Ervaringen in Scandinavië?

Toho_NL
Moderator
Moderator

Ervaringen in Scandinavië?

Bericht door Toho_NL »

Hallo allemaal,

Ik zou graag willen weten of iemand ervaring heeft met navigeren in Scandinavië. Hoe staat het met de dekkingsgraad? En heb je gebruik gemaakt van Navteq of TeleAtlas? Ik ga in de zomervakantie naar Noorwegen en ga misschien door Denemarken en Zweden met de auto. Ik vraag me af hoe het navigeren daar gaat. Ik weet van Navteq dat de specificaties goed zijn, maar hoe is het in de praktijk? Vandaar dus mijn vraag. Ik hoop dat er al iemand is geweest en dat hij / zij de ervaringen wil delen. Zeg er dan a.u.b. ff bij met welk systeem je daar navigeerde en met welke kaarten je daar reed (Navteq of TeleAtlas en versie)

Groetjes,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ritselaar
Moderator
Moderator

Bericht door ritselaar »

Als alles goed is, zie ik mijn broer zaterdag.

Hij heeft de 5500 met C-IQ 2004/02 met Teleatlas. Hij wil mjn systeem zien, want hij heeft het toen zonder TMC-box gekocht.

Hij gaat paar keer per jaar naar Denemarken en zal hem dan vragen over de kwailiteit in Denemarken.

Frits
TomTom Carminat OS 8.842
kaart Europe 880

TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Toho_NL
Moderator
Moderator

Bericht door Toho_NL »

Als je zou willen doen heel graag. Ben zeer benieuwd hoe de dekking daar is. Zelf heb ik geen ervaringen in die landen en ik ken (tot nu toe ;)) ook niemand die dit wel heeft. Misschien dat er op de Duitse fora ook mensen zijn die daar weleens komen (Denemarken enzo ligt nu eenmaal dichter bij Duitsland dan bij Nederland (afhankelijk natuurlijk van de plaats waar je woont, maar het idee is duidelijk :P))).

Ik ben benieuwd naar de ervaringen en wacht het wel ff af.

Groetjes,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

http://jewuwa.de/GPS_Navigation/GPS_Sit ... teller.htm
Zu empfehlen sind Teleatlaskarten auf alle Fälle für den skandinavischen Raum und teilweise in Italien. Hier sind die Gebiete zum Teil besser digitalisiert als bei Navteq.
Wie volgt?
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ritselaar
Moderator
Moderator

Bericht door ritselaar »

Heb mijn broer inmiddels aan de lijn gehad voor wat anders
.
Hij rijdt zelfs met Teleatlas 2004/01 (unlimited geschakeld) :x

Hij ondervindt weinig/geen problemen in Denemarken.

Was met de kerst op eiland: Samso. (o met een streepje erdoor)

Hier stonden alle wegen die hij bereed wel op. Wel kreeg hij een melding in de trand van dat niet alles gedigitaliseerd was(?).

Frits
TomTom Carminat OS 8.842
kaart Europe 880

TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Toho_NL
Moderator
Moderator

Bericht door Toho_NL »

@Gerritje: weet je misschien op basis van welke versie Jewuwa dat baseert? Ik vraag me namelijk af of dit ook geldt voor de 2005-1 release (C-IQ).

@Ritselaar: bedankt dat je het ff hebt nagevraagd. Ik heb nog de 2 dagen preview beschikbaar, dus ik ga die dan denk ik eens gebruiken. Ben benieuwd wat de verschillen zullen zijn :).

Is het trouwens zo dat je per nieuwe DVD weer 2 dagen preview hebt of is dat "slechts" eens per abonnement?

Dan heb ik nog een vraag aan de mensen die ook een oudere versie van de C-IQ CD's / DVD's hebben (en een kleurenscherm hebben). Zouden jullie misschien een foto kunnen maken van de volgende situatie:

Land: Denemarken
Plaats: Rødby
Straat: Vestre Kaj

Ik ben namelijk benieuwd wat de verschillen zijn tussen Navteq en TeleAtlas gedurende verschillende versies. In Route 66 staat deze straat namelijk anders dan op Maporama nu het geval is. Map24 (met TeleAtlas) geeft het ook weer anders aan. Weet iemand trouwens ook of Denemarken in Route 66 de kaarten van Navteq zijn? Als dat zo is dan is Navteq in die omgeving al eens geweest (Maporama ziet er namelijk anders uit dan in Route 66).

Ik weet het, het zijn veel vragen... Ik hoop dat jullie ze kunnen beantwoorden.

Groetjes,

Toho_NL.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ritselaar
Moderator
Moderator

Bericht door ritselaar »

Teleatlas 2004/01 in een MS5500

Land: Denemarken
Plaats: Rødby
Straat: Vestre Kaj

Het werd Roedby, maar dat zal wel hetzelfde zijn
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
TomTom Carminat OS 8.842
kaart Europe 880

TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Even een vergelijking tussen NT en TA van 2004/2005:
De bovenste is van TA, een overduidelijk grotere dekking

Voor de duidelijkheid: de schaal staat op 200mtr
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Toho_NL
Moderator
Moderator

Bericht door Toho_NL »

@Gerritje: het kan misschien aan mij liggen, maar ik dan plaatjes niet openen... Zou je misschien op een andere manier de plaatjes kunnen tonen?

@Ritselaar: Bedankt voor de screenshot. Ik zou het ook graag willen zien van de oudere Navteq DVD (om te kunnen vergelijken met de huidige situatie). Heeft iemand daar een foto van?

Groetjes,

Toho_NL.

P.s. De Vestre Kaj in Roedby (dat is inderdaad dezelfde plaats) staat op Maporama groter op de kaart dan op de screenshot van TeleAtlas 2004-2. Ben benieuwd hoe dit is op de 2004-2 van Navteq.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
R_Elst
Junior Member
Junior Member

Bericht door R_Elst »

Toho,

ik ben met mijn oude ms5000 vier keer naar Denemarken geweest en nooit een probleem gehad. Ben sinds gisteren terug uit Denemarken met mijn nieuwe ms5400 en totaal geen problemen gehad. Zelfs de zandpaden in de rimboe stonden er op. alle keren met Teleatlas cd,s.

grtx. Roland
Mondeo TDI + MS5400 + TMC + Flits/ Nissan Pathfinder DVD Navi.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
MvanderHeide
Junior Member
Junior Member

Denemarken met NavTeq

Bericht door MvanderHeide »

Toho,

Ik kom regelmatig in Denemarken en de laatste keer met NavTeq 2004/1. Alle wegen staan er op, maar er is van veel (kleine wegen in de bebouwde kom) niet bekend dat ze bijvoorbeeld eenrichtingsverkeer zijn.

Er verschijnt dan een klein uitroepteken rechtsbovenin de kaart dat aangeeft dat niet alles gedigitaliseerd is. Je kunt prima navigeren, maar je moet absoluut zelf heel goed uitkijken dat het navigatiesysteem je niet een wandelgebied in stuurt. (o.i.d.)

Ik heb geen ervaring met TeleAtlas in Denemarken. Zo te zien aan de andere reacties is dat aan te bevelen boven NavTeq. Zal ik zeker de volgende keer proberen.

Groeten,
Marco
Rijdend met een zwarte Mazda6 met aan boord een MS5700/MM5500 en een prima werkende MS5500 en MT5010 thuis op de plank.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Toho_NL
Moderator
Moderator

Bericht door Toho_NL »

Ok, bedankt voor de reacties tot zover. Ik ben zeer benieuwd wat mijn eigen ervaringen zullen zijn. Ik weet inmiddels dat Navteq in Scandinavië nog niet alles zelf bezocht heeft (deels is het van kaarten overgenomen). Dit zal zeker te merken zijn... Ik hoop dat het niet al te slecht is. Als het goed is kan ik dan de 2005-2 DVD meenemen en hopelijk is het daar wat beter mee gesteld.

Groetjes,

Toho_NL.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
fish
New Member
New Member

Bericht door fish »

Hoi
Een beetje een late re, maar zijn zijn vorig jaar met ms5000 naar zweden geweest. Dit jaar gaan we weer.
tot midden zweden geen problemen gehad. Maar hoe hoger je gaat hoe vaker ze de weg kwijt raakt. Een dikke pijl gaat heel snel rond draaien Wij hebben de cd Scandinavië. Maar zweden is zo groot en dun bevolkt dat daar waarschijnlijk het probleem zit. In een dorpje wonen soms 10 mensen. Dus ik denk dat ze de moeite niet nemen om dat allemaal op cd te zetten. Maar ach......er zijn nog route kaarten te koop van papier:-) Ga lekker van het land genieten.
Fijne vakantie!
gr nel

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Toho_NL
Moderator
Moderator

Bericht door Toho_NL »

Hoi Nel,

Bedankt voor je reactie. Heb je voor die reis de CD met een database van TeleAtlas of Navteq gebruikt?

Groetjes,

Toho_NL.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
EDDIE
Average Member
Average Member

Bericht door EDDIE »

Nou wij gaan over een week of drie richting Scandinavie en doen zowel Denemarken, Zweden als Noorwegen aan.
Er wordt dan een Navteq cd-rom gebruikt van 2005.
Dus wordt vervolgd.

Gr. Eddie.
Land Rover, VDO: PC5100, MT5010/01, MA1410, MI2200, MM5600/40, MM5000/01, MG5000/5100, TV5100, DV6100, MA6200, rearcam, RST5400, WT5100, WH5100, RCS5100 en CD4203 met PA4600/PA4400, CHM604-MP3, CA1301 en CA1314.
Opel: PC5100, MM5000/01, MT5010/01, MG5000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Toho_NL
Moderator
Moderator

Bericht door Toho_NL »

Kijk aan! Ik ga halverwege juli naar Noorwegen (en we rijden dan door Denemarken en Zweden heen om daar te komen). Ik heb dan de DVD van de VDO Dayton MS5500 bij me met een database van Navteq. Ik neem ook die van TeleAtlas mee, voor het geval het zo enorm slecht is (dan kan ik de preview ff gebruiken). Ik hoop dat we voor die tijd de 2005/06 DVD al hebben, maar ik vrees van niet :(.

Ik zal ook mijn bevindingen doorgeven.

Groetjes,

Toho_NL.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
RAH
Normal Member
Normal Member

Bericht door RAH »

Waar ga je heen in Noorwegen? Mocht je in de buurt van Geiranger komen is er 1 ding wat je absoluut moet doen. Dat is een kijkje nemen op Dalsnibba. Zie

http://www.norseaodyssey.com/Our_Travel ... snibba.htm
ms5400 (PC5400 + MM5400) + MT5011

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Toho_NL
Moderator
Moderator

Bericht door Toho_NL »

We zitten onder andere in Bjorli (in de 'buurt' van Andalsnes). Geiranger ligt daar redelijk 'in de buurt'. Wellicht dat we hierlangs kunnen gaan als we naar de volgende plaats gaan (Kaupanger). Het ziet er in elk geval zeer mooi uit. We gaan ook de Trollstigen met de fiets beklimmen! Misschien kunnen we deze ook een keer beklimmen :). We gaan namelijk rondrijden in Noorwegen (en hebben een 5 tal bungalows besproken). Bedankt voor de tip in elk geval!

Groetjes,

Toho_NL.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
fish
New Member
New Member

Bericht door fish »

Hallo Toho

Wij zijn met de database van Navteq geweest
gr nel

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Toho_NL
Moderator
Moderator

Bericht door Toho_NL »

Ok, hartelijk bedankt voor je terugkoppeling.

Groetjes,

Toho_NL.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Toho_NL
Moderator
Moderator

Bericht door Toho_NL »

Hier even een berichtje vanuit Noorwegen met mijn ervaringen tot nu toe...

Ik heb dus een MS5500 met de 2005-1 DVD van Navteq. Ik merk dat in principe alleen de plaatsen langs de doorgaande wegen geselecteerd kunnen worden. Nu lijkt dat weinig, maar het zijn voor mij in elk geval genoeg plaatsen (ik hoef niet naar andere toe). Alle doorgaande wegen zijn gedigitaliseerd, maar als je daarvan afwijkt dan krijg je de melding dat je je in niet goed gedigitaliseerd gebied bevindt en je je aan de verkeersregels moet houden (net alsof je dat daarbuiten niet hoeft ;)). De wegen staan er dan echter wel op (dus buiten de hoofdwegen), maar die zijn denk ik van kaarten overgenomen. Je krijgt dan weleens een ietwat verkeerde begeleiding (zoals: "De hoofdweg volgen", terwijl er dan een of ander zandpad loopt waar je nauwelijks met de auto op kan (en je dus automatisch op de hoofdweg blijft)). Ik ben tot nu toe behoorlijk tevreden over de dekking. Uiteraard zijn de grote steden wel helemaal gedigitaliseerd (denk aan Oslo, Bergen, etc.).

Het is dus, mijns inziens, zo dat je de DVD van Navteq best wel in Scandinavië kunt gebruiken (ook in Denemarken en Zweden ging het goed), zolang je maar niet naar al te kleine plaatsen hoeft. Deze zijn namelijk (nog) niet te selecteren. Wat me trouwens ook wel een beetje tegenviel is dat plaatsen als Lillehammer enzo niet helemaal gedigitaliseerd zijn. Dat betekent dus ook weinig POI's. Ik heb wel een lijstje gemaakt met de foutmeldingen die ik, bij thuiskomst, op kan sturen.

Al met al kan er dus nog wel een heleboel verbeterd worden, maar ben ik niet ontevreden. We zijn over de meest kleine en afgelegen wegen gereden en die waren wel bekend :). Alleen kon je die slechts selecteren door er met de kaart naar toe te lopen.

Als ik thuis ben zal ik wat uitgebreider ingaan op mijn ervaringen. Ik heb trouwens ook de gegevens van de TMC-zenders in Denemarken, Zweden en Noorwegen opgeschreven en die zal ik dan ook geven, zodat ze ook op de site van WS kunnen.

Groetjes,

Toho_NL.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
EDDIE
Average Member
Average Member

Bericht door EDDIE »

Nou, wij zijn ook weer terug uit Scandinavie en hebben de Navteq 2005 cd-rom gebruikt.
Heb eigenlijk dezelfde bevindingen als Toho. We zijn vanaf Rodby in twee uur naar Helsingor gereden dus van Denemarken geen bevindingen. Vanaf Helsingborg in Zweden omhoog richting Oslo over de snelweg. Bij elke afrit welke je neemt komt onmiddellijk de mededeling "beperkt gedigitaliseerd gebied".
In Oslo begon het drama pas goed omdat de afrit naar het vliegveld was afgesloten. Moesten een stukje door de stad.
Maar goed dat ik Oslo beter ken dan "Carin"................Het hele stratenplan klopt gewoonweg niet.
Verder klopte heel erg vaak de gesproken begeleiding niet met de aangegeven routen, welke wel altijd juist was.
Inderdaad staan wel alle wegen er op, tot zelfs de kleinste zandweggetjes toe, maar in 90% van de tijd staat het uitroepteken met beperkt gedigitaliseerd gebied in beeld.
In de twee weken dat wij daar waren heb ik maar 1 TMC zender in beeld geha, maar er werd geen enkele keer een melding doorgegeven (nu is het er ook niet zo druk, zelfs niet in Oslo).

Gr. Eddie.
Land Rover, VDO: PC5100, MT5010/01, MA1410, MI2200, MM5600/40, MM5000/01, MG5000/5100, TV5100, DV6100, MA6200, rearcam, RST5400, WT5100, WH5100, RCS5100 en CD4203 met PA4600/PA4400, CHM604-MP3, CA1301 en CA1314.
Opel: PC5100, MM5000/01, MT5010/01, MG5000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Terug naar “Vaste VDO-Dayton systemen”