Hallo allemaal,
Ik heb een vraagje... Ik heb een MA1410 gekocht en wil nu het volgende weten:
Ik heb een VW T4 (Transporter) en een autoradio (een Philips Carin 440) die is voorzien van een "voorversterker" met fantoomspanning (de antenne wordt dus gevoed met 12 Volt als de radio aan staat). De MA1410 ondersteunt ook actieve FM-antennes met fantoomspanning (staat in het boekje). Mijn vraag hierbij is: "Wat is de volgorde van aansluiten? Is dat: antenne -> MA1410 -> op radiouitgang van MA1410 de voorversterker -> na voorversterker radio?" TMC wordt dan uiteraard ok de uitgang TMC aangesloten (van de MA1410). Ook de extra geschakelde 12 Volt van de MA1410 wordt in mijn geval aangesloten, zodat na uitschakeling van de fantoomspanning de MA1410 toch van spanning voorzien wordt, zodat de antenne dan ook nog 12 Volt krijgt. Ik ben echter niet zeker van de positie van de voorversterker. Moet die vóór of ná de MA1410?
Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.
Alvast bedankt voor het antwoord,
Toho_NL.
Vraagje over MA1410 met VW T4
-
- Moderator
- Berichten: 2525
- Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36
Vraagje over MA1410 met VW T4
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 383
- Lid geworden op: 28 okt 2003 21:33
re
Hallo
heb hem pas op een vw aangesloten
het staat precies in de instalatiebeschrijving beschreven hoe het moet
voor vw moet je in iedergeval de + aan de splitter maken ( actieve antenne bij vw)
ze raden aan de de splitter tussen de radio en de antennekabel te zetten bij vw
dus achter de auto radio te plaatsen
en de bijgeleverde korte kabel aan de radio te verbinden en de lange
5 meter kabel aan de tmc box
dit alles staat goed vermeld in de beschrijving
laurens
heb hem pas op een vw aangesloten
het staat precies in de instalatiebeschrijving beschreven hoe het moet
voor vw moet je in iedergeval de + aan de splitter maken ( actieve antenne bij vw)
ze raden aan de de splitter tussen de radio en de antennekabel te zetten bij vw
dus achter de auto radio te plaatsen
en de bijgeleverde korte kabel aan de radio te verbinden en de lange
5 meter kabel aan de tmc box
dit alles staat goed vermeld in de beschrijving
laurens
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
@ ToHo,
Er is denk ik sprake van een begripsverwarring.
Fantoomspanning wil zeggen dat de spanning via de centrale geleider van de antenne naar de antenneversterker gevoerd wordt. Net zoals de spanning van de actieve GPS antenne vanuit de computer daar naar toe gaat. Die versterker krijgt dus geen externe voeding.
Anderzijds is dus de mogelijkheid voor een externe voeding van de antenne versterker, die bijv. komt vanaf de A5 op de ISO indien de radio deze spanning genereert voor een motor stuurrelais van een antenne. Zo'n antenne moet dan wel voorzien zijn van zo'n aansluiting.
Jouw 440 levert zo'n spanning op de ISO A5, en als je die gebruikt moet je altijd je radio aanzetten indien je wilt navigeren met TMC. Wil je dat onafhankleijk van de radio kunnen doen moet je de voeding van de MA 1410 op de "klem 15" aansluiten.
Groet,
JW
Er is denk ik sprake van een begripsverwarring.
Fantoomspanning wil zeggen dat de spanning via de centrale geleider van de antenne naar de antenneversterker gevoerd wordt. Net zoals de spanning van de actieve GPS antenne vanuit de computer daar naar toe gaat. Die versterker krijgt dus geen externe voeding.
Anderzijds is dus de mogelijkheid voor een externe voeding van de antenne versterker, die bijv. komt vanaf de A5 op de ISO indien de radio deze spanning genereert voor een motor stuurrelais van een antenne. Zo'n antenne moet dan wel voorzien zijn van zo'n aansluiting.
Jouw 440 levert zo'n spanning op de ISO A5, en als je die gebruikt moet je altijd je radio aanzetten indien je wilt navigeren met TMC. Wil je dat onafhankleijk van de radio kunnen doen moet je de voeding van de MA 1410 op de "klem 15" aansluiten.
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
@ ToHo,
Er is denk ik sprake van een begripsverwarring.
Fantoomspanning wil zeggen dat de spanning via de centrale geleider van de antenne naar de antenneversterker gevoerd wordt. Net zoals de spanning van de actieve GPS antenne vanuit de computer daar naar toe gaat. Die versterker krijgt dus geen externe voeding.
Anderzijds is dus de mogelijkheid voor een externe voeding van de antenne versterker, die bijv. komt vanaf de A5 op de ISO indien de radio deze spanning genereert voor een motor stuurrelais van een antenne. Zo'n antenne moet dan wel voorzien zijn van zo'n aansluiting.
Jouw 440 levert zo'n spanning op de ISO A5, en als je die gebruikt moet je altijd je radio aanzetten indien je wilt navigeren met TMC. Wil je dat onafhankleijk van de radio kunnen doen moet je de voeding van de MA 1410 op de "klem 15" aansluiten.
Groet,
JW
Er is denk ik sprake van een begripsverwarring.
Fantoomspanning wil zeggen dat de spanning via de centrale geleider van de antenne naar de antenneversterker gevoerd wordt. Net zoals de spanning van de actieve GPS antenne vanuit de computer daar naar toe gaat. Die versterker krijgt dus geen externe voeding.
Anderzijds is dus de mogelijkheid voor een externe voeding van de antenne versterker, die bijv. komt vanaf de A5 op de ISO indien de radio deze spanning genereert voor een motor stuurrelais van een antenne. Zo'n antenne moet dan wel voorzien zijn van zo'n aansluiting.
Jouw 440 levert zo'n spanning op de ISO A5, en als je die gebruikt moet je altijd je radio aanzetten indien je wilt navigeren met TMC. Wil je dat onafhankleijk van de radio kunnen doen moet je de voeding van de MA 1410 op de "klem 15" aansluiten.
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Moderator
- Berichten: 2525
- Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36
@Laurens,
Dat klopt wel, maar ik heb ook de "oude" antenneversterker nog. Die moet toch ook blijven zitten? Of kan ik de MA1410 gewoon rechtstreeks aansluiten op de radio en de antenne (en dus de oude versterker die er nu bij zit eruit laten)?
@JW,
Ik had al begrepen dat als ik TMC wil laten functioneren zonder dat de radio aan staat ik de draad op KL15 aan moet sluiten. Toch nog bedankt voor de tip.
Groetjes,
Toho_NL.
P.s. om even aan te geven welke versterker er al in zat (en daarover ook de vraag of ie moet blijven zitten en zo ja op welke plaats): https://ssl.kundenserver.de/s24950365.e ... 88503%3D29
Dat klopt wel, maar ik heb ook de "oude" antenneversterker nog. Die moet toch ook blijven zitten? Of kan ik de MA1410 gewoon rechtstreeks aansluiten op de radio en de antenne (en dus de oude versterker die er nu bij zit eruit laten)?
@JW,
Ik had al begrepen dat als ik TMC wil laten functioneren zonder dat de radio aan staat ik de draad op KL15 aan moet sluiten. Toch nog bedankt voor de tip.
Groetjes,
Toho_NL.
P.s. om even aan te geven welke versterker er al in zat (en daarover ook de vraag of ie moet blijven zitten en zo ja op welke plaats): https://ssl.kundenserver.de/s24950365.e ... 88503%3D29
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 383
- Lid geworden op: 28 okt 2003 21:33
re
Hallo
neem aan de de antenne versterker net zoals bij mijn standart in de vw zit
dus laten zitten begrijp ik uit de instalatie waar letterlijk staat
""de antenne kabel los koppelen van radio een aansluiten op de splitter""
wort niks vermeld van wegehalen antenne versterker
ik heb hem laten zitten en het werkt goed
(( heb de zelfde versterker in de vw als of de foto))
laurens
neem aan de de antenne versterker net zoals bij mijn standart in de vw zit
dus laten zitten begrijp ik uit de instalatie waar letterlijk staat
""de antenne kabel los koppelen van radio een aansluiten op de splitter""
wort niks vermeld van wegehalen antenne versterker
ik heb hem laten zitten en het werkt goed
(( heb de zelfde versterker in de vw als of de foto))
laurens
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Statistieken
- Laatste bericht
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 462
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 576