Vraagje over Verkeersinformatie en Dynamische route

Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Vraagje over Verkeersinformatie en Dynamische route

Bericht door Toho_NL »

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje... Ik heb een MS5500XL en snap 1 ding niet. Er staat bij de instellingen van het routecriterium "Verkeersinformatie". Volgens de handleiding (pagina 20) betekent dit (als het aan staat) dat het systeem automatisch om verkeersomstoppingen heen leidt. Er staat vervolgens bij Dynamische route "Automatisch". Volgens de handleiding betekent dit dat je automatisch om files heen geleid wordt. Is dit dan niet dubbelop???

Ik wil het graag als volgt hebben:

Het systeem moet wel de verkeersinformatie gebruiken, maar niet automatisch een andere route berekenen. Ik wil dat het scherm een pop-up scherm geeft en mij vraagt of ik een andere route wil plannen. Wat moet ik dan instellen? Moeten ze allebei uit? Of een van de twee aan? Wie kan me helpen?

Groetjes,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
WS
Senior Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 29 sep 2003 18:43

Re: Vraagje over Verkeersinformatie en Dynamische route

Bericht door WS »

Hallo Tom,

Je hebt inderdaad 3 optie's

verkeersinformatie aan/uit
wanneer je deze optie uit zet krijg je de meldingen zoals bij de MS5000 op ik meen 60 km van de file verschijnt dan
het roll down menu met in de onderste balk de regel omleiding.

wanneer je de verkeersinformatie aanzet
heb je de keuze uit:

Automatisch om de file heen of niet (Vinkje)

Bij Automatisch aan wordt zonder tussenkomst of popupscherm automatisch een nieuwe route berekent.
Het symbool (driehoek) van de melding op de kaart van de oorspronkelijke route verandert in Oranje.

Bij Automatisch uit krijg je eerst een pop-up scherm met de vraag of je een omleiding wilt.

Zoals jij het dus wilt (zo heb ik het ook) moet je verkeersinformatie aanzetten en automatisch uit.

Groet
Willem.
Mercedes E220Cdi <>Navigon 70 premium Live Q4/2010<>Mercedes APS50 SW 4.1

Kia Picanto<>TomTom GO950 Live

test opstelling<>MS5200PT-XL Navteq 2010/11Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Bericht door Toho_NL »

Hoi WS,

Bedankt voor je antwoord. Dan had ik het toch goed ingesteld :). Nog wel even een ander vraagje... Als ik ingesteld heb dat ik niet automatisch een andere route wil, blijven de andere instellingen dan nog wel werken? Dat wil zeggen: krijg ik altijd een pop-up scherm als er iets is op mijn route of is dat afhankelijk van de Verkeershorizon? En hoe zit dat met de Totale vertraging? Als er een vertraging is van 3 minuten, krijg ik dan nooit en te nimmer een pop-up scherm waarin gevraagd wordt of ik iets wil veranderen (dit omdat de laagst mogelijke insteltijd 5 minuten is)? En hoe zit het met de omleidingswens? Als ik het niet op automatisch heb staan, krijg ik dan altijd voor alle meldingen een pop-up scherm of alleen als ik de omleidingswens op 5 heb staan?

Kortom: staat de functie "automatisch" los van de andere functies (in hetzelfde scherm)?

Groetjes,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Riekus
Senior Member
Berichten: 299
Lid geworden op: 02 feb 2004 09:19

Bericht door Riekus »

Als je dynamische route op automatisch hebt staan merk je niets maar wordt je automatisch gererouteerd. Bij een totale vertraging < de ingestelde grenswaarde (en inderdaad, 5 minuten is het minimum) wordt NIET gererouteerd.

De instelling van omleidingswens (tussen 1 en 5) werkt altijd (of je automatisch nu aan of uitgevinkt hebt)

Groet,
Riekus

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Bericht door Toho_NL »

Ok, bedankt voor de informatie. Als ik het dus goed begrijp is het als volgt:

Als je automatisch hebt ingesteld heeft het instellen van de horizon en de tijd nut.
Als je automatisch hebt uitgeschakeld kijkt het systeem alleen naar de omleidingswens (je krijgt dan, afhankelijk van de waarde die daar is ingesteld) een melding. Bij 5 krijg je altijd een melding en bij 1 zelden een melding. Je kunt dan (als je zo'n melding krijgt) zelf kiezen wat je doet. Ookal staat de file 150 kilometer verderop en je hebt als horizon 50 kilometer ingesteld (en automatisch dus uit) dan krijg je toch de melding. Hier houdt het systeem geen rekening mee, omdat je "automatisch" hebt uitgeschakeld. Klopt dat?

Ik vind dat dit wel wat duidelijker in de handleiding aangegeven mag worden. Of anders dat als je automatisch uitzet, je dan de horizon en de vertragingstijd niet meer kan instellen ofzo.

Waarom zou je namelijk de horizon en de tijd instellen, als je een pop-up scherm wilt? Je krijgt toch, als je "automatisch" hebt uitgeschakeld, altijd een pop-up?

Groetjes,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
WS
Senior Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 29 sep 2003 18:43

Bericht door WS »

Hallo Tom,

Wanneer je automatisch uitzet blijft de omleidingswens,verkeershorizon,totale vertraging hetzelfde werken als bij automatisch aan.
bij automatisch aan is dus het enige verschil dat dan automatisch een omleiding wordt gepland.

Met betrekking tot de totale vertraging is het wel jammer dat deze waarde niet lager kan dan 5 minuten
zodra namelijk niet aan deze voorwaarde voldaan wordt krijg je ook geen pop-up scherm, ook niet als je omleidingswens op 5 zet. (je krijgt wel de gesproken melding)
Je kan dan ook geen omleiding plannen zolang de totale vertraging korter is dan 5 minuten.
de enigste mogelijkheid is dan om de verkeersinformatie gebruiken in het routecriterium uit te zetten
en dan handmatig de omleiding te plannen.

Nadeel hiervan is dat deze pas werkt vanaf 60 km tot aan de file.

ook zit er verschil in de omleiding tussen dynamische omleiding en de handmatige modus
zie ook mijn bericht in het volgende topic
viewtopic.php?t=3385

groet
Willem.
Mercedes E220Cdi <>Navigon 70 premium Live Q4/2010<>Mercedes APS50 SW 4.1

Kia Picanto<>TomTom GO950 Live

test opstelling<>MS5200PT-XL Navteq 2010/11Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Bericht door Toho_NL »

Ok, bedankt voor het antwoord. Ik heb nog 1 vraagje... Hoe zit het nou precies met de omleidingswens? is 1 het laagst (bijna nooit omleiden) en 5 het hoogst (altijd omleiden (niet automatisch, maar met voorstel))? En kun je misschien een voorbeeld geven van wanneer je een melding krijgt bij bijvoorbeeld nummer "3"?

Groetjes,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
WS
Senior Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 29 sep 2003 18:43

Bericht door WS »

Toho_NL schreef:Ok, bedankt voor het antwoord. Ik heb nog 1 vraagje... Hoe zit het nou precies met de omleidingswens? is 1 het laagst (bijna nooit omleiden) en 5 het hoogst (altijd omleiden (niet automatisch, maar met voorstel))? En kun je misschien een voorbeeld geven van wanneer je een melding krijgt bij bijvoorbeeld nummer "3"?

Groetjes,

Toho_NL.
Hallo Tom,

Het is moeilijk aantegeven bij welke omleidingswens welke waarde toebedeeld kan worden.
zoals je ongetwijfeld in de handleiding gelezen hebt is dit afhankelijk groot aantal factoren
ik heb echter nog niet kunnen vastellen in welke mate de waarde invloed heeft op de beslissing al dan niet met een omleidingsvoorstel te komen.
Zelf heb ik de omleidingswens altijd op 5 staan, zodat zodra aan de andere voorwaarden voldaan wordt
er een omleidingsvoorstel gegeven wordt
Uit de handleiding:

Hierbij worden er talrijke factoren in het beslissingsproces betrokken.
Hieronder vallen bijv. de omstandigheden op het omleidingstraject, zoalshet type weg
of het aantal plaatsen waardoor wordt gereden.
Ook de waarschijnlijkheid van een groot verkeersaanbod op het omleidingstraject speelt een rol.
Er zijn vijf niveaus beschikbaar. Het laagste niveau betekent dat afhankelijk van de omstandigheden
ook de oorspronkelijke route met de file vaak wordt geprefereerd. Als de hoogste waarde is gekozen,
wordt er altijd een omleiding gepland.
Groet
Willem
Mercedes E220Cdi <>Navigon 70 premium Live Q4/2010<>Mercedes APS50 SW 4.1

Kia Picanto<>TomTom GO950 Live

test opstelling<>MS5200PT-XL Navteq 2010/11Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Bericht door Toho_NL »

Ok, bedankt. Ik weet ook niet wat die factoren dan zijn, maar heb hem ook op 5 staan. Laat hem daar dan maar gewoon op staan.

Groetjes,

Toho_NL.

P.s. is het ook zo dat als er een melding is dat ie na elke begeleidinginstructie dit zegt? Zo van: "Na 100 meter rechtsaf slaan. Opgelet: over 40 kilometer file. ......... Na honderd meter linksaf slaan. Opgelet: over 40 kilometer file." Of zegt ie slechts 1 keer dat er file is? Ik prefereer het laatste, maar weet niet of dit het geval is.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Verkeersinformatie
    door jantje73 » 12 nov 2015 22:07 » in Traffic Message Channel
    Reacties: 2
    Weergaves: 818
  • verkeersinformatie GO 6200
    door Casper1961 » 01 okt 2022 11:10 » in Traffic Message Channel
    Reacties: 1
    Weergaves: 502
  • dnx516dabs vraagje
    door didrickydo » 13 aug 2017 15:55 » in Kenwood
    Reacties: 0
    Weergaves: 462
  • DNX5220BT scherm vraagje
    door Rene196544 » 22 okt 2017 13:20 » in Kenwood
    Reacties: 0
    Weergaves: 576
  • Route instellen
    door transit » 06 dec 2018 12:45 » in TomTom
    Reacties: 3
    Weergaves: 724
  • Route instellen
    door mcl » 14 sep 2022 15:37 » in Waze
    Reacties: 0
    Weergaves: 245
  • Route in één keer opgeven
    door LaTouriste » 25 mar 2016 12:56 » in Mitac Mio
    Reacties: 2
    Weergaves: 692

Terug naar “Vaste VDO-Dayton systemen”