TMC MT5011 aansluiten
-
- Moderator
TMC MT5011 aansluiten
Hallo allemaal,
Ik heb enkele vraagjes over de MT5011. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen (vast wel ).
1. Hoe gaat het TMC in zijn werk? Ik bedoel dan: ik koop zo'n box en dan? Sluit ik daar mijn antenne op aan die nu op de radio zit? Of krijg ik een andere antenne erbij? Moet ik een splitter hebben (ook iets over gelezen...)?
2. Kan de MT5011 gewoon bij de PC5510 geplaatst worden of moet ie er verder van af staan i.v.m. interferentie?
3. Kan je een MT5011 onder een hoek monteren of moet ie altijd op een horizontaal vlak staan?
4. Ik heb nu een antenne in de voorruit zitten (voor mijn radio). Daar komt ook TMC over binnen voor mijn Philips Carin 440. Hoe gaat dit in zijn werk met de MS5500? Krijgt die PC apart het signaal binnen ofzo (via de MT5011)? Of moet dit ook eerst via de radio lopen (i.v.m. het kunnen beluisteren van de radio)?
Alvast bedankt voor jullie antwoord! Misschien is vraag 4 een beetje overbodig i.v.m. vraag 1, maar daar kom ik dan vanzelf wel achter .
Groetjes,
Toho_NL.
Ik heb enkele vraagjes over de MT5011. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen (vast wel ).
1. Hoe gaat het TMC in zijn werk? Ik bedoel dan: ik koop zo'n box en dan? Sluit ik daar mijn antenne op aan die nu op de radio zit? Of krijg ik een andere antenne erbij? Moet ik een splitter hebben (ook iets over gelezen...)?
2. Kan de MT5011 gewoon bij de PC5510 geplaatst worden of moet ie er verder van af staan i.v.m. interferentie?
3. Kan je een MT5011 onder een hoek monteren of moet ie altijd op een horizontaal vlak staan?
4. Ik heb nu een antenne in de voorruit zitten (voor mijn radio). Daar komt ook TMC over binnen voor mijn Philips Carin 440. Hoe gaat dit in zijn werk met de MS5500? Krijgt die PC apart het signaal binnen ofzo (via de MT5011)? Of moet dit ook eerst via de radio lopen (i.v.m. het kunnen beluisteren van de radio)?
Alvast bedankt voor jullie antwoord! Misschien is vraag 4 een beetje overbodig i.v.m. vraag 1, maar daar kom ik dan vanzelf wel achter .
Groetjes,
Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Moderator
Hier wat er volgens de site van VDO erbij geleverd wordt:
Package content
* Dynamic Navigation Receiver
* Power data cable
* Arial adapter
* FM only window antenna
* Mounting instructions
Ofwel een losse antenne, maar ook een adapter. Volgens mij is dat een splitter.
Trouwens weer leuk van vdo om 2 woorden te gebruiken voor antenne: antenna en ook arial
Weet niet of dat ook nog een verschil is.
Frits
Package content
* Dynamic Navigation Receiver
* Power data cable
* Arial adapter
* FM only window antenna
* Mounting instructions
Ofwel een losse antenne, maar ook een adapter. Volgens mij is dat een splitter.
Trouwens weer leuk van vdo om 2 woorden te gebruiken voor antenne: antenna en ook arial
Weet niet of dat ook nog een verschil is.
Frits
TomTom Carminat OS 8.842
kaart Europe 880
TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika
kaart Europe 880
TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika
Hide post links |
-
- Senior Member
Hallo,
Die Arial Adapter heet in onze taal gewoon antenne adapter. Die is bedoeld om achter op de box een haakse aansluiting te kunnen maken, en het is dus geen splitter.
Bij de box zit de actieve plakantenne waarover op dit forum al boeken vol geschreven zijn. Incl. de pro's en con's.
De box zelf is passief en kan in elke willekeurige stand gemonteerd worden.
Voor nadere info over de montage moet ToHo gewoon even de instructie ophalen op de VDO-dayton site, bij Services.
Groet,
JW
Die Arial Adapter heet in onze taal gewoon antenne adapter. Die is bedoeld om achter op de box een haakse aansluiting te kunnen maken, en het is dus geen splitter.
Bij de box zit de actieve plakantenne waarover op dit forum al boeken vol geschreven zijn. Incl. de pro's en con's.
De box zelf is passief en kan in elke willekeurige stand gemonteerd worden.
Voor nadere info over de montage moet ToHo gewoon even de instructie ophalen op de VDO-dayton site, bij Services.
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Hide post links |
-
- Senior Member
Hallo ToHo
je sluit de kabel die uit de mt-5011 gewoon aan op de achterkant van je pc-5510, voeding kan je gewoon bij de voedingsstekker van je pc-5510 aansluiten (solderen), mt-5011 kan in de directe omgeving van de pc-5510 en kan je plaatsen zoals je zelf wilt.
standaard zit er een plakantenne bij die je op het raam monteerd en een antenneverloop (dus geen splitter )
je kan ook een antennesplitter van vdo (ma1410) gebruiken, dan hoef je de plakantenne niet te gebruiken.
Topsport
je sluit de kabel die uit de mt-5011 gewoon aan op de achterkant van je pc-5510, voeding kan je gewoon bij de voedingsstekker van je pc-5510 aansluiten (solderen), mt-5011 kan in de directe omgeving van de pc-5510 en kan je plaatsen zoals je zelf wilt.
standaard zit er een plakantenne bij die je op het raam monteerd en een antenneverloop (dus geen splitter )
je kan ook een antennesplitter van vdo (ma1410) gebruiken, dan hoef je de plakantenne niet te gebruiken.
Topsport
[color=blue][b]VDO PC-5400/5500 , 2x MM-5000 , MI-2200 , RST-5400 , MT-5011 , CI-3000 , CIX-3000[/b][/color]
[b][color=red]Kenwood DDX-8027 , KCA-iP500 , Hirschmann CarTV , Parrot MK-6100[/color][/b]
[b][color=red]Kenwood DDX-8027 , KCA-iP500 , Hirschmann CarTV , Parrot MK-6100[/color][/b]
Hide post links |
-
- Moderator
Kan iemand me vertellen wat zo'n splitter (die MA1410) kost? En is die splitter actief of passief (versterkt hij het signaal)?
Alvast hartelijk dank voor het antwoord,
Toho_NL.
Alvast hartelijk dank voor het antwoord,
Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!
Hide post links |
-
- Moderator
Is het trouwens perse nodig dat je er eentje neemt van VDO Dayton zelf? Kun je zelf niet zoiets maken ofzo? De prijzen van de accessoires zijn namelijk niet gering (neem aan dat die splitter ook duur is). Zijn er geen andere mogelijkheden?
Groetjes,
Toho_NL.
Groetjes,
Toho_NL.
Hide post links |
-
- Senior Member
Hallo ToHo,
Over deze splitter is al een héééééleboel geschreven op dit forum, ook dat 'ie actief is. Er is zelfs beschreven hoeveel de versterking is.
En ook wat een zelfgemaakte splitter kan veroorzaken, zie Laurens'ervaringen
Je weet toch na een dikke 800 postings de zoekknop wel te vinden
Groet,
JW
Over deze splitter is al een héééééleboel geschreven op dit forum, ook dat 'ie actief is. Er is zelfs beschreven hoeveel de versterking is.
En ook wat een zelfgemaakte splitter kan veroorzaken, zie Laurens'ervaringen
Je weet toch na een dikke 800 postings de zoekknop wel te vinden
Groet,
JW
Hide post links |
-
- Moderator
Ik zal eens ff een zoekpoging wagen . Moet eerlijk bekennen dat ik die niet zo vaak gebruik . Zal het eens meer gaan doen. Maar kun je me wel een prijs geven van wat zo'n ding ongeveer kost? Of kan ik dat ook vinden via de zoekfunctie . Ik zal eens ff zoeken.
Groetjes,
Toho_NL.
Groetjes,
Toho_NL.
Hide post links |
-
- Senior Member
Wat is nou eigenlijk het probleem met het monteren van de VDO plakantenne? Hij wordt bijgeleverd dus kostenloos! Als je hem hoog genooeg aan de voorruit plakt moet je al hele rare bewegingen maken wil je hem kunnen zien. Bovendien zie je dan alleen nog het zwarte aansluitdoosje want de rest lijkt gewoon (maar is het niet) sellotape!
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
Hide post links |
-
- Senior Member
Yep, staat er bij, heel recentToho_NL schreef:Ik zal eens ff een zoekpoging wagen . Moet eerlijk bekennen dat ik die niet zo vaak gebruik . Zal het eens meer gaan doen. Maar kun je me wel een prijs geven van wat zo'n ding ongeveer kost? Of kan ik dat ook vinden via de zoekfunctie . Ik zal eens ff zoeken.
Groetjes,
Toho_NL.
Groet,
JW
Hide post links |
-
- Senior Member
Ook ik heb zo'n plakantenne, en die voldoet behoorlijk goed. Bij mij zit 'ie op de derde ruit van m'n Xantia Break, zoals het hoort zo'n 5 cm van de stalen ruitomlijsting verwijderd.Gerritje schreef:Wat is nou eigenlijk het probleem met het monteren van de VDO plakantenne? Hij wordt bijgeleverd dus kostenloos! Als je hem hoog genooeg aan de voorruit plakt moet je al hele rare bewegingen maken wil je hem kunnen zien. Bovendien zie je dan alleen nog het zwarte aansluitdoosje want de rest lijkt gewoon (maar is het niet) sellotape!
Toch is er wel wat op aan te merken, om twee redenen:
1) In ons land zijn de FM golven sinds 3 jaar vertikaal gepolariseerd, dus zou je die plakantenne nu vertikaal moeten monteren voor een goede ontvangst. Ga je echter de grens over kom je weer horizontaal gepolariseerde golven tegen. Wellicht is het dan ook het beste de antenne onder 45 graden te monteren, maar dat is op een voorruit wat lastig. Bij mijn Break kan dat wel, misschien doe ik het nog eens.
2) Dit type antenne heeft een sterke richtkarakteristiek, in de vorm van een 8. Als je dus een zender hebt die net in de langsrichting van de antenne z'n golven uitstraalt ontvang je niks.
Dat heb ik bv als ik via Monchengladbach de grens over ga en dan op de Klagenfurtlaan rij ten zuiden van Venlo. Dan zit Roermond precies recht achter me en dus heb ik geen TMC.
Ik heb het ook als ik vanaf Antwerpen terug rij via Breda. Het stukje voor de grens en op de A16 pak ik geen RWS-RAD1, dat kan pas na de afslag richting Breda en de A27.
Dat soort "problemen" heb je niet als je een splitter gebruikt die het signaal van je dakantenne afpakt. Lees Willem's (WS) z'n verhalen maar eens over dit onderwerp. Heel leerzaam vond ik.
Ik ben het met je eens dat dit een lekker goedkope oplossing is, hééél veel value for money dus. Hij zit er ook bij mij op, maar het kan beter
Groet,
JW
Hide post links |
-
- Senior Member
Helemaal gelijk JW mits je het vergelijkt met een rondom-gevoelige dak/schermantenne.
veel autos hebben echter al een in de voor(ruit) ingebakken antenne die dan ook duidelijk andere richtkarakteristieken heeft en om die (actieve) antennes ook nog eens af te takken, nog afgezien van de problemen met al die exotische connectoren zie ik persoonlijk niet zo zitten.
Dus ik denk dat het met die gevoeligheid ook veel afhangt in wat voor auto de antenne zit.
veel autos hebben echter al een in de voor(ruit) ingebakken antenne die dan ook duidelijk andere richtkarakteristieken heeft en om die (actieve) antennes ook nog eens af te takken, nog afgezien van de problemen met al die exotische connectoren zie ik persoonlijk niet zo zitten.
Dus ik denk dat het met die gevoeligheid ook veel afhangt in wat voor auto de antenne zit.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
Hide post links |
-
- Moderator
Hoi JW,JW schreef:Over deze splitter is al een héééééleboel geschreven op dit forum, ook dat 'ie actief is. Er is zelfs beschreven hoeveel de versterking is.
Ik lees net het boekje van de MA1410 eens door, maar ik zie daar niks staan over het feit dat ie actief is. Hoe kom je aan die informatie? Iemand die geen actieve antenne met fantoomspanning heeft hoeft ook geen extra 12 Volt aan te sluiten op de MA1410 en dus kan ie niet versterken (omdat ie geen spanning krijgt)... Hij is dan dus passief. Klopt dat?
Groetjes,
Toho_NL.
Hide post links |
-
- Moderator
Ik heb eens ff gelezen op het Duitse forum en daar las ik dit:
Hallo,
bei uns im Händler-Handbuch steht drinnen:
MA1410:
Aktiver Antennensplitter
Gewinn +3dB
Versorgung über Phantomspeisung und Schaltplus (KL15)
Ich denke mal, da hat einer die Anleitung etwas falsch verfasst , wenn man ein Radio mit Phantomspeisespannung hat ist wohl der Anschuß an Kl15 nicht nötig, weil der Splitter sich die Spannung dann daher holt.
Wenn man ein Radio ohne Phantomspeisung verwendet schaltet der Splitter austomatisch auf den Anschluß Kl15 um und generiert eine eigene Phantomspeisung auf der Ausgangsantennenleitung. Damit kann man sich dann bei den von VDO vertriebenen Wisi Triplex Antennen die externe Speisespannung sparen, die arbeiten ja auch mit Phantomspeisung.
Mir war auch bei meiner Anlage vor einiger Zeit bei Montagearbeiten mal das Kabel an Kl15 abgefallen, danach habe ich FFh nicht mehr als TMC-Sender reinbekommen, am Radio haben mir auch ein paar schwächere Sender gefehlt (z.B. Einslive) obwohl ich keine phantomgespeiste Antenne habe. Nachdem ich das Kabel wieder aufgelegt hatte war FFh wieder da und ich konnte auch wieder Einslive hier empfangen.
ich hatte auch mal eine reine Splittung über Y-Kabel getestet, der Effekt war doch sehr mäßig, im Innenstadtbereich von LM war kein TMC-Empfang möglich, der Radio-Empfang war nur bei den starken Sendern erträglich. Das Antennensignal wird bei einfacher Y-Aufteilung wohl doch zu sehr abgeschwächt.
Bron: http://www.navi-forum.net/board/viewtopic.php?t=7886
Ik denk dus nu dat het als volgt is: als je een radio hebt ZONDER fantoomspanning moet je de KL15 aansluiten. Als je een radio hebt MET fantoomspanning dan hoef je de KL15 niet aan te sluiten. Hoe het dan zit met als de radio is uitgeschakeld (als je wel fantoomspanning hebt) weet ik eerlijk gezegd niet. Komt iemand hier uit?? Zou de handleiding van VDO Dayton misschien niet kloppen?
Groetjes,
Toho_NL.
Hallo,
bei uns im Händler-Handbuch steht drinnen:
MA1410:
Aktiver Antennensplitter
Gewinn +3dB
Versorgung über Phantomspeisung und Schaltplus (KL15)
Ich denke mal, da hat einer die Anleitung etwas falsch verfasst , wenn man ein Radio mit Phantomspeisespannung hat ist wohl der Anschuß an Kl15 nicht nötig, weil der Splitter sich die Spannung dann daher holt.
Wenn man ein Radio ohne Phantomspeisung verwendet schaltet der Splitter austomatisch auf den Anschluß Kl15 um und generiert eine eigene Phantomspeisung auf der Ausgangsantennenleitung. Damit kann man sich dann bei den von VDO vertriebenen Wisi Triplex Antennen die externe Speisespannung sparen, die arbeiten ja auch mit Phantomspeisung.
Mir war auch bei meiner Anlage vor einiger Zeit bei Montagearbeiten mal das Kabel an Kl15 abgefallen, danach habe ich FFh nicht mehr als TMC-Sender reinbekommen, am Radio haben mir auch ein paar schwächere Sender gefehlt (z.B. Einslive) obwohl ich keine phantomgespeiste Antenne habe. Nachdem ich das Kabel wieder aufgelegt hatte war FFh wieder da und ich konnte auch wieder Einslive hier empfangen.
ich hatte auch mal eine reine Splittung über Y-Kabel getestet, der Effekt war doch sehr mäßig, im Innenstadtbereich von LM war kein TMC-Empfang möglich, der Radio-Empfang war nur bei den starken Sendern erträglich. Das Antennensignal wird bei einfacher Y-Aufteilung wohl doch zu sehr abgeschwächt.
Bron: http://www.navi-forum.net/board/viewtopic.php?t=7886
Ik denk dus nu dat het als volgt is: als je een radio hebt ZONDER fantoomspanning moet je de KL15 aansluiten. Als je een radio hebt MET fantoomspanning dan hoef je de KL15 niet aan te sluiten. Hoe het dan zit met als de radio is uitgeschakeld (als je wel fantoomspanning hebt) weet ik eerlijk gezegd niet. Komt iemand hier uit?? Zou de handleiding van VDO Dayton misschien niet kloppen?
Groetjes,
Toho_NL.
Hide post links |
-
- Senior Member
Hallo ToHo,Toho_NL schreef:Hoi JW,JW schreef:Over deze splitter is al een héééééleboel geschreven op dit forum, ook dat 'ie actief is. Er is zelfs beschreven hoeveel de versterking is.
Ik lees net het boekje van de MA1410 eens door, maar ik zie daar niks staan over het feit dat ie actief is. Hoe kom je aan die informatie? Iemand die geen actieve antenne met fantoomspanning heeft hoeft ook geen extra 12 Volt aan te sluiten op de MA1410 en dus kan ie niet versterken (omdat ie geen spanning krijgt)... Hij is dan dus passief. Klopt dat?
Groetjes,
Toho_NL.
Met verbazing lees ik je verhalen en opmerkingen over de MA 1410 en de vraagtekens die je er bij zet of 'ie eigenlijk wel actief is.
Als dat niet het geval zou zijn hoe kan de MA 1410 dan een versterking van 3 dB geven op de radio en van 20 dB geven op de TMC uitgang? Want dát is toch wat ons zeer gewaardeerde lid en TMC kenner bij uitstek Willem, alias WS hier diverse malen heeft bevestigd.
De antenne moet dus op een externe spanning aangesloten worden, of dat nou een klem 15 spanning is of een fantoomspanning doet er niet toe. Als die spanning er niet is heb je een gewone Y-splitter, maar dan nog een extra beroerde met meer demping dan een gewone Y-splitter.
Dus
Groet,
JW
Hide post links |
-
- Moderator
Hoi JW,
Ik ben het met je eens wat je zegt. Ik vond het zelf ook vreemd, maar in het boekje van VDO Dayton zelf staat toch iets anders. Ik begon dus te twijfelen. Het boekje van VDO Dayton zelf is dus niet correct. Lijkt me van hun kant een kwalijke zaak...
Conclusie: het is een actieve splitter en het boekje wat door VDO Dayton wordt meegeleverd klopt niet.
Groetjes,
Toho_NL.
Ik ben het met je eens wat je zegt. Ik vond het zelf ook vreemd, maar in het boekje van VDO Dayton zelf staat toch iets anders. Ik begon dus te twijfelen. Het boekje van VDO Dayton zelf is dus niet correct. Lijkt me van hun kant een kwalijke zaak...
Conclusie: het is een actieve splitter en het boekje wat door VDO Dayton wordt meegeleverd klopt niet.
Groetjes,
Toho_NL.
Hide post links |
-
- Moderator
Heb nog even een vraagje... Ik heb al gezocht naar het antwoord, maar kon het zo 1,2,3 niet vinden. Ik wilde weten of je in Nederland nu wel of niet de Duitse zenders kon zien en ontvangen met je TMC-box. Moest je daarvoor nou over de grens zijn of kon dat al wel in Nederland.
Misschien een hele domme vraag, maar weet toch echt het antwoord niet...
Groetjes,
Toho_NL.
Misschien een hele domme vraag, maar weet toch echt het antwoord niet...
Groetjes,
Toho_NL.
Hide post links |
-
- Senior Member
Hallo ToHo,
Zo jong, en dan al geheugenverlies
Antwoord is gewoon: JA Daarover hebben Willem en ondergetekende al een paar keer verhalen geschreven.
Op die wijze plan ik ook m'n trips door het Ruhrgebied naar het zuiden van Duitsland. Zodra ik WDR 2/3 kan pakken zie ik welke route ik kan nemen. En zo heb ik al heel wat files en ellende vermeden
Groet,
JW
Zo jong, en dan al geheugenverlies
Antwoord is gewoon: JA Daarover hebben Willem en ondergetekende al een paar keer verhalen geschreven.
Op die wijze plan ik ook m'n trips door het Ruhrgebied naar het zuiden van Duitsland. Zodra ik WDR 2/3 kan pakken zie ik welke route ik kan nemen. En zo heb ik al heel wat files en ellende vermeden
Groet,
JW
Hide post links |
-
- Moderator
Tsja, bij sommige mensen begint het al vroeg . Wat vroeg ik ookalweer ?? Nee ff serieus. Dat is goed om te weten. Ik woon vlak bij de grens en WDR enzo moeten dus geen probleem zijn. Ben benieuwd. Waarschijnlijk morgen het systeem ophalen en dan zaterdag ofzo inbouwen. Probleem is alleen dat er geen DVD's bij het systeem geleverd zouden zijn... Moet dus ff kijken hoe dit zit. Die horen er toch gewoon standaard bij te zitten, of heb ik het nou mis en worden die thuisgestuurd (zodat je dus moet wachten totdat je je systeem kan gebruiken)?
Groetjes,
Toho_NL.
Groetjes,
Toho_NL.
Hide post links |
-
- Starting Member
Ik heb net systeem ontvangen, bij mij zat de 2003 navtech DVD, moet mijn account nog activeren, dat wil ik doen als ik hem ingebouwd heb.
M.b.t. de Actieve splitter, ik ga het eerst proberen met de normale splitter (pasief) ik verwacht dat dit signaal goed genoeg zal zijn voor goed ontvangst.
Meld je bevindigen met de actieve splitter op de site
zal ik mijn bevindingen ook melden.
M.b.t. de Actieve splitter, ik ga het eerst proberen met de normale splitter (pasief) ik verwacht dat dit signaal goed genoeg zal zijn voor goed ontvangst.
Meld je bevindigen met de actieve splitter op de site
zal ik mijn bevindingen ook melden.
Hide post links |
-
- Moderator
Ik ga hem van het weekend inbouwen... Ik zal daarna verslag doen .
Ik heb de nieuwste DVD (2005-01) van Navteq en TeleAtlas. Ik gebruik die van Navteq. Ik zal laten weten hoe het werkt (en signaalsterkte enzo is).
Groetjes,
Toho_NL.
Ik heb de nieuwste DVD (2005-01) van Navteq en TeleAtlas. Ik gebruik die van Navteq. Ik zal laten weten hoe het werkt (en signaalsterkte enzo is).
Groetjes,
Toho_NL.
Hide post links |
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Statistieken
- Laatste bericht
-
-
Reacties: 2
Weergaves: 332