"Klem 15" in een Golf IV

Alles met betrekking tot
Audi, Seat, Skoda & Volkswagen navigatie
cjv
Starting Member
Starting Member
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 apr 2005 08:45

"Klem 15" in een Golf IV

Bericht door cjv »

Beste mensen,

Ik ben bezig mijn VDO MS4000 aan te sluiten in mijn Golf IV (bj. 2000). Weet iemand waar ik op een eenvoudige manier de ontstekingsplus (zgn. klem 15) op aan kan sluiten? De constante plus (klem 30, zekering 10A) en de massa lijken me geen problemen te geven.

De computer ga ik inbouwen links achter in de kofferruimte. Kan ik op een eenvoudige manier bijv. van de zekeringkast linksvoor een draad trekken? Alle tips welkom, heb niet zoveel zin alles door te gaan meten terwijl iemand dit wellicht al meer bij de hand gehad heeft.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Higgy
Moderator
Moderator
Berichten: 1762
Lid geworden op: 16 nov 2003 15:42

Bericht door Higgy »

De geschakelde plus bedoel je? Ligt die bij jouw Golf niet domweg klaar op de ISO-stekker?
(NB de snelheidspulsdraad heb je neem ik aan simpel gevonden: de blauw/witte draad in de ISO-connector)
iPhone 6 met Sygic, Waze, Navmii
TomTom One XL Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
cjv
Starting Member
Starting Member
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 apr 2005 08:45

Bericht door cjv »

Ja, klopt. De snelheidspuls zit inderdaad op de ISO stekker. Maar wat ik bedoel is de plus die niet onderbroken wordt tijdens het starten. De plus op de ISO stekker (waar de radio op aangesloten zit) wordt wel onderbroken. De navigatiecomputer vindt dit blijkbaar niet zo fijn.

Het lijkt me dat er wel Golf IV rijders zijn die dit probleem ooit ook al eens tegengekomen zijn. Dus vandaar mijn vraag, ik heb geen zin het wiel twee keer uit te gaan vinden.

Voor alle duidelijkheid, de VDO MS4000 bestaat uit een autoradio/cd-speler, een losse navigatiecomputer (en in mijn geval ook nog een losse wisselaar).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

cjv schreef:Ja, klopt. De snelheidspuls zit inderdaad op de ISO stekker. Maar wat ik bedoel is de plus die niet onderbroken wordt tijdens het starten. De plus op de ISO stekker (waar de radio op aangesloten zit) wordt wel onderbroken. De navigatiecomputer vindt dit blijkbaar niet zo fijn.

Het lijkt me dat er wel Golf IV rijders zijn die dit probleem ooit ook al eens tegengekomen zijn. Dus vandaar mijn vraag, ik heb geen zin het wiel twee keer uit te gaan vinden.

Voor alle duidelijkheid, de VDO MS4000 bestaat uit een autoradio/cd-speler, een losse navigatiecomputer (en in mijn geval ook nog een losse wisselaar).
Daar heb je helemaal gelijk in. Ik heb zelf een MS 4000 in m'n Xantia gehad en heb toen met een "twee-dioden-schakeling" dat probleem opgelost. Meer daarover is te lezen bij Tricks & Tips, viewtopic.php?t=906
Daar zie je ook een andere oplossing, een tijdvertraagd relais toepassen.

Kun je hiermee uit de voeten?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
cjv
Starting Member
Starting Member
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 apr 2005 08:45

Bericht door cjv »

JW,

Bedankt voor je antwoord. Een schakeling solderen met een aantal diodes zie ik niet zo zitten. Ik ga denk ik voor de oplossing met tijdvertragend relais. Ik neem aan dat zoiets bij de betere autoshop wel te krijgen is? En als ik het goed begrijp kan ik bij toepassing van zo'n relais gewoon spanning pakken vanaf de ISO stekker. Dat is volgens mij de beste en meest handige oplossing.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

cjv schreef:JW,

Bedankt voor je antwoord. Een schakeling solderen met een aantal diodes zie ik niet zo zitten. Ik ga denk ik voor de oplossing met tijdvertragend relais. Ik neem aan dat zoiets bij de betere autoshop wel te krijgen is? En als ik het goed begrijp kan ik bij toepassing van zo'n relais gewoon spanning pakken vanaf de ISO stekker. Dat is volgens mij de beste en meest handige oplossing.
Zo'n tijdvertraagd afvallend relais is er o.a van Bosch, zie het draadje viewtopic.php?t=1972&highlight=bosch Van de tweede helft van dat draadje moet je je niks aantrekken, dat ging over wat anders.

Dat is dan aan te sluiten op de draden die naar je ISO stekker gaan, je zult dan wel de geschakelde plus moeten onderbreken en via dat relais laten lopen. Toch even wat solderen dus, en netjes af-isoleren uiteraard.
Maar het zal zeker goed werken :)

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
cjv
Starting Member
Starting Member
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 apr 2005 08:45

Bericht door cjv »

Het werkt hoor. Gewoon zo'n tijdvertraagd relais ertussen, geen enkel probleem. Nu nog een wat recentere CD met wegenkaart Benelux zien te vinden (heb nu nog 2003) en dan ben ik er helemaal klaar voor! Bedankt voor de antwoorden en het meedenken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • RNS510 in vw Golf 6
    door FantheMan » 17 okt 2019 07:41 » in V.A.G
    Reacties: 1
    Weergaves: 594
  • Navigatie voor mijn VW Golf 5
    door Marcianox » 04 mei 2015 12:27 » in V.A.G
    Reacties: 0
    Weergaves: 682
  • Navigatie-systeem inbouwen VW-GOLF(cup) van 2015
    door ffocus01 » 17 apr 2017 10:42 » in Aankoop advies
    Reacties: 3
    Weergaves: 797

Terug naar “V.A.G”