Hallo navigatie magnaten,
Mijn via een particulier adres aangekochte VDO MS 4200 RS vertoont problemen met de bestemmingsinvoer en vertoont stroomlekkage waardoor mijn nieuwe accu leeg loopt.
Na een aantal keren naar de garage te zijn geweest en steeds zonder resultaat weer ben vertrokken heb ik de stoute schoenen aangetrokken en heb zelf een multimeter gekocht. Hierbij in acht nemend dat ik nul verstand van stroom heb. Na wat logies nadenken en enig speur- en meetwerk kom ik tot de volgende conclusies. Het pulsdraad (pin A1) dat ik heb laten aanleggen is na mijn inziens goed aangelegd, maar echter op het contactdraad (pin A7) blijft evenals het accudraad (pin A4), bij contact af, continu spanning staan. Dit contactdraad is ook gelijk van kleur als het accudraad, namelijk rood-geel. Het systeem is altijd bedienbaar, ook bij contact af.
Is hier sprake van 2 accudraden? Zal hierdoor mijn accu leeg worden getrokken omdat de gps-antenne bij het handmatig uitgeschakelde systeem stoom blijft vreten?
Waneer de motor wordt gestart beginnen de bestemmingsinvoer problemen op te treden. Er volgt tijdens stilstand een knipperend effect van bestemmingsinvoer keuze. Dan wel mogelijk, dan niet, dan wel, dan niet, enz. enz. Waneer ik geluk heb treed dit verschijnsel niet op en kan ik een bestemming invoeren en heerlijk en nauwkeurig navigeren. De software laat de vrijstelling van bestemmingsinvoer via code 6330 helaas niet toe. Dit is waarschijnlijk een BPM toestel.
Is hier misschien een tellermechaniek aanwezig die aanloopt tijdens stilstand? Of heeft dit ook met stroomlekkage te maken? Of heb ik een 12V storingssignaal op de contactpin (pin A7)?
Help, wat is hier aan de hand? Zijn mijn suggesties juist. Wie kan het mij vertellen? Mijn garage in ieder geval niet.
Autotype: Alfa Romeo 145 1.9 JTD , Juni 1999, Standaard ISO-stekkers.
Groeten Rick
VDO MS4200rs stroomlekkage en bestemmingsinvoer problemen
-
- New Member
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 05 jun 2005 13:46
-
- Moderator
- Berichten: 2525
- Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36
Over het wel en niet kunnen invoeren van de bestemming: dit lijkt mij een niet goede puls. Als je stilstaat (en je hebt een BPM-model, waarbij je dus geen bestemming kan invoeren bij het rijden) en de puls is niet 0, dan kan je dus niet ingeven. Als ik het zo lees krijgt je systeem dan wel en dan niet een pulssignaal. Wellicht dat hier het probleem in zit dat je niet goed een bestemming kan ingeven. Hoe zit dat als je het contact helemaal uit doet? Het systeem doet het dan (zoals je zelf al aangaf). Kan je dan wel (omdat je dan geen puls hebt) goed een bestemming ingeven?
Je kunt ook ff kijken als je stilstaat wat het systeem dan aangeeft qua puls (of snelheid). Dit moet dan natuurlijk 0 zijn. Dit kun je vinden in het diagnosemenu (waarvoor je de code moet ingeven).
Groetjes,
Toho_NL.
Je kunt ook ff kijken als je stilstaat wat het systeem dan aangeeft qua puls (of snelheid). Dit moet dan natuurlijk 0 zijn. Dit kun je vinden in het diagnosemenu (waarvoor je de code moet ingeven).
Groetjes,
Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Hallo Rick,
Ter aanvulling op ToHo's posting mijnerzijds de opmerking dat je accu leegraakt omdat op punt A7 spanning blijft staan na het uitschakelen van het contact. Daardoor blijft de computer werken, ook al zet je handmatig je radio uit.
Die computer moet namelijk nog een aantal activiteiten afronden als je het contact uitgezet hebt, net als je PC thuis. Daar kun je ook niet zomaar de stekker er uit trekken.
Nu de contactplus op spanning blijft denkt de computer dat 'ie gewoon door moet blijven werken, en dat betekent dat 'ie vermogen verbruikt, dus stroom afneemt van je accu. Als je dan je auto een weekend over niet gebruikt hebt is je accu leeg.
Conclusie: naar de bedrading van je ISO A stekker (laten) kijken en zorgen dat op A7 een contactplus komt te staan. Bij sommige auto's, zoals in mijn Xantia kun je dat doen door in het zekeringkastje een zekering te verplaatsen, hoe dat bij jouw Alfa zit weet ik niet. Staat daar niets over in het instructie boekje van je Alfa?
Mbt je opmerking over "BPM-toestel", welke besturings-SW zit er bij jou in? Als dat versie 5.06 is kun je dit inderdaad niet veranderen
Groet,
JW
Ter aanvulling op ToHo's posting mijnerzijds de opmerking dat je accu leegraakt omdat op punt A7 spanning blijft staan na het uitschakelen van het contact. Daardoor blijft de computer werken, ook al zet je handmatig je radio uit.
Die computer moet namelijk nog een aantal activiteiten afronden als je het contact uitgezet hebt, net als je PC thuis. Daar kun je ook niet zomaar de stekker er uit trekken.
Nu de contactplus op spanning blijft denkt de computer dat 'ie gewoon door moet blijven werken, en dat betekent dat 'ie vermogen verbruikt, dus stroom afneemt van je accu. Als je dan je auto een weekend over niet gebruikt hebt is je accu leeg.
Conclusie: naar de bedrading van je ISO A stekker (laten) kijken en zorgen dat op A7 een contactplus komt te staan. Bij sommige auto's, zoals in mijn Xantia kun je dat doen door in het zekeringkastje een zekering te verplaatsen, hoe dat bij jouw Alfa zit weet ik niet. Staat daar niets over in het instructie boekje van je Alfa?
Mbt je opmerking over "BPM-toestel", welke besturings-SW zit er bij jou in? Als dat versie 5.06 is kun je dit inderdaad niet veranderen
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- New Member
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 05 jun 2005 13:46
Geachte heren Toho en JW,
Ten eerste mij hartelijke dank voor jullie reacties. Ik ben vanmiddag gelijk weer aan het uitproberen geslagen.
Om te beginnen met de aanvullende gegevens voor Toho:
Waneer mij auto volledig uit is of op contact staat zijn er geen bestemmingsinvoer problemen. De pulsweergave in het servicemenu staat continu op 0.
Zodra de motor wordt gestart begint het probleem, dan wel, dan niet, in kunnen voeren. De puls staat dan niet altijd op nul maar fluctueert van 0 tot ongeveer 8. Misschien toch een aanlopende tellermechaniek op de aandrijfas of versnellingsbak? Waar zit zoiets? Ook als de auto in de vrije versnelling staat blijft het probleem voordoen.
Jan Willem:
M.b.t. de stroomlekkage zitten wij dus wel op 1 lijn. Mij diagnose was blijkbaar juist. Ik zal het zekeringenschema nakijken om te zien of ik hierin iets kan aanpassen. Zoniet dan zal ik dit probleem m.b.t. het contactdraad met 12V continu spanning zo snel mogelijk laten verhelpen. Welke versie software ik gebruik? Dat is 5.06. Het vrijgeven van de bestemmingsinvoer in het servicemenu met code 6330, is inderdaad niet mogelijk.
Nog een kleine opmerking tot slot. Ik vind dat het systeem wel erg warm word. Vanmiddag liep de temperatuur na een uur al op naar 51 graden. Is dit normaal?
Groeten Rick
Ten eerste mij hartelijke dank voor jullie reacties. Ik ben vanmiddag gelijk weer aan het uitproberen geslagen.
Om te beginnen met de aanvullende gegevens voor Toho:
Waneer mij auto volledig uit is of op contact staat zijn er geen bestemmingsinvoer problemen. De pulsweergave in het servicemenu staat continu op 0.
Zodra de motor wordt gestart begint het probleem, dan wel, dan niet, in kunnen voeren. De puls staat dan niet altijd op nul maar fluctueert van 0 tot ongeveer 8. Misschien toch een aanlopende tellermechaniek op de aandrijfas of versnellingsbak? Waar zit zoiets? Ook als de auto in de vrije versnelling staat blijft het probleem voordoen.
Jan Willem:
M.b.t. de stroomlekkage zitten wij dus wel op 1 lijn. Mij diagnose was blijkbaar juist. Ik zal het zekeringenschema nakijken om te zien of ik hierin iets kan aanpassen. Zoniet dan zal ik dit probleem m.b.t. het contactdraad met 12V continu spanning zo snel mogelijk laten verhelpen. Welke versie software ik gebruik? Dat is 5.06. Het vrijgeven van de bestemmingsinvoer in het servicemenu met code 6330, is inderdaad niet mogelijk.
Nog een kleine opmerking tot slot. Ik vind dat het systeem wel erg warm word. Vanmiddag liep de temperatuur na een uur al op naar 51 graden. Is dit normaal?
Groeten Rick
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Moderator
- Berichten: 2525
- Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36
Bedankt voor de aanvullende info. Zoals je aangeeft is de puls niet 0 als je stilstaat (met de motor aan). Dit moet wel het geval zijn, want anders denkt het systeem dat je aan het rijden bent (en kun je dus geen bestemming invoeren). Dit komt omdat je een BpM-toestel hebt (daar hebben ze die beperking opgezet). Je zult echter moeten zorgen dat er een goede puls komt bij het navigatiesysteem. Daarvoor kun je een API aanschaffen. BMIS (gevestigd in Leeuwarden) kan je hier waarschijnlijk wel aan helpen. Kijk maar eens op hun site: http://www.bmis.nl.
Er staat op hun site ook een uitleg van wat een API is en hoe ie werkt. Dit kun je vinden door links op 'Navigatiesysteem' te klikken en dan op 'Uitleg van een API' te klikken. Zo'n ding moet jij dus hebben...
Is het zo wat duidelijker?
Groetjes,
Toho_NL.
Er staat op hun site ook een uitleg van wat een API is en hoe ie werkt. Dit kun je vinden door links op 'Navigatiesysteem' te klikken en dan op 'Uitleg van een API' te klikken. Zo'n ding moet jij dus hebben...
Is het zo wat duidelijker?
Groetjes,
Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- New Member
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 05 jun 2005 13:46
Alles is mij duidelijk Toho. bedankt voor de uitleg en de link.
Rest mij de laatste vraag. Is dit probleem van een foute puls niet in de auto zelf te verhelpen? Bijvoorbeeld door het schoonmaken of bijstellen van het tellermechaniek? Of is zoiets volledig elektronisch en bestaat een tellermechaniek helemaal niet? Hiermee zou ik de kosten van een API kunnen besparen.
Groeten Rick
Rest mij de laatste vraag. Is dit probleem van een foute puls niet in de auto zelf te verhelpen? Bijvoorbeeld door het schoonmaken of bijstellen van het tellermechaniek? Of is zoiets volledig elektronisch en bestaat een tellermechaniek helemaal niet? Hiermee zou ik de kosten van een API kunnen besparen.
Groeten Rick
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Moderator
- Berichten: 2525
- Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36
Dat zou ik eerlijk gezegd niet weten... Volgens mij kan dat niet, maar dat kan iemand anders je vast wel vertellen . Heb (gelukkig) zelf nog nooit een API nodig gehad...
Groetjes,
Toho_NL.
Groetjes,
Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Hallo Rick,
Die puls wordt tegenwoordig volledig electronisch gemaakt. Dat begint met een spoeltje/magneet combinatie of een Hall-gever in de versnellingsbak, en dat uitkomende signaal wordt in de auto gebruikt voor diverse doeleinden.
Soms wordt het ABS signaal gebruikt, en ook dan is het verder geheel electronisch.
Gebleken is dat in een aantal auto's dat signaal niet "schoon" is, er zitten stoorpulsen en ruis op. De Volvo V/S 40 serie is daar een berucht voorbeeld van. Kennelijk heeft jouw 155 daar ook last van, en in zo'n geval zit er niks anders op dan een API te monteren. Naar ik begrepen heb is een type met regelbaar niveau in dit geval de beste, en BMIS heeft die typen in z'n assortiment.
Die temperatuur van 51 graden is op zich niks bijzonders, die wordt gemeten in het inwendige, als ik het goed heb in de buurt van de processor. En die willen best warm worden.
Kij eens naar de specificatie van je 4200RS, daarbij wordt een toegestane omgevingstemperatuur gemeld van -20 tot +65 graden. Het blijft natuurlijk wel nodig dat de unit z'n warmte aan de omgeving kwijt kan, dus zorg er voor dat de ingebouwde fan z'n werk kan doen door de opening aan de achterzijde goed vrij te houden.
Groet,
JW
Die puls wordt tegenwoordig volledig electronisch gemaakt. Dat begint met een spoeltje/magneet combinatie of een Hall-gever in de versnellingsbak, en dat uitkomende signaal wordt in de auto gebruikt voor diverse doeleinden.
Soms wordt het ABS signaal gebruikt, en ook dan is het verder geheel electronisch.
Gebleken is dat in een aantal auto's dat signaal niet "schoon" is, er zitten stoorpulsen en ruis op. De Volvo V/S 40 serie is daar een berucht voorbeeld van. Kennelijk heeft jouw 155 daar ook last van, en in zo'n geval zit er niks anders op dan een API te monteren. Naar ik begrepen heb is een type met regelbaar niveau in dit geval de beste, en BMIS heeft die typen in z'n assortiment.
Die temperatuur van 51 graden is op zich niks bijzonders, die wordt gemeten in het inwendige, als ik het goed heb in de buurt van de processor. En die willen best warm worden.
Kij eens naar de specificatie van je 4200RS, daarbij wordt een toegestane omgevingstemperatuur gemeld van -20 tot +65 graden. Het blijft natuurlijk wel nodig dat de unit z'n warmte aan de omgeving kwijt kan, dus zorg er voor dat de ingebouwde fan z'n werk kan doen door de opening aan de achterzijde goed vrij te houden.
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Statistieken
- Laatste bericht
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 59
-
-
Achtergrond verlichting MS4200RS
door Marcel21674 » 16 aug 2021 12:25 » in Vaste VDO-Dayton systemen -
Reacties: 0
Weergaves: 231
-
-
-
Reacties: 1
Weergaves: 748
-
-
Reacties: 1
Weergaves: 762
-
-
Reacties: 1
Weergaves: 333
-
-
Reacties: 1
Weergaves: 903
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 373