5100 geeft verkeerde afstand weer

Gebruikersavatar
klinkie
Average Member
Average Member
Berichten: 65
Lid geworden op: 17 jan 2005 22:29

5100 geeft verkeerde afstand weer

Bericht door klinkie »

Hallo,

Ik heb een probleem met een vdo 5100
Als ik op een kruising of afslag ben geef het display een verschil van 50 meter weer,als ik bijv de bocht omga kan het systeem het niet meer volgen en gaat hij de route opnieuw berekenen.(en de straat aangeven als ik rechtdoor rij)
de software versie die erin zit is 0760(laatste??)
ik zie dat het systeem wel op een tachopuls reageert,staat alleen een min teken voor???
ben al bezig geweest met de snelheid correctie,maar denk dat het er niets mee te maken heeft.
ik zie waarschijnlijk iets over het hoofd,of het systeem is defect(geeft geen hardware fouten aan)
wie helpt mij?

gr andre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
johan_astrid
Starting Member
Starting Member
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 jan 2005 16:24

Bericht door johan_astrid »

Hallo Klinkie
Heb je niet toevallig de achteruit en de tacho puls draden omgewisselt omdat er een min teken voor staat :wink:
Je kan het ook in je systeem zien dan staat er een d(drive) of r(reverse)
I'm lost!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
klinkie
Average Member
Average Member
Berichten: 65
Lid geworden op: 17 jan 2005 22:29

Bericht door klinkie »

ik heb het zo aangesloten
zwart wit tacho
geelwit achteruit
hij telt wel af,maar onzuiver ik heb ook een rit van meer als 2uur gemaakt
na de eerste installatie

gr andre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
johan_astrid
Starting Member
Starting Member
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 jan 2005 16:24

Bericht door johan_astrid »

Ja die kloppen wel. Ik zal morgen kijken waar je dat kan zien over de D en R. Ik weet het niet zo uit mijn hooft :oops: misschien iemand anders wel en anders zet ik het er morgen wel op. De auto is namelijk met het meissie mee. :(
I'm lost!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
klinkie
Average Member
Average Member
Berichten: 65
Lid geworden op: 17 jan 2005 22:29

Bericht door klinkie »

tacho puls omgedraaid dmv de auto in de acheruit zetten( en dan op high zetten,stond op low)
zo het probleem kunnen zijn dat de computer eerst in een andere auto heeft gezeten.
ik heb nu nl het volgende gedaan:
computer spaningloos gemaakt,weer aangesloten
gewacht op minimaal 6 sat ontvangst,20 minuten gereden op de kaart
probleem blijft aanwezig
iemand nog ideeen?

gr andre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Denniskl
Normal Member
Normal Member
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 aug 2004 16:27

Bericht door Denniskl »

klinkie schreef:tacho puls omgedraaid dmv de auto in de acheruit zetten( en dan op high zetten,stond op low)
En dat hielp? Of niet?
klinkie schreef:zo het probleem kunnen zijn dat de computer eerst in een andere auto heeft gezeten.
Nou dat moet volgens mij geen probleem opleveren. Want het systeem past zich weer aan als je er een tijdje mee gereden hebt.

Maar als ik jou was zou ik de pulsdraad goed nakijken. Kijken of hij wel goed contact maakt.
Je kan er misschien nog zo zeker van zijn, net als ik toen,
maar achteraf bleek toch dat die draad niet goed contact maakte.
[color=blue]kijk hier maar: [url=http://www.showyoursound.nl/Public/ShowCase/Showcase.asp?id=2170]Mijn Volvo S40 en wat er in zit[/url] [/color]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
klinkie
Average Member
Average Member
Berichten: 65
Lid geworden op: 17 jan 2005 22:29

Bericht door klinkie »

@denniskl

de tachopuls geeft nu geen min aan,voralsnog zie ik dat ie goed werkt
als ik stil sta is ie nul als ik 105 op de teller rij is ie 100(kleine afwijking)
of zou dat het probleem zijn?
daarvoor heb ik er een carin 522 ingehad,werkte altijd prima als ik moest afslaan op een kruising was ie 0 meter
bij de 5100 blijft er 50meter over.

gr andre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Riekus
Senior Member
Berichten: 299
Lid geworden op: 02 feb 2004 09:19

Bericht door Riekus »

Omdat het uit de tekst niet helemaal duidelijk wordt of je het calibreren op de juiste manier laat gebeuren:
1. om het systeem te calibreren moet je een tijdje gaan rijden over een route met zoveel mogelijk haakse bochten en goed gedigitaliseerd.
2. Je moet GEEN route ingeven

Als het systeem op de kaart precies toont waar je bent DAN is het systeem gecalibreerd.

Groet,
Riekus

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
klinkie
Average Member
Average Member
Berichten: 65
Lid geworden op: 17 jan 2005 22:29

Bericht door klinkie »

oke,wat is de tijd die je daarvoor moet uittrekken (ongeveer)?
zal wel verschillend zijn maar toch geen halfuur (3e poging)

gr andre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Riekus
Senior Member
Berichten: 299
Lid geworden op: 02 feb 2004 09:19

Bericht door Riekus »

Mijn systeem, MS5500, deed het in minder dan een kwartier (dichtbij de 5 minuten zelfs) maar ik denk dat een kwartier tot een half uur voldoende moet zijn.

Maar let op: kies een gebied waar de situatie perfect gedigitaliseerd is, rijd alle bochten keurig (rij dus een beetje alsof je examen aan het doen bent). Het aantal haakse bochten (ivm de roadmatching HET hulpmiddel om het systeem te calibreren) in jouw calibratierit is bepalend voor de snelheid van succes !!

Groet,
Riekus

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo André,

In een ander draadje schreef ik vanmiddag:
JW schreef:Hallo,

Inderdaad, vanuit je positie waar je nu staat gaan rijden, zonder een doel in te geven maar uiteraard wel de kaart CD in de gleuf, met zoveel mogelijk scherpe afslagen in een goed gedigitaliseerd gebied. Die afslagen moet je zoveel mogelijk "netjes" rijden, dus niks afnijden en over het fietspad en zo :wink:

De bedoeling van dit alles is dat het systeem ontdekt welke afstand er hoort bij de ontvangen pulsen. Dat is natuurlijk een vast getal vanuit de auto gerekend, bijv. 3000 pulsen per km, maar dat weet je navi nog niet. Na enige kilometers weet 'ie dat wel en slaat dat op. Dat is calibreren.

Als je nieuwe banden omlegt worden dat bijv 2980 pulsen per km, en dan ontdekt het systeem zelf dat er iets niet klopt en calibreert zich opnieuw en legt dat vast. Dat doet 'ie ook bij slijtage van de band, gaat allemaal vanzelf bij de moderne systemen. Vroeger moest je dat allemaal met de hand inbrengen, een enorme klus, en regelmatig opnieuw calibreren :oops:
Ter bevestiging van Riekus' verhaal dus, en wellicht wordt zo het hoe en waarom duidelijker.

Succes,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Bericht door Toho_NL »

En, Klinkie, is het nog gelukt? Zijn de problemen nu over? Ben benieuwd naar de resultaten.

Groetjes,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
klinkie
Average Member
Average Member
Berichten: 65
Lid geworden op: 17 jan 2005 22:29

Bericht door klinkie »

nee, ik heb nog steeds het probleem.
zie de tacho goed oplopen,maar de afwijking bedraagt nog steeds 50 meter.
ga nog even verder kijken wat het kan zijn,ik hou jullie op de hoogte.
alvast bedankt voor het meedenken :lol:

gr andre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
klinkie
Average Member
Average Member
Berichten: 65
Lid geworden op: 17 jan 2005 22:29

Bericht door klinkie »

ff weer wezen rijden :(
het blijft hetzelfde.
is het normal de de rode led van de computer knippert(power),als het contact uit is?
is de 0760 software de laatse?

gr andre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Bericht door Toho_NL »

Versie 7.6 is inderdaad de laatste versie. Er zal helaas ook geen nieuwe versie meer komen. Hoe dat zit met het lampje weet ik niet, maar dat weet iemand anders vast wel.

Groetjes,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
RAH
Normal Member
Normal Member
Berichten: 187
Lid geworden op: 11 jul 2004 17:34

Bericht door RAH »

Dat rode ledje hoort te knipperen (In een ander topic is dat al eens behandeld). De software 076 is inderdaad de nieuwste. Voor het calibreren kan je het systeem ook een beetje helpen. Er zit ergens in het systeemmenu een mogelijkheid om je positie in te geven. Als je daar je huidige postitie in geeft (kruising tussen 2 straten) dan begint het systeem vanaf daar te rekenen. Kan geen kwaad om dat eens te proberen.
ms5400 (PC5400 + MM5400) + MT5011

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

klinkie schreef:ff weer wezen rijden :(
het blijft hetzelfde.
is het normal de de rode led van de computer knippert(power),als het contact uit is?
is de 0760 software de laatse?

gr andre
Wil dat zeggen dat je tijdens de calibratierit bij ELKE kruising waar je afslaat 50 meter mis zit? Onafhankelijk van de afstand tussen de twee opeenvolgende kruisingen waar je afslaat?
Wat zie je dan op je scherm bij die calibratie rit, met een zo fijn mogelijke schaal, zit je er dan op ELKE kruising helemaal naast?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

RAH schreef:Dat rode ledje hoort te knipperen (In een ander topic is dat al eens behandeld). De software 076 is inderdaad de nieuwste. Voor het calibreren kan je het systeem ook een beetje helpen. Er zit ergens in het systeemmenu een mogelijkheid om je positie in te geven. Als je daar je huidige postitie in geeft (kruising tussen 2 straten) dan begint het systeem vanaf daar te rekenen. Kan geen kwaad om dat eens te proberen.
Hallo,

Als Andre bij de start van z'n calibratierit op het goede punt zit, bij hem thuis bijv. en dat kan zien op z'n scherm, heeft het geen zin deze relocatie uit te voeren. Het systeem weet immers waar hij zit op dat moment.
Van daaruit begint de calibratie, bedoeld om de pulsen/km kenbaar te maken aan, en vast te leggen in het systeem.
Ik wacht even de reactie af op de vraag die ik hierboven gesteld heb, dan begrijp ik er misschien iets meer van.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
klinkie
Average Member
Average Member
Berichten: 65
Lid geworden op: 17 jan 2005 22:29

Bericht door klinkie »

@jw,

inderdaad op elke kruising blijft ie 50 meter achter
ik zie het ook op het scherm.
verder achter op de connector zie ik 2 stuks zwart/witte draden(1 lange en een korte),waarvoor is die korte zwart/witte?

gr andre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Bij de PC5100 zit normaliter geen connector/kabel met zowel een korte als een lange zwart/witte draad
Wel heeft de aansluitkabel voor de PC5400 en PC5500 een lange zwart/witte voor de digitale puls(A1) en een korte BRUIN/witte (A3) voor de analoge puls. Zou hier iets verkeerd kunnen zijn gegaan?
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
klinkie
Average Member
Average Member
Berichten: 65
Lid geworden op: 17 jan 2005 22:29

Bericht door klinkie »

oke,

ik zal ff mijn situatie vertellen.

ik heb een skoda fabia,zat altijd een carin 522 in.
nu een pc5100 erin gezet en alleen maar problemen
ik heb er wel een nieuwe aansluitkabel voor gekocht.

gr andre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Die nieuwe aansluitkabel is dus voor een PC5400 en de tachopuls moet dus op de lange zwart/witte draad
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
klinkie
Average Member
Average Member
Berichten: 65
Lid geworden op: 17 jan 2005 22:29

Bericht door klinkie »

ja ,de lange zwart witte zit op de tacho puls,
begin nu echt aan de 5100 te twijfelen,heb weer een rit gemaakt.
De verschillen blijven 50 a 60 m,als je dus 2 kruisingen naar mekaar hebt weet je helemaal niet meer wat je ziet(een zooitje)
hij hersteld het wel dmv de gps.
weet iemand misschien een bedrijf die de 5100 kan nazien op afwijkingen(er staan geen hardware fouten in)
ik weet nu ook niet meer wat te doen :(

gr andre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Volgens mij heb ik in bovenstaande relaas nog steeds niet gelezen dat je een "echte" calibratierit hebt gemaakt zoals al enkele malen is gesuggereerd.
Doe dat nou eerst eens voordat je verder gaat slopen.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
klinkie
Average Member
Average Member
Berichten: 65
Lid geworden op: 17 jan 2005 22:29

Bericht door klinkie »

ik denk dat ik dus wel een echte calibratierit heb gemaakt
ff uitleggen;
zet het scherm op kaart,op de kleinst mogelijke schaal.
ga rijden,meer als een half uur ZONDER een bestemming in te voeren.
maak meerdere bochten enz
Ik zie steeds de cursor achter mij als ik bijv de bocht om ga of een kruising paseer
Met de carin is ie na 5 a 10 minuten oke (vroeger),met de 5100 NIET.
Ik snap er indergeval niks meer van.
iemand nog ideeen,behalve de computer vervangen :)

gr andre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • MFD1 navigatiesysteem geeft verkeerde positie aan.
    door DeeDee » 17 feb 2015 13:48 » in V.A.G
    Reacties: 7
    Weergaves: 2003
  • Nog af te leggen afstand
    door hans425 » 12 jan 2019 18:10 » in Garmin
    Reacties: 0
    Weergaves: 408
  • verkeerde routes
    door petervan » 06 mei 2015 15:39 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 5
    Weergaves: 573
  • RNS 300 verkeerde code
    door Harrieke » 02 mar 2018 19:45 » in V.A.G
    Reacties: 0
    Weergaves: 469
  • Avic F920BT - Verkeerde positiebepaling
    door SBlauw » 11 okt 2015 10:26 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 4
    Weergaves: 788
  • VDO 5000 // 5100 weg kwijt
    door koerier » 13 okt 2016 15:59 » in Vaste VDO-Dayton systemen
    Reacties: 3
    Weergaves: 632
  • Pioneer Avic X3 geeft foutmelding
    door Macy » 09 mei 2015 09:29 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 475

Terug naar “Vaste VDO-Dayton systemen”