Waarschuwing voor spanning zoeken met een lampzoekertje
-
- Junior Member
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 23 jul 2005 08:26
Waarschuwing voor spanning zoeken met een lampzoekertje
Regelmatig zie ik mensen spanning zoeken met zo'n lampzoekertje, dat is zo'n metalen staafje met een lampje er in, zodra je spanning vind gaat het lampje branden.
WAARSCHUWING !!!!!!
Bij het gebruik van zo'n gamma ding loop je het risico dat er door de lage weerstand kortsluiting ontstaat in de digitale signalen naar de boordcomputer, wat het einde kan betekenen voor je computer of voor jezelf, want ook de airbag's kunnen af gaan bij prikken met zo'n ding.
Gebruik voor meten van spanning altijd een goede multimeter, die heeft een beveiliging tegen kortsluiting.
een beetje goede multimeter kost zo rond de €30,- en is bij een automaterialen zaak te verkrijgen.
WAARSCHUWING !!!!!!
Bij het gebruik van zo'n gamma ding loop je het risico dat er door de lage weerstand kortsluiting ontstaat in de digitale signalen naar de boordcomputer, wat het einde kan betekenen voor je computer of voor jezelf, want ook de airbag's kunnen af gaan bij prikken met zo'n ding.
Gebruik voor meten van spanning altijd een goede multimeter, die heeft een beveiliging tegen kortsluiting.
een beetje goede multimeter kost zo rond de €30,- en is bij een automaterialen zaak te verkrijgen.
[b]VDO Dayton PC 5200, updated 2.9[/b]
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 13447
- Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14
Beste Royal, je bedoelt natuurlijk: door de lage weerstanddat er door de hoge weerstand kortsluiting ontstaat
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Junior Member
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 23 jul 2005 08:26
juist ja, sorry haalde het even door elkaar, 'k heb het gewijzigd
Thanks
Thanks
[b]VDO Dayton PC 5200, updated 2.9[/b]
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- New Member
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 06 dec 2005 19:38
een kleine opmerking nog:
Let ook op met soldeerbouten op 220 volt, deze hebben meestal een spanning aan de soldeertip en hier hebben de computers in de auto's soms ook een hekel aan.
Het mooist is een boutje op gas. ( maar een kippeboutje op gas is nog fijner )
Bobby de Inbouwer
Let ook op met soldeerbouten op 220 volt, deze hebben meestal een spanning aan de soldeertip en hier hebben de computers in de auto's soms ook een hekel aan.
Het mooist is een boutje op gas. ( maar een kippeboutje op gas is nog fijner )
Bobby de Inbouwer
Ik weet niet meer waar ik (aan begonnen) ben
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- New Member
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 13 mar 2005 17:00
hallo,
zelfs met een "dure" digitale multimeter (spanningmeter) kan een elektronica-component stuk gaan!
dus toch even raad vragen aan iemand met kennis ter zake.
vooral als je binnenin op een print gaat meten.
gv rud
zelfs met een "dure" digitale multimeter (spanningmeter) kan een elektronica-component stuk gaan!
dus toch even raad vragen aan iemand met kennis ter zake.
vooral als je binnenin op een print gaat meten.
gv rud
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Junior Member
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 26 feb 2008 01:23
Ook een Led spanningzoeker is aan te bevelen en dan de computerveilige uitvoering.
Deze is dan voornamelijk bedoelt voor het zogenaamde aanprikken van bedrading bij het zoeken naar spanningen of massa want ook hierbij kun je de computer van je auto slopen.
Groetjes Jurgen
Deze is dan voornamelijk bedoelt voor het zogenaamde aanprikken van bedrading bij het zoeken naar spanningen of massa want ook hierbij kun je de computer van je auto slopen.
Groetjes Jurgen
Volvo 850 : Clarion vrx918r, VDO Dayton MS5400, extra scherm in dak 7inch, AutoBahn DVD speler
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- New Member
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 19 okt 2009 20:12
Spanningszoeker
Bij auto's na "95 adviseer ik om alleen maar met een ledspanningsmeter te meten. Gaat van 3 tot 18 v en je kan ook massa meten zonder een foutmelding of storing in de computer te veroorzaken.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- New Member
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 20 aug 2010 18:12
-
- Normal Member
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 21 feb 2009 10:48
Maar vind die maar eens. Meeste monteurs komen niet verder dan stekker van diagnosekast aansluiten. Weet die kast het niet meer, dan weten de meeste monteurs het ook niet meer.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 893
- Lid geworden op: 21 feb 2006 02:43
Het beste is gewoon overal van af te blijven, niets is goed zo te lezen
MVG,
Kobus
TT Start 60 Europa, lifetime uptdates + flitsabbo.
Samsung S3 Neo, Sygic 14.5.5. Benelux, benenwagen.
Kobus
TT Start 60 Europa, lifetime uptdates + flitsabbo.
Samsung S3 Neo, Sygic 14.5.5. Benelux, benenwagen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 722
- Lid geworden op: 08 jul 2009 11:42
Wordt hier niet een beetje gegeneraliseerdgewoonmich schreef:Maar vind die maar eens. Meeste monteurs komen niet verder dan stekker van diagnosekast aansluiten. Weet die kast het niet meer, dan weten de meeste monteurs het ook niet meer.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Normal Member
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 21 feb 2009 10:48
Nee vindt van niet. Ben van huis uit eerste auto elektro technicus en merk toch echt dat er bij de meeste auto bedrijven weinig kennis is van auto elektronica.Mazurka schreef:Wordt hier niet een beetje gegeneraliseerdgewoonmich schreef:Maar vind die maar eens. Meeste monteurs komen niet verder dan stekker van diagnosekast aansluiten. Weet die kast het niet meer, dan weten de meeste monteurs het ook niet meer.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Normal Member
- Berichten: 175
- Lid geworden op: 30 jun 2010 12:15
En daar ben ik het helaas mee eens, voor de komst van de electronica in de wagens, dus voor 1985,
was een monteur nog monteur, hij snuffelde zelf naar de problemen en repareerde vaak op ervaring.
Onderdelen vervangen gebeurde alleen als deze niet meer te repareren waren, tegenwoordig is het meteen een nieuw onderdeel, ook omdat dit niet meer te reparen is.
Ikzelf heb nog sloten vervangen door het slot pas te maken aan de sleutel, een heel gepriegel met die schuifjes.
Startmotor en dynamo haalde ik zelf uit elkaar en reviseerde die zelf.
Tegenwoordig word alles lukraak vervangen als de computer er een storing in aangeeft.
was een monteur nog monteur, hij snuffelde zelf naar de problemen en repareerde vaak op ervaring.
Onderdelen vervangen gebeurde alleen als deze niet meer te repareren waren, tegenwoordig is het meteen een nieuw onderdeel, ook omdat dit niet meer te reparen is.
Ikzelf heb nog sloten vervangen door het slot pas te maken aan de sleutel, een heel gepriegel met die schuifjes.
Startmotor en dynamo haalde ik zelf uit elkaar en reviseerde die zelf.
Tegenwoordig word alles lukraak vervangen als de computer er een storing in aangeeft.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 893
- Lid geworden op: 21 feb 2006 02:43
Ook ik ben opgeleid automonteur, eerst LTS, daarna VAM en VAM eerste monteur, echter dat was
van 72 tot 82. Toen leerde je, electronica, schakeltechniek, materiaalkunde, natuurkunde, mechanica,
lassen en plaatwerken enz. enz. Mocht je uren aan een dashboardje pielen om uit te vinden hoe het zat.
Alles met de bedoeling de zaak te repareren, vervangen was wel het laatste.
Echter de commercie heeft er voor gezorgd dat opleidingen zijn aangepast, en dus de BASIS kennis al weg is.
Men verlangt van een monteur geen bijdehande dingen, dat levert niet genoeg op. NIEUW NIEUW NIEUW.
Ik ben het ermee eens, men vervangt alleen maar, maar dat is de monteurs niet te verwijten.
Overigens heb ik het beroep al 26 jaar geleden verlaten, toen al ging het die kant op, men wilde snel geld
verdienen, het personeel was van ondergeschikt belang geworden.
van 72 tot 82. Toen leerde je, electronica, schakeltechniek, materiaalkunde, natuurkunde, mechanica,
lassen en plaatwerken enz. enz. Mocht je uren aan een dashboardje pielen om uit te vinden hoe het zat.
Alles met de bedoeling de zaak te repareren, vervangen was wel het laatste.
Echter de commercie heeft er voor gezorgd dat opleidingen zijn aangepast, en dus de BASIS kennis al weg is.
Men verlangt van een monteur geen bijdehande dingen, dat levert niet genoeg op. NIEUW NIEUW NIEUW.
Ik ben het ermee eens, men vervangt alleen maar, maar dat is de monteurs niet te verwijten.
Overigens heb ik het beroep al 26 jaar geleden verlaten, toen al ging het die kant op, men wilde snel geld
verdienen, het personeel was van ondergeschikt belang geworden.
MVG,
Kobus
TT Start 60 Europa, lifetime uptdates + flitsabbo.
Samsung S3 Neo, Sygic 14.5.5. Benelux, benenwagen.
Kobus
TT Start 60 Europa, lifetime uptdates + flitsabbo.
Samsung S3 Neo, Sygic 14.5.5. Benelux, benenwagen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 722
- Lid geworden op: 08 jul 2009 11:42
Ja dat kon nog in die tijd, toen was het uurloon ook nog niet zo hoog als nu. Electronica is nu goedkoper om te vervangen dan er uren op zitten te prutsen om het euvel te vinden.PJD schreef:En daar ben ik het helaas mee eens, voor de komst van de electronica in de wagens, dus voor 1985,
was een monteur nog monteur, hij snuffelde zelf naar de problemen en repareerde vaak op ervaring.
Onderdelen vervangen gebeurde alleen als deze niet meer te repareren waren, tegenwoordig is het meteen een nieuw onderdeel, ook omdat dit niet meer te reparen is.
Ikzelf heb nog sloten vervangen door het slot pas te maken aan de sleutel, een heel gepriegel met die schuifjes.
Startmotor en dynamo haalde ik zelf uit elkaar en reviseerde die zelf.
Tegenwoordig word alles lukraak vervangen als de computer er een storing in aangeeft.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Normal Member
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 21 feb 2009 10:48
Alleen hoe vaak wordt er wel iets vervangen wat eigenlijk niet kapot is. Iets fatsoenlijk na meten, wat echt geen uren hoeft te duren gebeurt niet meer. En waarom...? Omdat men gewoon niet weet hoe ze iets moeten na meten. Het is inderdaad alleen maar vervangen en werkt het dan nog niet dan maar wat anders vervangen. Terwijl het ook een een geoxideerde stekker kan liggen bijvoorbeeld. Ik heb bij een importeur gewerkt en hoe vaak ik daar wel niet storingen heb moeten zoeken waar een garage niet uit kwam, wil je echt niet weten. Maar geloof me, dat was echt meer dan 1 keer per week. En vaak waren het dan gewoon de lullige zaken zoals slecht contact, of geoxideerd etc.Mazurka schreef:Ja dat kon nog in die tijd, toen was het uurloon ook nog niet zo hoog als nu. Electronica is nu goedkoper om te vervangen dan er uren op zitten te prutsen om het euvel te vinden.PJD schreef:En daar ben ik het helaas mee eens, voor de komst van de electronica in de wagens, dus voor 1985,
was een monteur nog monteur, hij snuffelde zelf naar de problemen en repareerde vaak op ervaring.
Onderdelen vervangen gebeurde alleen als deze niet meer te repareren waren, tegenwoordig is het meteen een nieuw onderdeel, ook omdat dit niet meer te reparen is.
Ikzelf heb nog sloten vervangen door het slot pas te maken aan de sleutel, een heel gepriegel met die schuifjes.
Startmotor en dynamo haalde ik zelf uit elkaar en reviseerde die zelf.
Tegenwoordig word alles lukraak vervangen als de computer er een storing in aangeeft.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Statistieken
- Laatste bericht
-
-
Reacties: 1
Weergaves: 234