Nightview

Cees F.
Junior Member
Junior Member
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 aug 2005 21:13

Nightview

Bericht door Cees F. »

Nog een vraag...

In de (erg gebrekkige) handleiding van VDO staat dat wanneer ik de lampen van de auto aanzet mijn scherm automatisch op nachtstand moet springen, maar... dit doet 'ie niet. Ik heb het systeem niet zelf in gebouwd maar de garage, kan het zijn dat er een kabeltje niet aangesloten is, of is het iets anders.

heb de instellingen op autoswitch staan, dus dat moet goed zijn toch?

gr, Cees.
Peugeot 206 SW Griffe Full Option included VDO Dayton ms5500 met TeleAtlaskaarten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Cees,

Dan is de verbinding op punt A9 niet, of verkeerd aangesloten. Met dank aan de inbouwer dus :oops:
De instellingen staan goed zo.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ritselaar
Moderator
Moderator
Berichten: 878
Lid geworden op: 01 sep 2003 22:23

Bericht door ritselaar »

Cees,

Voordat je weer terug gaat naar de garage (want die sluiten het niet goed aan en moeten het dan ook maar herstellen naar mijn mening), check ook of de draden voor puls en achteruit zijn aangesloten.

Kunnen ze alles in één keer corrigeren, indien daar ook zaken ontbreken.

Zonder direct in servicemenu te gaan rommelen: als ik de auto in de achteruitzet en parkeervak uitrij, dan geeft ie al aan dat ik -3 km/u rij. Op de kaart moet je ook zien dat je je naar achteren verplaatst. Ga je op de kaart vooruit, dan is de achteruit niet aangesloten.

Puls idem: klopt de snelheid (ongeveer) met de snelheid die je op dashbord ziet. Navigatie zal er een paar km/u onder zitten, maar dat hoort ook zo. (Teller geeft altijd te veel aan).


Frits de Laar
TomTom Carminat OS 8.842
kaart Europe 880

TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Cees F.
Junior Member
Junior Member
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 aug 2005 21:13

Bericht door Cees F. »

Oke,

ff een test gedaan. Puls en achteruitrijsignaal zijn beiden aangesloten. Ik verwacht dat de lampen ook zijn aangesloten want het systeem is toch bij een erkende 'inbouwboer' ingebouwd. Het is ook erg netjes ingebouwd. Maar kan altijd de stekker even checken natuurlijk.

bedankt! Cees.
Peugeot 206 SW Griffe Full Option included VDO Dayton ms5500 met TeleAtlaskaarten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Cees F. schreef:Oke,

ff een test gedaan. Puls en achteruitrijsignaal zijn beiden aangesloten. Ik verwacht dat de lampen ook zijn aangesloten want het systeem is toch bij een erkende 'inbouwboer' ingebouwd. Het is ook erg netjes ingebouwd. Maar kan altijd de stekker even checken natuurlijk.

bedankt! Cees.
Soms wordt die afgetakt van de dashboard verlichting, en da's niet goed. Als de verlichting dan op "laag" staat doet de omschakeling het niet. De aftakking moet gemaakt worden op de bedrading van de stadslichten dan wel de achterverlichting.
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Het simpele feit dat je op "autoswitch" staat is niet voldoende.
Bij instellingen voor beeldscherm moet je ook nog de kleuren voor dag/nacht specificeren en daar staat nogmaals een mogelijkheid om voor autoswitch te kiezen.
Het "domme" hiervan is dat je een instelling voor autoswitch bij instellingen hier gewoon ongedaan kunt maken zonder dat je het bij dag/nacht kleur te zien krijgt.
Je moet dus in beide menu's de instelling op autoswitch hebben staan!

http://home.kabelfoon.nl/~stormmss/MS55 ... lindex.htm
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Gerritje schreef:Het simpele feit dat je op "autoswitch" staat is niet voldoende.
Bij instellingen voor beeldscherm moet je ook nog de kleuren voor dag/nacht specificeren en daar staat nogmaals een mogelijkheid om voor autoswitch te kiezen.
Het "domme" hiervan is dat je een instelling voor autoswitch bij instellingen hier gewoon ongedaan kunt maken zonder dat je het bij dag/nacht kleur te zien krijgt.
Je moet dus in beide menu's de instelling op autoswitch hebben staan!

http://home.kabelfoon.nl/~stormmss/MS55 ... lindex.htm
Bedankt voor de aanvulling, weer wat geleerd :)

Het zou in dit geval betekenen dat, als A9 goed aangesloten zit, de vorige eigenaar dit veranderd heeft, om hem moverende redenen. Want als je geen omschakeling wilt is het simpelste het menupunt: "altijd dag" te pakken.
Afijn, we zien wel wat er echt aan de hand is.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
kirpeknots
New Member
New Member
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 jul 2005 11:49

Bericht door kirpeknots »

Vaak wordt deze schakeling niet gebruikt omdat men tegenwoordig overdag ook met verlichting rijdt i.v.m. de verkeersveiligheid.

Deze schakeling kan er dan voor zorgen dat je overdag met een gedimde display rijdt wat de afleesbaarheid niet ten goede komt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
TNZKKA
Normal Member
Normal Member
Berichten: 158
Lid geworden op: 24 mar 2005 20:52

Bericht door TNZKKA »

Goede middag,

En dat (overdag met licht aan rijden) is nu juist de reden om een "nightview" wel van de dashbordverlichting af te takken (zoals mijn installateur ook gedaan heeft) Overdag kun je gewoon met de dashbordverlichting voluit rijden: het display is dan volverlicht. Zo je de dashbordverlichting dimt ('s avonds en 's nachts meestal) gaat ook de display naar de nachtstand. 't Is maar wat je prefereert.

Groeten, TNZKKA
Sinds feb-2011 CD-70 van Opel (Zafira)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Cees F.
Junior Member
Junior Member
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 aug 2005 21:13

Bericht door Cees F. »

Oké, ik ben eruit.

Het signaal is bij mij niet aangesloten. Dus dat moet nog ff gedaan worden. Ik begrijp dat er dus enige discussie is over het wel of niet doen hiervan?
In mijn peugeot zit auto-verlichting, heeft dit geen invloed op het signaal?

gr, Cees.
Peugeot 206 SW Griffe Full Option included VDO Dayton ms5500 met TeleAtlaskaarten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

TNZKKA schreef:Goede middag,

En dat (overdag met licht aan rijden) is nu juist de reden om een "nightview" wel van de dashbordverlichting af te takken (zoals mijn installateur ook gedaan heeft) Overdag kun je gewoon met de dashbordverlichting voluit rijden: het display is dan volverlicht. Zo je de dashbordverlichting dimt ('s avonds en 's nachts meestal) gaat ook de display naar de nachtstand. 't Is maar wat je prefereert.

Groeten, TNZKKA
Het kan inderdaad zó opgelost worden.
Immers als je dashverlichting dan op vol staat heb je 12V op A9 en dan zou hij juist omschakelen naar nacht. Dan zou je die anders moeten definiëren, en wel zoals de dagstand is. Als de spanning dan onder een bepaalde waarde (welke?) zakt dmv de regelweerstand zou hij weer terug moeten schakelen naar de gewone nachtstand.
Echter dat betekent dat als je overdag zonder licht rijdt, je altijd met de nachtstand zit, en da's ook niet prettig.

Zelf heb ik 'm altijd op de dagstand staan, ik vind die kleuren en de kaartopbouw prettiger.
Op de monitor zelf, met de knopjes bovenop heb ik de lichtgevoeligheid zó ingesteld dat 'ie 's avonds niet te veel straalt. En dat bevalt mij het beste zo.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
WS
Senior Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 29 sep 2003 18:43

Bericht door WS »

Hallo

De dashboardverlichting gaat pas aan bij ingeschakelde verlichting dus overdag heb je geen last van de nachtstand
als de verlichting is uitgeschakeld.

Ook ik heb via de dashboardverlichting de aftakking gemaakt, wanneer ik nu overdag met verlichting aan moet rijden
(bv in Italië) kan ik door de dashboard verlichting te dimmen toch de dagstand van de monitor simuleren.

In andere landen waar geen verplichting bestaat tot het voeren van verlichting overdag werkt het systeem zoals bij een normaal aangesloten systeem omdat indat geval de dashboard verlichting niet gedimd is en dus het scherm s'avonds bij inschakelen van de verlichting automatisch in de nachtstand overschakelt.

Groet
Willem.
Mercedes E220Cdi <>Navigon 70 premium Live Q4/2010<>Mercedes APS50 SW 4.1

Kia Picanto<>TomTom GO950 Live

test opstelling<>MS5200PT-XL Navteq 2010/11Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

WS schreef:Hallo

De dashboardverlichting gaat pas aan bij ingeschakelde verlichting dus overdag heb je geen last van de nachtstand
als de verlichting is uitgeschakeld.

Ook ik heb via de dashboardverlichting de aftakking gemaakt, wanneer ik nu overdag met verlichting aan moet rijden
(bv in Italië) kan ik door de dashboard verlichting te dimmen toch de dagstand van de monitor simuleren.

In andere landen waar geen verplichting bestaat tot het voeren van verlichting overdag werkt het systeem zoals bij een normaal aangesloten systeem omdat indat geval de dashboard verlichting niet gedimd is en dus het scherm s'avonds bij inschakelen van de verlichting automatisch in de nachtstand overschakelt.

Groet
Willem.
Zó is het inderdaad goed, maar dat is precies andersom als wat TNZKKA doet. Die heeft overdag de dashverlichting op z'n sterkst staan, en 's nachts laag. Net als ik trouwens :wink:
En in die situatie moet je dan de dag en nachtstand omdraaien, met weer dat door mij eerder genoemde probleem....

Vandaar die oplossing met de fine tuning op het automatisch dimmen van de monitor, dan kan 'ie altijd op de dagstand blijven.
Op mijn "to-do-lijstje" staat nog een klein schakelaartje te maken waarmee ik handmatig de verbinding naar de input op de computer kan maken. Maar ja, zo dringend is het nu ook weer niet, eigenlijk gaat het met de huidige instelling best goed.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
wooter
New Member
New Member
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 nov 2003 17:56

Bericht door wooter »

Zou je dat ook niet kunnen oplossen met een electronisch lichtgevoelig oog? Ik rij ook dag en nacht met dimlicht aan, en ga niet aan het licht van m'n dashboard prullen, maar hou wel van de nightview kleuren 's nachts.

Maar idd, het scherm kan zelf ook al ingesteld worden dat het bij minder licht (er zit al een lichtgevoelig oog in) ook minder fel oplicht.
VDO Dayton MS5000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Terug naar “Vaste VDO-Dayton systemen”