Zoals waarschijnlijk veel nieuwe leden hier heb ik me ingeschreven omdat ik een probleem heb. Ik had al een beetje gezocht maar nog niet echt een antwoord gevonden dus ik dacht 'laat ik mijn vraag gewoon maar stellen'. Bij deze dus...
In 2003 liet ik een nieuwe VDO MS5000 inbouwen in een Toyota Avensis. Het systeem was ingebouwd door een automaterialen bedrijf en ondanks dat ik het allemaal wat minder professioneel vond gaan werkte het systeem naar behoren. Bij verkeerde afslagen werd snel een nieuwe route gevonden en het 'calibreren' (ik geloof dat dat zo heet?) ging snel genoeg. Sinds kort heb ik een na een aanrijding een andere auto (Volvo V40) en het navigatie systeem is meeverhuisd en door de nieuwe dealer ingebouwd. Hoewel ik (omdat het hier om een merkdealer gaat die ook VDO levert) wat meer vertrouwen had in de inbouw heb ik nu wel problemen. Eigenlijk al vanaf dag 1, maar het lijkt steeds erger te worden en gisteren bereikte het wat mij betreft een hoogtepunt:
Rijdend over de snelweg van Breda naar Antwerpen gaat het 'pijltje' (wat ik en mijn auto moet voorstellen) alsmaar naar links, alsof ik met 130 in cirkeltjes langs de belgische grens zou crossen, door water en weidelandschappen, mijn platte land, mijn Vlaanderland, Ay Marieke Marieke ...
De route gewist, opnieuw ingesteld, mocht niet baten. Het apparaat bleef z'n best doen tot kennelijk haar eigen frustratie: het systeem startte uitzichzelf tot tweemaal weer opnieuw op (route bleef wel in het geheugen). Maar even gestopt bij een tankstation (door de frustratie waren de sigaretten ook reeds op). Motor uitgeschakeld en na een kwartier weer gestart en jawel: het navigatie systeem werkte weer als vanouds. Aangekomen in Antwerpen ging het weer mis, maar nu anders: terwijl wij stil staan gaat het 'pijltje' vrolijk verder, alsof er geen verkeerslichten bestaan. Het pijltje bereikt een doodlopende weg maar gaat stug rechtdoor waardoor het systeem een nieuwe route gaat zoeken... Wij vervolgen op goed geluk onze weg, af en toe bijgestaan door de VDO maar grotendeels op goed geluk... Het systeem heeft zichzelf niet meer uitgeschakeld (zoals op de snelweg) maar heeft zich ook volgende dag op de terugweg zich niet meer volledig hervat.
'Mooi verhaal', zul je nu misschien denken, 'maar wat wil je nu weten, maffe newbie?'. Wel... wat kan ik nu het beste doen? Kan ik zelf wat dingen proberen in de hoop dat het systeem weer naar behoren werkt? (systeem resetten of iets dergelijks?) Of moet ik terug naar de leverancier (de louche automaterialen zaak), of naar de nieuwe merk dealer, die het apparaat heeft overgebouwd?
Alvast bedankt voor jullie aandacht, hopelijk kunnen jullie mij wel op weg helpen
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Edit: Ohja, misschien niet onbelangrijk: het viel me ook op dat sinds het systeem is overgebouwd in de Volvo, het systeem ook werkt zonder het plastic frontje. Vóór de ombouw kreeg ik altijd een mededeling op het scherm dat ik het frontje moest plaatsen.