Nieuwe antenne nodig voor 12 kanaals GPS?
-
- Starting Member
Nieuwe antenne nodig voor 12 kanaals GPS?
De nieuwe MS5600 en MS5700 hebben een 12 kanaals GPS in plaats van een 8 kanaals GPS volgens de VDO website. Nou krijg ik met mijn MS5600 nog steeds maximaal 8 satellieten (wat op zich voldoende is). Zou het kunnen komen omdat ik alleen de PC geüpgrade heb en alle kabels inclusief de antenne heb laten zitten? Wie weet er met enige zekerheid of het aan de antenne kan liggen voor dat ik daar geld aan uitgeef? (ik heb namelijk alleen de losse PC gekocht, zonder iets er bij)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
De 12-kanaals ontvanger zit in de computer en heeft voldoende aan het signaal van de huidige GPS antenne.
DIt is niet zoals sommigen denken een VDO equivalent van een zgn GPS-muis waarin dus wel alle elektronica voor 8 of 12 kanaals ontvangst is weggebouwd.
DIt is niet zoals sommigen denken een VDO equivalent van een zgn GPS-muis waarin dus wel alle elektronica voor 8 of 12 kanaals ontvangst is weggebouwd.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
Hide post links |
-
- Starting Member
Ah, bedankt voor je antwoord, dat is duidelijk. Dan is mijn vraag waarom ik er nooit meer dan 8 zie alleen nog niet opgelost.
Is er iemand met een MS5600/MS5700 die wel eens meer dan 8 satellieten gezien heeft? Er is op de statusregel trouwens weinig plaats voor het getal "12", zou de software wel al aangepast zijn?
Is er iemand met een MS5600/MS5700 die wel eens meer dan 8 satellieten gezien heeft? Er is op de statusregel trouwens weinig plaats voor het getal "12", zou de software wel al aangepast zijn?
Hide post links |
-
- Senior Member
http://www.navtechgps.com/links.asp
Pas als je alle theorie van GPS doorgrondt weet je waarom 8 satellieten vrijwel optimaal haalbaar is bij een constellatie van 24 satellieten. Het is wel verrekt handig om uit 12 de beste te kunnen kiezen
Pas als je alle theorie van GPS doorgrondt weet je waarom 8 satellieten vrijwel optimaal haalbaar is bij een constellatie van 24 satellieten. Het is wel verrekt handig om uit 12 de beste te kunnen kiezen
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
Hide post links |
-
- Senior Member
Hallo,
Een aardige "tutorial" is te vinden op de site van Trimble http://www.trimble.com/gps/why.html
Het aantal satellieten dat je kunt pakken zal mede afhankelijk zijn van de vrije zichthoek naar boven die de GPS antenne heeft. Alleen als de ontvanger 180 graden om je heen vrij uitzicht heeft kun je aan die 12 satellieten komen, bij installatie in het interieur zal dat dus nooit haalbaar zijn. Het dak schermt een aantal van de satellieten af.
Groet,
JW
Een aardige "tutorial" is te vinden op de site van Trimble http://www.trimble.com/gps/why.html
Het aantal satellieten dat je kunt pakken zal mede afhankelijk zijn van de vrije zichthoek naar boven die de GPS antenne heeft. Alleen als de ontvanger 180 graden om je heen vrij uitzicht heeft kun je aan die 12 satellieten komen, bij installatie in het interieur zal dat dus nooit haalbaar zijn. Het dak schermt een aantal van de satellieten af.
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Hide post links |
-
- Starting Member
Leuke tutorial! Er staat ergens iets in de trant van "het meer accurate WAAS GPS zou al in 1997 geimplementeerd kunnen worden", dus hij is wel een beetje oud.
Hide post links |
-
- Senior Member
Klopt, hij is al wat ouder, maar toch, zeer geschikt om de principes op eenvoudige wijze aanschouwelijk en begrijpelijk te makenSpeledingetje schreef:Leuke tutorial! Er staat ergens iets in de trant van "het meer accurate WAAS GPS zou al in 1997 geimplementeerd kunnen worden", dus hij is wel een beetje oud.
Maar even terug naar jouw oorspronkelijke vraag, klopt het dat de GPS antenne binnen zit en er dus geen volledig vrij zicht is op de hemel boven je?
Maar ook dan is een 12 kanaals ontvanger in het voordeel, al rijdend en dus sturend en van positie veranderend zie je dan wel degelijk die 12 satellieten boven je, zij het niet allemaal tegelijk. Intussen worden de gegevens er van wel verwerkt en opgeslagen.
Groet,
JW
Hide post links |
-
- Starting Member
De GPS antenne zit op het zwarte gestippelde gedeelte van de vooruit geplakt naast de achteruitkijspiegel. De Espace heeft namelijk gemetaliseerd glas en ik heb op dit forum gelezen dat je hem daar kan plakken bij een Espace, ik kan me voorstellen dat het aantal satellieten dat gezien wordt dan niet zo hoog is als wanneer hij buiten zou zitten, maar het werkt verder prima met 6 tot 8 satellieten dus ik laat het zo zitten.
Hide post links |
-
- Senior Member
Prima plek daar, en als je 'm met de bolle kant parallel hebt zitten met de ruit heb je maximaal uitzicht op de sat's.Speledingetje schreef:De GPS antenne zit op het zwarte gestippelde gedeelte van de vooruit geplakt naast de achteruitkijspiegel. De Espace heeft namelijk gemetaliseerd glas en ik heb op dit forum gelezen dat je hem daar kan plakken bij een Espace, ik kan me voorstellen dat het aantal satellieten dat gezien wordt dan niet zo hoog is als wanneer hij buiten zou zitten, maar het werkt verder prima met 6 tot 8 satellieten dus ik laat het zo zitten.
Maar inderdaad, op die plek kun je natuurlijk nooit sat's ontvangen die "achter" de lijn/vlak van je voorruit zitten, die worden door het dak afgeschermd. Als je tenminste het laatste type Espace hebt, de vorige had als ik het goed heb een kunststof dak, de eerste Espace in elk geval.
Dus 6 tot 8 sat's is een prima resultaat.
Groet,
JW
Hide post links |
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Statistieken
- Laatste bericht
-
-
Reacties: 2
Weergaves: 2856