Hallo,
Aan het einde van de vakantie wilde ik terugrijden van z-frankrijk en liet de becker TP LS de route bedenken. Ik was in frankrijk en hij bedacht een mooie route waarbij ik met 90 over de lokale wegen en met 50 door de dorpjes zou rijden. Dat was blijkbaar sneller dan de autoweg.
Maar nu komt het hele vreemde. Ik kies lekker m'n eigenweg en rij eerste een stukje zuidelijker, en pak daar een autoweg naar het oosten. Een tijdje geeft ie aan dat ik moet keren en als ik op de autoweg naar het oosten zit gaat ie opnieuw rekenen en bedenkt een route met een ETA welke ruim 2 uur vroeger ligt. Dus de route die eerst gegeven was was nou niet echt de kortste. Ik denk dat dit ligt aan een start tegen de richting in, hebben alle systemen hier last van?
(voor de preciezen, het betrof een route van Montaner naar Den Haag, gekozen voor snelste route)
Snelste route is 2 uur langer?
-
- Average Member
- Berichten: 85
- Lid geworden op: 25 dec 2004 09:57
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Hallo,
Verrassend, ik maak juist het tegenovergestelde mee met mijn VDO('s). Daar is "snelste" vaak wat langer in tijd dan wanneer ik zelf, de weg kennende m'n route bepaal. Ik noem dat criterium "snelste" dan nu ook liever "gemakkelijkste", waarbij het systeem je over de grotere routes voert, met veel autowegen.
Voor jouw ervaring heb ik dan ook geen verklaring, even aannemend dat je niet iets van gebruik van tolwegen of zo had uitgeschakeld.
Groet,
JW
Verrassend, ik maak juist het tegenovergestelde mee met mijn VDO('s). Daar is "snelste" vaak wat langer in tijd dan wanneer ik zelf, de weg kennende m'n route bepaal. Ik noem dat criterium "snelste" dan nu ook liever "gemakkelijkste", waarbij het systeem je over de grotere routes voert, met veel autowegen.
Voor jouw ervaring heb ik dan ook geen verklaring, even aannemend dat je niet iets van gebruik van tolwegen of zo had uitgeschakeld.
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Moderator
- Berichten: 1345
- Lid geworden op: 28 okt 2004 09:54
Zodra je een (langere) route kiest (ongeacht het systeem) wordt eerst de globale routeplanning uitgevoerd vanaf het punt van vertrek. Tijdens de rit (en dit kan bij sommige systemen snel of langzaam gaan) wordt de nadere detaillering uitgerekend en de ETA aangepast.
Waarom gebeurt dit zo?
Daarvoor is een heel plausibele verklaring te geven. Bij vertrek vanaf punt a wordt op detail gepland (tot ongeveer 100 km)vanaf punt a, een verder gelegen punt b (zeg na 100 km) is nog niet zo belangrijk aangezien je daar het eerstkomende half uur toch nog niet bent . Gaande weg de route heeft het systeem de tijd zichzelf te corrigeren voor wat betreft de detaillering. Op deze manier is gewaarborgd dat je in ieder geval bij het aanvangen van de route de juiste gegevens hebt en niet van links naar rechts gestuurd wordt.
Ik ben er zelf nog niet helemaal achter wat dient te worden verstaan onder:
Kortste route ( in km's of in tijd?)
snelste route (idem)
Waarom gebeurt dit zo?
Daarvoor is een heel plausibele verklaring te geven. Bij vertrek vanaf punt a wordt op detail gepland (tot ongeveer 100 km)vanaf punt a, een verder gelegen punt b (zeg na 100 km) is nog niet zo belangrijk aangezien je daar het eerstkomende half uur toch nog niet bent . Gaande weg de route heeft het systeem de tijd zichzelf te corrigeren voor wat betreft de detaillering. Op deze manier is gewaarborgd dat je in ieder geval bij het aanvangen van de route de juiste gegevens hebt en niet van links naar rechts gestuurd wordt.
Ik ben er zelf nog niet helemaal achter wat dient te worden verstaan onder:
Kortste route ( in km's of in tijd?)
snelste route (idem)
VRX633r, MR6000, PC5500, PC5400, PC5200, RC5400, MA1410, MT5010/01 en CeNet 12 cd wisselaar, MS4100.
Mobiele navigatie PN2050, Parrot CK3100.
Het meeste ingebouwd in mijn Alfa 166JTD.
Mobiele navigatie PN2050, Parrot CK3100.
Het meeste ingebouwd in mijn Alfa 166JTD.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Wat je daar schrijft klopt, zo werken de modernere navi's. Bij de oude Carin was dat nog anders, zeker toen daar nog niet de laatste SW op zat, en als ik me goed herinner deed ook de eerste SW van de 5000 het nog volgens het principe: eerst de hele route berekenen dan pas rijden.Gene schreef:Zodra je een (langere) route kiest (ongeacht het systeem) wordt eerst de globale routeplanning uitgevoerd vanaf het punt van vertrek. Tijdens de rit (en dit kan bij sommige systemen snel of langzaam gaan) wordt de nadere detaillering uitgerekend en de ETA aangepast.
Waarom gebeurt dit zo?
Daarvoor is een heel plausibele verklaring te geven. Bij vertrek vanaf punt a wordt op detail gepland (tot ongeveer 100 km)vanaf punt a, een verder gelegen punt b (zeg na 100 km) is nog niet zo belangrijk aangezien je daar het eerstkomende half uur toch nog niet bent . Gaande weg de route heeft het systeem de tijd zichzelf te corrigeren voor wat betreft de detaillering. Op deze manier is gewaarborgd dat je in ieder geval bij het aanvangen van de route de juiste gegevens hebt en niet van links naar rechts gestuurd wordt.
Ik ben er zelf nog niet helemaal achter wat dient te worden verstaan onder:
Kortste route ( in km's of in tijd?)
snelste route (idem)
Maar zó extreem als Vriesman het beschrijft heb ik het nog niet meegemaakt Overigens is het "jammer" dat hij niet even afgewacht heeft wat er verder zou gaan gebeuren, ik heb het ook meegemaakt dat als je een tiental kilometers onderweg bent het systeem inmiddels wat anders voorstelt.
Daarbij de kanttekening dat de kop van de eerste posting wat verwarrend is. Daar wordt gesproken over "kortste route" terwijl hij de "snelste" gekozen had. Want bij het selecteren van "kortste" kan het wel degelijk veel langer duren voordat je op je bestemming bent.
Die "kortste" slaat op de afstand, althans bij de VDO's. Dat is de weg die het dichtst bij de lineaal ligt die je over de kaart legt tussen begin en eindpunt. Met de nieuwste MO 5597 voor de 5400/5500 zou dit wat veranderd moeten zijn, daar gaat het meer in de richting van de "optimale route" zoals de E-serie van BlauPunkt die kent.
De "snelste" is als ik eerder aangaf, niet in tijd maar in gemak geoptimaliseerd.
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Average Member
- Berichten: 85
- Lid geworden op: 25 dec 2004 09:57
Excuus voor de verwarring. Ik bedoelde inderdaad de snelste route. Alle opties stonden open (tol, snelwegen, veren). Versie 8.0. Ik heb de route een dag eerder ingevoerd en na z'n eerste voorstel heeft ie nog een tijd aangestaan (terwijl de auto dus stilstond op het vertrekpunt), zonder zelf een nieuw voorstel te geven. Heb, omdat ik het niet vertrouwde, een keer route berekend met "normaal rijden" en met "sportief rijden" maar dat gaf ook geen verschil.
Ik had de originele CD's thuis gelaten en het was een kopie (dat maakte wel dat ie er soms iets langer over doet, toch wat vaker lezen) maar dat kan de oorzaak niet zijn.
Wat Gene schrijft is waar. Hij bedenkt de route en zegt welke kant je op moet, maar als je in de route-lijst kijkt stond er eerst alleen het eerste stukje en na een tijdje pas alles. (lijst groeit niet langzaam, maar het is een klein stukje en dan in een keer alles)
Hij zal z'n dag niet gehad hebben. Verder weer veel plezier vangehad.
Ik had de originele CD's thuis gelaten en het was een kopie (dat maakte wel dat ie er soms iets langer over doet, toch wat vaker lezen) maar dat kan de oorzaak niet zijn.
Wat Gene schrijft is waar. Hij bedenkt de route en zegt welke kant je op moet, maar als je in de route-lijst kijkt stond er eerst alleen het eerste stukje en na een tijdje pas alles. (lijst groeit niet langzaam, maar het is een klein stukje en dan in een keer alles)
Hij zal z'n dag niet gehad hebben. Verder weer veel plezier vangehad.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Daar ben ik niet zo zeker van. Het feit dat 'ie er al langer over deed om de CD te lezen wijst er op dat de leeseenheid, dus laser met chipset moeite had met wat er op de CD stond. Dat wordt bijna altijd veroorzaakt door slecht gedefinieerde bitjes, waardoor er een fout correctie moet plaats vinden.vriesman schreef:Excuus voor de verwarring. Ik bedoelde inderdaad de snelste route. Alle opties stonden open (tol, snelwegen, veren). Versie 8.0. Ik heb de route een dag eerder ingevoerd en na z'n eerste voorstel heeft ie nog een tijd aangestaan (terwijl de auto dus stilstond op het vertrekpunt), zonder zelf een nieuw voorstel te geven. Heb, omdat ik het niet vertrouwde, een keer route berekend met "normaal rijden" en met "sportief rijden" maar dat gaf ook geen verschil.
Ik had de originele CD's thuis gelaten en het was een kopie (dat maakte wel dat ie er soms iets langer over doet, toch wat vaker lezen) maar dat kan de oorzaak niet zijn.
Wat Gene schrijft is waar. Hij bedenkt de route en zegt welke kant je op moet, maar als je in de route-lijst kijkt stond er eerst alleen het eerste stukje en na een tijdje pas alles. (lijst groeit niet langzaam, maar het is een klein stukje en dan in een keer alles)
Hij zal z'n dag niet gehad hebben. Verder weer veel plezier van gehad.
In jouw geval kan er best ergens een bitje ontbroken hebben met als gevolg een onderbreking in een weggedeelte dat je om die reden niet kunt rijden, volgens je systeem uiteraard. Als je die route dan toch rijdt kun je het fenomeen "omkeren aub" krijgen, totdat je voorbij dat ontbrekende stukje weg gekomen bent. Dan doet 'ie het uiteraard wel weer.
Dit alles kan dus een rol gespeeld hebben, het is niet goed vast te stellen of dit inderdaad het geval is. Tenzij je kunt simuleren met je systeem, zoals dat met de VDO kan. Dan kun je relokeren op de plaats waar jij startte, en dan de route in demo-modus laten plannen en zelfs laten rijden. Maar voor zover ik weet kan dat niet met jouw systeem, of toch wel?
In elk geval ook jammer dat je de originele CD niet meegenomen had, dan had je dit ter plekke kunnen uitproberen
Overigens is het ook anderzins van belang wat je schrijft. Dat langer moeten lezen vanaf de Copy-CD is namelijk een aanslag op de levensduur van de laser. Dit is al eens vaker hier geschreven, en sommigen doen er nogal meesmuilend over, maar het is wel degelijk het geval.
Mijn praktijk was dan ook altijd om op de computer een zeer zuivere image te maken van het origineel, zonder enige foutcorrectie en dan het origineel in de auto te gebruiken. Mocht er dan ooit wat met m'n origineel gebeuren had ik altijd nog de back-up. Die heb ik overigens nooit hoeven te gebruiken.
Met m'n huidige systeem hoef ik me daar geen zorgen over te maken, als een C-IQ CD/DVD beschadigd raakt krijg je per omgaande gratis een nieuwe
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Statistieken
- Laatste bericht
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 244
-
-
Reacties: 3
Weergaves: 724
-
-
Reacties: 2
Weergaves: 691
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 554
-
-
Reacties: 2
Weergaves: 700
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 659
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 595