MS5000 in de war. Systeem wil niet meer calibreren.

void
Starting Member
Starting Member
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 feb 2005 23:59

MS5000 in de war. Systeem wil niet meer calibreren.

Bericht door void »

Ik heb sinds kort een probleem met mijn VDO MS5000. Het systeem is na iets meer dan een jaar perfect gewerkt te hebben de weg nu helemaal kwijt. Hij blijft ongeveer 100-200 meter achter; de weergegeven snelheid klopt ook totaal niet. Het moge duidelijk zijn dat mijn Suzuki Swift nu in waarde gehalveerd is :lol:

Ik heb via de search alle topics die het woord 'calibreren' bevatten nagelezen maar geen enkel topic komt overeen met mijn situatie. Het probleem van Jos heliman komt nog het meest in de buurt, met dat verschil dat mijn systeem niet van auto verandert is.

Wat heb ik ondertussen al geprobeerd om het systeem opnieuw te calibreren:
  • Spanning er een dag af
  • Fabrieks instellingen weer terug gezet (helaas is dit geen echte reset)
  • Boordcomputer gereset
  • Door het dorp rijden (oudere wijk, goed gedigitaliseerd). Expres afgeslagen waar het volgens het systeem, doordat het 100-200 meter achter ligt, niet kon om zo het systeem zijn fout te laten in zien
  • Over de snelweg rijden (meer dan 350km)
  • Over boerenlandweggetjes rijden en afslaan op punten waar het volgens de kaart niet zou kunnen (omdat het systeem denkt dat de afslag zich 100-200 meter verder bevindt)
  • OS 'geupdate' van MO5076 naar MO5076. Ondanks dat dit de zelfde versie is vraagt het systeem of er een oudere versie geladen moet worden. Deze vraag heb ik met ja beantwoord. Hij was hier wel heel snel mee klaar, dus of hij wat gedaan heeft? Bij mijn pa duurde het veel langer toen hij van 6.9 naar 7.6 ging.
  • Aantal fouten in het diagnose menu bekeken; geeft geen fouten aan
  • Taco puls bekeken. Als ik stil sta, dan staat deze op 0 en blijft deze ook op 0. Tijdens het rijden op een vaste snelheid, blijft deze ook gelijk (zie tabel onder)
  • Over het algemeen worden er tussen de 5 en 8 sateliten gevonden. Het sateliet plaatje is dan ook groen.
  • Gyroscoop gechecked. Deze lijkt in orde want als ik een hoek van 90 graden maak, dan draaid de de kaart in het beeldscherm. Het systeem registreerd dus dat de rijrichting veranderd is.
  • Nieuwe CD op 4x gebrand om er zeker van te zijn dat het geen lees probleem is (ondanks dat het systeem geen hardware fouten aangeeft)
Vanavond ben ik weer een tijdje gaan rond rijden en heb ik de puls en de weergegeven snelheid genoteerd.

Code: Selecteer alles

km teller | taco puls | VDO km
----------+-----------+-------
    30    |    20  (-)|   12  (-)
    40    |    26  (6)|   16  (4)
    50    |    33  (7)|   21  (5)
    60    |    40  (7)|   25  (4)
    70    |    46  (6)|   29  (4)
    80    |    53  (7)|   34  (5)
    90    |    59  (6)|   38  (4)
   100    |    66  (7)|   42  (4)
   110    |    72  (6)|   46  (4)
   120    |    79  (7)|   51  (5)
   130    |    86  (7)|   56  (5)
Op zich ziet dit er naar mijn mening netjes uit afgezien van het feit dat de door het systeem berekende snelheid totaal niet klopt. De puls loopt per 10 km/u 4 a 5 pulsen op, vrijwel lineair dus.

De rij richting is altijd 'd'. De achteruit is dus blijkbaar niet aangesloten. Tevens is de verlichting niet aangesloten (geen probleem, want ik rij altijd met licht aan). Het feit dat de achteruit niet aangesloten is zou een probleem kunnen zijn, maar aangezien het systeem meer dan een jaar goed gewerkt heeft verwacht ik niet dat dit de oorzaak is van het feit dat het systeem zich niet opnieuw calibreerd.

Wat ik wel vreemd vind is, wanneer ik de auto start dat dan de monitor uit en aan gaat. Ik heb niet het idee dat de PC ook uit gaat want het systeem hoeft zich niet opnieuw op te starten.

Verder ligt hij horizontaal op de bodem van de auto onder de bijrijder stoel. De hoek staat op 0 graden ingesteld omdat hij naar mijn mening vlak ligt, morgen de waterpas en geodriehoek er eens bij pakken.

Naar mijn mening calibreerd het systeem zich niet meer waardoor de gereden afstand per puls niet overeen komt met de berekende afstand per puls.

Is het systeem defect, of moet ik net als Jos heliman meer dan 600 km rijden? Als het systeem defect is, wat zou een reperatie dan gaan kosten en hoe lang duurt dat over het algemeen (volgende week zaterdag ga ik op vakantie en het zou wel makkelijk zijn als hij het dan weer zou doen).

Aangezien ik dit jaar wel toe ben aan wat nieuwe wegenkaarten plus de kosten van een eventuele reperatie, dacht ik dat het voor mij misschien een interessantere optie zou zijn om een PC5400 of PC5500 te kopen. Op internet kom ik alleen prijzen tegen van complete systemen, niet van enkel de PC (met benelux 2jr en europa 1jr). Iemand enig idee wat een losse PC kost?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen want ondertussen word ik er een beetje moedeloos van.

Marcel

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Marcel,

Even een korte reactie:

1) Puls calibratie klopt dus inderdaad niet. Als je 50 rijdt moet de VDO iets van 45 à 49 km/u aangeven. Daarom blijf je zover achter, je systeem denkt dat je veel langzamer rijdt.
2) Hoeveel Sat's ontvang je bij de start? En sta je bij de start WEL op de juiste plaats?
3) Een copie CD is iets wat op dit forum niet thuishoort :oops: Probeer eens je originele, ook al is dat een oudere :idea: Het kan zijn dat de CD-lezer het niet goed (meer) doet en dat daarom de calibratie niet wil lukken, met een originele heb je daar de minste problemen mee.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gentry
Senior Member
Berichten: 2333
Lid geworden op: 29 mar 2004 10:19

Bericht door Gentry »

@Void

Jouw probleem lijkt meer op dat van Klinkie:
viewtopic.php?t=4017
Hij heeft van mij een PC5000 geprobeerd om toevalligheden uit te sluiten en die werkte wel naar behoren, en daarom heeft ie zijn PC5100 ter reparatie aangeboden, het bleek dat ie een "verticale" computer had......een PC5100V, dus een computer welke verticaal gemonteerd moet worden.
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Gentry,

Daar dacht ik ook even aan, maar toen ik las dat de MS 5000 meer dan een jaar perfect gewerkt heeft heb ik die mogelijkheid uitgesloten.

Op dit moment acht ik een leesprobleem het meest waarschijnlijke. Daardoor kan de computer ook niet meer goed calibreren en krijg je dit soort problemen.

Overigens zie je dat vaker bij Navi-computers waarin veiligheids(?)-kopiën gebruikt worden. Daarbij wordt de lezer zwaarder belast en dus zal 'ie eerder aan het eind van z'n leven zijn.
FransNacht heeft daar al eens een verhaal over geschreven, dat toen door sommigen als een fabeltje afgedaan is. Maar als je het technisch goed beschouwt is dit zeer wel mogelijk en waarschijnlijk. Zeker met niet al te beste copies. Want bedenk je ook, die computer staat altijd aan als je rijdt, en hij moet z'n werk doen onder moeilijke omstandigheden. Kapotte lasers komen dan ook veel vaker voor bij Navi's dan bij de CD speler thuis.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gentry
Senior Member
Berichten: 2333
Lid geworden op: 29 mar 2004 10:19

Bericht door Gentry »

JW, ik heb ook zitten twijfelen het wel of niet op te schrijven, maar ja, dacht misschien is het toch een V versie en werkt ie eerst wel goed en daarna niet meer, je weet het niet.

Wat betreft de kopie cd's. Symptomen bij verkeerde kopie cd's zijn vooral het spontaan opnieuw opstarten van het systeem tijdens het navigeren, maar Void kan allicht een originele cd laden en kijken of dat beter gaat.
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
void
Starting Member
Starting Member
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 feb 2005 23:59

Bericht door void »

Ik heb een demo systeem gekocht van een wel bekende veiling site. Hier heeft helaas nooit een originele CD bij gezeten. Mijn pa heeft wel een originele CD en die zal ik morgen avond proberen (mijn vrouw heeft tot vanavond laat de auto mee).
Aangezien ik wel van plan ben om de nieuwe wegenkaarten te gaan kopen (€369,-) vraag ik me af of het niet verstandiger is om een PC5400 of PC5500 aan te schaffen. Stel dat de reperatie €300,- kost, dan ben ik al een aardig eindje op wel lijkt mij omdat ik enkel de PC nodig heb.

Het is overigens een gewone PC5100, niet de V (verticale versie). Mijn pa heeft wel de V versie dus even simpel omwisselen is er helaas niet bij.

Bij de start ontvang ik meestal 5 satellieten. Op dat moment sta ik al verkeerd. Als ik dan naar een kruispunt rij en ik 'relocate' het systeem dan staat hij wel goed denk ik... (dat moet ik dus even checken). In iedergeval is hij zijn positie binnen no time weer kwijt.
Als ik op de snelweg rij en het systeem herpositioneerd zich, dan is dit nooit naar het punt waar ik me dan bevind, maar ook altijd er iets achter (+/- 50 meter schat ik). Ik kan me overigens voorstellen dat dat komt door vertraging in het systeem. 144km/h is 40m/s dus 50 meter is binnen 2 seconde afgelegd.

Marcel

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
fransnacht
Senior Member
Berichten: 644
Lid geworden op: 01 sep 2003 22:14

Bericht door fransnacht »

ff opmerking uit je tabel als jij 130 rijdt geeft je systeem ongeveer 56 km per uur dus echt puur alleen de snelheid gezien. of lees ik het nu verkeerd?

als dit zo is moet je even je puls loskoppelen en dan even 7.5 laden en dan 7.6 weer opnieuw en dan stukje gaan rijden hooguit 10 min indien voldoende satelieten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
void
Starting Member
Starting Member
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 feb 2005 23:59

Bericht door void »

De VDO Dayton geeft aan dat ik 56 km/u rij, terwijl ik in het echt 130 rij.

Helaas heb ik alleen de systeem software MO5076. Ik kan dus niet even downgraden om dat te proberen. Als ik probeer om MO5076 nog een keer te laden, dan vraagt hij of ik een oudere versie wil laden. Ik heb daar 'Ja' op geantwoord en dan gaat hij ook wel wat doen, maar hij is dan heel snel klaar waarna het systeem opnieuw opstart.
Hopelijk heeft mijn vader nog wel de MO5069 software liggen (die stond er bij hem op toen hij hem nieuw kocht), dan kan ik proberen om naar die versie te downgraden.

Ik heb er al aan gedacht dat de firmware mischien corrupt geraakt is waardoor hij niet meer calibreerd. Probleem is alleen dat je dan zou verwachten dat het systeem tijdens het rijden zou crashen en eventueel zou rebooten, maar dat gebeurt dus niet.

Ondertussen heb ik wel al kunnen checken of het systeem de juiste positie aangeeft nadat ik hem 'relocate', dat is het geval, maar als ik dan ga rijden dan gaat hij direct al achterlopen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
fransnacht
Senior Member
Berichten: 644
Lid geworden op: 01 sep 2003 22:14

Bericht door fransnacht »

klopt software laad hij snel als het dezelfde versie is, heeft dan ook geen enkel nut.

maar kan niet dat je systeem 56 aangeeft terwijl je 130 rijdt.

gooi je puls los!!! en kijk wat hij dan doet

ps in een 5100 kan je niet terug laden naar 6.9 volgens mij, zou ik ook niet proberen.


en systeem zelf de weg laten vinden niet relokaliseren

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
void
Starting Member
Starting Member
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 feb 2005 23:59

Bericht door void »

Vanavond toch nog even de originele 2001/2002 Navtech Benelux cd op kunnen halen, maar tot nu toe nog geen verbetering. Ik kan ook niet zeggen dat de kaart sneller opgebouwd wordt t.o.v. wanneer ik een copy er in heb zitten. De laser lijkt daar dus geen problemen mee te hebben.

Ook heb ik even bekeken waar ik sta als ik start. Het systeem denkt dan dat ik ongeveer 200 meter terug sta. Hij onthoud dus wel goed waar hij gestopt is.

Morgen avond de puls maar is er af gooien om te zien wat dat gaat brengen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

fransnacht schreef:klopt software laad hij snel als het dezelfde versie is, heeft dan ook geen enkel nut.

maar kan niet dat je systeem 56 aangeeft terwijl je 130 rijdt.

gooi je puls los!!! en kijk wat hij dan doet

ps in een 5100 kan je niet terug laden naar 6.9 volgens mij, zou ik ook niet proberen.


en systeem zelf de weg laten vinden niet relokaliseren
Af fabriek zit er de 6.9 op. Dat is immers de SW waarmee alle latere systemen geleverd zijn, de 7.0 en 7.5/7.6 zijn aftermarket SW.
Betekent dat dan dat je, als er eenmaal 7.6 op gezet is, NIET terugkunt naar de versie waarmee hij geleverd is?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Ik heb bemoeienis gehad met een viertal MS5000 systemen die via Halfords zijn aangeschaft. Alles in fabrieksverpakking en alle vier de PC5100's waren al (af fabriek) voorzien van MO5076. Het merkwaardige is dat er in de gebruiksaanwijzing (MS5100) nog wordt gesproken over een update naar MO5070.

Maar hoe krijg je dit systeem nu zover dat het opnieuw gaat calibreren?
Het is toch niet toevallig zo dat de demo mode is ingeschakeld hoewel onwaarschaanlijk.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Gerritje schreef:Ik heb bemoeienis gehad met een viertal MS5000 systemen die via Halfords zijn aangeschaft. Alles in fabrieksverpakking en alle vier de PC5100's waren al (af fabriek) voorzien van MO5076. Het merkwaardige is dat er in de gebruiksaanwijzing (MS5100) nog wordt gesproken over een update naar MO5070.

Maar hoe krijg je dit systeem nu zover dat het opnieuw gaat calibreren?
Het is toch niet toevallig zo dat de demo mode is ingeschakeld hoewel onwaarschaanlijk.
Zo zie je maar weer, dan heb je de info gekregen dat af fabriek de 6.9 geleverd wordt op de latere systemen en dan zijn er kennelijk series zoals deze die toch al voorzien zijn van 7.6. Kennelijk een speciale deal voor een groot contract denk ik dan maar.
Toch nog even de vraag aan FransNacht: waarom kan een PC 5100 niet terug naar de 6.9 :?:

Die Demo mode heb ik ook even aan gedacht, maar dan gaat het systeem juist lopen als je stil staat, hier is het andersom. Zo doet 'ie dat tenminste als je stilstaat en thuis wat uitprobeert, al rijdende zal dat niet anders zijn naar ik aanneem.

Als ik het zo lees heeft lijkt het er op dat het systeem door de verkeerde calibratie eigenlijk alleen op GPS navigeert maar wel telkens op het verkeerde been gezet wordt door die onjuiste calibratie. De gyro werkt wel, als void een bocht maakt ziet ´ie dat op het scherm.
Dus ben ik ook benieuwd wat er gebeurt als de puls los gaat. Ik vermoed dat 'ie dan wat beter gaat navigeren, maar daarmee is het probleem niet opgelost :oops:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
fransnacht
Senior Member
Berichten: 644
Lid geworden op: 01 sep 2003 22:14

Bericht door fransnacht »

Inderdaad, als meneer de puls los gooit en geeft nog zelfde probleem, dan is het vermoedelijk demo probleem.

Kan natuurlijk ook eerst kijken of hij op demo staat, service menu code 6330.

En kan inderdaad niet terug naar 6.* versie, wel naar 7.* versies, excuus als ik het fout heb.


edit moderator : hoofdletters omgezet naar kleine letters

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
void
Starting Member
Starting Member
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 feb 2005 23:59

Bericht door void »

even een updateje.

Gisteren avond een andere GPS antenne er aan gehad, maar dat heeft niet geholpen. Toen toch maar de verticale van mijn pa er aan gehangen. Hij heeft deze tijdens het rijden vastgehouden (verticaal) en die was binnen no time gecalibreerd. Met het puls signaal is dus blijkbaar ook niks mis. Ik ga hem nog wel even los maken om te kijken of mijn PC5100 dan wel beter wil navigeren.

Ik heb ook de demo mode nog even na gekeken, maar die staat op 'Demonstratie geblokkeerd' oid. even op de andere optie gehad en daarna weer terug gezet.

Vandaag hoor ik ook of ik een PC5100 kan lenen tijdens mijn vakantie. Als dat lukt, dan is voor mij in iedergeval de tijdsdruk er even af.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
void
Starting Member
Starting Member
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 feb 2005 23:59

Bericht door void »

Vanavond geprobeerd om de puls uit de connector te duwen, maar natuurlijk vernaggel je daar mee de aansluiting :oops: Gelukkig had ik dit net op tijd door en kon ik hem nog enigzins fatsoeneren. Daarna maar even een rondje gaan rijden om te checken of de connector nog goed was en wonder boven wonder deed het systeem het opeens weer goed.
Het toeval (?) wil dat ik na vanavond meer dan 600km aan calibratie ritten achter de rug heb, net als Jos heliman. Moeten we hier uit concluderen dat wanneer je systeem echt aan de psychiater toe is dat je dan maar gewoon meer dan 600km moet gaan rijden? Ik weet het niet, maar ik ben in iedergeval al lang blij dat hij het weer doet :D

Ik wil bij deze dan ook iedereen bedanken die mee gedacht heeft om dit probleem op te lossen!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo,

Mooi natuurlijk dat 'ie het weer doet, maarrrrre....

Dat 600 km verhaal, dat geloof je toch niet echt? Als ik je laatste verslag lees zou ik gaan denken dat de pulsdraad niet goed vast zat, maar dat is weer in tegenspraak met je eerdere tabel. En dus zou ik de dag toch nog maar niet prijzen voordat de avond gevallen is.
Oftewel, gewoon een paar dagen rijden en navigeren. Daarna pas echt juichen, hopelijk :wink:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • DNX7150DAB start niet meer op
    door nilsdewilde » 18 mei 2016 23:38 » in Kenwood
    Reacties: 4
    Weergaves: 2510
  • geen MapShare updates meer?
    door cortrans » 01 mei 2022 11:45 » in TomTom
    Reacties: 0
    Weergaves: 324
  • tomtom xxl werkt niet meer
    door sdr » 02 sep 2017 23:13 » in TomTom
    Reacties: 7
    Weergaves: 905
  • Geen kaarten meer na nieuwsbrief tip
    door JuliavanRob » 15 jul 2016 16:22 » in Garmin
    Reacties: 7
    Weergaves: 838
  • de MFD1 herkent geen CD meer in het menu
    door Edwinvanz » 08 jan 2021 09:04 » in V.A.G
    Reacties: 1
    Weergaves: 306
  • dnx4230dab laad kaart niet meer
    door Trykan » 21 aug 2016 18:16 » in Kenwood
    Reacties: 0
    Weergaves: 448
  • help ! geen sateliet meer op swiss naigatie
    door willem53 » 08 mar 2016 19:16 » in Overige merken -- VASTE INBOUW --
    Reacties: 1
    Weergaves: 457

Terug naar “Vaste VDO-Dayton systemen”