Snelheid

ad49
Starting Member
Starting Member
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:46

Snelheid

Bericht door ad49 »

ik heb een vraag over snelheid en snelheidcorrectie en snelheidslimiet dit is een ms4200
wat bedoelen ze daar mee.
navigeerd hij volgens de snelheid die je rijd of bedoelen ze daar iets anders mee.

mvg.Ad :oops:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Snelheid is de door de computer berekende snelheid dus afstand gedeeld door tijd
Snelheidscorrectie is een correctiefactor die je zelf wilt toepassen op de gemiddelde snelheid waarmee de computer je aankomsttijd berekent.
Snelheidslimiet is die snelheid waarbij je wordt gewaarschuwd voor het overschrijden van de vooraf ingestelde waarde.

Er staat in de info-pagina's een heleboel zinnigs geschreven over de wijze waarop een vast systeem navigeert. Het zal duidelijk zijn dat dit uitsluitend mogelijk is door het interpreteren van de afgelegde weg (richting en afstand).
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Bericht door Toho_NL »

Volgens mij is snelheid niet helemaal correct uitgelegd.. De formule zelf klopt wel (voor zover ik me kan herinneren van Natuurkunde ;)), maar volgens mij de uitleg niet helemaal. Ik meen namelijk dat snelheid de actuele rijsnelheid is gemeten door de GPS. Misschien bedoel je dit ook, maar het is niet helemaal duidelijk dat dit gemeten wordt door de GPS en dus niet door je tacho-signaal...

Groetjes,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Geachte Toho,

Hier kunnen we nog wel even over door gaan denk ik.
Laten we uitgaan van VDO Dayton:

Met afgedekte GPS ontvanger wordt er nog steeds een actuele snelheid weergegeven in het scherm, hoewel een ander laatst beweerde dat hij nog steeds snelheidsweergave had toen zijn ABS defect was geraakt.
Ik weet niet hoe snel achter elkaar de fixes van de GPS worden berekend maar het berekenen van de snelheid uit de verkregen posities waarbij om nauwkeurigheidsredenen een aantal fixes sowieso moet afvallen kan nooit zo snel reageren op snelheidsveranderingen dat je dat meteen ziet in je scherm, althans dat kan haast niet.
De nauwkeurigheid van de verkregen posities is nog steeds dusdanig "beperkt" dat bij stilstand er toch continue een "gemiddelde" snelheid uit zou moeten rollen omdat de reproduceerbaarheid van de posities heel gering is. Er is altijd een aantal posities dat wegens marginale afwijkingen buiten het 96% gebied zal vallen maar dat wil niet zeggen dat de andere verkregen posities nu ineens allemaal identiek zijn. Ga eens kijken in je scherm waarbij de geografische positie in b en l wordt weergegeven, dat springt nog aardig heen en weer.
Het tellen van de pulsen is naar mijn mening dan ook na verkregen calibratie de meest nauwkeurige maat voor snelheidsbepaling.

Het is jammer dat jouw systeem al helemaal ingebouwd en gecalibreerd is want anders had je ons mooi even deelgenoot kunnen laten zijn van het snelheidsverloop op je scherm tijdens de calibratierit. Ik ben er van overtuigd dat de afwijkingen tussen snelheidsmeter en computersnelheid tijdens de calibratie aardig verdwijnen.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Riekus
Senior Member
Berichten: 299
Lid geworden op: 02 feb 2004 09:19

Bericht door Riekus »

Volgens mij zijn beide antwoorden mbt het snelheidsbegrip in relatie tot onze navigatiesystemen fout.

de door het systeem weergegeven 'actuele snelheid' (in de statusregel weer te geven maar ook in de boordcomputer functie) is de snelheid die het systeem berekend op basis van de pulsen vanuit de pulsgever.

na de calibratierit weet het systeem, door afgelegde afstand te delen door verstreken tijd, welke snelheid correspondeert met een x-aantal pulsen. Vervolgens wordt berekend (door aantal pulsen * de snelheidsfactor) welke snelheid je rijdt.

Het systeem ontvangt te weinig GPS signalen (of eigenlijk: gebruikt te weinig GPS signalen) om de actuele snelheid te kunnen bepalen. Het navigatiesysteem rekent zoveel mogelijk met roadmatching en puls om de positie te bepalen. de GPS wordt gebruikt voor 'kwaliteitsdoeleinden'

Groet,
Riekus

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Goed zo Riekus, dat is exact wat ik beweer!
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Riekus
Senior Member
Berichten: 299
Lid geworden op: 02 feb 2004 09:19

Bericht door Riekus »

Sorry, had jouw antwoord mbt snelheid: is afstand gedeeld door tijd
Snelheid is de door de computer berekende snelheid dus afstand gedeeld door tijd
voor ogen.

De hoeveelheid pulsen is voor de computer een maat voor de snelheid. Hij gaat niets berekenen.

Jouw antwoord
Het tellen van de pulsen is naar mijn mening dan ook na verkregen calibratie de meest nauwkeurige maat voor snelheidsbepaling.
in de context van het hele mailtje maakte mij niet duidelijk dat jij jouw eerdere antwoord daarmee liet vervallen.

Je hoeft echter niet echt zo in de wiek geschoten te reageren!!

Riekus

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ad49
Starting Member
Starting Member
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:46

snelhied

Bericht door ad49 »

ik heb daar nog een vraag over ik heb ze alle bij ingevuld met 100 km snelheidcorrectie en snelheidslimiet
en aan gezet is dit goed zo.

mvg.Ad :oops:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Bij snelheidscorrectie verschuif je de "regelaar" zodanig dat je afwijkt van de 100 PERCENT die de middenpositie weergeeft. Dus de 100 betekent hier GEEN correctie.
Dus als je denkt gemiddeld sneller te rijden dan de normale gemiddelde snelheid die het systeem voor je aanhoudt dan ga je hier iets aan verschuiven. Je doet dit natuurlijk alleen als je na zeer veel gemiste afspraken omdat je steeds te laat was en nu wel eens een nauwkeurig berekende aankomsttijd wilt krijgen.

Als je snelheidslimiet op 100 km/h hebt gezet en waarschuwingssignaal op aan dan zul je bij overschrijding van deze snelheid een waarschuwingssignaal krijgen

Zie verder de handleiding blz 241 242
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ad49
Starting Member
Starting Member
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:46

Bericht door ad49 »

Oke Gerritje in iedergeval was bedankt.
En alemaal voor jullie inzet op deze site.

Mvg.Ad :Yes:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • max.snelheid.
    door edw007 » 20 mei 2018 22:36 » in Aankoop advies
    Reacties: 1
    Weergaves: 355
  • RNS510 max snelheid geen snelwegen
    door martijn2308 » 19 nov 2015 09:13 » in V.A.G
    Reacties: 0
    Weergaves: 582
  • Garmin Dezl verkeersborden (snelheid beperkingen etc)
    door truckereagle » 11 dec 2017 17:15 » in Garmin
    Reacties: 0
    Weergaves: 566

Terug naar “Vaste VDO-Dayton systemen”