Ervaring Travel Pilot E2
-
- Average Member
Ervaring Travel Pilot E2
De afgelopen dagen wat ervaring met de Travel Pilot E2 opgedaan met name in Duitsland.
Een aantal dingen vielen me op:
- Je bent verplicht om naar een TMC zender te luisteren om van de TMC info gebruik te maken (geldt uiteraard ook in NL)
- Had 2 maal dat ik, voor m'n gevoel, een "verkeerde" kant op werd gestuurd. Bleek dat er file verder op stond! Je wordt hierover niet door de navigatie geinformeerd, pas als je de alternatieve route voorbij bent! (instellingsfout?)
- Wegnummers zijn slecht te verstaan, uitgesproken door een belgische dame.
- Herberekening gaat erg snel.
- Aanwijzingen zijn kort en duidelijk.
- Ondanks de beperkte grootte van het display zijn de wegtekens goed en duidelijk afleesbaar.
Ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn met dit systeem en of jullie wat tips hebben om de TMC info eerder te ontvangen en niet als ik al in de file sta.
Eric.
- Je bent verplicht om naar een TMC zender te luisteren om van de TMC info gebruik te maken (geldt uiteraard ook in NL)
- Had 2 maal dat ik, voor m'n gevoel, een "verkeerde" kant op werd gestuurd. Bleek dat er file verder op stond! Je wordt hierover niet door de navigatie geinformeerd, pas als je de alternatieve route voorbij bent! (instellingsfout?)
- Wegnummers zijn slecht te verstaan, uitgesproken door een belgische dame.
- Ondanks de beperkte grootte van het display zijn de wegtekens goed en duidelijk afleesbaar.
Ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn met dit systeem en of jullie wat tips hebben om de TMC info eerder te ontvangen en niet als ik al in de file sta.
Eric.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
Re: Ervaring Travel Pilot E2
1) Dat blijft een nadeel van een systeem met (maar) één tuner. Hier zijn de Becker en de nieuwe VDO 4400 duidelijk in het voordeel.vr6men schreef:De afgelopen dagen wat ervaring met de Travel Pilot E2 opgedaan met name in Duitsland.
1)- Je bent verplicht om naar een TMC zender te luisteren om van de TMC info gebruik te maken (geldt uiteraard ook in NL)
2)- Had 2 maal dat ik, voor m'n gevoel, een "verkeerde" kant op werd gestuurd. Bleek dat er file verder op stond! Je wordt hierover niet door de navigatie geinformeerd, pas als je de alternatieve route voorbij bent! (instellingsfout?)
3)- Wegnummers zijn slecht te verstaan, uitgesproken door een belgische dame.
Eric.
2) Kun je dat wat toelichten? Want uit je verhaal begrijp ik dat de E2 je dynamisch om een file heen leidde zonder je daarover te informeren, maar daarom begrijp ik die laatste opmerking niet "pas als je de alternatieve route voorbij bent!".
3) Worden er daarbij A nummers genoemd of de E nummers? Wat is er overigens mis met die aanduiding, wordt het getal niet duidelijk genoeg uitgesproken?
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Hide post links |
-
- Average Member
JW,
2)De navigatie wilde mij op de A2 (wolfsburg -> Osnabrug) op een gegeven moment de B6 nogwat opsturen, heb dit genegeerd omdat ik de A2 nog een stuk moest volgen om verder op de A30 op te gaan. Dit bleek de alternatieve route te zijn, want iets verderop kwam ik in een file van 16Km. Had graag willen horen waarom ik die B6 nogwat opgestuurd werd.
3) De gesproken wegnummer zijn soms slecht te horen, worden onduidelijk uitgesproken.
Hoop dat ik het zo voldoende verduidelijkd heb.
Groeten,
Eric.
2)De navigatie wilde mij op de A2 (wolfsburg -> Osnabrug) op een gegeven moment de B6 nogwat opsturen, heb dit genegeerd omdat ik de A2 nog een stuk moest volgen om verder op de A30 op te gaan. Dit bleek de alternatieve route te zijn, want iets verderop kwam ik in een file van 16Km. Had graag willen horen waarom ik die B6 nogwat opgestuurd werd.
3) De gesproken wegnummer zijn soms slecht te horen, worden onduidelijk uitgesproken.
Hoop dat ik het zo voldoende verduidelijkd heb.
Groeten,
Eric.
Hide post links |
-
- Moderator
ALs het goed is kun je in het menu kijken waar er files staan (verkeersinfo) Ook daar kun je inschakelen dat je info wilt hebben indien er een file op de geplande route is.
VRX633r, MR6000, PC5500, PC5400, PC5200, RC5400, MA1410, MT5010/01 en CeNet 12 cd wisselaar, MS4100.
Mobiele navigatie PN2050, Parrot CK3100.
Het meeste ingebouwd in mijn Alfa 166JTD.
Mobiele navigatie PN2050, Parrot CK3100.
Het meeste ingebouwd in mijn Alfa 166JTD.
Hide post links |
-
- Average Member
Kan inderdaad de tmc info opvragen, maar staat geen file lengte bij.
Zal eens kijken welke optie ik moet hebben om die info als gesproeken tekst te krijgen.
Eric.
Zal eens kijken welke optie ik moet hebben om die info als gesproeken tekst te krijgen.
Eric.
Hide post links |
-
- Senior Member
Staat er bij de TMC informatie die je krijgt als je de TRAF knop langer ingedrukt hebt geen lengte van de file? Wat staat er dan gemeld?vr6men schreef:Kan inderdaad de tmc info opvragen, maar staat geen file lengte bij.
Eric.
Groet,
JW
Hide post links |
-
- Average Member
Als ik de traf knop ingedrukt hou krijg ik te zien hoeveel meldingen er zijn en welke melding er nu op het display staat, b.v. 2/8
Vervolgens staat er het wegnummer, welke richting op en vanaf welke afslag.
Het is me niet gelukt om meer info te voorschijn te krijgen, wellicht een andere toets (combinatie). Zal het van de week nog eens proberen. Weet jij het wellicht JW?
Eric.
Vervolgens staat er het wegnummer, welke richting op en vanaf welke afslag.
Het is me niet gelukt om meer info te voorschijn te krijgen, wellicht een andere toets (combinatie). Zal het van de week nog eens proberen. Weet jij het wellicht JW?
Eric.
Hide post links |
-
- Average Member
Heb het gevonden!
In het scherm met de TMC informatie kan ik op de "i" knop drukken en dan krijg je meer info van die file, dus tussen welke afslagen de file staat, wat voor'n soort file (langzaamrijdend, stilstaand), reden van de file en de lengte.
Nu nog kijken hoe ik die info gesproken krijg en voordat ik de afslag voor een alternatieve route voorbij ben
Groeten,
Eric.
In het scherm met de TMC informatie kan ik op de "i" knop drukken en dan krijg je meer info van die file, dus tussen welke afslagen de file staat, wat voor'n soort file (langzaamrijdend, stilstaand), reden van de file en de lengte.
Nu nog kijken hoe ik die info gesproken krijg en voordat ik de afslag voor een alternatieve route voorbij ben
Groeten,
Eric.
Hide post links |
-
- Average Member
even een antwoord en leermoment
leermoment voor mij : bij traff de i indrukken voor volledige tekst van de TMC
antwoord: wat mij opvalt is dat bij jou niet gemeld wordt dat de navigatie een herberekening maakt bij file. Bij mij (een E2 in een VW type5 ) roept : ivm verkeersproblemen wordt de route herberekend en de navigatie pijl wordt doorzichtig (niet dat rare windwijzer ding)
TMC werkt wel op alle kanalen indien je in je instellingen onder de menutoets TMC op auto zet onder menu-> radio
hij laat dan eerst zien dat bij een kanaal zonder TMC er geen tmc is, dan begint TMC te knipperen en dan heb je TMC op een van de andere kanalen.
Good luck and navigeer ze !!
adding: ze kan ook de files oplezen !! dat doe je door menu-> navigatie -> spraak -> en dan niet weg en nummer maar overige info ( 2e optie) dan leest ze alles voor ( persoonlijk vind ik dat om knetter van te worden)
antwoord: wat mij opvalt is dat bij jou niet gemeld wordt dat de navigatie een herberekening maakt bij file. Bij mij (een E2 in een VW type5 ) roept : ivm verkeersproblemen wordt de route herberekend en de navigatie pijl wordt doorzichtig (niet dat rare windwijzer ding)
TMC werkt wel op alle kanalen indien je in je instellingen onder de menutoets TMC op auto zet onder menu-> radio
hij laat dan eerst zien dat bij een kanaal zonder TMC er geen tmc is, dan begint TMC te knipperen en dan heb je TMC op een van de andere kanalen.
adding: ze kan ook de files oplezen !! dat doe je door menu-> navigatie -> spraak -> en dan niet weg en nummer maar overige info ( 2e optie) dan leest ze alles voor ( persoonlijk vind ik dat om knetter van te worden)
Hide post links |
-
- Senior Member
Re: even een antwoord en leermoment
Hallo,Dizzy_NL schreef:leermoment voor mij : bij traff de i indrukken voor volledige tekst van de TMC
TMC op andere kanalen dan waarop je afgestemd bent kan bij de E serie niet. Wat je wel kunt doen is 'm zelf naar een TMC zender laten zoeken, maar dan is dat tegelijkertijd de zender waarnaar je gaat luisteren. Oftewel TMC via Sky of Radio 1 en tegelijkertijd luisteren naar Radio 3 gaat niet.
Reden: de BlauPunkts hebben maar één tuner aan boord, geen dubbele zoals de Beckers en de nieuwe VDO MS 4400.
Voorts vraag ik me even af hoe dat bij dat hardop voorlezen zit. Is dat de TMC informatie of is dat TIM?
Die laatste is de in het geheugen opgeslagen normale file informatie, uitgezonden via TA. Maar ik ken de E-serie niet goed genoeg om dit precies te weten, dus leer ik graag wat bij
Groet,
JW
Hide post links |
-
- Average Member
het is niet tim , tim wordt gevoed door TA en die heb ik uit, die schakeld in principe de zender over op de zender waarop dat moment een TA announcement plaats vind
zover ik na kan gaan is TMC diegene die de melding voed, daadwerkelijk file oplezen gebeurd niet, wel "over 6 kilometer" een verkeersverstoring of verkeershinder , dat is wat er werkelijk gezegd word.
de melding klinkt dan ook "de route wordt bepaald aan de verkeerssituatie op de geprogrameerde route" en dan krijg je eventueel een alternatief"
een andere melding, die ik niet zovaak hoor trouwens is" over .. kilometer verkeershinder, lengte .. kilometer" dit had ik pas op de disc 2005/2006 , 2004 deed dat ( zover ik dat kon nagaan) noet
de disc 2005/2006 BENELUX bevat ook de verbeteringen op TMC gebied waardoor deze nauwkeuriger werkt
zover ik na kan gaan is TMC diegene die de melding voed, daadwerkelijk file oplezen gebeurd niet, wel "over 6 kilometer" een verkeersverstoring of verkeershinder , dat is wat er werkelijk gezegd word.
de melding klinkt dan ook "de route wordt bepaald aan de verkeerssituatie op de geprogrameerde route" en dan krijg je eventueel een alternatief"
een andere melding, die ik niet zovaak hoor trouwens is" over .. kilometer verkeershinder, lengte .. kilometer" dit had ik pas op de disc 2005/2006 , 2004 deed dat ( zover ik dat kon nagaan) noet
de disc 2005/2006 BENELUX bevat ook de verbeteringen op TMC gebied waardoor deze nauwkeuriger werkt
Hide post links |
-
- Average Member
Dizzy_nl,
Bedankt voor de tip, zal m'n E2 anders instellen zodat er ook gemeld wordt dat er een opstopping is en een andere route berekend gaat worden.
Ben het met JW eens, het is niet mogelijk om naar een niet TMC zender te luisteren en toch TMC info te ontvangen (helaas).
Zo te lezen is het interessant om aan de laatste benelux cd te komen m.b.t. de verbeterde TMC info.
Eric.
Bedankt voor de tip, zal m'n E2 anders instellen zodat er ook gemeld wordt dat er een opstopping is en een andere route berekend gaat worden.
Ben het met JW eens, het is niet mogelijk om naar een niet TMC zender te luisteren en toch TMC info te ontvangen (helaas).
Zo te lezen is het interessant om aan de laatste benelux cd te komen m.b.t. de verbeterde TMC info.
Eric.
Hide post links |
-
- Average Member
raar zover ik kan nagaan heeft radio 2 geen tmc.....
bij mij gaat hij dan zoeken ( knipperen) en niet veel later heb ik tmc inclusief meldingen................................gaat niet soepel, maar werkt wel....
maar als ik hier het (gebrek aan) dual tuner theorie op los laat.........zou het niet moeten werken.
De info die opgelezen wordt is trouwens niet een gehele file melding maar eerder "route berekening houd rekening met verkeersverstoringen op de aangegeven route" en "over .. kilometer een verkeersverstoring van .. kilometer" alleen dat laatste heb ik niet vaak gehoord, hoe dat precies werkt weet ik niet, maar het is wel overduidelijk dat er een herberekening gemaakt wordt Ik zelf heb de uitgebreide oplezing uitgezet.
Andere meldingen in een beperkte straal om je heen worden ook genoemd....
E disc 2006 is zeker de moeite waard daarop is TMC ook beschikbaar voor de belangrijke N wegen !! moet zeggen dat dit prima werkt !! OOk voor afsluitingen en belemmeringen op deze wegen........
bij mij gaat hij dan zoeken ( knipperen) en niet veel later heb ik tmc inclusief meldingen................................gaat niet soepel, maar werkt wel....
maar als ik hier het (gebrek aan) dual tuner theorie op los laat.........zou het niet moeten werken.
De info die opgelezen wordt is trouwens niet een gehele file melding maar eerder "route berekening houd rekening met verkeersverstoringen op de aangegeven route" en "over .. kilometer een verkeersverstoring van .. kilometer" alleen dat laatste heb ik niet vaak gehoord, hoe dat precies werkt weet ik niet, maar het is wel overduidelijk dat er een herberekening gemaakt wordt Ik zelf heb de uitgebreide oplezing uitgezet.
E disc 2006 is zeker de moeite waard daarop is TMC ook beschikbaar voor de belangrijke N wegen !! moet zeggen dat dit prima werkt !! OOk voor afsluitingen en belemmeringen op deze wegen........
Hide post links |
-
- Senior Member
Klopt, Radio 2 heeft geen TMC.Dizzy_NL schreef:raar zover ik kan nagaan heeft radio 2 geen tmc.....
De TMC zenders in ons land zijn Radio1, Sky, Veronica, Noordzee en 538.
Maar wat bedoel je met
Als je Radio 2, dus geen TMC zender op had staan, en je laat het systeem naar eentje met TMC zoeken die vervolgens gevonden wordt, dan sta je toch op een van de 5 genoemde zenders? En niet meer op Radio 2 waar je eerder op stond?maar als ik hier het (gebrek aan) dual tuner theorie op los laat.........zou het niet moeten werken
Groet,
JW
Hide post links |
-
- Average Member
nee, met tmc autosearch aan blijf ik radio 2 luisteren
maar krijg wel een tmc signaal ( althans de functie is beschikbaar)
dat kan 2 dingen inhouden :
1: search function werkt op de achtergrond of
2: radio 2 heeft wel TMC
tevens 3 FM werkt het ook bij, bij regionale zenders weer niet..........heb zojuist even lopen prutten met de radio en uitgeprobeerd...........
tevens 3 FM werkt het ook bij, bij regionale zenders weer niet..........heb zojuist even lopen prutten met de radio en uitgeprobeerd...........
Hide post links |
-
- Senior Member
Gegeven het feit dat jouw E2 geen dubbele tuner heeft is het uitgesloten dat je naar een uitzending op Radio 2 kunt luisteren die zeker GEEN TMC uitzendt en tegelijkertijd WEL TMC informatie binnen krijgt.Dizzy_NL schreef:nee, met tmc autosearch aan blijf ik radio 2 luisteren
En dus is de vraag wat de waarde is van
en derhalve de vraag: welke actuele TMC informatie krijg je dan binnen als je intussen naar Radio 2 luistert?maar krijg wel een tmc signaal ( althans de functie is beschikbaar)
Groet,
JW
Hide post links |
-
- Average Member
Zou er toch "stiekem" een 2de tuner inzitten?
Zal het vandaag ook eens proberen, dus wordt vervolgd.
Eric.
Eric.
Hide post links |
-
- Senior Member
Als die tweede tuner er bij jou in zit moet je 'm koesteren, je hebt dan een heeeeeel bijzonder exemplaar, ontsnapt uit de ontwikkelingsafdeling van BlauPunkt of zo...vr6men schreef:Zou er toch "stiekem" een 2de tuner inzitten?
Eric.
Want de E-serie die door Blaupunkt op de markt gezet is heeft geen tweede tuner, helaas. En ook geen mogelijkheid om een externe TMC box aan te sluiten zoals dat bij de VDO MS 4150 wél kan.
Groet,
JW
Hide post links |
-
- Moderator
ROFLMAO...JW schreef:Als die tweede tuner er bij jou in zit moet je 'm koesteren, je hebt dan een heeeeeel bijzonder exemplaar, ontsnapt uit de ontwikkelingsafdeling van BlauPunkt of zo...
iPhone 6 met Sygic, Waze, Navmii
TomTom One XL Europa
TomTom One XL Europa
Hide post links |
-
- Average Member
Zoals verwacht heeft JW gelijk, het is niet mogelijk om TMC info te ontvangen als er naar een niet TMC zender (3FM b.v.) geluisterd wordt.
Zal op vakantie (frankrijk) waarschijnlijk meer behoefte aan TMC info hebben.
Eric.
Eric.
Hide post links |
-
- Senior Member
In Frankrijk is er de 107.7 FM TMC informatie op de autoroutes. Die is vrij beschikbaar.vr6men schreef:Zoals verwacht heeft JW gelijk, het is niet mogelijk om TMC info te ontvangen als er naar een niet TMC zender (3FM b.v.) geluisterd wordt.
Eric.
Een veel betere TMC info wordt uitgezonden door de zender France Inter, dat is de V-Trafic TMC. Helaas is die niet gratis beschikbaar, en er zijn maar enkele toestellen die deze informatie kunnen ontvangen. Daarbij zit ook mijn VDO systeem met speciale "franse TMC box", zie m'n handtekening.
Over dit onderwerp is ook het een en ander te vinden in het TMC gedeelte.
Groet,
JW
Hide post links |
-
- Average Member
okay ben er vanochtend achtergekomen hoe het precies werkt.......
(even proefondervindelijk gedaan op de route almere - den haag)
Radio 2 aangezet, gaan rijden . TMC knipperde en brande uiteindelijk constant ( Bij 3FM direct volledig branden)
TMC scherm ( door traff ingedrukt te houden) te voorschijn gehaald informatie gaf aan 2 files op mijn tracject alleen op wegnummer en beperkte info
Tijdens het rijden veranderde deze informatie niet ....bleven dezelfde waarden houden ( terwijl de radio 2 andere files aangaf dan op het moment van vertrek die wel correct aangegeven stonden)
Navigatieaangezet....zender sprong over naar radio 1, vernieuwde tmc binnen route werd herberekend aan de gegevens en TMC geupdate.......
Dat is dus wat de TMCauto search doet, tijdens het aanzetten van de NaVi op zoek naar de meest recente TMC info en deze bij het verlaten van de originele TMC zender in het geheugen laat......
Dat de search functie niet werkt bij regionale zenders werkt komt doordat de betreffende zenders geen RDS etc uitzenden....dus wordt er ook niet gezocht naar een alternatieve zender....
(even proefondervindelijk gedaan op de route almere - den haag)
Radio 2 aangezet, gaan rijden . TMC knipperde en brande uiteindelijk constant ( Bij 3FM direct volledig branden)
TMC scherm ( door traff ingedrukt te houden) te voorschijn gehaald informatie gaf aan 2 files op mijn tracject alleen op wegnummer en beperkte info
Tijdens het rijden veranderde deze informatie niet ....bleven dezelfde waarden houden ( terwijl de radio 2 andere files aangaf dan op het moment van vertrek die wel correct aangegeven stonden)
Navigatieaangezet....zender sprong over naar radio 1, vernieuwde tmc binnen route werd herberekend aan de gegevens en TMC geupdate.......
Dat is dus wat de TMCauto search doet, tijdens het aanzetten van de NaVi op zoek naar de meest recente TMC info en deze bij het verlaten van de originele TMC zender in het geheugen laat......
Dat de search functie niet werkt bij regionale zenders werkt komt doordat de betreffende zenders geen RDS etc uitzenden....dus wordt er ook niet gezocht naar een alternatieve zender....
Hide post links |
-
- Starting Member
Ditzelfde heb ik dus ook gemerkt: ik luister vrijwel altijd naar 3FM. Als ik niet navigeer dan er geen TMC icoontje, navigeer ik wel dan knippert het icoontje, daarmee aanduidend dat er geen TMC signaal is. En toch krijg ik weldegelijk TMC meldingen als ik de traffic knop ingedrukt houd...Dizzy_NL schreef:nee, met tmc autosearch aan blijf ik radio 2 luisteren
FR TDI
Hide post links |
-
- Average Member
yep..........hier precies het zelfde....
Tegenwoordig heb ik radio 2/3 zowat ingebakken staan en wanneer ik traffic toets ingedrukt houd dan netjes tmc info en vaak (althans mijn file staat er altijd bij :S) kloppend
opvallend wanneer ik navigeren aanzet dan pakt hij even radio 1 / sky radio ( welke ik aangewezen heb voor filemelding bij TRAFF) en dan zet hij navigeren aan............... rekent ( lekker snel trouwens) en navigeert hij/zij mij om de file heen.
prettig
Tegenwoordig heb ik radio 2/3 zowat ingebakken staan en wanneer ik traffic toets ingedrukt houd dan netjes tmc info en vaak (althans mijn file staat er altijd bij :S) kloppend
opvallend wanneer ik navigeren aanzet dan pakt hij even radio 1 / sky radio ( welke ik aangewezen heb voor filemelding bij TRAFF) en dan zet hij navigeren aan............... rekent ( lekker snel trouwens) en navigeert hij/zij mij om de file heen.
prettig
Hide post links |
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Statistieken
- Laatste bericht
-
-
Iemand ervaring met de TIaiwaIT 7inch navigatie