Hallo,
Er staat inderdaad op de TMC4U site dat: "De opzet van deze aanpak is dat via Radio 1 de verkeersinformatie van autosnelwegen gratis is te gebruiken voor automobilisten."
Elders op diezelfde TMC4U site staat dat de RWS Rad1 voor de komende 3 jaar deze informatie zal verstrekken.
Als je beide informaties aan elkaar koppelt betekent het dus dat de staat het belangrijk vindt dat die info over snelwegen voorlopig nog gratis ter beschikking blijft.
Maar doordenkend, betekent het ook dat je mag verwachten dat andere TMC (achtige) info NIET gratis zal blijven. Uiteindelijk is TMC4U een consortium van bedrijven dat natuurlijk geld wil verdienen, en dat doe je niet met gratis info verstrekken.
Voorts is het de vraag of de info via de commercielen ook gratis zal blijven. Vergeet niet dat de onderliggende info van RWS/RDW komt, en blijft die dat gratis verstrekken aan commerciele zenders?
Vergelijk de ontwikkelingen maar met wat er in Frankrijk gebeurd is, met V-Traffic achter de decoder, en in de UK met ditto ITIS.
Ook Duitsland komt er nu mee, zie de discussie op het duitse forum
http://navi-forum.net/board/viewtopic.p ... highlight=
Als de tekenen me niet bedriegen is er op korte termijn een belangrijke ontwikkeling in Duitsland te melden.
Een ander punt is dat het op dit moment volkomen onduidelijk is HOE je die TMC dan zou moeten binnenhalen. Betalen dus, maar aan wie en hoe?
Met C-IQ laat zich dat regelen, maar hoe dat zou moeten met andere systemen is me vooralsnog een raadsel.
Ik heb al wat vraagjes en seintjes uitstaan dienaangaande, als ik wat meer weet meld ik me uiteraard.
Overigens weet ik niet zo zeker of 3FM echt verdwenen is. En ook niet dat die zender vervangen zou zijn door Rad1. Vooralsnog hou ik het er op dat Rad 1 er bij gekomen is, en niet als vervanger optreedt.
Groet,
JW