Lang wachten voordat ik gps signaal krijg

edje_online
Junior Member
Junior Member
Berichten: 41
Lid geworden op: 03 apr 2005 17:30

Lang wachten voordat ik gps signaal krijg

Bericht door edje_online »

Hoi allemaal,

Ik heb een VDO MR6000 incl. CD-wisselaar, TV en DVD en een PC 5000.

Mijn probleem is dat het systeem vaak heel laat het GPS signaal ontvangt. Ik heb sinds kort benelux 2004 er in zitten nou pakt hij hem al wat sneller. Kan het zijn dat de GPS antenne kappot is of moet er een nieuwere versie software in? (heb nu SW nummer 0680).

Mijn volgende probleem is dat als ik de auto afzet en dan weer aan, dan springt de radio niet automatisch aan. Hij staat dan helemaal uit. Ik moet dan een paar keer op functie/power drukken. Is dit altijd zo??
Constante spanning is wel goed aangesloten.

Alvast bedankt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
BMWbertje
Junior Member
Junior Member
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 mar 2005 20:47

Bericht door BMWbertje »

Ik kan je niet met alles helpen, maar ik heb hetzelfde systeem en heb zowel met de GPS als met het meerdere malen malen moeten indrukken van de powerknop geen last, Ik heb mijn GPS muis onder het ventilatierooster onder de voorruit geplakt en heb practisch direct contact met een sat. Ik heb dan een PC5100 met de nieuwste SW, althans de 3.5 en dat gaat prima.
De radio kan natuurlijk een slechte knop hebben, dus een versleten contact binnen in
Bert
Zo'n NaviSys is een uitkomst, nu alleen nog leren hoe mee om te gaan

BWM E36 318i sedan met MR6000, PC5100-00F(leet) met 3.5SW, TMC 5010/01 en Clarion CDwisselaar

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Re: Lang wachten voordat ik gps signaal krijg

Bericht door JW »

edje_online schreef:Hoi allemaal,

Ik heb een VDO MR6000 incl. CD-wisselaar, TV en DVD en een PC 5000.

Mijn probleem is dat het systeem vaak heel laat het GPS signaal ontvangt. Ik heb sinds kort benelux 2004 er in zitten nou pakt hij hem al wat sneller. Kan het zijn dat de GPS antenne kappot is of moet er een nieuwere versie software in? (heb nu SW nummer 0680).

Mijn volgende probleem is dat als ik de auto afzet en dan weer aan, dan springt de radio niet automatisch aan. Hij staat dan helemaal uit. Ik moet dan een paar keer op functie/power drukken. Is dit altijd zo??
Constante spanning is wel goed aangesloten.

Alvast bedankt
Wat bedoel je met "heel laat"? Is dat 30 seconden, of 3 minuten?
En wanneer heb je dat verschijnsel? Als je 's morgens start of ook als je even ergens voor tien minuten gestopt bent?
Als je systeem verder goed aangesloten is en goed werkt kun je ook helemaal zonder GPS navigeren, zolang je niet off-road gaat :!: Een paar minuten zonder GPS is normaliter dan ook van geen enkele invloed op je navigatie :wink:

De SW 6.8 is inderdaad wel een ouwetje, er is daarna de fabrieks SW 6.9 gekomen, en de aftermarket SW 7.0 en 7.6. Die laatste biedt de meeste features, kijk even bij de handleidingen daar staan een paar PPT's van de MO5075, die is qua features gelijk aan de 7.6.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
john wijnings
Starting Member
Starting Member
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 jun 2005 11:49

Bericht door john wijnings »

Hallo, ik heb met mijn 3000 (?) systeem hetzelfde. Het duurt vaak 15 minuten voordat ik gps ontvangst heb, als ik het al krijg.
Ligt dat aan de positie van de ontvanger of aan de antenne zelf? De antnne ligt op het dashboard (peugeot 306 met origineel getinte ruiten) Als ik de antenne op het dak plak maakt dit niets uit voor de ontvangst.
meten is weten, weten is wát te meten!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

john wijnings schreef:Hallo, ik heb met mijn 3000 (?) systeem hetzelfde. Het duurt vaak 15 minuten voordat ik gps ontvangst heb, als ik het al krijg.
Ligt dat aan de positie van de ontvanger of aan de antenne zelf? De antnne ligt op het dashboard (peugeot 306 met origineel getinte ruiten) Als ik de antenne op het dak plak maakt dit niets uit voor de ontvangst.
En hoeveel sat's ontvang je dan na dat kwartier? Dat moeten er toch wel een stuk of zes zijn.

Voorts de vraag of je gedurende dat kwartier wel gewoon kunt navigeren zoals het hoort te zijn...

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
john wijnings
Starting Member
Starting Member
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 jun 2005 11:49

Bericht door john wijnings »

De ontvangst is niet stabiel, het varieerd van 3 tot 7 satelieten.Meestal heb ik maar 3 satelieten. Het navigeren gaat dan (om in een toepasselijke term te spreken) voor geen meter.
meten is weten, weten is wát te meten!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

john wijnings schreef:De ontvangst is niet stabiel, het varieerd van 3 tot 7 satelieten.Meestal heb ik maar 3 satelieten. Het navigeren gaat dan (om in een toepasselijke term te spreken) voor geen meter.
Hallo,

Toch even de vraag, zit je puls goed aangesloten? En werkt die goed?
En zitten de accuplus en contactplus op de aansluiting van de computer wel goed, dus zijn ze niet verwisseld?

Als alles goed aangesloten zit hoort je systeem ook met maar 3 sat's gewoon te werken. Op zich is dat aantal wel (te) weinig, dus als je een keer "Off-Road" bent zal er geen fatsoenlijke herlocatie plaatsvinden.

Welk systeem heb je overigens, is dat de oude MS 3000 of de MS 3100 van recenter datum?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
john wijnings
Starting Member
Starting Member
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 jun 2005 11:49

Bericht door john wijnings »

Het is al een "oud beestje", dus ik dacht dat zal de 3000 wel zijn. (ik heb er weinig verstand van)Nu ben ik eens goed gaan kijken, maar op de computer staat "PC 4000"! Nu weet ik het niet meer!
De puls werkt goed (het klopt met de snelheid die hij aangeeft) en de konstante en geschakelde + zitten ook goed.
meten is weten, weten is wát te meten!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

john wijnings schreef:Het is al een "oud beestje", dus ik dacht dat zal de 3000 wel zijn. (ik heb er weinig verstand van)Nu ben ik eens goed gaan kijken, maar op de computer staat "PC 4000"! Nu weet ik het niet meer!
De puls werkt goed (het klopt met de snelheid die hij aangeeft) en de konstante en geschakelde + zitten ook goed.
Die PC 4000 is dezelfde als de PC 5000, maar dan zonder "videokaart". Gewoon een prima computer, en behoorlijk snel.
Dat betekent dat je een MS 3100 hebt en geen MS 3000, gefeliciteerd :)

Uit je verhaal begrijp ik dat de accuplus op de A4 zit, en de contactplus op de A7, zo zit het dus inderdaad?

Daarmee hoort de computer ook je laatste positie op te slaan, en moet je goed kunnen navigeren als je 's morgens wegrijdt.
Of sta je soms in een parking, dan wel moet je achteruit rijden om je rit te beginnen en heb je misschien de achteruit NIET aangesloten op A2?

Ik vraag maar even door, ervaring leert.........

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
john wijnings
Starting Member
Starting Member
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 jun 2005 11:49

Bericht door john wijnings »

Dank je voor de felicitatie, ik heb van blijdschap al een koude rakker uit de koeling gehaald!

Je lijkt wel een helderziende! Ik heb inderdaad de achteruit niet aangesloten. Ik moet ook 's morgens altijd een stukje achteruit de oprit af.
Maar kan daar het probleem in zitten dan? Het is wél zo, dat de eerste kilometer vaak fout is aangegeven. Ik heb dan meestal ook géén satelietontvangst.

Als ik de 12 volt aansluitingen omwissel dan ben ik toch altijd de huidige positie kwijt als ik mijn kontact uitzet en daarna weer aan, en dat is niet het geval.
meten is weten, weten is wát te meten!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

john wijnings schreef:Dank je voor de felicitatie, ik heb van blijdschap al een koude rakker uit de koeling gehaald!

Je lijkt wel een helderziende! Ik heb inderdaad de achteruit niet aangesloten. Ik moet ook 's morgens altijd een stukje achteruit de oprit af.
Maar kan daar het probleem in zitten dan? Het is wél zo, dat de eerste kilometer vaak fout is aangegeven
. Ik heb dan meestal ook géén satelietontvangst.

Als ik de 12 volt aansluitingen omwissel dan ben ik toch altijd de huidige positie kwijt als ik mijn kontact uitzet en daarna weer aan, en dat is niet het geval.
En, was 'ie lekker, die kouwe rakker? :)

Ik ben niet helderziende hoor, maar de ervaring telt mee, net als de jaren....
Lees dit verhaal maar eens goed, en je zult begrijpen waarom het bij jou altijd fout gaat.
Als je de achteruit eenmaal aangesloten hebt ben ik er zeker van dat je 's morgens bij het wegrijden geen probleem meer zult hebben bij het navigeren, ook al ontvang je niet onmiddellijk voldoende sat's.

Dat laat onverlet dat het probleem van de matige sat-ontvangst nog wel opgelost moet worden. Wordt vervolgd dus.
Heb je een mogelijkheid om naar de meeting te komen, komende zondag in de Meern?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
john wijnings
Starting Member
Starting Member
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 jun 2005 11:49

Bericht door john wijnings »

De koude rakker was lekker......
Dat verhaal is een duidelijke uitleg, ik begrijp nu wat je bedoelt. Maar wat zou het probleem kunnen zijn met de gps ontvangst! 's morgens heeft het systeem (lijkt het) meer moeite met een goede ontvangst dan 's avonds, raar maar waar.
Ik kan helaas niet naar de meeting komen, maar ik ga nu meteen de achteruit aansluiten!
Je hoort/leest nog van me. Bedankt alvast!
meten is weten, weten is wát te meten!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

john wijnings schreef:De koude rakker was lekker......
Dat verhaal is een duidelijke uitleg, ik begrijp nu wat je bedoelt. Maar wat zou het probleem kunnen zijn met de gps ontvangst! 's morgens heeft het systeem (lijkt het) meer moeite met een goede ontvangst dan 's avonds, raar maar waar.
Ik kan helaas niet naar de meeting komen, maar ik ga nu meteen de achteruit aansluiten!
Je hoort/leest nog van me. Bedankt alvast!
Da's waar en toch is dat niet raar :wink:
Het hangt er van af hoeveel van de satellieten die waargenomen werden toen je je contact uitzette nog zichtbaar zijn als je je systeem weer aanzet. Die sat's lopen rond de aarde, en verdwijnen dus regelmatig achter de horizon, en dan moet de GPS ontvanger een "nieuwe satelliet" oppakken en evalueren.
Consequentie is dat als je na een uurtje het systeem weer opstart, je bijna alle vorige sat's nog pakt. Na een werkdag van een uur of 8 zijn dat er nog altijd een paar, waardoor ze niet allemaal opnieuw opgepakt en uitgemeten hoeven te worden.
Bij een start 's morgens moeten ze allemaal opnieuw opgepakt worden, en dat kost meer tijd.
Zo zit het verhaal op hoofdlijnen, en sterk gesimplificeerd uiteraard.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
john wijnings
Starting Member
Starting Member
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 jun 2005 11:49

Bericht door john wijnings »

Gisteravond heb ik de achteruit aangesloten op het systeem. Vanmorgen ging het navigeren (bijna) perfect met op een bepaald moment 3 satelieten!
Vanmiddag ging het perfect zónder satelieten op een stuk van ongeveer 40 kilometer.
Ik verdenk mijn antenne voor het slecht functioneren.

Je hebt mij geweldig geholpen tot nu toe, enorm bedankt!

Groeten, John.
meten is weten, weten is wát te meten!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

john wijnings schreef:Gisteravond heb ik de achteruit aangesloten op het systeem. Vanmorgen ging het navigeren (bijna) perfect met op een bepaald moment 3 satelieten!
Vanmidag ging het perfect zónder satelieten op een stuk van ongeveer 40 kilometer.
Ik verdenk mijn antenne voor het slecht functioneren.

Je hebt mij geweldig geholpen tot nu toe, enorm bedankt!

Groeten, John.
Hallo John,

Bedankt voor je terugkoppeling.
Het is opnieuw een bevestiging dat een goed geïnstalleerde en aangesloten Navi eigenlijk geen GPS nodig heeft, hoe gek dat ook op het eerste gezicht moge lijken. Want (bijna) iedereen heeft het over GPS-systemen :wink: Die GPS heb je dus alleen maar nodig als je "Off-Road" geweest bent, dan moet de GPS er voor zorgen dat de Mapmatching weer gaat werken en het normale navigeren kan verzorgen.

Desalnietemin, jouw matige GPS ontvangst moet verder bekeken worden, dat is dus het laatste hoofdstuk van jouw verhaal.
En dus komt de vraag welk type voorruit er in jouw 306 zit, is dat een echte warmte werende of alleen maar getint?
Een echt warmtewerende voorruit is bij franse auto's wel te herkennen aan een paar stukken met stippels links en rechts naast de achteruitkijkspiegel. Daar worden dan o.a. de transponders geplaatst waarmee je op de franse Autoroutes via de Télépéage poortjes kunt rijden.
Heb jij zo'n type voorruit?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gentry
Senior Member
Berichten: 2333
Lid geworden op: 29 mar 2004 10:19

Bericht door Gentry »

Een 306 is bij mijn weten nooit geleverd met een warmtewerende voorruit.
Je kunt dit testen door bij de bouwmarkt een leidingdetector te kopen, en die over je voorruit laten gaan, dan weet je of er een metaalfilm inzit.
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
john wijnings
Starting Member
Starting Member
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 jun 2005 11:49

Bericht door john wijnings »

Rondom de voorruit zit een band met van die "stippeltjes", zou het dan een warmtewerende ruit moeten zijn? (het zijn niet 2 vlakjes maar een hele band er omheen)

Ik vind het nogal wat om hiervoor een metaaldetector te kopen.
meten is weten, weten is wát te meten!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gentry
Senior Member
Berichten: 2333
Lid geworden op: 29 mar 2004 10:19

Bericht door Gentry »

die stippeltjes zeggen niets, als je een paarsige gloed over de ruit ziet wel
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
john wijnings
Starting Member
Starting Member
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 jun 2005 11:49

Bericht door john wijnings »

Ik heb gehoord van een Peugeot kenner dat de ruiten alleen getint zijn, en niet warmtewerend.
meten is weten, weten is wát te meten!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
quattro_rs
Average Member
Average Member
Berichten: 85
Lid geworden op: 07 mei 2005 12:18

Bericht door quattro_rs »

heb met een peogeot van een klant ook al lopen te tobben om een becker (oeps :shock: ) aan de gang te krijgen .de mens bleef volhouden dat er geen warmtewerende voorruit in zat, wij toch eigenwijs en de antenne achterin geplaats en het systeem heeft nog nooit zo goed gewerkt.(ten minste we hebben er nooit meer iets over gehoord)

Wel zelf eerst gecontroleerd natuurtijk....... :D :D :D :D

wie het weet mag het zeggen , maar dit is onze bevinding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
john wijnings
Starting Member
Starting Member
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 jun 2005 11:49

Bericht door john wijnings »

Het systeem werkt nog steeds goed, ook al heb ik nog steeds de antenne achter de voorruit liggen.(wel weinig satelieten)
meten is weten, weten is wát te meten!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
john wijnings
Starting Member
Starting Member
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 jun 2005 11:49

Bericht door john wijnings »

Het is alweer een tijdje geleden, dus ik geef even een update van mijn (denk ik) opgeloste probleem.Ik heb de antenne op het dak gelegd en heb een goede ontvangst (6 tot 8 satelieten) en het werkt nu perfect! Ik heb er nu een 4 tot 5000 kilometer mee gereden en het gaat prima!

Nogmaals bedankt voor de goede hulp.
meten is weten, weten is wát te meten!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

john wijnings schreef:Het is alweer een tijdje geleden, dus ik geef even een update van mijn (denk ik) opgeloste probleem.Ik heb de antenne op het dak gelegd en heb een goede ontvangst (6 tot 8 satelieten) en het werkt nu perfect! Ik heb er nu een 4 tot 5000 kilometer mee gereden en het gaat prima!

Nogmaals bedankt voor de goede hulp.
Hallo John,

Bedankt voor de update.
Op het dak plaatsen is een mogelijkheid, maar nu je dus zeker weet dat het aan de plaatsing van de GPS antenne ligt kun je proberen de antenne bij dat stippeltjes gedeelte van de voorruit te monteren. Probeer het eerst uit door 'm met dubbelzijdige tape, met de bolle kant tegen dat gedeelte te plakken en te kijken hoeveel sat's je dan pakt. Even tien minuten de tijd geven natuurlijk, het systeem moet zich initialiseren en een GPS fix gaan maken.
De GPS antenne mag daar gewoon parallel aan de ruit zitten, hoeft niet horizontaal daar. Integendeel, door 'm parallel te monteren, zo dicht mogelijk tegen de ruit maar wel een paar cm van de rand af, maak je de zichthoek van de antenne optimaal.

Ben benieuwd naar het resultaat.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Krijg bluetooth niet verbonden RNS310
    door tricker89 » 02 mei 2016 22:35 » in V.A.G
    Reacties: 1
    Weergaves: 7545
  • RNS 510 Antenne signaal weg na firmware update
    door Johan rns510 » 09 mei 2015 23:31 » in V.A.G
    Reacties: 2
    Weergaves: 839
  • Pioneer avic f970bt geeft ping signaal op vaste plaatsen
    door Kornelis » 22 sep 2016 12:01 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 1
    Weergaves: 520

Terug naar “Vaste VDO-Dayton systemen”