Ik heb via de search alle topics die het woord 'calibreren' bevatten nagelezen maar geen enkel topic komt overeen met mijn situatie. Het probleem van Jos heliman komt nog het meest in de buurt, met dat verschil dat mijn systeem niet van auto verandert is.
Wat heb ik ondertussen al geprobeerd om het systeem opnieuw te calibreren:
- Spanning er een dag af
- Fabrieks instellingen weer terug gezet (helaas is dit geen echte reset)
- Boordcomputer gereset
- Door het dorp rijden (oudere wijk, goed gedigitaliseerd). Expres afgeslagen waar het volgens het systeem, doordat het 100-200 meter achter ligt, niet kon om zo het systeem zijn fout te laten in zien
- Over de snelweg rijden (meer dan 350km)
- Over boerenlandweggetjes rijden en afslaan op punten waar het volgens de kaart niet zou kunnen (omdat het systeem denkt dat de afslag zich 100-200 meter verder bevindt)
- OS 'geupdate' van MO5076 naar MO5076. Ondanks dat dit de zelfde versie is vraagt het systeem of er een oudere versie geladen moet worden. Deze vraag heb ik met ja beantwoord. Hij was hier wel heel snel mee klaar, dus of hij wat gedaan heeft? Bij mijn pa duurde het veel langer toen hij van 6.9 naar 7.6 ging.
- Aantal fouten in het diagnose menu bekeken; geeft geen fouten aan
- Taco puls bekeken. Als ik stil sta, dan staat deze op 0 en blijft deze ook op 0. Tijdens het rijden op een vaste snelheid, blijft deze ook gelijk (zie tabel onder)
- Over het algemeen worden er tussen de 5 en 8 sateliten gevonden. Het sateliet plaatje is dan ook groen.
- Gyroscoop gechecked. Deze lijkt in orde want als ik een hoek van 90 graden maak, dan draaid de de kaart in het beeldscherm. Het systeem registreerd dus dat de rijrichting veranderd is.
- Nieuwe CD op 4x gebrand om er zeker van te zijn dat het geen lees probleem is (ondanks dat het systeem geen hardware fouten aangeeft)
Code: Selecteer alles
km teller | taco puls | VDO km
----------+-----------+-------
30 | 20 (-)| 12 (-)
40 | 26 (6)| 16 (4)
50 | 33 (7)| 21 (5)
60 | 40 (7)| 25 (4)
70 | 46 (6)| 29 (4)
80 | 53 (7)| 34 (5)
90 | 59 (6)| 38 (4)
100 | 66 (7)| 42 (4)
110 | 72 (6)| 46 (4)
120 | 79 (7)| 51 (5)
130 | 86 (7)| 56 (5)
De rij richting is altijd 'd'. De achteruit is dus blijkbaar niet aangesloten. Tevens is de verlichting niet aangesloten (geen probleem, want ik rij altijd met licht aan). Het feit dat de achteruit niet aangesloten is zou een probleem kunnen zijn, maar aangezien het systeem meer dan een jaar goed gewerkt heeft verwacht ik niet dat dit de oorzaak is van het feit dat het systeem zich niet opnieuw calibreerd.
Wat ik wel vreemd vind is, wanneer ik de auto start dat dan de monitor uit en aan gaat. Ik heb niet het idee dat de PC ook uit gaat want het systeem hoeft zich niet opnieuw op te starten.
Verder ligt hij horizontaal op de bodem van de auto onder de bijrijder stoel. De hoek staat op 0 graden ingesteld omdat hij naar mijn mening vlak ligt, morgen de waterpas en geodriehoek er eens bij pakken.
Naar mijn mening calibreerd het systeem zich niet meer waardoor de gereden afstand per puls niet overeen komt met de berekende afstand per puls.
Is het systeem defect, of moet ik net als Jos heliman meer dan 600 km rijden? Als het systeem defect is, wat zou een reperatie dan gaan kosten en hoe lang duurt dat over het algemeen (volgende week zaterdag ga ik op vakantie en het zou wel makkelijk zijn als hij het dan weer zou doen).
Aangezien ik dit jaar wel toe ben aan wat nieuwe wegenkaarten plus de kosten van een eventuele reperatie, dacht ik dat het voor mij misschien een interessantere optie zou zijn om een PC5400 of PC5500 te kopen. Op internet kom ik alleen prijzen tegen van complete systemen, niet van enkel de PC (met benelux 2jr en europa 1jr). Iemand enig idee wat een losse PC kost?
Ik hoop dat iemand mij kan helpen want ondertussen word ik er een beetje moedeloos van.
Marcel