Hoogtemeter

team charly
New Member
New Member

Hoogtemeter

Bericht door team charly »

Wie kan er iets vertellen over de nauwkeurigheid van de hoogtemeter van de indianapolis. Als mijn auto stil staat, zie ik de aanwijzing van de hoogtemeter veranderen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Hallo,

Die nauwkeurigheid is mede afhankelijk van het aantal Sat's dat je op dat moment ontvangt. Als dat er 5 of meer zijn is de meting redelijk nauwkeurig, dwz binnen de marges die GPS heeft. Oftewel een meter of 10 à 20, beter zit er gewoon niet in, we gebruiken immers de civiele versie van de satellieten. Dat geldt overigens ook voor de nauwkeurigheid in het horizontale vlak. Maar dáár doet de mapmatching van jouw Becker met tacho en gyro de rest en maakt het nauwkeuriger.

Dat betekent dat het meer een aardigheidje is dan echt belangrijke informatie oplevert.
In ons land gebruik ik het dan ook niet, als ik op vakantie in de heuvels/bergen ben gebruik ik het wel. Want als je dan op 900 meter rijdt is een afwijking van 10 meter niet interessant, bij ons speelt dat wel. In NL betekent het dat je zómaar onder de zeespiegel terecht kunt komen :oops:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

JW, je begint nu met iets te vertellen dat niet (meer) waar is.
Je hebt het over de civiele versie maar zoiets bestaat sind ongeveer 6 jaar al niet meer. Voor civiel gebruik waren de juiste algorithmes niet vrijgegeven en was de nauwkeurigheid zoals jij beschrijft. Dit heet trouwens DOP ofwel Dilution of Precision. Onder Clinton is deze restrictie opgeheven en heeft iedereen dezelfde precisie. Die is met het huidige aantal van 3 tracking stations, zonder het gebruik van zgn Differential GPS theoretisch 70 cm!. Een E95 (Sigma) berekening voor MWS toont hier een dergelijke spreiding van posities dwz 95% binnen die 70cm.

Ik kan je als je dat wenst diverse interessante maar oersaaie sites hierover aanbevelen.

Groet
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Hallo Gerritje,

Bedankt voor je correctie en aanvulling. Wist ik inderdaad niet, en eerlijk gezegd had ik ook (nog?) niet gemerkt dat het zó nauwkeurig is.
Soms zet ik de "hoogtemeter" aan, en ook met 5 of meer Sat's varieert dan bij mij thuis de hoogte met vele meters, incl. natte voeten :oops: Ik zal het nog eens checken.

Hardop denkend, dat zou dan ook veroorzaakt kunnen worden door de nauwkeurigheid waarmee de (Trimble) GPS unit z'n werk doet in de Navi. In het bijzonder denk ik dan aan de truc die uitgehaald wordt om het gebrek aan ingebouwde atoomklok te compenseren, die zal ook wel de nodige spreiding opleveren.

Overigens hou ik me aanbevolen voor die links, ik heb er zelf ook een paar, sommige via de Trimble site.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

http://www.navtechgps.com/links.asp

Dit is de site voor GPS related links afgezien van vel US govt. sites waar je echt door de bomen het bos niet meer ziet.

Het gebrek aan ingebouwde atoomklok ligt net iets anders JW.
De klok in de ontvanger is wel degelijk heel nauwkeurig maar niet zo nauwkeurig als de Cesium-atoomklok in de satelliet zelf. Daardoor ontstaat ipv een snijpunt van bijv 3 meetkundige plaatsen, de afstandsbollen rond de satellieten, een driehoek thv het aardoppervlak. Aangezien de tijdfout voor alle satellieten per def, hetzelfde is mag je die MP's dus verschuiven met de gevonden foute afstand en zo ook meteen de klok in de ontvanger corrigeren die dus bij iedere fix wordt gelijk gezet! Wij kunnen anders dan bij Marine GPS systems en lang niet bij allemaal, niet zelf de HDOP ofwel de horizontal Dilution of Precision instellen. Dit houdt verband met ongunstige snijdingshoeken van de positiecirkels.
Met de hoogte is wat anders aan de hand nl dat er nogal een verschil tussen het gemiddelde aardoppervlak zoals gedefiniëerd in de WGS84 standaard van de internationale ellipsoïde en de werkelijke hoogte. Op zee speelt hierbij ook de hoogte van het getij een rol. Evenwel een schip heeft per definitie hoogte 0 zoals je zult begrijpen.
Op land ligt dit veel genuanceerder. Hier is sprake van PDOP ofwel position Dilution of Precision waarbij een zekere minimum waarde voor de snijvalkken van de positiebollen wordt aangehouden. Ook deze is bij marine GPS systmen in te stellen maar vrijwel nutteloos. Wij moeten het doen met een vooraf door de fabrikant (Trimble) ingestelde minimum waarde die niet noodzakelijkerwijs tot een correcte hoogtemeting voert.
Ook bij mijn eigen systeem dat zich gemiddeld toch echt op NAP_0.3 M bevindt wordt ook met 5 satellietem wel eens een hoogte van 20 of 40 M aangegeven, zo zie je maar.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Hallo Gerritje
Wij moeten het doen met een vooraf door de fabrikant (Trimble) ingestelde minimum waarde die niet noodzakelijkerwijs tot een correcte hoogtemeting voert.
Ook bij mijn eigen systeem dat zich gemiddeld toch echt op NAP_0.3 M bevindt wordt ook met 5 satellietem wel eens een hoogte van 20 of 40 M aangegeven, zo zie je maar.
Wat dus ook de oorzaak moge zijn van de onnauwkeurigheid, feit is dat 'ie er is. Daarmee is in feite de opmerking/vraag van team charly beantwoord. Met onze Navi's zullen we geen betere hoogte nauwkeurigheid halen dan een meter of 10 à 20, zoals ik bij m'n eerste reactie aangaf, en soms zelfs nog minder :oops:

Uiteraard ben ik wel geïnteresseerd om meer van de achtergronden hiervan te weten te komen, zo zit deze techneut nou eenmaal in elkaar. Bedankt dus opnieuw voor je aanvulling :)

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
team charly
New Member
New Member

Bericht door team charly »

Respondenten gegroet
jullie antwoorden die deels technisch zeer hoogstaand zijn en anderzijds een zeer praktische benadering van mijn probleemstelling geven hebben mij gesterkt ik wat ik vermoedde. De hoogtemeter is geen precisieinstrument maar een poging tot benadering van de werkelijkheid. Ik kan er mee leven omdat het primair een navigatiesysteem is voor een auto en niet voor duikboot of luchtvaartuig.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Chemical
Junior Member
Junior Member

Bericht door Chemical »

Als laatste wil ik er zeggen dat het helemaal niet vreemd is dat je hoogtemeter in NL op sommige plaatsen aangeeft dat je onder de NAP zit. Dat is namelijk ook zo. Hele gebieden in Nederland bevinden zich onder NAP.

In flevopolder rond Dronten zijn plaatsen waar je meer dan 6 meter onder NAP bevindt. "Truus" zal dat ook, hetzij met een marge, wel degelijk aangeven.
InDustWeTrust DubNoBassWithMyHeadMan!!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
vriesman
Average Member
Average Member

Bericht door vriesman »

Weet niet of de hoogte in NAP wordt aangegeven. Elk land heeft namelijk z'n eigen 0 peil. Iemand een idee wat de ref. is? Iets van gem zeewaterniveau?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Terug naar “Vaste Becker systemen”