Hallo,
Alles bij elkaar biedt de MO 5597 zoveel interessants dat ik besloten heb 'm op m'n systeem te laten zitten en 'm niet te downen naar de 9.5(SR). Ik zat dat te overwegen omdat ik onderweg naar m'n vakantieadres in het zuiden van Frankrijk aan het eind van de komende week niet het risico wilde lopen een vastloper te krijgen op een belangrijk moment.
Want die vastlopers zijn zeker lastig, temeer daar het systeem er onderweg lang over kan doen alvorens weer op de route te zitten. Dat treedt met name op als je op een lange rechte weg rijdt, dan kan de mapmatching z'n werk niet goed doen. De oplossing is dan even van die rechte weg af te gaan, te stoppen, het contact uit te zetten en na een paar minuten het systeem de kans geven zich weer te initialiseren.
Anderzijds kun je de vastlopers ook voorkómen door er voor te zorgen dat je bij die kleine schaal (50, 100, 200m) NIET van kaartmodus wisselt. Dus als je om een of andere reden toch wilt wisselen, eerst even een schaal van minimaal 500m te pakken, te wisselen en dan evt. weer naar de kleinere schaal te gaan. Deze "workaround" ga ik op de komende vakantietrip ook aanhouden.
Dan blijven er de voordelen van de nieuwe SW, met name het flex-viapunt zal ik vaak gebruiken. Ik heb dat inmiddels een paar keer uitgeprobeerd en ontdekt dat je, door het flex-viapunt iets verder buiten de route te kiezen dan in eerste instantie nodig lijkt, je de route goed kunt beïnvloeden.
Voorbeeld: Utrecht
Amersfoort via de A27/A1 ipv via de A28 lukt je niet als je het flexpunt op het knooppunt Eemnes A27/A1 zet. Maar wel als je het punt er een eindje (links)boven legt, dan accepteert het systeem de gewenste route.
Een ander voordeel van de 5597 vind ik de extra aanwijzingen. Met name de aanwijzing: deze route X kilometer vervolgen vind ik een zeer welkome aanvulling, je weet dan dat je voorlopig geen actie hoeft te ondernemen. Tuurlijk, op de route die je elke dag rijdt heb je dit niet nodig, maar dan staat m'n systeem aan voor de TMC en zet ik de begeleiding zachtjes. Ik weet dat ToHo hier anders over denkt, en zelfs om die reden gedowned heeft, ik vind het een welkome aanvulling die ontspannen navigeren en dus autorijden bewerkstelligt. En dat is tenslotte de bedoeling.
De bug met het ontbreken van flitsinfo bij kortste route is lastig en niet te voorkomen. Anderzijds is kortste route niet een criterium dat bij mij vaak op staat.
Hetzelfde geldt voor de zoekfunctie bij de POI's, het dwingt je nu om de hele lijst door te ploegen en da's lastig. Jammer, maar geen reden om te downen voor mij.
Groet,
JW