Welke functie mis je in je VDO Dayton systeem???
-
- Moderator
- Berichten: 1345
- Lid geworden op: 28 okt 2004 09:54
K'heb misschien nog wel een handige tip:
Bij het bereiken van de eindbestemming een pop-up scherm waarbij het ingevoerde adres wordt weergegeven (eventueel ook in- of uit te schakelen).
Met name indien je naar een adres gaat wat niet reeds bekend is hoef je niet meer te zoeken op welk nummer je nu ook alweer moest zijn.
Bij het bereiken van de eindbestemming een pop-up scherm waarbij het ingevoerde adres wordt weergegeven (eventueel ook in- of uit te schakelen).
Met name indien je naar een adres gaat wat niet reeds bekend is hoef je niet meer te zoeken op welk nummer je nu ook alweer moest zijn.
VRX633r, MR6000, PC5500, PC5400, PC5200, RC5400, MA1410, MT5010/01 en CeNet 12 cd wisselaar, MS4100.
Mobiele navigatie PN2050, Parrot CK3100.
Het meeste ingebouwd in mijn Alfa 166JTD.
Mobiele navigatie PN2050, Parrot CK3100.
Het meeste ingebouwd in mijn Alfa 166JTD.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Moderator
- Berichten: 2525
- Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36
Dat is inderdaad een hele goede ja! Het zou echter wel een optie moeten zijn (zoals je al aangeeft). Misschien kan het dan als volgt: als je bij je bestemming arriveert hoor je dat je de bestemming bereikt hebt (is nu reeds het geval) en verschijnt er een pop-up, als je bij de (beeldscherm-) instellingen hebt ingesteld dat je dit wil zien, dat er als volgt uit ziet:
Bestemming bereikt:
Naam van POI / adresboeknaam *
Adres Huisnummer
Woonplaats
Land
Telefoonnummer *
* = dit alleen als het beschikbaar is...
Zo zou ik het graag zien, wat jij? Als jij dit ook vindt, zal ik het toevoegen aan het lijstje met nieuwe requests, ok?
Groetjes,
Toho_NL.
Bestemming bereikt:
Naam van POI / adresboeknaam *
Adres Huisnummer
Woonplaats
Land
Telefoonnummer *
* = dit alleen als het beschikbaar is...
Zo zou ik het graag zien, wat jij? Als jij dit ook vindt, zal ik het toevoegen aan het lijstje met nieuwe requests, ok?
Groetjes,
Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 13447
- Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14
Ik zag onlangs in de lijst met "wensen" ook dat je zou willen dat Truus de naam van bijv de "Stationsstraat" zou uitpraaien.
Welnu, afgezien van de problemen om in alle talen de meest vreemde straatnamen te moeten uitspreken lijkt het mij een vrijwel onmogelijke opgave om voor alle voorkomende straten een relatief echte stemweergave te moeten creëren. Daar konden we wel eens niet voldoende ruimte voor op de DVD hebben en zeker een CD niet nu al vo staat met nuttige gegevens.
laten we het nu maar gewoon houden bij de A, de E, de N en de D wegen dan heeft Truus het met de bijbehorende cijfers naar mijn bescheiden mening al druk genoeg.
Welnu, afgezien van de problemen om in alle talen de meest vreemde straatnamen te moeten uitspreken lijkt het mij een vrijwel onmogelijke opgave om voor alle voorkomende straten een relatief echte stemweergave te moeten creëren. Daar konden we wel eens niet voldoende ruimte voor op de DVD hebben en zeker een CD niet nu al vo staat met nuttige gegevens.
laten we het nu maar gewoon houden bij de A, de E, de N en de D wegen dan heeft Truus het met de bijbehorende cijfers naar mijn bescheiden mening al druk genoeg.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Moderator
- Berichten: 1345
- Lid geworden op: 28 okt 2004 09:54
Van mij hoeft echt de bestemmingsnaam nieet uitgesproken te worden, dit is absoluut niet te programmeren. Pop-up is voor mij voldoende, de gegevens heb je zelf al ingevuld dus alle variabelen zijn voorhanden..
Ik zou het idd een nuttige toevoeging vinden.
Ik zou het idd een nuttige toevoeging vinden.
VRX633r, MR6000, PC5500, PC5400, PC5200, RC5400, MA1410, MT5010/01 en CeNet 12 cd wisselaar, MS4100.
Mobiele navigatie PN2050, Parrot CK3100.
Het meeste ingebouwd in mijn Alfa 166JTD.
Mobiele navigatie PN2050, Parrot CK3100.
Het meeste ingebouwd in mijn Alfa 166JTD.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Moderator
- Berichten: 2525
- Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36
Hoi Gerritje,
Op zich heb je daar wel gelijk in... Het kan inderdaad weleens te veel info worden. Echter, wellicht kan het dan alleen gedaan worden bij snelwegen door de richting te noemen ofzo (bijvoorbeeld dan iets in de vorm als: Na xxx meter links aanhouden om de A2 te volgen richting Amsterdam). Zou dat wat beter zijn? Ik vind echter wel dat dit een optie moet zijn, omdat niet iedereen zoveel informatie wil ontvangen... En wat betreft de talen: bij Alpine is het zo dat daar in de taal van het land de dingen genoemd worden (dus Amsterdam wordt door een Nederlander ingesproken en Paris door een Fransman).
Groetjes,
Toho_NL.
Op zich heb je daar wel gelijk in... Het kan inderdaad weleens te veel info worden. Echter, wellicht kan het dan alleen gedaan worden bij snelwegen door de richting te noemen ofzo (bijvoorbeeld dan iets in de vorm als: Na xxx meter links aanhouden om de A2 te volgen richting Amsterdam). Zou dat wat beter zijn? Ik vind echter wel dat dit een optie moet zijn, omdat niet iedereen zoveel informatie wil ontvangen... En wat betreft de talen: bij Alpine is het zo dat daar in de taal van het land de dingen genoemd worden (dus Amsterdam wordt door een Nederlander ingesproken en Paris door een Fransman).
Groetjes,
Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Moderator
- Berichten: 2525
- Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36
Hoi Gene,
Daarom zei ik ook dat je alleen moet horen dat je de bestemming bereikt hebt en de rest moet dan alleen op de pop-up staan (en inderdaad dus niet worden uitgesproken...).
Ik zal dit toevoegen aan het lijstje.
Groetjes,
Toho_NL.
Daarom zei ik ook dat je alleen moet horen dat je de bestemming bereikt hebt en de rest moet dan alleen op de pop-up staan (en inderdaad dus niet worden uitgesproken...).
Ik zal dit toevoegen aan het lijstje.
Groetjes,
Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 13447
- Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14
En dan kom ik in Finland en wat zegt ie dan?
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Moderator
- Berichten: 2525
- Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36
Gewoon, de naam van de plaats in het Fins. In Frankrijk bij Parijs hoor je dus Parie (zou wordt het uitgesproken). Dat betekent natuurlijk niet dat de begeleiding geheel Frans is he... Je hoort dus: Na xxx meter links aanhouden richting Parie. Zo hoor je het dus. Zo is het ook in Finland zo. Ik vind dat op zich wel handig, alleen moet het niet 3 keer genoemd worden. Je moet dat, mijns inziens, maar 1 keer horen (en wel de eerste keer dat je een aanwijzing krijgt). Echter, het moet wel een optie blijven. Niet iedereen wil deze functie (dat blijkt maar weer ) en daarom moet je het wel aan en uit kunnen zetten (anders hoeft het wat mij betreft niet...).
Groetjes,
Toho_NL.
Groetjes,
Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 13447
- Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14
Ik zou me daar nog eens in verdiepen Tom, maar ik kan je verzekeren dat de plaatsnamen uitgesproken in de niet gangbare Europese talen anders klinken dan jij denkt. Uitermate verwarrend dus en niet doen volgens mij!
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Moderator
- Berichten: 2525
- Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36
Op zich heb je daar wel gelijk in, maar echt vervelend vind ik het niet. Zoals ik al zei heeft Alpine dit ook en echt vervelend vind ik het niet. Het is wel handig als je dit hoort, omdat je soms 3 op 4 richtingen hebt om uit te voegen en dan is het wel fijn om te horen waar je heen moet. Nou moet ik wel zeggen dat ik alleen maar die dingen gehoord heb in Nederland, België, Luxemburg (is Frans) en Frankrijk. Het kan natuurlijk inderdaad zo zijn dat het lastig is in andere landen (zoals jij al Finland aangaf). Daarom zou ik willen pleiten voor de optie om dit aan en uit te schakelen. Als dat namelijk kan dan kan iedereen het gewoon voor zichzelf proberen en als het niet bevalt weer uitschakelen. Dat lijkt mij het beste. Als het verplicht wordt, dan zou ik ook zeggen: "Laat maar zitten." Dit omdat ik niet weet hoe het bijvoorbeeld in Finland of Griekenland zal klinken (en of ik het herken ).
Groetjes,
Toho_NL.
Groetjes,
Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Dat is er toch allang? En eerlijk gezegd zie ik de toegevoegde waarde niet als er dan ook nog Amsterdam bij genoemd wordt.Toho_NL schreef:Hoi Gerritje,
Op zich heb je daar wel gelijk in... Het kan inderdaad weleens te veel info worden. Echter, wellicht kan het dan alleen gedaan worden bij snelwegen door de richting te noemen ofzo (bijvoorbeeld dan iets in de vorm als: Na xxx meter links aanhouden om de A2 te volgen richting Amsterdam) Zou dat wat beter zijn? Ik vind echter wel dat dit een optie moet zijn, omdat niet iedereen zoveel informatie wil ontvangen... En wat betreft de talen: bij Alpine is het zo dat daar in de taal van het land de dingen genoemd worden (dus Amsterdam wordt door een Nederlander ingesproken en Paris door een Fransman).
Groetjes,
Toho_NL.
Andersom, als je op de A2 vanaf Amsterdam richting het zuiden rijdt, moet er dan "A2 richting Utrecht" gezegd worden, of "Richting den Bosch" of "Maastricht" of "Luxemburg"?
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Moderator
- Berichten: 2525
- Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36
Ik zou zeggen dat ie moet zeggen wat er op hetr bord staat (en de eindbestemming is). Dat wil zeggen: de onderste plaats noemen. In Nederland heb je op zich niet heel veel aan die optie, maar als je nou in het buitenland rijdt en je hebt een moeilijke afrit / splitsing (met 3 of 4 richtingen) dan is het wel fijn als er gezegd wordt waar je heen aan moet houden (dat is makkelijker voorsorteren en hoef je niet meer opeens te switchen van rijbaan). Maar goed, ik pleit ook voor de optie om dit aan en uit te kunnen zetten, want het blijkt wel dat er enkelen zijn die dit niet zien zitten... . Daarom moet je als gebruiker zelf kunnen kiezen of je dit wel of niet wil (net als de melding "nu afslaan").
Groetjes,
Toho_NL.
Groetjes,
Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- New Member
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 12 feb 2005 18:39
MS4100 - SW 3.01
Voor routes die je vaak rijdt (en je dus wel uit je hoofd kent), maar waar je toch graag gebruik zou willen maken van TMC-info en toch niet de hele tijd aanwijzingen wilt horen terwijl je naar goede muziek wilt luisteren, lijkt het me zinvol een 'mode' te hebben (bv bij navigatievolume op nul) waarin alleen een 'ping' komt wanneer anders een gesproken aanwijzing wordt gegeven. Misschien zelfs alleen een ping wanneer de vorige aanwijzing meer dan tien minuten geleden / 10 km terug is geweest, zodat men geattendeerd wordt voor de goede afslag. Natuurlijk ook een ping bij inkomende TMC-meldingen.
Het zou fijn zijn als de tuner zelf een TMC-zender opspoort/gebruikt om de TMC-meldingen op te pakken, terwijl naar een ander station wordt geluisterd. Kan dit uberhaubt met een software oplossing? Of meer waarschijnlijk is hiervoor hardware aanpassing nodig?
Voor routes die je vaak rijdt (en je dus wel uit je hoofd kent), maar waar je toch graag gebruik zou willen maken van TMC-info en toch niet de hele tijd aanwijzingen wilt horen terwijl je naar goede muziek wilt luisteren, lijkt het me zinvol een 'mode' te hebben (bv bij navigatievolume op nul) waarin alleen een 'ping' komt wanneer anders een gesproken aanwijzing wordt gegeven. Misschien zelfs alleen een ping wanneer de vorige aanwijzing meer dan tien minuten geleden / 10 km terug is geweest, zodat men geattendeerd wordt voor de goede afslag. Natuurlijk ook een ping bij inkomende TMC-meldingen.
Het zou fijn zijn als de tuner zelf een TMC-zender opspoort/gebruikt om de TMC-meldingen op te pakken, terwijl naar een ander station wordt geluisterd. Kan dit uberhaubt met een software oplossing? Of meer waarschijnlijk is hiervoor hardware aanpassing nodig?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Hallo Camiel,
Betreffende je tweede punt, inderdaad, daar heb je een hardware aanpassing voor nodig. En wel een tweede tuner die in je 4100 gebouwd zou moeten worden, die zelfstandig, afgestemd op een andere frequentie zorgt voor TMC informatie.
Bij de opvolger van de 4100, de 4150 is die mogelijkheid aanwezig door een externe TMC box MT 5010 of 5011 aan te sluiten. Met die combinatie kun je zelf je favoriete TMC zender kiezen, iets wat je bij andere toestellen niet kunt doen. Daarmee werkt hij net als de TMC box in combinatie met de MS 5X00 serie.
Over je eerste punt moet ik eens nadenken. Wordt vervolgd wat mij betreft
Groet,
JW
Betreffende je tweede punt, inderdaad, daar heb je een hardware aanpassing voor nodig. En wel een tweede tuner die in je 4100 gebouwd zou moeten worden, die zelfstandig, afgestemd op een andere frequentie zorgt voor TMC informatie.
Bij de opvolger van de 4100, de 4150 is die mogelijkheid aanwezig door een externe TMC box MT 5010 of 5011 aan te sluiten. Met die combinatie kun je zelf je favoriete TMC zender kiezen, iets wat je bij andere toestellen niet kunt doen. Daarmee werkt hij net als de TMC box in combinatie met de MS 5X00 serie.
Over je eerste punt moet ik eens nadenken. Wordt vervolgd wat mij betreft
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Moderator
- Berichten: 2525
- Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36
Hallo Camiel en JW,
Ik heb het eerste punt reeds aangegeven in het overzicht met nieuwe requests. Ik ben het zeer eens dat je wel TMC-meldingen moet kunnen krijgen, maar geen begeleiding (je moet natuurlijk wel een route plannen, maar dan wil je op een bekende route inderdaad niets horen). Ik zou deze functie zeer waarderen. Het is zelfs request nummer 1 uit de 'nieuwe lijst'. Er zijn inmiddels al behoorlijk wat requestst verzameld en zou ze ook graag doorgeven, maar JW vroeg daar mee te wachten omdat VDO Dayton dit op een andere manier wil aanpakken (waar verder helaas nog niets over bekend is). Daarom zal het nog niet worden doorgegeven...
Groetjes,
Toho_NL.
Ik heb het eerste punt reeds aangegeven in het overzicht met nieuwe requests. Ik ben het zeer eens dat je wel TMC-meldingen moet kunnen krijgen, maar geen begeleiding (je moet natuurlijk wel een route plannen, maar dan wil je op een bekende route inderdaad niets horen). Ik zou deze functie zeer waarderen. Het is zelfs request nummer 1 uit de 'nieuwe lijst'. Er zijn inmiddels al behoorlijk wat requestst verzameld en zou ze ook graag doorgeven, maar JW vroeg daar mee te wachten omdat VDO Dayton dit op een andere manier wil aanpakken (waar verder helaas nog niets over bekend is). Daarom zal het nog niet worden doorgegeven...
Groetjes,
Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Junior Member
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 26 dec 2004 09:48
Zoals ik al aangaf in tmc/splitter gedeelte, zou ik graag de tijd van de tmc-melding erbij zien staan. Vooral op vaste routes weten we allemaal wel hoe groot de kans is dat er nog een file staat als de tmc-melding bijv. 2uur oud is.
PC5510, MM5600sd, RC5400/01, TMC5011, splitter MA1410, Navteq 2007-2008 Europe, en Supercode Teleatlas Europe 2007-2008, MO5598 in Saab 9000
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Moderator
- Berichten: 2525
- Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36
Das een goede. Ik zal hem toevoegen aan het nieuwe lijstje... Ik zal het dan als volgt formuleren:
Als je een TMC-melding bekijkt en je klikt op meer info dat je dan kan zien wanneer het systeem deze melding als laatst heeft ontvangen / bijgewerkt (tijdstip en datum). Zo kan je dan als gebruiker zien of deze melding al heel oud is (en eigenlijk uit het systeem gedacht kan worden, omdat een zender slechte TMC uitzendt en die de lijst niet opschoont).
Kun je je daar in vinden?
Groetjes,
Toho_NL.
Als je een TMC-melding bekijkt en je klikt op meer info dat je dan kan zien wanneer het systeem deze melding als laatst heeft ontvangen / bijgewerkt (tijdstip en datum). Zo kan je dan als gebruiker zien of deze melding al heel oud is (en eigenlijk uit het systeem gedacht kan worden, omdat een zender slechte TMC uitzendt en die de lijst niet opschoont).
Kun je je daar in vinden?
Groetjes,
Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Junior Member
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 26 dec 2004 09:48
Opzich is formulering goed, alleen weet ik niet wat er meegestuurd wordt in een tmc-signaal. Als je systeem nl. een tijd aan een melding hangt, heb je dus wanneer je je systeem opstart allemaal meldingen met die tijd, oftewel (tijd)info is nutteloos. Mooiste zou zijn (nogmaals ik weet niet of het kan) als het systeem het tijdstip van melding uit het tmc-signaal kan trekken. Dan kan je zien hoe oud de melding is.
Of tijd in extra infobox moet komen of gewoon ervoor (het zijn maar max 6 karakters) weet ik niet. Iets als:
21.30 A4 etc.......... zou prima kunnen denk ik.
Bedankt voor meedenken.
Of tijd in extra infobox moet komen of gewoon ervoor (het zijn maar max 6 karakters) weet ik niet. Iets als:
21.30 A4 etc.......... zou prima kunnen denk ik.
Bedankt voor meedenken.
PC5510, MM5600sd, RC5400/01, TMC5011, splitter MA1410, Navteq 2007-2008 Europe, en Supercode Teleatlas Europe 2007-2008, MO5598 in Saab 9000
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Moderator
- Berichten: 2525
- Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36
Ik heb de tekst ietwat aangepast (qua request). Zo zal het duidelijker zijn waar het over gaat.
Groetjes,
Toho_NL.
Groetjes,
Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Moderator
- Berichten: 2525
- Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36
Ik mis nog een optie in de MS5500 (en ook de MS5400). Ik zou graag zien dat je het adresboek kan wijzigen. Als iemand bijvoorbeeld verhuisd, dan kun je de adresgegevens niet aanpassen. Je moet dan diegene opnieuw invoeren en de oude verwijderen. Beetje omslachtig. Het zou veel handiger zijn als je bij het adresboek niet alleen iets kan wissen, maar ook iets kan wijzigen.
Groetjes,
Toho_NL.
Groetjes,
Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Moderator
- Berichten: 2525
- Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36
Even naar aanleiding van het lijstje dat Fantom naar VDO had gemaild en wat er geïmplementeerd is in de MS5600 / MS5700 een overzicht. Hieronder eerst de dingen die Fantom gemaild had:
1. Schaalaanpassing van de kaart, afhankelijk van de gereden snelheid en inzoemen op kruisingen en afslagen. Bv. Als optie in het menu aan te vinken.
a. Automatisch inzoemen op een kruising naar een zelf in te stellen schaal.
2. Mogelijkheid om een 3D beeld te selecteren. Vooral bij mist en moeilijke omstandigheden is dan goed in te schatten wanneer de volgende afslag komt.
3. Mogelijkheid om zelf markers op de kaart aan te brengen met 1 druk op de knop. Bv. Favoriete functie.
4. Mogelijkheid om een combinatie van kaart en 'file-info op route' weer te geven op een scherm (en dus niet zoals nu als derde schermoptie de afstandsbalk, richtingpijl en in de afstandsbalk de evt. fileinfo op route)
5. In splitscreen zelf kunnen bepalen wat waar staat en dan bedoel ik dat je zelf kan aangeven of je de kaart links of recht wil of eventueel links een kaart met een schaal van xxx meter en rechts xx kilometer.
6. Bij het gebruik van viapunten niet alleen de route en tijd tussen de viapunten maar ook de tijd voor een heel traject. (mn. als je viapunten gebruikt om een andere route dan de systeemvoorkeur te rijden )
7. Meerdere routes tegelijk laten berekenen. Er zal na afloop van de berekening een totaal overzicht moeten komen van de diverse routes met afstand en reistijd.
8. En tevens graag de scrollfunctie ook activeerbaar wanneer het systeem in de rijrichting-weergave.
9. Een mogelijkheid om je adresboek uit te kunnen lezen, en over te zetten op een ander/nieuw systeem of naar je PC om je adresboek te bewerken.
10. Meer informatie in de statusregel onder en dan denk ik aan 5 vrij te progrmmeren plekken en alle vaste informatie naar boven met linksboven de maximum snelheid van het weggedeelte waar je rijdt.
a. Bv. Bestemmingsweergave in de statusbalk
11. Een werkend kompas op het scherm.
12. Per afgelegd stuk weg de gemiddelde snelheid van de vorige 10 keer dat deze weg is gereden opnemen en deze meenemen in de routebepaling. Nu wordt de route bepaalt aan de hand van de maximum-snelheid en tmc-informatie. Een stuk weg waar nooit file staat, maar waar je in de praktijk maar 70 km/u kunt rijden wordt momenteel toch meegenomen voor de maximum-snelheid van bv 120 km/u. Door uit te gaan van de gemiddelden van de vorige keren dat je zelf dat stuk gereden hebt, wordt de routebepaling een stuk praktischer. Dat stuk weg zal dan voor 70 km/u worden meegenomen ipv de maximum-snelheid, waardoor wellicht een andere route wordt berekend.
13. In het pijlen begeleidingscherm kan men zien in welke straat men rijdt. In dit zelfde scherm ook kunnen zien in welk postcode gebeid je rijdt en welk telefoon netnummer.
14. De mogelijkheid om het start-up scherm wat minder vaak te laten zien. 1 keer per week moet toch voldoende zijn.
15. De mogelijkheid om een code in het systeem te voeren dat weer moet worden ingetoetst als het systeem van de spanning is afgeweest.
In de MS5600 en de MS5700 zijn de volgende nummers geïmplementeerd (als ik het goed heb (aanvullen mag)):
2, 6 (met behulp van flexibele viapunten), 8 en 11.
Groetjes,
Toho_NL.
1. Schaalaanpassing van de kaart, afhankelijk van de gereden snelheid en inzoemen op kruisingen en afslagen. Bv. Als optie in het menu aan te vinken.
a. Automatisch inzoemen op een kruising naar een zelf in te stellen schaal.
2. Mogelijkheid om een 3D beeld te selecteren. Vooral bij mist en moeilijke omstandigheden is dan goed in te schatten wanneer de volgende afslag komt.
3. Mogelijkheid om zelf markers op de kaart aan te brengen met 1 druk op de knop. Bv. Favoriete functie.
4. Mogelijkheid om een combinatie van kaart en 'file-info op route' weer te geven op een scherm (en dus niet zoals nu als derde schermoptie de afstandsbalk, richtingpijl en in de afstandsbalk de evt. fileinfo op route)
5. In splitscreen zelf kunnen bepalen wat waar staat en dan bedoel ik dat je zelf kan aangeven of je de kaart links of recht wil of eventueel links een kaart met een schaal van xxx meter en rechts xx kilometer.
6. Bij het gebruik van viapunten niet alleen de route en tijd tussen de viapunten maar ook de tijd voor een heel traject. (mn. als je viapunten gebruikt om een andere route dan de systeemvoorkeur te rijden )
7. Meerdere routes tegelijk laten berekenen. Er zal na afloop van de berekening een totaal overzicht moeten komen van de diverse routes met afstand en reistijd.
8. En tevens graag de scrollfunctie ook activeerbaar wanneer het systeem in de rijrichting-weergave.
9. Een mogelijkheid om je adresboek uit te kunnen lezen, en over te zetten op een ander/nieuw systeem of naar je PC om je adresboek te bewerken.
10. Meer informatie in de statusregel onder en dan denk ik aan 5 vrij te progrmmeren plekken en alle vaste informatie naar boven met linksboven de maximum snelheid van het weggedeelte waar je rijdt.
a. Bv. Bestemmingsweergave in de statusbalk
11. Een werkend kompas op het scherm.
12. Per afgelegd stuk weg de gemiddelde snelheid van de vorige 10 keer dat deze weg is gereden opnemen en deze meenemen in de routebepaling. Nu wordt de route bepaalt aan de hand van de maximum-snelheid en tmc-informatie. Een stuk weg waar nooit file staat, maar waar je in de praktijk maar 70 km/u kunt rijden wordt momenteel toch meegenomen voor de maximum-snelheid van bv 120 km/u. Door uit te gaan van de gemiddelden van de vorige keren dat je zelf dat stuk gereden hebt, wordt de routebepaling een stuk praktischer. Dat stuk weg zal dan voor 70 km/u worden meegenomen ipv de maximum-snelheid, waardoor wellicht een andere route wordt berekend.
13. In het pijlen begeleidingscherm kan men zien in welke straat men rijdt. In dit zelfde scherm ook kunnen zien in welk postcode gebeid je rijdt en welk telefoon netnummer.
14. De mogelijkheid om het start-up scherm wat minder vaak te laten zien. 1 keer per week moet toch voldoende zijn.
15. De mogelijkheid om een code in het systeem te voeren dat weer moet worden ingetoetst als het systeem van de spanning is afgeweest.
In de MS5600 en de MS5700 zijn de volgende nummers geïmplementeerd (als ik het goed heb (aanvullen mag)):
2, 6 (met behulp van flexibele viapunten), 8 en 11.
Groetjes,
Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Moderator
- Berichten: 2525
- Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36
Van het lijstje dat ik gemaakt had met de nieuwe verlangens heb ik ook maar even een overzicht gemaakt. Hieronder dus eerst ff het lijstje dat er tot nu toe was:
1. De mogelijkheid om alle geluid uit te zetten BEHALVE de file informatie (ik rijd heel vaak dezelfde route, dan heb ik het systeem alleen aan voor de files).
2. Kleinere schaal dan nu mogelijk is (bijvoorbeeld 50 meter i.p.v. 100 meter).
3. Door de “Esc.-knop” (op de afstandsbediening) 5 seconden in te drukken, schakelt het systeem automatisch stand-by.
4. Het weergeven van flitspalen terwijl er geen route is gepland (als je in kaartmodus rijdt, anders niet).
5. Bij rijden op snelweg tonen hoeveel kilometer naar eerstvolgende tankstation, wegrestaurant, parkeerplaats (langs de route aan de snelweg).
6. De mogelijkheid om zelf aan te geven welke POI’s er altijd op het scherm moeten worden getoond. Bijvoorbeeld alle tankstations en parkeerplaatsen. Nu zie je alleen de POI’s van de laatst geselecteerde categorie. Dit zou dan gaan middels een overzicht met alle categorieën en de gebruiker kan dan zelf aan- of uitvinken wat altijd getoond moet worden.
7. Een optie om het vakje rechtsboven in (bij kaartmodus) waar de aanwijzingen in staan van wat je moet doen ondoorzichtig te maken. Nu kun je de kaart nog een beetje zien, maar het komt de leesbaarheid ten goede als je het ondoorzichtig kan maken. Graag als optie implementeren, omdat er ook mensen zijn die juist ook nog dat gedeelte van de kaart willen zien.
8. De mogelijkheid om een voorkeurszender op te geven. Als je je systeem dan aanzet gaat het systeem eerst kijken of deze zender als TMC-zender geselecteerd kan worden en gaat daarna (als je dit hebt ingesteld) pas over op de stand automatisch. Zodra de zender dan weer te ontvangen is, schakelt het systeem automatisch weer over op die zender en houdt die geselecteerd totdat hij niet meer te ontvangen is. Het gaat dan zeg maar als volgt: RWS-RAD1 als voorkeurszender. Bij aanschakelen van systeem gaat hij eerst zoeken naar die zender. Als die wegvalt of niet te ontvangen is, omdat je buiten het bereik bent, pakt hij de sterkste in de omgeving. Op de achtergrond blijft hij zoeken naar RWS-RAD1. Zodra die weer te ontvangen is schakelt ie weer over op RWS-RAD1. RWS-RAD1 is hier als voorbeeld gebruikt…
9. De mogelijkheid om bij verschillende categorieën van wegen verschillende informatie te tonen. Als ik op de snelweg rijd wil ik wel graag de maximumsnelheid zien (en of ik daar boven zit). Als ik daar echter niet op rij, heb ik niks aan die informatie, want dan staan er drie streepjes (---). Zodra ik op de snelweg kom, wil ik dat op 1 van de posities van de statusregels de huidige vervangen wordt door de maximum snelheid. Bijvoorbeeld dat je eerst de afstand tot de bestemming ziet, maar als je een snelweg opgaat dit verandert in de maximumsnelheid. Zodra je de snelweg verlaat, verandert het weer in de afstand tot de bestemming. Bij voorkeur zou het dan ook mogelijk moeten zijn om via de “favourite”-knop van de afstandsbediening snel te kunnen switchen tussen de maximumsnelheid en de “oude” functie. Zo kun je ook op de snelweg ff snel kijken naar hoe ver het nog is.
10. De optie om de richting op hoofdwegen te noemen. Bijvoorbeeld: "Na 100 meter links aanhouden om de A2 te volgen richting Amsterdam (gewoon wat er op de borden staat dus)". Daarbij is het dan de bedoeling dat de plaatsnaam in de lokale taal gesproken wordt. Bij enkele systemen van Alpine is dit rees het geval en is in mijn ogen wel handig. In Frankrijk hoor je dan dus: "Na 100 meter links aanhouden om de A6 te volgen richting Parie (zo spreek je dat uit)." Het moet wel een optie zijn die je aan en uit kan zetten, want niet iedereen vindt zo'n functie fijn (het geeft wel veel informatie, dus niet iedereen waardeert dat). Ook vind ik dat je die plaatsnaam maar 1 keer moet horen (bij de allereerste melding).
11. Een signaal (geluid / pop-up) bij zo'n 500 meter voor het passeren van een mobiele controle (via TMC binnengekomen).
12. Een mogelijkheid om de verkeersinformatie op te kunnen roepen (die met TMC binnen komt) als je de kaart op rijrichting hebt staan.
13. De mogelijkheid om automatisch te laten uitzoomen naar een bepaalde schaal op het moment dat je Verkeersinformatie selecteert (om naar een melding te zoeken op de kaart). Nu moet je eerst de schaal vergroten om vervolgens pas naar een melding te kunnen gaan.
14. Als je bij je bestemming arriveert hoor je dat je de bestemming bereikt hebt (is nu reeds het geval) en verschijnt er een pop-up, als je bij de (beeldscherm-) instellingen hebt ingesteld dat je dit wil zien, dat er als volgt uit ziet:
Bestemming bereikt:
Naam van POI / adresboeknaam *
Adres Huisnummer
Woonplaats
Land
Telefoonnummer *
* = dit alleen als het beschikbaar is...
Dit pop-up scherm moet echter wel na een seconde of 5 automatisch verdwijnen. Anders moet je namelijk iedere keer op OK drukken. Dat is vervelend (denk ook aan de viapunten...). Daarom vind ik dat dit pop-up scherm automatisch moet verdwijnen (net als de pop-ups bij flitspalen enzo).
15. Als je de TMC-meldingen bekijkt in het overzichtsmenu, moet je kunnen zien wanneer het systeem deze melding als laatst heeft ontvangen / bijgewerkt (tijdstip). Het mooiste zou zijn dat dit uit de TMC-melding gehaald wordt (dat wil zeggen: van wanneer de melding aangeeft dat het bericht is). Als dit niet mogelijk is, dan het tijdstip wanneer het systeem het zelf ontvangt. Zo kan je dan als gebruiker zien of deze melding al heel oud is (en eigenlijk uit het systeem gedacht kan worden, omdat een zender slechte TMC uitzendt en die de lijst niet opschoont).
16. De mogelijkheid om in het adresboek opgeslagen gegevens te wijzigen. Nu moet je, bij bijvoorbeeld een verhuizing, een nieuwe toevoegen en de oude wissen. Het kunnen wijzigen zou veel makkelijker zijn.
Bij de MS5600 / MS5700 is het volgende geïmplementeerd (voor zover ik weet (aanvullen mag)):
6, 8 en 16 (door een adres te laden, te wijzigen en weer op te slaan).
Groetjes,
Toho_NL.
1. De mogelijkheid om alle geluid uit te zetten BEHALVE de file informatie (ik rijd heel vaak dezelfde route, dan heb ik het systeem alleen aan voor de files).
2. Kleinere schaal dan nu mogelijk is (bijvoorbeeld 50 meter i.p.v. 100 meter).
3. Door de “Esc.-knop” (op de afstandsbediening) 5 seconden in te drukken, schakelt het systeem automatisch stand-by.
4. Het weergeven van flitspalen terwijl er geen route is gepland (als je in kaartmodus rijdt, anders niet).
5. Bij rijden op snelweg tonen hoeveel kilometer naar eerstvolgende tankstation, wegrestaurant, parkeerplaats (langs de route aan de snelweg).
6. De mogelijkheid om zelf aan te geven welke POI’s er altijd op het scherm moeten worden getoond. Bijvoorbeeld alle tankstations en parkeerplaatsen. Nu zie je alleen de POI’s van de laatst geselecteerde categorie. Dit zou dan gaan middels een overzicht met alle categorieën en de gebruiker kan dan zelf aan- of uitvinken wat altijd getoond moet worden.
7. Een optie om het vakje rechtsboven in (bij kaartmodus) waar de aanwijzingen in staan van wat je moet doen ondoorzichtig te maken. Nu kun je de kaart nog een beetje zien, maar het komt de leesbaarheid ten goede als je het ondoorzichtig kan maken. Graag als optie implementeren, omdat er ook mensen zijn die juist ook nog dat gedeelte van de kaart willen zien.
8. De mogelijkheid om een voorkeurszender op te geven. Als je je systeem dan aanzet gaat het systeem eerst kijken of deze zender als TMC-zender geselecteerd kan worden en gaat daarna (als je dit hebt ingesteld) pas over op de stand automatisch. Zodra de zender dan weer te ontvangen is, schakelt het systeem automatisch weer over op die zender en houdt die geselecteerd totdat hij niet meer te ontvangen is. Het gaat dan zeg maar als volgt: RWS-RAD1 als voorkeurszender. Bij aanschakelen van systeem gaat hij eerst zoeken naar die zender. Als die wegvalt of niet te ontvangen is, omdat je buiten het bereik bent, pakt hij de sterkste in de omgeving. Op de achtergrond blijft hij zoeken naar RWS-RAD1. Zodra die weer te ontvangen is schakelt ie weer over op RWS-RAD1. RWS-RAD1 is hier als voorbeeld gebruikt…
9. De mogelijkheid om bij verschillende categorieën van wegen verschillende informatie te tonen. Als ik op de snelweg rijd wil ik wel graag de maximumsnelheid zien (en of ik daar boven zit). Als ik daar echter niet op rij, heb ik niks aan die informatie, want dan staan er drie streepjes (---). Zodra ik op de snelweg kom, wil ik dat op 1 van de posities van de statusregels de huidige vervangen wordt door de maximum snelheid. Bijvoorbeeld dat je eerst de afstand tot de bestemming ziet, maar als je een snelweg opgaat dit verandert in de maximumsnelheid. Zodra je de snelweg verlaat, verandert het weer in de afstand tot de bestemming. Bij voorkeur zou het dan ook mogelijk moeten zijn om via de “favourite”-knop van de afstandsbediening snel te kunnen switchen tussen de maximumsnelheid en de “oude” functie. Zo kun je ook op de snelweg ff snel kijken naar hoe ver het nog is.
10. De optie om de richting op hoofdwegen te noemen. Bijvoorbeeld: "Na 100 meter links aanhouden om de A2 te volgen richting Amsterdam (gewoon wat er op de borden staat dus)". Daarbij is het dan de bedoeling dat de plaatsnaam in de lokale taal gesproken wordt. Bij enkele systemen van Alpine is dit rees het geval en is in mijn ogen wel handig. In Frankrijk hoor je dan dus: "Na 100 meter links aanhouden om de A6 te volgen richting Parie (zo spreek je dat uit)." Het moet wel een optie zijn die je aan en uit kan zetten, want niet iedereen vindt zo'n functie fijn (het geeft wel veel informatie, dus niet iedereen waardeert dat). Ook vind ik dat je die plaatsnaam maar 1 keer moet horen (bij de allereerste melding).
11. Een signaal (geluid / pop-up) bij zo'n 500 meter voor het passeren van een mobiele controle (via TMC binnengekomen).
12. Een mogelijkheid om de verkeersinformatie op te kunnen roepen (die met TMC binnen komt) als je de kaart op rijrichting hebt staan.
13. De mogelijkheid om automatisch te laten uitzoomen naar een bepaalde schaal op het moment dat je Verkeersinformatie selecteert (om naar een melding te zoeken op de kaart). Nu moet je eerst de schaal vergroten om vervolgens pas naar een melding te kunnen gaan.
14. Als je bij je bestemming arriveert hoor je dat je de bestemming bereikt hebt (is nu reeds het geval) en verschijnt er een pop-up, als je bij de (beeldscherm-) instellingen hebt ingesteld dat je dit wil zien, dat er als volgt uit ziet:
Bestemming bereikt:
Naam van POI / adresboeknaam *
Adres Huisnummer
Woonplaats
Land
Telefoonnummer *
* = dit alleen als het beschikbaar is...
Dit pop-up scherm moet echter wel na een seconde of 5 automatisch verdwijnen. Anders moet je namelijk iedere keer op OK drukken. Dat is vervelend (denk ook aan de viapunten...). Daarom vind ik dat dit pop-up scherm automatisch moet verdwijnen (net als de pop-ups bij flitspalen enzo).
15. Als je de TMC-meldingen bekijkt in het overzichtsmenu, moet je kunnen zien wanneer het systeem deze melding als laatst heeft ontvangen / bijgewerkt (tijdstip). Het mooiste zou zijn dat dit uit de TMC-melding gehaald wordt (dat wil zeggen: van wanneer de melding aangeeft dat het bericht is). Als dit niet mogelijk is, dan het tijdstip wanneer het systeem het zelf ontvangt. Zo kan je dan als gebruiker zien of deze melding al heel oud is (en eigenlijk uit het systeem gedacht kan worden, omdat een zender slechte TMC uitzendt en die de lijst niet opschoont).
16. De mogelijkheid om in het adresboek opgeslagen gegevens te wijzigen. Nu moet je, bij bijvoorbeeld een verhuizing, een nieuwe toevoegen en de oude wissen. Het kunnen wijzigen zou veel makkelijker zijn.
Bij de MS5600 / MS5700 is het volgende geïmplementeerd (voor zover ik weet (aanvullen mag)):
6, 8 en 16 (door een adres te laden, te wijzigen en weer op te slaan).
Groetjes,
Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Junior Member
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 19 feb 2005 18:33
aanvulling wensenlijstje
heren, ik heb voor de volgende ronde nog een wens,
Mijn vakantiebestemming was Castellane in zuid frankrijk. Ik heb achter de auto een leuke caravan (1500kg). wat schetst mijn verbasing dat de route loopt volgens de snelste manier. prima, echter die weg mag je met de caravan niet rijden wegens 13% en 12% hellingen met haarspeldbochten. Staan terplekke grote borden langs de weg. Moest daarvoor honderen km omrijden. Ik zou gaarne een aanvinkbare optie willen zien in het menu betreffende reis met aanhangwagen cq caravan.
grtx. Roland
Mijn vakantiebestemming was Castellane in zuid frankrijk. Ik heb achter de auto een leuke caravan (1500kg). wat schetst mijn verbasing dat de route loopt volgens de snelste manier. prima, echter die weg mag je met de caravan niet rijden wegens 13% en 12% hellingen met haarspeldbochten. Staan terplekke grote borden langs de weg. Moest daarvoor honderen km omrijden. Ik zou gaarne een aanvinkbare optie willen zien in het menu betreffende reis met aanhangwagen cq caravan.
grtx. Roland
Mondeo TDI + MS5400 + TMC + Flits/ Nissan Pathfinder DVD Navi.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Moderator
- Berichten: 2525
- Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36
Voordat dit zou kunnen werken is het eerst van belang te weten of Navteq en TeleAtlas deze data opnemen in hun database. Als dit namelijk niet het geval is, dan kan het systeem van VDO Dayton ook niet weten dat je hier niet met een caravan / aanhanger mag rijden. De optie lijkt mij in elk geval echter wel een hele goede. Het lijkt me echter wel beter, op dit moment, om eerst even te informeren of deze data wel in de database (en dus op onze CD's en DVD's) staat... Weet iemand meer?
Groetjes,
Toho_NL.
Groetjes,
Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Moderator
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: 16 nov 2003 15:42
Wat me een LEUKE optie lijkt (maar ook niet veel meer dan dat) is een TRACE-functie: het systeem geeft op het scherm weer in kaart-mode (dus niet navigatie-mode) hoe je gereden bent. En is evt. in staat (en da's dan wel navigeren) die route actief terug aan te wijzen.
iPhone 6 met Sygic, Waze, Navmii
TomTom One XL Europa
TomTom One XL Europa
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Statistieken
- Laatste bericht
-
-
Reacties: 2
Weergaves: 685
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 446
-
-
Waar kan ik zien welke kaarten en firmware ik heb ?
door Ray Bos » 06 jul 2017 17:48 » in Vaste Pioneer systemen -
Reacties: 0
Weergaves: 824
-
-
-
Welke gratis navigatie app kan je gebruiken zonder een route in te voeren?
door Peter Kudelstaart » 12 apr 2022 20:21 » in Navigatie algemeen -
Reacties: 2
Weergaves: 401
-
-
-
Peugeot 5008 Blue Lease Executive > Connect Nav welke updates
door MeMyself » 08 sep 2015 16:31 » in Peugeot -
Reacties: 0
Weergaves: 14045
-
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 544
-
-
Reacties: 1
Weergaves: 1100