Ik heb sinds kort een nieuwe Citroen C5 en heb daar door de dealer een MS5400XL met TMC in laten bouwen. Ik gebruik TeleAtlas 2004-2.
Mijn probleem : regelmatig loopt het systeem een achterstand op ten opzichte van mijn werkelijke lokatie wat, binnen de bebouwde kom, vaak oploopt tot >50m. waardoor de aanwijzingen ook verkeerd worden en ik verkeerde straten (of soms sloten, rivieren) in word gestuurd. Te laat hoor ik dat ik moest afslaan. Het vreemde is dat indien ik dezelfde route andersom rij, ik meestal geen afwijking constateer. Als ik mijn TomTom gelijktijdig gebruik (ook TeleAtlas) heb ik geen enkel probleem.
De meest gehoorde aanwijzingen zijn : 'begeeft u zich naar de geplande route' en 'indien mogelijk, probeer om te keren'. Als het probleem zich voordoet heb ik voldoende satelieten (>5), de pulsuitslag komt overeen met mijn werkelijke snelheid.
Ik heb 3* de prijs van een TomTom betaalt voor een systeem dat (tot op heden) slechter functioneert.
Wie heeft voor mij een oplossing of suggestie???
MS5400 : Systeem houdt regelmatig mijn C5 niet bij
-
- New Member
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 18 jul 2005 22:37
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Re: MS5400 : Systeem houdt regelmatig mijn C5 niet bij
Als ik je verhaal zo lees is m'n eerste reactie dat er iets mis zit met de installatie, temeer daar je schrijft dat als je de route andersom rijdt je geen afwijkingen constateert.bert mekes schreef:Ik heb sinds kort een nieuwe Citroen C5 en heb daar door de dealer een MS5400XL met TMC in laten bouwen. Ik gebruik TeleAtlas 2004-2.
Mijn probleem : regelmatig loopt het systeem een achterstand op ten opzichte van mijn werkelijke lokatie wat, binnen de bebouwde kom, vaak oploopt tot >50m. waardoor de aanwijzingen ook verkeerd worden en ik verkeerde straten (of soms sloten, rivieren) in word gestuurd. Te laat hoor ik dat ik moest afslaan. Het vreemde is dat indien ik dezelfde route andersom rij, ik meestal geen afwijking constateer. Als ik mijn TomTom gelijktijdig gebruik (ook TeleAtlas) heb ik geen enkel probleem.
De meest gehoorde aanwijzingen zijn : 'begeeft u zich naar de geplande route' en 'indien mogelijk, probeer om te keren'. Als het probleem zich voordoet heb ik voldoende satelieten (>5), de pulsuitslag komt overeen met mijn werkelijke snelheid.
Ik heb 3* de prijs van een TomTom betaalt voor een systeem dat (tot op heden) slechter functioneert.
Wie heeft voor mij een oplossing of suggestie???
Daarom een paar vragen:
1) Heb je die onnauwkeurigheid met name na een "koude start", dus als je 'smorgens wegrijdt na de auto een nacht geparkeerd te hebben?
2) Hoe zet je je auto weg, achteruit een parkeerplaats/inrit op? Of in een garage?
3) Als je een poosje gereden hebt, zeg een minuut of tien, is dan de nauwkeurigheid wel goed?
4) Waar is de GPS antenne gemonteerd?
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- New Member
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 18 jul 2005 22:37
Re: MS5400 : Systeem houdt regelmatig mijn C5 niet bij
Hoi JWJW schreef: Als ik je verhaal zo lees is m'n eerste reactie dat er iets mis zit met de installatie, temeer daar je schrijft dat als je de route andersom rijdt je geen afwijkingen constateert.
Daarom een paar vragen:
1) Heb je die onnauwkeurigheid met name na een "koude start", dus als je 'smorgens wegrijdt na de auto een nacht geparkeerd te hebben?
2) Hoe zet je je auto weg, achteruit een parkeerplaats/inrit op? Of in een garage?
3) Als je een poosje gereden hebt, zeg een minuut of tien, is dan de nauwkeurigheid wel goed?
4) Waar is de GPS antenne gemonteerd?
1) De onnauwkeurigheden heb ik niet -alleen- bij een koude start doch ook als ik al geruime tijd op de weg ben.
2) Bij het parkeren rijd ik hooguit een paar meter achteruit waarbij het systeem (af te lezen in de diagnose) ook herkent dat ik achteruit rij. Als ik vervolgens wegrij heb ik nog geen enkel probleem.
3) De eerste 10 minuten vanaf mijn huis heeft zoveel bochten na korte afstanden dat het systeem zich continue corrigeert. Vervolgens rij ik een langere tijd rechtdoor (na 15 minuten) en dan ontstaan de problemen dat het systeem gaat achterlopen
4) Mijn GPS antenne is bij mijn derde remlicht geplaatst. De voorruit is voorzien van warmtewerende folie waardoor de ontvangst daar zeer slecht was. Ik heb nu een ontvangst van voldoende satelieten, ook als de problemen zich voordoen.
Groet,
Bert
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Normal Member
- Berichten: 186
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:10
Ik ben maar een simpele gebruiker maar wellicht rij je alleen op het gps signaal. Eea is heel makkelijk na te gaan door eens door een tunnel te rijden. Wanneer je de tunnel in rijdt en je navi blijft stilstaan aan het begin dan is er iets mis met de puls, je zult zien dat wanneer je de tunnel uit rijdt (aan de andere kant gaarne) dat je navi hem weer oppikt.
Sterkte met het zoeken naar het probleem
Sterkte met het zoeken naar het probleem
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Hallo Bert,
M'n eerste gedachte was dat de achteruit niet aangesloten is, waardoor je systeem uit de calibratie kan lopen. Want daar ziet het wel naar uit, om een of andere reden is de calibratie niet goed dan wel loopt 'ie daar uit.
Uiteraard kan het aan de MS 5400 zelf liggen dat er iets mis gaat, maar de ervaring is dat in bijna alle gevallen een extern probleem de oorzaak is. Daarbij is ook een ontbreken van de puls, zoals Arjeh al aangeeft, ondanks dat je eerder schreef:
1) De achteruit zit aangesloten, zo schrijf je. Zie je dat ook op kaart scherm (schaal 100m) als je achteruit rijdt?
2) Zet eens links onder in de statusregel de werkelijke snelheid en ga dan rijden. Check vervolgens of de snelheid dáár stabiel blijft als je met constante snelheid rijdt, bij verschillende snelheden.
Maak dan een lijstje van afwijkingen tussen de daar getoonde snelheden en die op je snelheidsmeter, waarbij met name de afwijkingen bij lage snelheden belangrijk zijn.
Voorbeeld bij mijn auto, een Xantia is de afwijking 10% over het hele gebied van 10 km/u tot 150 km/u, dus 150 op de teller komt als 135 in de statusregel te staan.
Daarbij ook de vraag of er afwijkingen/verschillen zijn in de situaties dat je systeem al-dan-niet goed navigeert.
3) Je hebt wel een goede satelliet ontvangst, >5 schrijf je. Hoe lang duurt het voordat je satellietsysmbool groen wordt bij een koude start?
4) Als je 's avonds je auto parkeert, sta je dan volgens de kaart op de goede plaats? En hoe is dat de volgende morgen, sta je dan nog op precies diezelfde plaats op de kaart?
5) Waar en hoe zit de computer weggebouwd, netjes horizontaal? De gyrocalibratie kan ook nog een rol spelen.
Ik weet het, een boel vragen, en wat testjes, maar daarmee kunnen we wellicht wat dichter bij de oorzaak komen van de onnauwkeurige navigatie die bepaald niet normaal is. Ik rij met hetzelfde systeem als jij doet (5500 is qua computer identiek aan de 5400) en die is ongelofelijk precies. Afwijkingen zijn verwaarloosbaar klein, en het systeem is zeer stabiel.
Groet,
JW
M'n eerste gedachte was dat de achteruit niet aangesloten is, waardoor je systeem uit de calibratie kan lopen. Want daar ziet het wel naar uit, om een of andere reden is de calibratie niet goed dan wel loopt 'ie daar uit.
Uiteraard kan het aan de MS 5400 zelf liggen dat er iets mis gaat, maar de ervaring is dat in bijna alle gevallen een extern probleem de oorzaak is. Daarbij is ook een ontbreken van de puls, zoals Arjeh al aangeeft, ondanks dat je eerder schreef:
Daarom even wat verder met vragen, en een paar testjes.de pulsuitslag komt overeen met mijn werkelijke snelheid.
1) De achteruit zit aangesloten, zo schrijf je. Zie je dat ook op kaart scherm (schaal 100m) als je achteruit rijdt?
2) Zet eens links onder in de statusregel de werkelijke snelheid en ga dan rijden. Check vervolgens of de snelheid dáár stabiel blijft als je met constante snelheid rijdt, bij verschillende snelheden.
Maak dan een lijstje van afwijkingen tussen de daar getoonde snelheden en die op je snelheidsmeter, waarbij met name de afwijkingen bij lage snelheden belangrijk zijn.
Voorbeeld bij mijn auto, een Xantia is de afwijking 10% over het hele gebied van 10 km/u tot 150 km/u, dus 150 op de teller komt als 135 in de statusregel te staan.
Daarbij ook de vraag of er afwijkingen/verschillen zijn in de situaties dat je systeem al-dan-niet goed navigeert.
3) Je hebt wel een goede satelliet ontvangst, >5 schrijf je. Hoe lang duurt het voordat je satellietsysmbool groen wordt bij een koude start?
4) Als je 's avonds je auto parkeert, sta je dan volgens de kaart op de goede plaats? En hoe is dat de volgende morgen, sta je dan nog op precies diezelfde plaats op de kaart?
5) Waar en hoe zit de computer weggebouwd, netjes horizontaal? De gyrocalibratie kan ook nog een rol spelen.
Ik weet het, een boel vragen, en wat testjes, maar daarmee kunnen we wellicht wat dichter bij de oorzaak komen van de onnauwkeurige navigatie die bepaald niet normaal is. Ik rij met hetzelfde systeem als jij doet (5500 is qua computer identiek aan de 5400) en die is ongelofelijk precies. Afwijkingen zijn verwaarloosbaar klein, en het systeem is zeer stabiel.
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- New Member
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 18 jul 2005 22:37
arjeh schreef:Ik ben maar een simpele gebruiker maar wellicht rij je alleen op het gps signaal. Eea is heel makkelijk na te gaan door eens door een tunnel te rijden. Wanneer je de tunnel in rijdt en je navi blijft stilstaan aan het begin dan is er iets mis met de puls, je zult zien dat wanneer je de tunnel uit rijdt (aan de andere kant gaarne) dat je navi hem weer oppikt.
Sterkte met het zoeken naar het probleem
Hallo Arjeh,
Ik denk niet dat er een probleem is met mijn Puls. Mijn systeem geeft zeer goed aan hoe hard ik rij en ook in tunnels en parkeergarages blijft het systeem werken. Wat ik vreemd vind is dat wanneer er een flinke afwijking is ontstaan dat juist mijn GPS het systeem niet corrigeert.
Bedankt dat je me sterkte wenst. Ondertussen begint langszaam frustratie te ontstaan.
Groet,
Bert
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Normal Member
- Berichten: 187
- Lid geworden op: 11 jul 2004 17:34
Bert, probeer iig de dingen die door JW worden aangegeven. Ik lees al een tijdje mee op dit forum en JW is echt een specialist op gebied van VDO.
Vooral de test om te kijken of je puls goed is lijkt me zeer belangrijk. Ondanks dat je zelf al aangeeft dat de puls goed is weet ik van het hier meelezen dat er auto's zijn die een zwakke puls hebben of een gammele (volvo geloof ik) waardoor je navi de weg kwijtraakt. Het GPS signaal is bij VDO niet het belangrijkste. Het systeem navigeert op basis van de (digitale) kaart en de richting en afstand die je rijdt (Mapmatching). Gaat dat fout, dan pas komt het GPS signaal van pas. (En ja, dit heb ik allemaal hier geleerd!)
Vooral de test om te kijken of je puls goed is lijkt me zeer belangrijk. Ondanks dat je zelf al aangeeft dat de puls goed is weet ik van het hier meelezen dat er auto's zijn die een zwakke puls hebben of een gammele (volvo geloof ik) waardoor je navi de weg kwijtraakt. Het GPS signaal is bij VDO niet het belangrijkste. Het systeem navigeert op basis van de (digitale) kaart en de richting en afstand die je rijdt (Mapmatching). Gaat dat fout, dan pas komt het GPS signaal van pas. (En ja, dit heb ik allemaal hier geleerd!)
ms5400 (PC5400 + MM5400) + MT5011
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
@ RAH,
Bedankt voor het compliment
Uit het feit dat Bert nog niet op m'n vragen gereageerd heeft leid ik af dat hij bezig is te proberen die gegevens te verzamelen, en da's best een hele klus. Even afwachten dus maar, ik ben heel benieuwd wat dat oplevert
Groet,
JW
Bedankt voor het compliment
Uit het feit dat Bert nog niet op m'n vragen gereageerd heeft leid ik af dat hij bezig is te proberen die gegevens te verzamelen, en da's best een hele klus. Even afwachten dus maar, ik ben heel benieuwd wat dat oplevert
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- New Member
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 18 jul 2005 22:37
JW,JW schreef: 1) De achteruit zit aangesloten, zo schrijf je. Zie je dat ook op kaart scherm (schaal 100m) als je achteruit rijdt?
2) Zet eens links onder in de statusregel de werkelijke snelheid en ga dan rijden. Check vervolgens of de snelheid dáár stabiel blijft als je met constante snelheid rijdt, bij verschillende snelheden.
Maak dan een lijstje van afwijkingen tussen de daar getoonde snelheden en die op je snelheidsmeter, waarbij met name de afwijkingen bij lage snelheden belangrijk zijn.
Voorbeeld bij mijn auto, een Xantia is de afwijking 10% over het hele gebied van 10 km/u tot 150 km/u, dus 150 op de teller komt als 135 in de statusregel te staan.
Daarbij ook de vraag of er afwijkingen/verschillen zijn in de situaties dat je systeem al-dan-niet goed navigeert.
3) Je hebt wel een goede satelliet ontvangst, >5 schrijf je. Hoe lang duurt het voordat je satellietsysmbool groen wordt bij een koude start?
4) Als je 's avonds je auto parkeert, sta je dan volgens de kaart op de goede plaats? En hoe is dat de volgende morgen, sta je dan nog op precies diezelfde plaats op de kaart?
5) Waar en hoe zit de computer weggebouwd, netjes horizontaal? De gyrocalibratie kan ook nog een rol spelen.
Inderdaad had ik even tijd nodig om al je opdrachten uit te voeren. Ik hoop dat ik geslaagd ben.
Mijn antwoorden :
1) Ja, als ik achteruit rij, gaat het systeem ook achteruit rijden. Ik ben niet zover achteruit gereden om te constateren of er ook hier een achterstand ontstaat.
2)Als ik een constante snelheid rij (via cruise control) geeft het systeem constant ongeveer dezelfde snelheid aan. Hooguit 2-3 km. langzamer dan dat mijn snelheidsmeter aangeeft.
Echter, als ik vanaf stilstand versnel lijkt het alsof het systeem even achterblijft en bovendien geeft het tijdens de versnelling ook af en toe 0 km. aan. Bijv. ik versnel van 0 naar 50 dan geeft het systeem achtereenvolgens 0, 5, 10, 15, 0, 20, 0, 30, 40, 50 aan.
3)Bij een koude start heb ik binnen enige seconden >5 groene satelieten.
4)Het systeem geeft 's avonds de juiste lokatie aan en deze is de volgende dag nog steeds correct. Ik woon trouwens vlak na een bocht waardoor de eventuele afwijking wordt gecorrigeerd.
5)De computer is zo goed als horizontaal in het dashboardkastje gebouwd. Nadeel is dat het systeem zo warm wordt dat de koelfunctie van het dashboardkastje niet meer goed functioneert.
Het lijkt erop dat mijn pulse signaal toch bij wijzigende snelheden niet goed functioneert wat wellicht wordt veroorzaakt door een te zwak signaal.
Ben benieuwd naar senior member JW's mening.
Groet,
Bert
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Hallo Bert,
Senior Member JW's reactie is dat er in elk geval iets gevonden is waarop doorgeborduurd kan en moet worden. Want een dergelijk verschijnsel met zomaar wegvallende km/u aanduiding is mij geheel onbekend. Ik heb bijna altijd de werkelijke snelheid linksonder in de statusregel staan, en die loopt gewoon netjes mee op en terug bij het afremmen.
Overigens neem ik aan dat je de genoemde getallen even afgerond hebt op 5-tallen, in werkelijkheid is dat op de km/u nauwkeurig.
Die soms wegvallende puls zorgt er voor dat je systeem denkt dat je een andere afstand afgelegd hebt dan in werkelijkheid en dat je dus op een andere plek op de kaart zit. Dat klopt dus met je eerdere opmerking dat het systeem achterblijft.
Vervolgens gaat de computer hercalibreren waardoor de echte calibratie in de war raakt. Met als gevolg dat je helemaal de weg kwijt raakt omdat er van de mapmatching dmv puls en gyro niks meer klopt. En als die puls kuren blijft vertonen zal die cyclus zich blijven herhalen en blijft het hommeles.
In dit verhaal is dat wat uitvoeriger beschreven.
Maar begrijpen doe ik het nog niet goed, het lijkt er haast op alsof er ergens een draadje los zit, maar dan begrijp ik weer niet dat je er bij een constante snelheid geen last van hebt. Want dat is toch het geval als ik je verhaal goed begrepen heb.
Hoe dan ook, het is zaak om met je dealer/inbouwer te overleggen en hem te vragen zorgvuldig te checken of de pulsdraad goed vast zit, en volgens de voorschriften afgetakt is. Dat laatste is zeer belangrijk, er zijn een aantal plekken waar wel pulsen zitten (o.a. bij de ABS) maar die zijn bepaald niet allemaal geschikt als input van de Navicomputer.
Zonodig kunnen ze daarvoor contact opnemen met Beijer http://www.beijerautotechniek.nl , dé specialist op dit gebied. Zij hebben de In Car instructies http://www.in-car.nl/
Theoretisch is het mogelijk dat de fout veroorzaakt wordt door de 5400 computer, maar de waarschijnlijkheid dat het aan de puls dan wél de aansluiting ervan ligt is heeeel veel groter.
Overigens deel ik je mening dat de plaatsing van de computer in je dashboardkastje wellicht niet de handigste is. Kost je ruimte en de koeling van dat kastje ben je zo goed als kwijt door de behoorlijke warmteontwikkeling van de computer (in bedrijf zomaar iets van 10-15 Watt).
In mijn Xantia heb ik de computer netjes horizontaal onder de rechter voorstoel gemonteerd, en daar zit 'ie prima.
Ter overweging
Ben benieuwd naar het vervolg.
Groet,
JW
Senior Member JW's reactie is dat er in elk geval iets gevonden is waarop doorgeborduurd kan en moet worden. Want een dergelijk verschijnsel met zomaar wegvallende km/u aanduiding is mij geheel onbekend. Ik heb bijna altijd de werkelijke snelheid linksonder in de statusregel staan, en die loopt gewoon netjes mee op en terug bij het afremmen.
Overigens neem ik aan dat je de genoemde getallen even afgerond hebt op 5-tallen, in werkelijkheid is dat op de km/u nauwkeurig.
Die soms wegvallende puls zorgt er voor dat je systeem denkt dat je een andere afstand afgelegd hebt dan in werkelijkheid en dat je dus op een andere plek op de kaart zit. Dat klopt dus met je eerdere opmerking dat het systeem achterblijft.
Vervolgens gaat de computer hercalibreren waardoor de echte calibratie in de war raakt. Met als gevolg dat je helemaal de weg kwijt raakt omdat er van de mapmatching dmv puls en gyro niks meer klopt. En als die puls kuren blijft vertonen zal die cyclus zich blijven herhalen en blijft het hommeles.
In dit verhaal is dat wat uitvoeriger beschreven.
Maar begrijpen doe ik het nog niet goed, het lijkt er haast op alsof er ergens een draadje los zit, maar dan begrijp ik weer niet dat je er bij een constante snelheid geen last van hebt. Want dat is toch het geval als ik je verhaal goed begrepen heb.
Hoe dan ook, het is zaak om met je dealer/inbouwer te overleggen en hem te vragen zorgvuldig te checken of de pulsdraad goed vast zit, en volgens de voorschriften afgetakt is. Dat laatste is zeer belangrijk, er zijn een aantal plekken waar wel pulsen zitten (o.a. bij de ABS) maar die zijn bepaald niet allemaal geschikt als input van de Navicomputer.
Zonodig kunnen ze daarvoor contact opnemen met Beijer http://www.beijerautotechniek.nl , dé specialist op dit gebied. Zij hebben de In Car instructies http://www.in-car.nl/
Theoretisch is het mogelijk dat de fout veroorzaakt wordt door de 5400 computer, maar de waarschijnlijkheid dat het aan de puls dan wél de aansluiting ervan ligt is heeeel veel groter.
Overigens deel ik je mening dat de plaatsing van de computer in je dashboardkastje wellicht niet de handigste is. Kost je ruimte en de koeling van dat kastje ben je zo goed als kwijt door de behoorlijke warmteontwikkeling van de computer (in bedrijf zomaar iets van 10-15 Watt).
In mijn Xantia heb ik de computer netjes horizontaal onder de rechter voorstoel gemonteerd, en daar zit 'ie prima.
Ter overweging
Ben benieuwd naar het vervolg.
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- New Member
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 18 jul 2005 22:37
Het vervolg is dat ik volgende week de Citroen-dealer er weer eens naar laat kijken waarbij ik de adviezen van JW zal meegeven.
Ik heb vandaag, naast de km controle -welke ik inderdaad iets had afgerond in mijn eerdere mail-, ook eens de puls weergave gecontroleerd. Zoals ik al schreef geeft het systeem, bij het versnellen van de auto, de versnelling iets vertraagd weer en geeft soms, alhoewel zeer kort, 0 km. aan. De vertraagde versnelling zie ik ook bij de puls weergave maar de puls weergave geeft geen 0 aan tijdens de versnelling.
Komt de km-snelheid die het systeem aangeeft inderdaad uit het puls-signaal? Hoe weet het systeem dan dat ik bijv. 102km rij terwijl het puls signaal op 97 staat (Puls signaal geeft altijd een iets lagere waarde dan de snelheid van mijn auto en de km-weergave via mijn 5400)? Wordt de km-snelheid niet door de satelieten, dus GPS, bepaald zoals bij mijn wel werkende TomTom?
Bert
Ik heb vandaag, naast de km controle -welke ik inderdaad iets had afgerond in mijn eerdere mail-, ook eens de puls weergave gecontroleerd. Zoals ik al schreef geeft het systeem, bij het versnellen van de auto, de versnelling iets vertraagd weer en geeft soms, alhoewel zeer kort, 0 km. aan. De vertraagde versnelling zie ik ook bij de puls weergave maar de puls weergave geeft geen 0 aan tijdens de versnelling.
Komt de km-snelheid die het systeem aangeeft inderdaad uit het puls-signaal? Hoe weet het systeem dan dat ik bijv. 102km rij terwijl het puls signaal op 97 staat (Puls signaal geeft altijd een iets lagere waarde dan de snelheid van mijn auto en de km-weergave via mijn 5400)? Wordt de km-snelheid niet door de satelieten, dus GPS, bepaald zoals bij mijn wel werkende TomTom?
Bert
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Door de calibratie maakt de computer van het binnenkomende puls getal een werkelijk afgelegde afstand. Vervolgens wordt die afstand gedeeld door de tijd, en zó heb je de snelheid.bert mekes schreef:Het vervolg is dat ik volgende week de Citroen-dealer er weer eens naar laat kijken waarbij ik de adviezen van JW zal meegeven.
Ik heb vandaag, naast de km controle -welke ik inderdaad iets had afgerond in mijn eerdere mail-, ook eens de puls weergave gecontroleerd. Zoals ik al schreef geeft het systeem, bij het versnellen van de auto, de versnelling iets vertraagd weer en geeft soms, alhoewel zeer kort, 0 km. aan. De vertraagde versnelling zie ik ook bij de puls weergave maar de puls weergave geeft geen 0 aan tijdens de versnelling.
Komt de km-snelheid die het systeem aangeeft inderdaad uit het puls-signaal? Hoe weet het systeem dan dat ik bijv. 102km rij terwijl het puls signaal op 97 staat (Puls signaal geeft altijd een iets lagere waarde dan de snelheid van mijn auto en de km-weergave via mijn 5400)? Wordt de km-snelheid niet door de satelieten, dus GPS, bepaald zoals bij mijn wel werkende TomTom?
Bert
Dat er bij het pulsgetal geen terugval naar 0 is, die je wel ziet bij de km/u zal wel te maken hebben met het algorithme. Hoe dat precies gedefinieerd is weet ik niet, het hangt ongetwijfeld samen met de definitie van de afstand in relatie tot de tijd. Of het dus zó is dat de computer een vaste tijd aanneemt (1 seconde of zo) en dan kijkt welke afstand afgelegd is, dan wel een vaste afstand neemt en die deelt door de tijd die daarvoor nodig was, ik zou het niet weten.
Bij jouw 5400 wordt de snelheid NIET berekend met de sat's maar door de berekening als hier boven aangeduid. Trek je GPS antenne maar los, of leg een zilverpapiertje/alufolie over de GPS antenne en ga dan rijden. Dan zie je dat de snelheidsaanduiding gewoon doorgaat. En als je systeem goed werkt en gecalibreerd is kun je vele kilometers rijden zonder GPS. Ik heb het wel eens uitgeprobeerd, van Utrecht naar hartje Amsterdam, de mapmatching werkte gewoon op de puls en gyro en ik kwam perfect op m'n bestemming.
Ben benieuwd wat je dealer ontdekt en hoe hij dat weet te verhelpen.
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- New Member
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 18 jul 2005 22:37
Tot op heden heeft mijn dealer mij niet kunnen overtuigen. Ben reeds 2maal terug geweest en ze gaven mij niet de indruk er echt verstand van te hebben. Ik heb ervoor gekozen om het systeem door de dealer te laten inbouwen om problemen met de electronica te voorkomen en als er toch problemen zouden ontstaan niet te worden geconfronteerd met een dealer die de installateur de schuld geeft en andersom.JW schreef:
Ben benieuwd wat je dealer ontdekt en hoe hij dat weet te verhelpen.
Groet,
JW
Ik hoop dat ik ze kan overtuigen dat ze naar het puls signaal moeten kijken. Anders aansluiten of het signaal versterken. Hopelijk maken ze gebruik van de sites/expertise waar JW naar verwijst.
Uiteraard laat ik volgende week van me horen.
Groet,
Bert
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- New Member
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 18 jul 2005 22:37
Morgen naar de dealer, vandaag nog iets getest.
Bijna elke dag rijd ik (voor de omgevinggenoten) vanaf Poortugaal naar de Maastunnel. Iedere keer ligt het systeem op de Dorpsweg bijna een zijstraat achter op de werkelijkheid. Vanmorgen had ik de TeleAtlas CD verwijderd en pas op de Dorpsweg heb ik de CD in het systeem gedaan waarna het systeem pas opstarte. Ik had verwacht dat het systeem op basis van de satelieten de auto op de juiste lokatie zou plaatsen. Echter, ook nu werd de auto bijna een kruising eerder geplaatst.
Is dit logisch als mijn probleem wellicht wordt veroorzaakt door het puls signaal?
Groet,
Bert
Bijna elke dag rijd ik (voor de omgevinggenoten) vanaf Poortugaal naar de Maastunnel. Iedere keer ligt het systeem op de Dorpsweg bijna een zijstraat achter op de werkelijkheid. Vanmorgen had ik de TeleAtlas CD verwijderd en pas op de Dorpsweg heb ik de CD in het systeem gedaan waarna het systeem pas opstarte. Ik had verwacht dat het systeem op basis van de satelieten de auto op de juiste lokatie zou plaatsen. Echter, ook nu werd de auto bijna een kruising eerder geplaatst.
Is dit logisch als mijn probleem wellicht wordt veroorzaakt door het puls signaal?
Groet,
Bert
Citroen C5 ; MS4950 met PC5400 ;
TeleAtlas 2004-1
TeleAtlas 2004-1
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Statistieken
- Laatste bericht
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 552
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 516
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 1064
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 666
-
-
Reacties: 1
Weergaves: 800
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 554
-
-
kaarten voor mijn Ipaq 2210
door mmols4088 » 09 aug 2016 23:14 » in Overige Smartphone, Tablet, LapTop en PDA navigatie software -
Reacties: 0
Weergaves: 573
-