Ford RNS MFD navigatie systeem

flokkie1
Starting Member
Starting Member

Bericht door flokkie1 »

heeft er iemand zo een geintrigeerde navigatiesysteem ( Ford RNS MFD )op zijn ford galaxy ? ik heb dit toestel in mijn nieuwe wagen 05/2005 nu merk ik dat je er geen audio cd mee kan spelen in de garage weten ze er geen raad op , buiten een cd wisselaar te plaatsen van 450 euro

mijn vraag is heeft er iemand zo toestel en werk daar een audio cd op
weet er iemand hier raad op

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
michel04
New Member
New Member

Bericht door michel04 »

Het CD loopwerk van de MFD systemen (VW/Ford/Seat) is inderdaad alleen bedoeld om navigatie CD's af te spelen, geen audio CD's

Het aansluiten van een wisselaar is de enige mogelijkheid om audio CD's af te kunnen spelen.
Als je geen fortuin voor een wisselaar wilt betalen zou je eens op marktplaats of ebay kunnen kijken.

http://www.blaupunkt.de/7612001021_main.asp

Als je op het ford en/of seat systeem klikt geeft ie aan dat het CD loopwerk ook voor audio CD's is, dit is in werkelijkheid echter niet zo.
De systemen hebben dezelfde specificaties als het VW systeem.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

michel04 schreef:Het CD loopwerk van de MFD systemen (VW/Ford/Seat) is inderdaad alleen bedoeld om navigatie CD's af te spelen, geen audio CD's

Het aansluiten van een wisselaar is de enige mogelijkheid om audio CD's af te kunnen spelen.
Als je geen fortuin voor een wisselaar wilt betalen zou je eens op marktplaats of ebay kunnen kijken.

http://www.blaupunkt.de/7612001021_main.asp

Als je op het ford en/of seat systeem klikt geeft ie aan dat het CD loopwerk ook voor audio CD's is, dit is in werkelijkheid echter niet zo.
De systemen hebben dezelfde specificaties als het VW systeem.
Is dit het zóveelste voorbeeld van slechte informatie door fabrikanten dan wel hun dealers over de Navi-systemen die ze verkopen :?: :oops:

Overigens, als je het hebt over dezelfde spec's als het VW systeem, bedoel je dan de MFD serie?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
flokkie1
Starting Member
Starting Member

Bericht door flokkie1 »

Hallo allemaal

onder tussen heb ik al 2 mensen gesproken die bij volkswagen werken en dit systeem grondig kennen ,en zij beweren dat het bij vw wel een audio cd in kan gespeeld worden
bij blaupunkt zelf zeggen ze dat ford een speciale software heeft

onder tussen sta ik nog steeds geen stap verder , maar heb nu een ontevreden brief geschreven naar ford verdeler zelf , en wacht nu op antwoord

moest er iemand toch een oplossing vinden steeds welkom

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Hallo,

Als ik de pagina's op de Blaupunkt site bekijk is het precies andersom:

http://www.blaupunkt.de/7612001021_main.asp laat de VW RNS MFD zien, en daarbij is alleen een navigatie CD aangeduid.
Daarentegen is bij de Ford RNS MFD juist geschreven dat er zowel een navigatie CD alsook een audio CD afgespeeld kan worden http://www.blaupunkt.de/7612001040_main.asp

Ben benieuwd hoe het nu werkelijk zit. Ik heb elders een seintje uitgezet, even afwachten wat dat oplevert....

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

JW schreef:Hallo,

Als ik de pagina's op de Blaupunkt site bekijk is het precies andersom:

http://www.blaupunkt.de/7612001021_main.asp laat de VW RNS MFD zien, en daarbij is alleen een navigatie CD aangeduid.
Daarentegen is bij de Ford RNS MFD juist geschreven dat er zowel een navigatie CD alsook een audio CD afgespeeld kan worden http://www.blaupunkt.de/7612001040_main.asp

Ben benieuwd hoe het nu werkelijk zit. Ik heb elders een seintje uitgezet, even afwachten wat dat oplevert....

Groet,
JW
Dat levert op dat er GEEN Audio CD's afgespeeld kunnen worden, in beide systemen niet. De informatie die je van VW mensen gekregen hebt is dus onjuist, verbazingwekkend dat ze zoiets beweren. Deze informatie komt van BMIS, die dagelijks werkt met deze systemen en ze ook in grote hoeveelheden achteraf inbouwt. Dit is dus een bevestiging van wat Michel ook al schreef.
Het verschil tussen beide systemen is slechts het opstart logo en er zullen merk specifieke dealers verschijnen op de kaart. De systemen zijn er ook met een Seat of Skoda logo.

Als je dus audio CD's wilt afspelen heb je een CD wisselaar nodig, eentje die geschikt is voor dit systeem. Als het goed is komt er een PB naar je toe met een aanbieding.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
flokkie1
Starting Member
Starting Member

Bericht door flokkie1 »

dus is er niks aan te doen dan de reactie van de ford verdeler af tewachten

ik heb wel een draagbare DVD speler die ook cd en mp3 kan spelen , is er soms geen mogelijkheid om deze aan te sluiten via de AUX , weet iemand hoe dat moet ik had een kabel gekocht die je achteraan in plaats van de cd wisselaar in steekt (blauwfischje)en de andere zijde past op de DVD maar helaas kon je wel het geluid in de boxen horen maar niet versterkt
Die MFD radio is toch een gecompliceerd geval zenne
ik heb al veel spijt dat ik voor dat toestel 2500 euro optie heb betaald

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

flokkie1 schreef:dus is er niks aan te doen dan de reactie van de ford verdeler af tewachten

ik heb wel een draagbare DVD speler die ook cd en mp3 kan spelen , is er soms geen mogelijkheid om deze aan te sluiten via de AUX , weet iemand hoe dat moet ik had een kabel gekocht die je achteraan in plaats van de cd wisselaar in steekt (blauwfischje)en de andere zijde past op de DVD maar helaas kon je wel het geluid in de boxen horen maar niet versterkt
Die MFD radio is toch een gecompliceerd geval zenne
ik heb al veel spijt dat ik voor dat toestel 2500 euro optie heb betaald
En dat zal dus niks anders opleveren dan de bevestiging dat er op de MFD geen Audio-CD's afgespeeld kunnen worden :oops:

Dat je spijt begint te krijgen over je aankoop kan ik me voortstellen. Maar het feit blijft ook dat je wellicht uitgegaan bent van verwachtingen/vooronderstellingen. Want had iemand jou vóór de aankoop verteld dat je WEL Audio CD's kon afspelen?

Over de door jou geschilderde andere mogelijkheden via AUX-in heb ik geen informatie. Misschien iemand anders?

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
flokkie1
Starting Member
Starting Member

Bericht door flokkie1 »

hallo allemaal

misschien ook nog een vraagje voor een echte kenner achteraan de radio MFD is er een ronde fische vrij waar op staat audio video zou een mogelijkheid zijn om tv op het geintregeerd scherm te kunnen aansluiten , misschien zou ik langs die weg mijn draagbare DVD geluid aan kunnen sluiten ?

ik blijf zoeken tot ik een weg gevonden heb !!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Re: Ford RNS MFD navigatie systeem

Bericht door JW »

flokkie1 schreef:hallo allemaal

misschien ook nog een vraagje voor een echte kenner achteraan de radio MFD is er een ronde fische vrij waar op staat audio video zou een mogelijkheid zijn om tv op het geintregeerd scherm te kunnen aansluiten , misschien zou ik langs die weg mijn draagbare DVD geluid aan kunnen sluiten ?

ik blijf zoeken tot ik een weg gevonden heb !!!
Bedoel je de 11 polige ronde stekker? Daarvan is de pinbezetting wel bekend, die is hier al eens langs gekomen, maar daarvan is niet precies bekend welke signaalniveau's daarbij nodig zijn.
Op het duitse forum is er enige tijd geleden een posting geweest waarin aangegeven is hoe je op de pinnen 1-3 een externe audio bron kunt aansluiten, maar de signaalniveaus zijn ook daar niet erg duidelijk. Zie http://navi-forum.net/board/viewtopic.php?t=616

De blauwe mini ISO waar je eerder over sprak is geen AUX-in, dat is de verbinding naar de CD wisselaar, die verder softwarematig gestuurd wordt. Dat zal dus ook wel de reden zijn dat de volumeregeling niet werkt als je er iets anders in prikt.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
flokkie1
Starting Member
Starting Member

Bericht door flokkie1 »

he Michel

dat was nuttige informatie ik denk nu een stap verder te zijn , ik ga via die 11 polige ronde fische toch is proberen om die draagbare DVD het geluid door de boxen te krijgen
dat het geen top kwaliteit is vind ik niet erg als ik maar sporadiche een cdtje kan beluisteren

dus nu moet ik een kabel zoeken die aan de ene kant die 11 polige ronde fiche heeft en aan de andere kant een dunne fiche zoals aan een kabel van een hoorapparaatje
als ik die kan vinden zou ik kunnen testen he

Michel je bent hartelijk bedank voor al de nuttige info als je nog ideen hebt zijn altijd welkom , ik blijf zoeken tot ik een oplossing vind

groetjes Flokkie1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Hier is alles verkrijgbaar:
http://www.navisys.de Multimedia/Multimediazubehör für Audi/VW/Ford/Seat/Skoda Farbnavigation
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

flokkie1 schreef:he Michel

dat was nuttige informatie ik denk nu een stap verder te zijn , ik ga via die 11 polige ronde fische toch is proberen om die draagbare DVD het geluid door de boxen te krijgen
dat het geen top kwaliteit is vind ik niet erg als ik maar sporadiche een cdtje kan beluisteren

dus nu moet ik een kabel zoeken die aan de ene kant die 11 polige ronde fiche heeft en aan de andere kant een dunne fiche zoals aan een kabel van een hoorapparaatje
als ik die kan vinden zou ik kunnen testen he

Michel je bent hartelijk bedank voor al de nuttige info als je nog ideen hebt zijn altijd welkom , ik blijf zoeken tot ik een oplossing vind

groetjes Flokkie1
Ik heet JW hoor :wink:

De door Gerritje aangeduide verbinding met bestelnummer 1213 is degene die je nodig hebt, daar moet dan nog een aparte adapter (309648) voor tulp naar mini-jack aan gekoppeld worden, maar die zijn ook bij ons in alle electronicawinkels te vinden. Enige probleem zijn de verzendkosten, die maken het artikel bijna twee keer zo duur :oops:
Dus toch ook maar eens in ons land rondkijken?

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
flokkie1
Starting Member
Starting Member

Bericht door flokkie1 »

oooo sorry JW , had zekers mijn bril niet op :lol:

ons land is Belgie , maar daar gaan die bestel nummers niet het zelfde zijn
heb jij een idee wat die 2 delen kosten en de verzend kosten naar belgie ?

groetjes Flokkie1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Re: Ford RNS MFD navigatie systeem

Bericht door JW »

flokkie1 schreef:oooo sorry JW , had zekers mijn bril niet op :lol:

ons land is Belgie , maar daar gaan die bestel nummers niet het zelfde zijn
heb jij een idee wat die 2 delen kosten en de verzend kosten naar belgie ?

groetjes Flokkie1
Heb je al bij Navisys gekeken? Dáár staan die bestelnummers waaronder die onderdelen te bestellen zijn. En ook de prijzen zijn daar genoemd.
Voorts wordt er aangegeven dat er naar landen binnen de EU verzonden kan worden, de kosten daarvoor bedragen zo'n €25.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
flokkie1
Starting Member
Starting Member

Bericht door flokkie1 »

ik ga is zoeken hier in Belgie of ik het hier nergens kan vinden

Groetjes Flokkie1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
michel04
New Member
New Member

Afspelen Audio CD's

Bericht door michel04 »

Om even terug te komen op het afspelen van Audio CD's

Ik aan meerdere MFD systemen (VW, SEAT) gesleuteld (defekt gekocht en van 3 defekte apparaten 2 werkende gemaakt)
Ik heb ook een audi navigation plus systeem gehad, geen van deze apparaten speelden audio CD's

Bij het Audi systeem staat behalve dat weergave van audio CD's mogelijk zou zijn nog een fout op de Blaupunkt site , en dat is opmerking dat het systeem een 4 x 25W uitgang heeft, terwijl er een 1 stereo eindtrap inzit, en alleen de speaker uitgangen voor de front speakers beschikbaar zijn. (staat ook op het apparaat zelf)

http://www.blaupunkt.de/7612001014_main.asp, zie Technische Details

Afbeelding

Het zou kunnen dat de ford systemen speciale software hebben, maar ik heb er sterk mijn twijfels over of ze audio CD's afspelen.
De SEAT systemen hebben eveneens andere software dan de VW systemen, het enige verschil is dat de kleursteling iets anders is, en met opstarten een SEAT logo ipv een VW logo verschijnt.

Ik kan dus onderstrepen dat op de blaupunkt site de nodige fouten staan.
Ik kan trouwens ook onderstrepen dat de dealers wat betreft navigatie systemen vaak echt niet weten waar ze over spreken.
Vooral als het aankomt op de benodigde signalen (speedpuls, achteruit CANBUS e.d.) hoor je soms regelrechte onzin.

Het enige VW navigatie systeem dat (bij mijn weten) audio CD's afspeelt is de opvolger van de MFD, de MFD-RNS2 dat o.a. in de Golf V en de Skoda Octavia II wordt gebruikt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
michel04
New Member
New Member

AUX in

Bericht door michel04 »

Als je AUX-in wilt gebruiken op een MFD systeem heb je voor zover ik weet 2 mogelijkheden

1) De audio-in van de CD wisselaar aansluiting (via een blauwe mini ISO connector)
2) Audio via de 11 polige video-in aansluiting (ronde mini DIN connector)

Bij het gebruik van de CD wisselaar aansluiting loop je tegen het probleem aan dat de audio ingang is geblokkeerd als geen CD wisselaar is aangesloten.
De oplossing hiervoor is het systeem "voor de gek te houden" en "te laten denken" dat er een wisselaar is aangesloten. (http://www.k9spud.com/vwcdpic)
The Volkswagen 1998 and later automobiles are equipped with a trunk mounted CD Changer interface. This is great for hooking up an extra audio device to your car's sound system because it is pre-wired for you. However, Volkswagen's OEM head unit locks this interface from being used by anything but a Volkswagen CD Changer by muting the audio inputs unless there is a valid data stream coming from the CD Changer.

The VWCDPIC is a "lock pick," if you will, that unlocks the CD Changer interface by sending the required data stream, fooling the head unit into thinking a CD Changer is connected. With a VWCDPIC, you'll be able to connect any audio device up to your stock OEM head unit.
Voor zover ik weet werkt audio in op de video-in aansluiting wel zonder extra schakelingen, maar of je dan ook kunt navigeren ?????

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
flokkie1
Starting Member
Starting Member

Bericht door flokkie1 »

via de De audio-in van de CD wisselaar aansluiting (via een blauwe mini ISO connector) heb ik al geprobeerd ,maar het geluid komt niet versterkt door het zal zo zijn als jij schrijft maar die omzeilen kan ik niet ( nogthans was een goedkope oplossing het kabeltje koste maar 12 euro )

dus rest er nog 1 mogelijkheid via die ronde 11 polige ingang , daarvoor moet ik een kabel vinden die van de ronde 11 polige din fiche naar een 3.5mm audio jack connector gaat om mijn draagbare DVDspeler op aan te sluiten
weet er iemand waar te vinden in Belgie

groetjes Flokkie

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
michel04
New Member
New Member

Bericht door michel04 »

Nog even over de 11 polige Video-in ingang, ook wel RGB ingang genoemd.

Op deze ingang dienen de video signalen afzonderlijk te worden aangeboden (Rood, Groen, Blauw en Synchronisatie)
De meeste spelcomputers, DVD spelers e.d. bieden het video signaal in 1 gecombineerd signaal aan (z.g.n. composite signaal)

De firma Dietz heeft een adapter die het composite video signaal "uit elkaar trekt" naar de genoemde signalen.
Voor een MFD moet je de 1412 of z'n voorganger 1212 hebben.
http://www.dietz.biz/produkte/multimedi ... fcb1f.html

Als je alleen audio wilt weergeven via deze ingang heb je aan aan de Dietz 1213 voldoende.

Op de volgende pagina zijn de 1412 (Audio/Video) en de 1213 (Audio Only) te koop

http://www.caraudio24.de/zubehoer/multi ... /index.htm

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
flokkie1
Starting Member
Starting Member

Bericht door flokkie1 »

hey ik heb die kabel besteld in duitsland alles ging prima en snel en bovendien mijn radio werkt nu via de aux met de DVDspeler
aan iedereen die hier meningen heeft gegeven veel dank , eindlijk is mijn probleem opgelost
helaas heeft ford zelf nog niks laten horen !!!!

groetjes Flokkie1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Hallo Flokkie,

Mooi dat het opgelost is en dat je er tevreden mee bent. Maar het blijft natuurlijk een slechte zaak dat je van Ford niks meer hoort :oops:

Uiteraard zijn we wel benieuwd HOE je het opgelost hebt.
-Heb je nu een kabel besteld die naar de 11-polige videoingang gaat? Zo ja, welke kabel heb je daarvoor genomen, van Caraudio of van Navisys?
-Of ben je via de wisselaar ingang gegaan, maar welke kabel heb je dan genomen en wat heb je in het menu aangepast?

Je ziet, we zijn nieuwgierig, we leren er immers graag het eea bij :wink:

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
flokkie1
Starting Member
Starting Member

Bericht door flokkie1 »

hallo iedereen

ik heb die 11polige din gebruikt en een kabel besteld bij caraudio in duistsland die nummer 1213 only audio
en deze werkt via de aux zonder instellingen
als je nu bij aux gaat zien zie je dat die geactiveerd is

dus gewoon radio opzetten en naar aux gaan en de DVDspeler opzetten , hij kan cd spelen MP3 kort gezegt al wat muziek is

ik ben zeer tevreden ,heeft een lange zoek tocht geweest maar met resultaat dankzij jullie hulp
als je vragen heb mag je die steeds stellen

groetjes flokkie1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Aikibart
New Member
New Member

Bericht door Aikibart »

Ik heb dit kabeltje van Dietz intussen ook besteld.
Weet er iemand hoe de unit normaal gezien verwijderd kan worden?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Je sluit aan bij een onderwerp van 3 jaar gelden en vertelt niet waar het over gaat.
Meer info en een ander onderwerp starten svp
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • VW navigatie update 2017/2018 navigatie systeem loopt vanst
    door Peterdekoning » 07 okt 2018 18:13 » in V.A.G
    Reacties: 0