Mijn nieuwe MS4200RS

JW
Senior Member

Bericht door JW »

WS schreef:Hallo JW,
Die Oostenrijkse TMC-info kwam pas binnen toen ik in Duitsland op de A95 van Garmisch naar München reed, en Antenne als TMC zender koos. Kijkend in de TMC zenderlijst zag ik dat deze zender inderdaad een INT had, dat had ik nooit eerder gezien.
Daarmee is Antenne dus de eerste die ook werkelijk buitenlandse verkeersinfo in zijn lijst opneemt :Yes:
Ik heb in Italië bij de zender RAI MF1 wel eens INT zien staan maar helaas zond deze geen internationale verkeersinfo uit.
P.S. Wat weet jij eigenlijk niet van TMC :?: Volgens mij niks dat de moeite van het weten nog waard zou zijn :thumbsup:[/
Mede dankzij de ervaringen van de gebruikers en niet te vergeten de bijdrage van Dennis is het hele TMC
verhaal in ieder geval een heel stuk duidelijker geworden
.
:thumbsup:

Groet
Willem.
Helemaal met je eens. Ik probeer Dennis ook al een poosje aan de veren te komen en 'm hier verder bij te betrekken, maar helaas, geen reactie. Hopelijk duikt 'ie weer op, ter verdere info en lering.
Want alleen door ervaringen en informaties te delen worden we wijzer :wink:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JosWessels
Starting Member
Starting Member

Bericht door JosWessels »

WS schreef:
De buitenlandse zenders:

Wanneer je in Nederland rijdt zal automatisch de sterkste zender van Nederland gekozen worden
dus stel je rijdt in Limburg en WDR2 is sterker dan RWS-RAD1 dan zal toch RWS-RAD1 gekozen worden
De V-info vult zich dan uitsluitend met de V-info van de Nederlandse zender

Wanneer je de nu de zender handmatig overzet op WDR2 dan vult de lijst zich met de V-info van deze zender
de V-info van de Nederlandse zender blijft in de lijst staan maar wordt niet meer bijgewerkt totdat je weer terug gaat naar RWS-RAD1 als je hierna de Belgische zender TIC-VL selecteert heb je dus de V-info van drie landen in de lijst staan.

De TMC box houdt dus de info van alle gekozen landen vast maar werkt alleen de lijst bij van het geselecteerde land.
(dit komt door de meegezonden LTN code, ieder land heeft zijn eigen code)

Op dit moment zijn er volgens mij nog geen zenders die internationaal werken.

Wanneer je nu van WDR2 overschakelt naar een andere Duitse zender bv SWR, welke een andere SID heeft dan zal de V-info van WDR2 wel gewist worden en wordt de lijst gevuld met alleen de V-info van SWR en de zenders van de andere landen welke al eerder geslecteerd waren.

De SID (Identificatie service provider) zorgt ervoor dat wanneer verschillende radiozenders uit één land de zelfde TMC bron hebben de info van elkaar wordt overgenomen.
Dit voorkomt dubbele meldingen in het systeem en de lijst hoeft zo niet elke keer opnieuw te worden ingelezen.

Ik hoop dat zo een beetje duidelijk is.

Groet
Willem
Hallo Willem

Begrijp ik het nu goed dat als je in Nederland rijdt altijd een nederlandse TMC-zender gekozen wordt? Als ik dus de grens van België passeer wordt een belgische zender gekozen en in Duitsland een duitse zender?

Groet
Jos Wessels
MS4200 RS met TMC box MT5011 en Antenne MA 1410. Volkswagen Passat. Beek-Limburg

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
WS
Senior Member

Bericht door WS »

Jos schreef:Begrijp ik het nu goed dat als je in Nederland rijdt altijd een nederlandse TMC-zender gekozen wordt? Als ik dus de grens van België passeer wordt een belgische zender gekozen en in Duitsland een duitse zender?

Hallo Jos,

Van het land waarin je opdat moment rijdt wordt inderdaad automatisch de sterkste zender van dat land gekozen tenzij je zelf handmatig een andere zender kiest, dan zal hij deze vast houden tot het moment dat hij het signaal van de gekozen zender niet meer kan ontvangen of dat het systeem uit-aan is gezet.(of als je hem zelf weer op automatisch zet)

Groet
Willem
Mercedes E220Cdi <>Navigon 70 premium Live Q4/2010<>Mercedes APS50 SW 4.1

Kia Picanto<>TomTom GO950 Live

test opstelling<>MS5200PT-XL Navteq 2010/11Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Willem,
Van het land waarin je opdat moment rijdt wordt inderdaad automatisch de sterkste zender van dat land gekozen
Als dit zo is zou het in de software ingebakken zijn om meteen bij een grensovergang de sterkte zender van dat net binnengereden land te kiezen. Is dit inderdaad zo en indien juist hoe weet mijn navi dan om de ene of de andere zender aan weerszijden van de grens geselecteerd moet worden als er net weer een nieuwe bij is gekomen.
Dan zal er toch ook een nationaliteitscode moeten worden meegezonden lijkt me. Het wonderlijke is namelijk dat ik meerijdend bij een collega in Zuid Limburg (Eysden) al een paar keer een paar Duitse zenders bovenaan zag staan. En dat kan volgens jou toch niet?
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
WS
Senior Member

Bericht door WS »

Gerritje schreef:Willem,
Van het land waarin je opdat moment rijdt wordt inderdaad automatisch de sterkste zender van dat land gekozen
Als dit zo is zou het in de software ingebakken zijn om meteen bij een grensovergang de sterkte zender van dat net binnengereden land te kiezen. Is dit inderdaad zo en indien juist hoe weet mijn navi dan om de ene of de andere zender aan weerszijden van de grens geselecteerd moet worden als er net weer een nieuwe bij is gekomen.
Dan zal er toch ook een nationaliteitscode moeten worden meegezonden lijkt me. Het wonderlijke is namelijk dat ik meerijdend bij een collega in Zuid Limburg (Eysden) al een paar keer een paar Duitse zenders bovenaan zag staan. En dat kan volgens jou toch niet?
Hallo Gerritje,

Met het TMC signaal wordt ook de landcode (CC) meegezonden hierdoor weet het navigatiesysteem welke zender
hij moet selecteren in het land waar je je op dat moment bevindt.
Wanneer in een land meerdere zenders actief zijn zal de sterkste zender gekozen worden.

Let maar eens op als je de grens passeert de tmc wordt dan even rood en direct pakt hij signaal op van de zender van het land welke je binnen rijdt.

In de zenderlijst kan natuurlijk de Duitse zender boven aan staan maar hij zal altijd de sterkste zender nemen van het land waar je je opdat moment bevindt.

Dus stel je bevindt je in Nederland en je hebt de volgende volgorde in de zenderlijst:

WDR2
EINSLIVE
RWS-RAD1
SKYRADIO
Via-TMC
ViaTMC
In dit geval zal dus RWS-RAD1 als zender geselecteerd worden, zodra je de grens passeert wordt het dus WDR2
tenzij je de zender handmatig selecteert, dan blijft deze tot het verlies van signaal of reset vast staan.

Groet
Willem.
Mercedes E220Cdi <>Navigon 70 premium Live Q4/2010<>Mercedes APS50 SW 4.1

Kia Picanto<>TomTom GO950 Live

test opstelling<>MS5200PT-XL Navteq 2010/11Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Duidelijk Willem!
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ritselaar
Moderator
Moderator

Bericht door ritselaar »

JW,

Op jouw opmerking rondom Heerlen met NL en D TMC kan ik nog wel wat toevoegen.

Ik speel nog al eens met de verschillende TMC-zenders in de grensstreek.
Ik ervaar ook als ik WDR kies dat de nederlandse files blijven staan en deze worden aangevuld met duitse info.

Heeft dat echter niet te maken met de verversingssnelheid (?).
Ik merk namelijk ook dat als ik wissel van ViaTMC (waar op dat moment een hele reeks files staan) naar Radio1 de buffer direct leeg is.

Ik heb dus eerder het idee dat het in die richting gezocht woet worden.

IK weet niet of Dennis nog meeleest inzake TNC, mogelijk dat hij daar nog iets over kan zeggen.

Frits de Laar
TomTom Carminat OS 8.842
kaart Europe 880

TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Hallo Frits,

De postings van Willem geven antwoord op jou vragen. Door de CC (country code) wordt de NL buffer niet meer geleegd als je op een buitenlandse zender bent afgestemd, en dat werkt dus heel anders dan bij een omschakeling van RWS naar Via of zo, dus met dezelfde CC.

Mbt de verversingssnelheid is de situatie dat dit door de provider bepaald wordt, je systeem wacht gewoon af tot er nieuwe TMC info binnenkomt. En dus zal de NL info blijven staan als de CC gewijzigd wordt, dat is de kern van Willems verhaal.

Dennis probeer ik al een hele tijd aan de veren te komen, maar helaas, tot dusver zonder resultaat. Aan dit specifieke aspect kan hij echter weinig toevoegen, Willems verhaal is helder en mede gebaseerd op Dennis' eerdere postings.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht