Hoi JW,
Ik zal ze geen verdere requests sturen, maar ik ben wel zeer benieuwd wat jij dan weet wat wij niet weten...
. Ik heb nog wel even een overzichtje gemaakt met NIEUWE requests die niet gestuurd zijn naar VDO Dayton door Fantom toen en requests die daarna zijn binnengekomen (heb er zelf nog een bij gezet die nog niet genoemd was). Nogmaals, ik zet ze alleen hier neer en stuur ze niet door:
"NIEUWE" REQUESTS voor de MS5400 (XL) / MS5500 (XL):
1. De mogelijkheid om alle geluid uit te zetten BEHALVE de file informatie (ik rijd heel vaak dezelfde route, dan heb ik het systeem alleen aan voor de files).
2. Kleinere schaal dan nu mogelijk is (bijvoorbeeld 50 meter i.p.v. 100 meter).
3. Door de “Esc.-knop” (op de afstandsbediening) 5 seconden in te drukken, schakelt het systeem automatisch stand-by.
4. Het weergeven van flitspalen terwijl er geen route is gepland (als je in kaartmodus rijdt, anders niet).
5. Bij rijden op snelweg tonen hoeveel kilometer naar eerstvolgende tankstation, wegrestaurant, parkeerplaats (langs de route aan de snelweg).
6. De mogelijkheid om zelf aan te geven welke POI’s er altijd op het scherm moeten worden getoond. Bijvoorbeeld alle tankstations en parkeerplaatsen. Nu zie je alleen de POI’s van de laatst geselecteerde categorie. Dit zou dan gaan middels een overzicht met alle categorieën en de gebruiker kan dan zelf aan- of uitvinken wat altijd getoond moet worden.
7. Een optie om het vakje rechtsboven in (bij kaartmodus) waar de aanwijzingen in staan van wat je moet doen ondoorzichtig te maken. Nu kun je de kaart nog een beetje zien, maar het komt de leesbaarheid ten goede als je het ondoorzichtig kan maken. Graag als optie implementeren, omdat er ook mensen zijn die juist ook nog dat gedeelte van de kaart willen zien.
8. De mogelijkheid om een voorkeurszender op te geven. Als je je systeem dan aanzet gaat het systeem eerst kijken of deze zender als TMC-zender geselecteerd kan worden en gaat daarna (als je dit hebt ingesteld) pas over op de stand automatisch. Zodra de zender dan weer te ontvangen is, schakelt het systeem automatisch weer over op die zender en houdt die geselecteerd totdat hij niet meer te ontvangen is. Het gaat dan zeg maar als volgt: RWS-RAD1 als voorkeurszender. Bij aanschakelen van systeem gaat hij eerst zoeken naar die zender. Als die wegvalt of niet te ontvangen is, omdat je buiten het bereik bent, pakt hij de sterkste in de omgeving. Op de achtergrond blijft hij zoeken naar RWS-RAD1. Zodra die weer te ontvangen is schakelt ie weer over op RWS-RAD1. RWS-RAD1 is hier als voorbeeld gebruikt…
9. De mogelijkheid om bij verschillende categorieën van wegen verschillende informatie te tonen. Als ik op de snelweg rijd wil ik wel graag de maximumsnelheid zien (en of ik daar boven zit). Als ik daar echter niet op rij, heb ik niks aan die informatie, want dan staan er drie streepjes (---). Zodra ik op de snelweg kom, wil ik dat op 1 van de posities van de statusregels de huidige vervangen wordt door de maximum snelheid. Bijvoorbeeld dat je eerst de afstand tot de bestemming ziet, maar als je een snelweg opgaat dit verandert in de maximumsnelheid. Zodra je de snelweg verlaat, verandert het weer in de afstand tot de bestemming. Bij voorkeur zou het dan ook mogelijk moeten zijn om via de “favourite”-knop van de afstandsbediening snel te kunnen switchen tussen de maximumsnelheid en de “oude” functie. Zo kun je ook op de snelweg ff snel kijken naar hoe ver het nog is.
10. De
optie om de richting op hoofdwegen te noemen. Bijvoorbeeld: "Na 100 meter links aanhouden om de A2 te volgen richting Amsterdam (gewoon wat er op de borden staat dus)". Daarbij is het dan de bedoeling dat de plaatsnaam in de lokale taal gesproken wordt. Bij enkele systemen van Alpine is dit rees het geval en is in mijn ogen wel handig. In Frankrijk hoor je dan dus: "Na 100 meter links aanhouden om de A6 te volgen richting Parie (zo spreek je dat uit)." Het moet wel een optie zijn die je aan en uit kan zetten, want niet iedereen vindt zo'n functie fijn (het geeft wel veel informatie, dus niet iedereen waardeert dat). Ook vind ik dat je die plaatsnaam maar 1 keer moet horen (bij de allereerste melding).
11. Een signaal (geluid / pop-up) bij zo'n 500 meter voor het passeren van een mobiele controle (via TMC binnengekomen).
12. Een mogelijkheid om de verkeersinformatie op te kunnen roepen (die met TMC binnen komt) als je de kaart op rijrichting hebt staan.
13. De mogelijkheid om automatisch te laten uitzoomen naar een bepaalde schaal op het moment dat je Verkeersinformatie selecteert (om naar een melding te zoeken op de kaart). Nu moet je eerst de schaal vergroten om vervolgens pas naar een melding te kunnen gaan.
14. Als je bij je bestemming arriveert hoor je dat je de bestemming bereikt hebt (is nu reeds het geval) en verschijnt er een pop-up, als je bij de (beeldscherm-) instellingen hebt ingesteld dat je dit wil zien, dat er als volgt uit ziet:
Bestemming bereikt:
Naam van POI / adresboeknaam *
Adres Huisnummer
Telefoonnummer *
* = dit alleen als het beschikbaar is...
Dit pop-up scherm moet echter wel na een seconde of 5 automatisch verdwijnen. Anders moet je namelijk iedere keer op OK drukken. Dat is vervelend (denk ook aan de viapunten...). Daarom vind ik dat dit pop-up scherm automatisch moet verdwijnen (net als de pop-ups bij flitspalen enzo).
15. Als je de TMC-meldingen bekijkt in het overzichtsmenu, moet je kunnen zien wanneer het systeem deze melding als laatst heeft ontvangen / bijgewerkt (tijdstip). Het mooiste zou zijn dat dit uit de TMC-melding gehaald wordt (dat wil zeggen: van wanneer de melding aangeeft dat het bericht is). Als dit niet mogelijk is, dan het tijdstip wanneer het systeem het zelf ontvangt. Zo kan je dan als gebruiker zien of deze melding al heel oud is (en eigenlijk uit het systeem gedacht kan worden, omdat een zender slechte TMC uitzendt en die de lijst niet opschoont).
16. De mogelijkheid om in het adresboek opgeslagen gegevens te wijzigen. Nu moet je, bij bijvoorbeeld een verhuizing, een nieuwe toevoegen en de oude wissen. Het kunnen wijzigen zou veel makkelijker zijn.
Groetjes,
Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!