lijkt nu ook wel toe te slaan onder de fabrikanten en toeleveranciers van de randapparatuur.

Je betaalt voor de laatste nieuwe editie en krijgt iets wat jaren eerder bij een ander al verbeterd is.

Ieder jaar krijg ik bijv van die fantastische aanbiedingen van VDO Dayton en van TeleAtlas zelf met de "laatste" edities van hun kaarten die dan wel een jaar oud zijn en vlak voor het verschijnen van de nieuwe edities voor de gewone volle prijs worden aangeboden.

Er is hier sprake van enige volksverlakkerij.

Ik ben blij dat ik via via kan beschikken over de recente BMW kaarten waar overigens in Amsterdam de Laan der Hesperiden, die er al ruim twee jaar is nog steeds niet op staat.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Toho_NL schreef:Die info komt van het Duitse forum Geo24.de. Als ik het goed heb om precies te zijn van Jewuwa. Die heeft 'kennissen' bij VDO en daarvan weten we dat de 2005/06 DVD een database heeft van Q4 2004. Hetzelfde geldt voor die van BMW.

Maar omdat de databases blijkbaar niet overeenkomen moet er dus ergens een hiaat zijn. Heb jij enig idee hoe dit zou kunnen komen?

Groetjes,

Toho_NL.
De Abstract van de 2005/06 DVD luidt als volgt:
This medium contains a digital road map database for the CARiN- and VDODayton navigation compatible systems.
The medium can be used in `product' target-systems, for the "CARiN on PC" application, and for CARSiM.

Tool : 3.1.08
Date : 2005-05-20

Operator : uida1203
CD number : EHVDVD_14781_3.1.08
Medium : Master DVD

Navigation database : ..._prod/CIQ/NavTech/eu_nt_nod_59056_20050510l_3783caz9.cpr
Type : C-IQ 59056_V3_DVD_NT(COM)
Event Texts : carinet16s512ca.20041130
TPD Database : /carin/ITPD/Full_Products/04Q4.111/20050413
IBA Database : Not available
Language Loading : Not available
CARINSYS File : Not available
Uit de formulering 04Q4 bij TPD is door JEWUWA afgeleid dat de DB in feite van het vierde kwartaal 2004 is.
Wáár de gegevens over de BMW DVD vandaan komen weet ik niet, van JEWUWA heb ik ze niet gezien. Vandaar mijn vraag aan Laurens om die hier te posten, dan wéten we het gewoon, nu is het voor mij nog wat giswerk. Want diezelfde JEWUWA heeft bij enige gelegenheden gemeld dat de BMW kaarten verser zijn dan die bij anderen, mede omdat daar o.a. minder Michelins en Varta's, maar ook niet de andere C-IQ zaken op staan zoals de shopping gids. En dat kost altijd wat doorlooptijd.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

TPD Database : /carin/ITPD/Full_Products/04Q4.111/20050413
Interessant maar het gaat hier niet om de kaartgegevens maar de vestiging van de locale McDonalds en aanverwante adverterende en betalende bedrijven alsmede andere secundaire informatie.
Het is de zgn Third Party Database en daaruit mag je volgens mij niet afleiden dat de rest ook deze vermelding waard is

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Hallo Gerritje,

Natuurlijk heb je daar gelijk in, de TPD DB is niet hetzelfde als de Navigation DB. Datzelfde heb ik enige tijd geleden aan JEWUWA gemeld, die echter terugkoppelde dat de Nav.DB óók van Q4/04 is.

Toevallig vandaag was er nog een posting over dat onderwerp op Geo24, zie http://www.GEO24.de/forum/thread.php?po ... #post50703
Daarin kun je lezen dat de door BMW in maart uitgebrachte DVD dezelfde DB heeft als de huidige NT 2005/06, oftewel Q4/04.

Er zit ook wel logica in z'n verhaal, immers het is ondenkbaar dat de Nav.DB van 10 mei 2005 zou zijn, zoals in de Abstract gesuggereerd wordt, terwijl de DVD op 20 mei gecompileerd is. Dat kan gewoon niet waar zijn.

Hetzelfde hebben we vorig jaar zomer gezien met de TA DVD, die zou dan een NAV.DB hebben van 1/6/04, en dat is gewoon onmogelijk voor een DVD die medio juni op de markt gekomen is.
Overigens zou de TA DB voor de huidige 2005/06 DVD van juli 2004 zijn, als mijn info correct is. Ik ben wel benieuwd wat daarover in de Abstract van die DVD staat, wie heeft 'm?

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

De Teleatlas CD 2005/2006:
Navigation database : ..._prod/TeleAtlas/europe/bnl/bnl_hw_ta_ald_0407_20050530j.cpr

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Toho_NL
Moderator
Moderator

Bericht door Toho_NL »

Hmmmm, daar zie ik 0407 staan. Zou dat niet juli 2004 kunnen zijn?

Groetjes,

Toho_NL.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Toho_NL schreef:Hmmmm, daar zie ik 0407 staan. Zou dat niet juli 2004 kunnen zijn?

Groetjes,

Toho_NL.
Dat lijkt meer dan toeval :wink:

Wie heeft de TA DVD 2005/06, en wat staat daar in de Abstract?
Het gekke is dat er bij de 2004/2 versie zowel bij de NT als de TA DVD op die plek stond: 59042 en dat is bij de 2005/06 NT nu 59056, zie boven. En dus, wat staat daar bij de TA DVD?

Overigens nog even de opmerking dat ik de 2005/06 DVD versie van NT als buitengewoon goed heb ervaren. In een ander draadje heb ik daarover al geschreven, zeer compleet, en NOOIT de melding gehad dat ik me "buiten gedigitaliseerd gebied" bevond. Zelfs het doodlopende weggetje naar ons vakantiehuis in de Pyreneën stond er op :Yes:

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Heren,

Dit is een vrij normale amerikaanse datum-notatie methode

2005 jaar
05 maand (mei)
30 dag

Een vrij recente datum dus maar niet noodzakelijkerwijs, zelfs onwaarschijnlijk de datum van de database.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Gerritje schreef:Heren,

Dit is een vrij normale amerikaanse datum-notatie methode

2005 jaar
05 maand (mei)
30 dag

Een vrij recente datum dus maar niet noodzakelijkerwijs, zelfs onwaarschijnlijk de datum van de database.
Hallo Gerritje,

Help me even je reactie te begrijpen...
Toho heeft het over 0407, dus juli 2004. Daarover sprak ik ook in mijn posting van gisteren 10.34 am. Dus wat bedoel je met "vrij recente datum" ?

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Navigation database : ..._prod/TeleAtlas/europe/bnl/bnl_hw_ta_ald_0407_20050530j.cpr
Dit is dus een regeltje uit mijn eigen TA 2005/2006 abstract.

Volgens mij staat hier dus gewoon 30 mei 2005 en dat is een vrij recente datum

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Hallo Gerritje,

Gesnapt :)
Maar nou de link naar die 0407 die daar vlak vóór staat, dat brengt ToHo dus op de gedachte dat de DB van juli 2004 is, zoals ik in een eerdere posting ook al schreef.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Zoals jij ook al opmerkte lijkt het mij toe dat die 0407 een toevalstreffer is die in onze datumnotatie zou kunnen passen maar zou imho in geen enkele verdere conventie toepasbaar zijn.
Geen enkele andere ABSTRACT komt ook met een soortgelijk getal wat als datum kan worden geïnterpreteerd

Heel erg goed bedoeld maar naar mijn smaak zouden wij iets minder snel conclusies moeten trekken op basis van summiere gegevens en vage veronderstellingen. Ik maak me daar zelf ook wel eens schuldig aan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Terug naar “Vaste VDO-Dayton systemen”