Kleine veranderingen C-IQ?

In deze rubriek kun je alles vinden over C-IQ software
Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Kleine veranderingen C-IQ?

Bericht door Toho_NL »

Mede naar aanleiding van enkele berichten in een ander topic (viewtopic.php?p=23406) even een nieuw topic over de veranderingen bij C-IQ.

Zoals al te lezen was heet 'unlimited' tegenwoordig 'classic'. Dit lijkt me wel een handige aanpassing, want zo is het wat duidelijker voor de klant.

Dan het feit dat TeleAtlas standaard wordt en je voor Navteq moet bijbetalen. Ik vind dit ronduit belachelijk! Waarom moet je meer betalen voor Navteq? Zijn die databases duurder? Is dit alleen weggelegd voor 'luxe' klanten? Wil men het gebrui van TeleAtlas stimuleren? Ik ben zeer benieuwd naar de reden. En wat ik ook wil weten is hoe het zit bij de bestaande klanten. Nu hebben we namelijk 1 jaar Europa van Navteq (gekregen bij aanschaf) en hoe zit het dan als dit afloopt? Moet ik dan meer betalen voor 2 jaar Europa Navteq dan dat ik voor 2 jaar Europa TeleAtlas zou moeten betalen? Dat zou ik echt slecht vinden. Mocht dit echt zo het geval zijn, dan kunnen we misschien als Navteq-gebruikers een mailtje naar C-IQ (VDO Dayton) sturen om onze onvrede te uiten. Hierover later, wellicht, meer.

Wat wel een goede verbetering is is het feit dat je nu 1 jaar Flitsinfo Europa krijgt als je je registreert. Dat is een extra stimulans om te registreren :). Weet iemand of dit tijdelijk is of dat dit permanent is?

Hopelijk komen ze op hun besluit terug dat je voor Navteq moet bijbetalen... Het mooie van dit concept was nu juist dat je zelf kon kiezen wat je wilde gebruiken (voor dezelfde prijs) en dat je de eerste 14 dagen kon switchen. Kan dat nu ook nog??

Groetjes,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo ToHo,

Ik ben wat verbaasd over je posting. Je weet nog niks van de pricing in de toekomst en dan zó hoog van de toren en nu al dreigen met...

De nieuwe systemen komen medio juli op de markt, dan worden de eersten naar verwachting geleverd. Pas dán weet je wat die "geringe meerprijs" is voor een Navteq pakket bij díe systemen. Of had je liever gezien dat er een vaste prijs genoemd zou zijn voor Navteq, met een korting als je TeleAtlas neemt?

Wat het gaat worden met de C-IQ voor bestaande systemen is compleet koffiedik-kijkerij. Gewoon afwachten dus.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Bericht door Toho_NL »

Misschien is de toonsetting wat verkeerd, maar wat ik bedoelde is dat ik het vreemd vind dat je meer moet gaan betalen voor Navteq. Als het andersom was geweest (standaard Navteq en meer betalen voor TeleAtlas) dan was mijn reactie hetzelfde geweest. Jarenlang wordt door VDO Dayton een produkt geleverd dat zowel van TeleAtlas als van Navteq eenzelfde prijs heeft. Nu wordt TeleAtlas 'ineens' standaard (ik ben zeer benieuwd naar de reden daarvan) en moet je meer gaan betalen voor Navteq. Ik vraag me af waarom dit zo is en wat die meerprijs dan is. Ik ben daarbij echter wel van mening dat ze hiervoor wel een goede reden moeten hebben om meer te vragen voor de producten van Navteq (ookal is het misschien maar heel weinig). Ik ben trouwens ook wel benieuwd wat Navteq hier zelf van vindt... Lijkt me dat ook zij dit niet zullen waarderen.

Het was niet de bedoeling om meteen heel boos over te komen (dat ben ik ook niet (en dat is maar goed ook met deze warmte ;))), maar ik vind de gang van zaken wel vreemd. Ben reuze benieuwd naar de argumentatie hierachter (als we die al te weten komen). Maar wat vind jij dan? Ben jij het wel eens met het feit dat je meer moet gaan betalen voor een produkt dat al geruime tijd even duur is als die van de andere aanbieder? Lijkt me dat dit alleen kan als er een goede argumentatie achter zit (bijvoorbeeld hogere kosten van de database of betere kwaliteit = hogere prijs ofzo).

Of het beter is bij TeleAtlas een korting te geven weet ik niet, want per saldo kom je op hetzelfde uit (namelijk het stimuleren van het gebruik van 1 van de 2). Ik had het beter gevonden als de klant gewoon de keuze werd gelaten en de produkten even duur zouden blijven. Zo is de keuze het eerlijkst.

Ik maak hier zo'n punt van omdat de gebruikers van een C-IQ systeem die gekozen hebben voor Navteq (en hier voor willen blijven kiezen) niet meer terug kunnen (je zit eenmaal aan C-IQ vast) en zo meer moeten gaan betalen dan eerst. Als de kosten voor VDO Dayton nou gestegen zijn ofzo (als ze ons dat zouden laten weten) dan kan ik me dat voorstellen, maar nu komt het over, althans op mij, als een poging om TeleAtlas 'door de strot de duwen'. Ook als het andersom zou zijn, dus als dit bij Navteq het geval zou zijn, zou ik dit ook zeer vreemd vinden...

Is het zo wat duidelijker waarom ik het bericht schreef en dat de toon dus niet helemaal goed was?

Groetjes,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
johandeleng
New Member
New Member
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 mar 2005 14:54

Bericht door johandeleng »

Volgens mij is NavTeq al een tijdje duurder voor VDO, maar inderdaad niet voor de klant.

Ik merkte dit omdat bij mij in maart 2005 geleverder auto de kaarten van 2004 (van teleatlas) was meegeleverd. (Ik had aan de dealer gevraagd voor 2 jaar NT benelux, om dat te voorkomen, maar de dealer had onder het mom van 'ja, europa is toch meer dan benelux' toch maar gekozen voor europa onbeperkt van TA.)
De dealer heeft toen geregeld dat ik bij het C-IQ center de 2004 kaarten kon wisselen naar 2005. Ik kreeg toen een set cd´s van zowel TA als NT. Toen ik C-IQ belde om de oude te de-activeren en de nieuwe kaarten te activeren vroeg ik of ik niet gelijk kon overstappen naar NT (europa unlimited), was de melding dat dat niet mocht, omdat NT duurder zou zijn. Dus dat lijkt erop dat C-IQ meer moet betalen voor de NT kaarten en dat ze dat dan nu ook door gaan berekenen naar de klant.

Ik mocht dan wel naar 2 jaar benelux van NT, dus uiteindelijk toch gekregen wat ik in eerste instantie gewild had.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo ToHo,

Niet alleen bij C-IQ vindt er nu een prijsdifferentiatie plaats, bij de klassieke kaarten waren er ook met enige regelmaat goedkope TA aanbiedingen van VDO.
Ik ben trouwens ook wel benieuwd wat Navteq hier zelf van vindt... Lijkt me dat ook zij dit niet zullen waarderen
Navteq en TA zijn gewoon concurrenten, met ieder hun eigen marketing en pricing policy naar VDO. En dus....
Ben jij het wel eens met het feit dat je meer moet gaan betalen voor een produkt dat al geruime tijd even duur is als die van de andere aanbieder? Lijkt me dat dit alleen kan als er een goede argumentatie achter zit (bijvoorbeeld hogere kosten van de database of betere kwaliteit = hogere prijs ofzo).
Ik weet niet of ik in de toekomst meer moet gaan betalen voor m'n Navteq Europa pakket dan ik nu doe, afwachten is hier het parool.
En sprak niet ene ToHo de gevleugelde woorden: TA is kwantiteit en Navteq kwaliteit :) Oftewel, alle waar naar z'n geld....
Persoonlijk zou ik vanwege een beetje korting op TA niet switchen :wink:
Ik maak hier zo'n punt van omdat de gebruikers van een C-IQ systeem die gekozen hebben voor Navteq (en hier voor willen blijven kiezen) niet meer terug kunnen (je zit eenmaal aan C-IQ vast) en zo meer moeten gaan betalen dan eerst.
Dat is niet juist, na afloop van je looptijd kun je zonder meer switchen van Navteq naar TA en daarmee dan een nieuw contract met beperkte duur nemen.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Bericht door Toho_NL »

Ik bedoelde met dat laatste dat je niet meer zonder C-IQ kan en je dus gedwongen wordt om meer te gaan betalen als je met Navteq wil rijden. Ik begrijp wel dat Navteq en TeleAtlas verschillende pricing policies hanteren, maar waarom was het dan eerst even duur en straks niet meer? Is het gat groter geworden? Kampt men met hogere kosten? Ik ben daar eigenlijk wel benieuwd naar.

Het is inderdaad zo dat ik zei (en zeg) dat TeleAtlas kwantiteit is en Navteq kwaliteit. En zo is alle waar naar zijn geld dus wel op zijn plaats. Ik vind het wel alleen zeer betreurenswaardig als je nu opeens meer moet gaan betalen voor een produkt als de kosten enzo niet gestegen zijn. Zo maak je je niet populairder bij je klanten (althans, zo leerde ik het bij economie op de middelbare school ;)).

Maar goed, we zullen maar even afwachten wat de exacte prijsstijging zal zijn en daarna een oordeel vellen. To be continued...

Groetjes,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Toho_NL schreef:Ik bedoelde met dat laatste dat je niet meer zonder C-IQ kan en je dus gedwongen wordt om meer te gaan betalen als je met Navteq wil rijden. Ik begrijp wel dat Navteq en TeleAtlas verschillende pricing policies hanteren, maar waarom was het dan eerst even duur en straks niet meer? Is het gat groter geworden? Kampt men met hogere kosten? Ik ben daar eigenlijk wel benieuwd naar.

Het is inderdaad zo dat ik zei (en zeg) dat TeleAtlas kwantiteit is en Navteq kwaliteit. En zo is alle waar naar zijn geld dus wel op zijn plaats. Ik vind het wel alleen zeer betreurenswaardig als je nu opeens meer moet gaan betalen voor een produkt als de kosten enzo niet gestegen zijn. Zo maak je je niet populairder bij je klanten (althans, zo leerde ik het bij economie op de middelbare school ;)).

Maar goed, we zullen maar even afwachten wat de exacte prijsstijging zal zijn en daarna een oordeel vellen. To be continued...

Groetjes,

Toho_NL.
Zoiets heet toch "prijselasticiteit van de vraag"? Oftewel, het is een heel normaal economisch principe dat je bij de prijsstelling rekening houdt met de kwaliteit en de vraag naar een product.
Dat kan dus ook aan de VDO inkoop kant al gelden, misschien was het tot nu toe VDO policy om dat dan zelf voor hun rekening te nemen. Puur speculatief uiteraard, ik heb geen inside information. Maar door m'n langjarige ervaring op het gebied van inkoop en ook verkoop....

En inderdaad, we moeten dus afwachten of je straks meer moet gaan betalen voor een Navteq update dan nu, dat weten we gewoon niet. En ook niet of er bij een update prijsverschillen zullen zijn.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Bericht door Toho_NL »

Ik heb via de mail van C-IQ de volgende reactie gekregen (op enkele vragen mijnerzijds):

De Informatie die op desbetreffende forums verspreid wordt is niet altijd
juist.
Het is wel zo, dat TeleAtlas bij ons als voorkeur-product getoond wordt. U
heeft alsnog de mogelijkheid Navteq te boeken - natuurlijk zonder
bijbetaling. Op Internet hoeft U daarvoor alleen een klik meer te doen.

Over een naamsverandering van unlimited producten, die destijds niet meer
via het internet, maar wel via de service centre besteld kunnen worden heb
ik tot nu toe geen informatie.

TeleAtlas heeft op dit moment een actie dat U bij 1 jaar benelux 1 maand
gratis voor een land naar keuze krijgt. Van Flitsinfo Europa gratis heb ik
eveneens geen informatie.


Dat klinkt dus stukken beter dan ik in eerste instantie gedacht had :). Ben blij dat het C-IQ Service Centre zo snel reageert en een en ander uiteenzet...

Groetjes,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ritselaar
Moderator
Moderator
Berichten: 878
Lid geworden op: 01 sep 2003 22:23

Bericht door ritselaar »

ToHo,

ze reageren dan wel snel, echter wat ik lees, zijn precies van die antwoorden van een persvoorlichter :-)

Men weet het (nog) niet/kan niets zeggen.

De tijd zal het moeten leren of en wat eventuele prijsverschillen zullen zijn.
Kan net zo goed zijn, dat juist bij aankoop van een nieuw (bpm)systeem Teleatlas een grotere vinger in de pap wil hebben en dus het systeem "sponsort" (bijv. omdat de verkopen van Teleatlas achterblijven).

Vergelijk dit maar eens bij de mobiele telefonie. Hier doet men hetzelfde. Toestel (bijna) gratis, want men verdient aan de tikken.

Even een gedachtenspinsel van mijn kant en het vertalend naar navigatiesystemen: systeem (tevens door bpm) goedkoop aanbieden en (zolang C-IQ niet gekraakt/gehackt is) content verkopen. Het zal mij namelijk niets verbazen, dat het straks niet meer mogelijk is om unlimited editions te gaan aanschaffen. Men verdient dan geld door het verkopen van de kaartinfo.

Ook ik heb vroeger goed opgelet bij de economielessen op de middelbare schoole HEAO-BE: Mogelijk gaat prijs kaartinfo in de toekomst ook nog wel naar beneden, mede doordat er steeds meer systemen verkocht/geleverd worden. De constante (vaste) kosten kunnen verdeeld worden over een grotere productie, waardoor de kostprijs lager wordt. Bij gelijkblijvende verkoopprijs betekent dit meer winst voor de fabrikant, maar ik denk dat de verkoopprijs eerder naar beneden zal gaan. Er komt namelijk ook steeds meer concurentie. (Zie zojuist de beschrijving van de TomTom Go 700, die een harde schijf heeft van 2,5 Gb)


Kortom: Het kan alle kanten uitgaan, we moeten eerst maar afwachten wat C-IQ doet.


Wort vervolgd, denk ik...

Frits
TomTom Carminat OS 8.842
kaart Europe 880

TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Kleine ikonen
    door mcl » 27 aug 2022 11:25 » in Waze
    Reacties: 2
    Weergaves: 278

Terug naar “C-IQ zaken”