Navigatie in Peugeot 106 uit 1998
-
- New Member
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 10 jan 2005 12:55
Navigatie in Peugeot 106 uit 1998
He hallo,
Mijn auto is een Peugeot 106 1.1 uit 1998. Hierin ga ik (proberen) zelf een navigatie systeem in te bouwen.
Na een beetje research ben ik erachter gekomen dat ik geen digitiale snelheidsmeter, pulsgever, speedpuls, tach etc. direct voorhanden heb achter mijn dashboard. Volgens deze site (eigenlijk een link van deze site) is dat geen probleem, het is af te tappen van de ECU, boordcomputer, motorschaltgerate (goede duitse spelling ) om maar direct alle benamingen te gebruiken. (zoek wel makkelijk) Dit aftappen gebeurd dan linksvoor onder de motorkap. De draad moet dus nog naar binnen worden geleid.
Ook moet ik nog een achteruitrijlicht, verlichting en handrem signaal aftappen, maar dat is volgens mij niet al te moeilijk.
Ik zal proberen om wat foto's te posten (kan dat hier?) en mijn bronnen (links) te vermelden, zodat iedereen met een peugeot 106 zijn eigen navigatiesysteem kan inbouwen. Bij de dealer kost dit ongeveer 200 euro en nog eens 65 euro voor een of ander snelheidssensorkitje (heb ik volgens mij niet nodig)
Mochten er mensen zijn die ervaring hebben met het aftappen van het tachosignaal of die dit niet aandurven zonder dummy-proof handleiding: dit is de thread om te posten.
Vanavond bestel ik mijn systeem bij http://www.kew.nl , de E2 van blauwpunkt en kijk ik naar het tachosignaal. Hopenlijk heb ik deze week nog ergens een gaatje om de rest te checken.
Greetings Eric
Mijn auto is een Peugeot 106 1.1 uit 1998. Hierin ga ik (proberen) zelf een navigatie systeem in te bouwen.
Na een beetje research ben ik erachter gekomen dat ik geen digitiale snelheidsmeter, pulsgever, speedpuls, tach etc. direct voorhanden heb achter mijn dashboard. Volgens deze site (eigenlijk een link van deze site) is dat geen probleem, het is af te tappen van de ECU, boordcomputer, motorschaltgerate (goede duitse spelling ) om maar direct alle benamingen te gebruiken. (zoek wel makkelijk) Dit aftappen gebeurd dan linksvoor onder de motorkap. De draad moet dus nog naar binnen worden geleid.
Ook moet ik nog een achteruitrijlicht, verlichting en handrem signaal aftappen, maar dat is volgens mij niet al te moeilijk.
Ik zal proberen om wat foto's te posten (kan dat hier?) en mijn bronnen (links) te vermelden, zodat iedereen met een peugeot 106 zijn eigen navigatiesysteem kan inbouwen. Bij de dealer kost dit ongeveer 200 euro en nog eens 65 euro voor een of ander snelheidssensorkitje (heb ik volgens mij niet nodig)
Mochten er mensen zijn die ervaring hebben met het aftappen van het tachosignaal of die dit niet aandurven zonder dummy-proof handleiding: dit is de thread om te posten.
Vanavond bestel ik mijn systeem bij http://www.kew.nl , de E2 van blauwpunkt en kijk ik naar het tachosignaal. Hopenlijk heb ik deze week nog ergens een gaatje om de rest te checken.
Greetings Eric
If it isn't broken, don't try to fix it
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Hallo,
Als Citroënist heb ik in de loop van de tijd nogal wat info verzameld over "mijn merk". Ook info over de Saxo, dat is dus het broertje (of is het zusje?) van jouw 106.
Bij de Saxo is de puls te vinden op de pulsgever die op de bak gemonteerd is, pos.3 groene draad. Deze werkt echter pas bij lopende motor, en wordt mede gebruikt voor de Motronic.
De puls is echter dermate zwak dat het wel degelijk nodig is een API te monteren, zonder dat zul je allerlei storingen kunnen gaan krijgen die kunnen leiden tot een totale uitval van je systeem.
Ik vermoed dat het bij jouw 106 hetzelfde is, er worden immers exact dezelfde bak en Motronic gebruikt.
Groet,
JW
Als Citroënist heb ik in de loop van de tijd nogal wat info verzameld over "mijn merk". Ook info over de Saxo, dat is dus het broertje (of is het zusje?) van jouw 106.
Bij de Saxo is de puls te vinden op de pulsgever die op de bak gemonteerd is, pos.3 groene draad. Deze werkt echter pas bij lopende motor, en wordt mede gebruikt voor de Motronic.
De puls is echter dermate zwak dat het wel degelijk nodig is een API te monteren, zonder dat zul je allerlei storingen kunnen gaan krijgen die kunnen leiden tot een totale uitval van je systeem.
Ik vermoed dat het bij jouw 106 hetzelfde is, er worden immers exact dezelfde bak en Motronic gebruikt.
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- New Member
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 10 jan 2005 12:55
Navigatie is besteld
Ik heb net mijn navigatie systeem besteld; een BLAUPUNKT TRAVELPILOT E2.
Nadat mijn eerste bericht plaatste vond ik dit : http://www.tachosignale.com/viewtopic.php?t=83
Dit zou betekenen dat ik niet eens een draadje hoef te trekkenvanaf de boordcomputer of een API (wat is dat eigenlijk) moet aansluiten.
Helaas krijg ik mijn dashboard niet open; er zitten 2 schroeven aan de onder de bovenste rand, maar het geheel klemt bij het stuur. Nou heb ik wel eens gehoord dat het openen van het dashboard ertoe kan leiden dat je auto niet meer start. Hij deed het zonet nog.... Weet iemand hier iets van?
Het aansluiten van het tachosignaal van de boordcomputer doe ik nou dus nog even niet.
Greetings Eric
Nadat mijn eerste bericht plaatste vond ik dit : http://www.tachosignale.com/viewtopic.php?t=83
Peugeot 106 8/96
An diesem Fahrzeug befand sich am Motorsteuergerät ein 53 Pin Stecker. Der Fundort des Tachosignals befand sich direkt am Kombiinstrument am weißen 10-Pol Stecker am Pin 8 Kabel Nr. 465 (Kabel Nr. ist auf dem Kabel aufgedruckt)
Dit zou betekenen dat ik niet eens een draadje hoef te trekkenvanaf de boordcomputer of een API (wat is dat eigenlijk) moet aansluiten.
Helaas krijg ik mijn dashboard niet open; er zitten 2 schroeven aan de onder de bovenste rand, maar het geheel klemt bij het stuur. Nou heb ik wel eens gehoord dat het openen van het dashboard ertoe kan leiden dat je auto niet meer start. Hij deed het zonet nog.... Weet iemand hier iets van?
Het aansluiten van het tachosignaal van de boordcomputer doe ik nou dus nog even niet.
Greetings Eric
If it isn't broken, don't try to fix it
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 2333
- Lid geworden op: 29 mar 2004 10:19
Het snelheidssignaal kun je het beste achter de klokunit weghalen, is bij een 106 het eenvoudigst, versnellingsbak kan natuurlijk ook maar is lastiger en meer werk.
Je hebt zover ik weet geen API nodig zoals JW vermoedt.
De draad kun je vinden achter de klokunit, de witte stekker, positie 8 groen
De klokunit kun je verwijderen door eerst de stuurkapjes los te schroeven, deze zitten van onderaf vast met 2 of 3 schroeven. Als het goed is kun je dan de schroeven van de klokunit verwijderen.
Je hebt zover ik weet geen API nodig zoals JW vermoedt.
De draad kun je vinden achter de klokunit, de witte stekker, positie 8 groen
De klokunit kun je verwijderen door eerst de stuurkapjes los te schroeven, deze zitten van onderaf vast met 2 of 3 schroeven. Als het goed is kun je dan de schroeven van de klokunit verwijderen.
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Hallo Eric,
Dat zou mooi zijn als je zoals Gentry schrijft je puls gewoon van de klokunit kunt halen, zonder API. Dat is overigens een Automatic Pulse Interface, een (soms regelbare) pulsversterker dus. Meer informatie daarover op de hoofdpagina van de site, zie http://www.navigatiehelpsite.nl/html/links.html waar je bij de links twee pulsversterkers vindt.
Mijn reactie hierover is gebaseerd op m'n Citroën ervaringen, waarover enigen op dit forum kunnen meepraten. Oftewel een API was gewoon noodzakelijk, zonder dat deed de snelheidsmeter het al niet meer.
In m'n eigen Xantia zit ook zoiets, alleen dan af fabriek omdat ik een cruise-control heb.
Succes, we horen het wel.
Groet,
JW
Dat zou mooi zijn als je zoals Gentry schrijft je puls gewoon van de klokunit kunt halen, zonder API. Dat is overigens een Automatic Pulse Interface, een (soms regelbare) pulsversterker dus. Meer informatie daarover op de hoofdpagina van de site, zie http://www.navigatiehelpsite.nl/html/links.html waar je bij de links twee pulsversterkers vindt.
Mijn reactie hierover is gebaseerd op m'n Citroën ervaringen, waarover enigen op dit forum kunnen meepraten. Oftewel een API was gewoon noodzakelijk, zonder dat deed de snelheidsmeter het al niet meer.
In m'n eigen Xantia zit ook zoiets, alleen dan af fabriek omdat ik een cruise-control heb.
Succes, we horen het wel.
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- New Member
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 10 jan 2005 12:55
Tacho inderdaad achter dashboard
Gentry bedankt!
Er zit inderdaad een groene draad op positie 8 van de witte stekker. Helaas kan ik geen kabelnummer vinden. Wel zie ik op positie 7 een witte kabel nummer C071. Volgens http://peugeot.mainspot.net/wiring106/tu9-tu3.shtml is dit correct.
Hoe kan ik het beste hiervanaf tappen? Kan ik de stekker gewoon loshalen en er op positie 8 een draad bijduwen, of moet ik de groene draad doorknippen en met een kroonsteentje werken, ...? Graag tips.
Hoe kan ik testen of het het juiste signaal is. Ik las ergens iets van een LEDje, maar hoeveel volt is het signaal?
Ervanuit gaande dat ik het tachosignaal kan aftappen, ga ik nu op zoek naar het achteruitrij licht en de verlichting. Onderweg kom ik misschien ook nog de handrem tegen.
Ik laat het jullie weten!
Greetings Eric
EDIT: link was naar verkeerde motortype, positie 8 is nog steeds het pulssignaal
Er zit inderdaad een groene draad op positie 8 van de witte stekker. Helaas kan ik geen kabelnummer vinden. Wel zie ik op positie 7 een witte kabel nummer C071. Volgens http://peugeot.mainspot.net/wiring106/tu9-tu3.shtml is dit correct.
Hoe kan ik het beste hiervanaf tappen? Kan ik de stekker gewoon loshalen en er op positie 8 een draad bijduwen, of moet ik de groene draad doorknippen en met een kroonsteentje werken, ...? Graag tips.
Hoe kan ik testen of het het juiste signaal is. Ik las ergens iets van een LEDje, maar hoeveel volt is het signaal?
Ervanuit gaande dat ik het tachosignaal kan aftappen, ga ik nu op zoek naar het achteruitrij licht en de verlichting. Onderweg kom ik misschien ook nog de handrem tegen.
Ik laat het jullie weten!
Greetings Eric
EDIT: link was naar verkeerde motortype, positie 8 is nog steeds het pulssignaal
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
If it isn't broken, don't try to fix it
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 2333
- Lid geworden op: 29 mar 2004 10:19
Stekkerpositie 8 kun je uittellen, maar het kan niet missen.
De pulsdraad naar de radio moet je netjes bij de groene draad SOLDEREN, dus groene draad voorzichtig strippen (speciale tang is handig....) en dan de pulsdraad er iets omheen draaien en vervolgens solderen, afplakken met een goede isolatietape en de boel weer terug bouwen en de draad naar de radio leiden.
Het handremsignaal heb je niet nodig, de verlichting zit al in de radiostekker (meten) en de achteruit kun je bij het achterlicht vandaan halen waar de achtruitrijlamp inzit, wederom de draad meten (12v), strippen, solderen en netjes aftapen.
De pulsdraad naar de radio moet je netjes bij de groene draad SOLDEREN, dus groene draad voorzichtig strippen (speciale tang is handig....) en dan de pulsdraad er iets omheen draaien en vervolgens solderen, afplakken met een goede isolatietape en de boel weer terug bouwen en de draad naar de radio leiden.
Het handremsignaal heb je niet nodig, de verlichting zit al in de radiostekker (meten) en de achteruit kun je bij het achterlicht vandaan halen waar de achtruitrijlamp inzit, wederom de draad meten (12v), strippen, solderen en netjes aftapen.
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Hallo Eric,
Ik keek even naar die schema's en die lijken als twee druppels water op die van de Citroën.
De pulsgever is nr 1620 en de draad die je moet hebben is 1360. Bij Citroën is die ook groen.
Die draad gaat in dit schema door als 465 en komt op pt 8 bij de snelheidsmeter uit, die moet je dus inderdaad hebben.
De draad op 7 is zo te zien de gestabiliseerde 5V voeding, dan wel de verlichting van de meters.
Zelf maak ik altijd aftakkingen door een klein stukje te strippen met de soldeerbout en dan de over een lengte van een paar mm gestripte aftakdraad er iets om te wikkelen en door te solderen. Netjes af isoleren en je hebt een perfecte verbinding.
Ga niet knoeien met kroonsteentjes of van die aftakklemmetjes
Succes,
JW
Edit JW: Zie dat Gentry gelijk met mij een antwoord heeft zitten te maken. Nou ja, dubbel gestikt zit lekker stevig
Ik keek even naar die schema's en die lijken als twee druppels water op die van de Citroën.
De pulsgever is nr 1620 en de draad die je moet hebben is 1360. Bij Citroën is die ook groen.
Die draad gaat in dit schema door als 465 en komt op pt 8 bij de snelheidsmeter uit, die moet je dus inderdaad hebben.
De draad op 7 is zo te zien de gestabiliseerde 5V voeding, dan wel de verlichting van de meters.
Zelf maak ik altijd aftakkingen door een klein stukje te strippen met de soldeerbout en dan de over een lengte van een paar mm gestripte aftakdraad er iets om te wikkelen en door te solderen. Netjes af isoleren en je hebt een perfecte verbinding.
Ga niet knoeien met kroonsteentjes of van die aftakklemmetjes
Succes,
JW
Edit JW: Zie dat Gentry gelijk met mij een antwoord heeft zitten te maken. Nou ja, dubbel gestikt zit lekker stevig
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- New Member
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 10 jan 2005 12:55
Inbouwen!
Bedankt voor de tips!
Vandaag heb ik al speakerkabel gekocht om de verlichting en achteruit af te tappen.
Na nader onderzoek van http://peugeot.mainspot.net/wiring106/tu9-tu3.shtml ben ik bang dat ik geen 1620 (=tacho) heb, alleen maar een lege connector onder de auto die dan wel achter de klokjes op positie 8 is aangeloten. De 1620 is namelijk gestippeld. Dit verklaard misschien ook waarom het nummer (465) op de draad ontbreekt. Waar zit die 1620 ongeveer (liever nog precies) onder de auto?
Morgen, vrijdag, ga ik het navigatie systeem inbouwen. Kan ik dan direct zien of ik een tachosignaal heb, anders moet ik die alsnog laten inbouwen. Kosten 65 euro voor sensor en 150 euro uurloon, weg winst van zelf inbouwen...
We zien morgen wel.
Greetings Eric
Vandaag heb ik al speakerkabel gekocht om de verlichting en achteruit af te tappen.
Na nader onderzoek van http://peugeot.mainspot.net/wiring106/tu9-tu3.shtml ben ik bang dat ik geen 1620 (=tacho) heb, alleen maar een lege connector onder de auto die dan wel achter de klokjes op positie 8 is aangeloten. De 1620 is namelijk gestippeld. Dit verklaard misschien ook waarom het nummer (465) op de draad ontbreekt. Waar zit die 1620 ongeveer (liever nog precies) onder de auto?
Morgen, vrijdag, ga ik het navigatie systeem inbouwen. Kan ik dan direct zien of ik een tachosignaal heb, anders moet ik die alsnog laten inbouwen. Kosten 65 euro voor sensor en 150 euro uurloon, weg winst van zelf inbouwen...
We zien morgen wel.
Greetings Eric
If it isn't broken, don't try to fix it
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Hallo Eric,
Bij de Saxo zit 'ie wel, die heeft een electronische km-teller op de TU1M, TU3JP, TU5JP en TU9M motoren
In al die gevallen wordt het signaal van de pulsgever ook gebruikt voor de motorsturing.
Dat kan dus bij de 106 eigenlijk niet anders zijn, immers dezelfde motoren worden toegepast. Welke motor heb jij?
Waar de kabel op de bak aangesloten is weet ik niet precies, het zal in de buurt van het differentieel zijn.
Groet,
JW
Bij de Saxo zit 'ie wel, die heeft een electronische km-teller op de TU1M, TU3JP, TU5JP en TU9M motoren
In al die gevallen wordt het signaal van de pulsgever ook gebruikt voor de motorsturing.
Dat kan dus bij de 106 eigenlijk niet anders zijn, immers dezelfde motoren worden toegepast. Welke motor heb jij?
Waar de kabel op de bak aangesloten is weet ik niet precies, het zal in de buurt van het differentieel zijn.
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Junior Member
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 31 mar 2004 20:54
Model 106 produktiedatum vanaf 09/99 tot heden
Plaats:Achter instrum.paneel, 18-polige zwarte stekker. Aansluiting/draad: 8/465 (Alle typen)
Kleur van stekker is anders bij voorgaande type !
Plaats:Achter instrum.paneel, 18-polige zwarte stekker. Aansluiting/draad: 8/465 (Alle typen)
Kleur van stekker is anders bij voorgaande type !
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- New Member
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 10 jan 2005 12:55
Gelukt!
Het is allemaal toch nog goed gekomen.
De groene kabel op positie 8 van de witte stekker is inderdaad het pulssignaal.
Achteruitrij licht aftappen (en gewone verlichting) bij het achterlicht, achter de bestuurder. Dit is met een gewone speakerkabel gedaan. (rood-zwart) Er bleek later dat er al een gewone verlichting kabel op de ISO zat...
Bij mijn Blaupunkt Travelpilot E2 kreeg ik 2 stukjes draad met aan het uiteinde een stekkertje voor IN de ISO. Ik weet niet hoe ik dit uit moet leggen. Maar je kunt die stekkertjes gewoon erin duwen. (wel HEEL veel kracht zetten, daarom dacht ik dat het niet kon)
Oh ja de GPS ontvanger heb ik achter/boven op de klokjes (snelheid en toeren) geplakt van het dashboard. (toen ik deze losgemaakt had om de pulsdraad door te lussen) De ontvanger is dus nergens te zien.
Nadat alles was aangesloten nog even een groot blokje om gereden en alles werkt. Ben erg tevreden met mijn werk.
Greetings Eric
De groene kabel op positie 8 van de witte stekker is inderdaad het pulssignaal.
Achteruitrij licht aftappen (en gewone verlichting) bij het achterlicht, achter de bestuurder. Dit is met een gewone speakerkabel gedaan. (rood-zwart) Er bleek later dat er al een gewone verlichting kabel op de ISO zat...
Bij mijn Blaupunkt Travelpilot E2 kreeg ik 2 stukjes draad met aan het uiteinde een stekkertje voor IN de ISO. Ik weet niet hoe ik dit uit moet leggen. Maar je kunt die stekkertjes gewoon erin duwen. (wel HEEL veel kracht zetten, daarom dacht ik dat het niet kon)
Oh ja de GPS ontvanger heb ik achter/boven op de klokjes (snelheid en toeren) geplakt van het dashboard. (toen ik deze losgemaakt had om de pulsdraad door te lussen) De ontvanger is dus nergens te zien.
Nadat alles was aangesloten nog even een groot blokje om gereden en alles werkt. Ben erg tevreden met mijn werk.
Greetings Eric
If it isn't broken, don't try to fix it
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Gefeliciteerd, en mooi dat alles bleek te kloppen en te werken.
Nou inderdaad lekker genieten van je TP E2. Laat je ons eens weten hoe je dat ervaart?
Groet,
JW
Nou inderdaad lekker genieten van je TP E2. Laat je ons eens weten hoe je dat ervaart?
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- New Member
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 10 jan 2005 12:55
Werkt best aardig
Vrijdagavond naar de Rockfabrik in Duitsland even mijn navi getest. Werkt best aardig in de grensstreek, maar wel vreemd dat ik tot de grens continu de melding kreeg dat ik verkeerd reed. Misschien zou de navi anders zijn gegaan als ik dat wil/normaal doe. Zelflerend zou dan wel leuk zijn.
In Duitsland kent het systeem (teleatlas benelux + hoofdwegen europa) niet alle wegen en al snel wil hij ons naar de autobahn leiden, maar we moeten alleen rechtdoor op een weg die hij wel kent. (ga hij aan) Nou toch maar rechtdoor gereden. Op een bepaald moment krijg ik een compas wijzer die mij naar de dichtstbijzijnde bekende weg moet loodsen. Gelukkig had ik mijn broer bij me, die kende de weg ook, maar geeft niet zo'n mooi geluidje.
Het geheugen is toerijkend voor hier in de omgeving wat te navigeren, ga ik verder weg dan zal ik de teleatlas cd weer in moeten laden.
Hoe kan ik trouwens een BACKUP maken van deze CD. Als hij kappot gaat moet ik weer 140 euro dokken... Ik dacht dat je zelf moet (kunnen) zorgen voor een BACKUP, maar door die CD te beveiligen kan ik dat dus niet doen. Beetje vreemd.
Greetings Eric
In Duitsland kent het systeem (teleatlas benelux + hoofdwegen europa) niet alle wegen en al snel wil hij ons naar de autobahn leiden, maar we moeten alleen rechtdoor op een weg die hij wel kent. (ga hij aan) Nou toch maar rechtdoor gereden. Op een bepaald moment krijg ik een compas wijzer die mij naar de dichtstbijzijnde bekende weg moet loodsen. Gelukkig had ik mijn broer bij me, die kende de weg ook, maar geeft niet zo'n mooi geluidje.
Het geheugen is toerijkend voor hier in de omgeving wat te navigeren, ga ik verder weg dan zal ik de teleatlas cd weer in moeten laden.
Hoe kan ik trouwens een BACKUP maken van deze CD. Als hij kappot gaat moet ik weer 140 euro dokken... Ik dacht dat je zelf moet (kunnen) zorgen voor een BACKUP, maar door die CD te beveiligen kan ik dat dus niet doen. Beetje vreemd.
Greetings Eric
If it isn't broken, don't try to fix it
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Re: Werkt best aardig
Heb je bij je aanmelding het Reglement eigenlijk wel gelezen:?:erictummers schreef:.........
Het geheugen is toerijkend voor hier in de omgeving wat te navigeren, ga ik verder weg dan zal ik de teleatlas cd weer in moeten laden.
Hoe kan ik trouwens een BACKUP maken van deze CD. Als hij kappot gaat moet ik weer 140 euro dokken... Ik dacht dat je zelf moet (kunnen) zorgen voor een BACKUP, maar door die CD te beveiligen kan ik dat dus niet doen. Beetje vreemd.
Greetings Eric
Daarin staat onder andere:
Dus.........
Discussies over illegale copiën en copiëren van kaart materiaal danwel besturings software zien we liever niet meer op het forum, gebruik de zoek-functie, er is al zeer veel over geschreven en te doen geweest.
Uit info elders heb ik begrepen dat deze CD's extra goed beschermd zijn tegen beschadigen. En voorts dat Blaupunkt/TeleAtlas in het onverhoopte geval bereid zouden zijn 'm om te wisselen. Maar tot dusver heeft niemand zich daarvoor gemeld.
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- New Member
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 10 jan 2005 12:55
Sorry
Ik heb het regelement inderdaad niet nagelezen of het kopieren wel besproken mag worden, maar nergens in de boekjes is terug te vinden hoe het zit met BACKUPS. (dat vervangen waar JW het over heeft)
Tijdens mijn studie informatica was het een hot item: als je de software 'draait' kopieer je het in het geheugen van de navi, dit is ook kopieren en zou dus ook niet mogen. Maar omdat het voor het gebruik van de software noodzakelijk is, wordt dit toegestaan. Het maken van een BACKUP voor eigen doeleinden moet ten alle tijden toegestaan zijn, ook zou je die BACKUP dan aan iemand anders mogen geven om hem te bewaren.
Het maken van kopien zonder dat je de software hebt gekocht of om te distibueren is nooit toegestaan. Evenals het verkopen van de software aan derden. Dus je oude CDs mag je niet verkopen, dat is ook illegaal...
Dus als we de regels er op naslaan zou er een kopie gemaakt mogen worden, maar dit is niet de juiste plek om dit te bespreken. Nogmaals mijn excuses
Greetings Eric
Tijdens mijn studie informatica was het een hot item: als je de software 'draait' kopieer je het in het geheugen van de navi, dit is ook kopieren en zou dus ook niet mogen. Maar omdat het voor het gebruik van de software noodzakelijk is, wordt dit toegestaan. Het maken van een BACKUP voor eigen doeleinden moet ten alle tijden toegestaan zijn, ook zou je die BACKUP dan aan iemand anders mogen geven om hem te bewaren.
Het maken van kopien zonder dat je de software hebt gekocht of om te distibueren is nooit toegestaan. Evenals het verkopen van de software aan derden. Dus je oude CDs mag je niet verkopen, dat is ook illegaal...
Dus als we de regels er op naslaan zou er een kopie gemaakt mogen worden, maar dit is niet de juiste plek om dit te bespreken. Nogmaals mijn excuses
Greetings Eric
If it isn't broken, don't try to fix it
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Hallo Gerard,
Die discussies over backups en kopiën zijn oeverloos gebleken, en dat is de reden waarom de forumbeheerder er een eind aan gemaakt heeft.
Vanmorgen heeft hij dat ook nog eens in een ander topic gedaan viewtopic.php?p=18533&highlight=#18533 en beargumenteerd waarom. Spreekt voor zichzelf denk ik.
Dat laat onverlet de vraag in hoeverre een gebruiker iets kan doen met een beschadigde Navi CD/DVD.
Daarover is ook al een vraag gesteld in een ander topic viewtopic.php?p=18471#18471 , wellicht zou dat punt apart opgepakt kunnen worden. Dan zou ook gekeken kunnen worden hoe de verschillende leveranciers daarmee omgaan.
Groet,
JW
Die discussies over backups en kopiën zijn oeverloos gebleken, en dat is de reden waarom de forumbeheerder er een eind aan gemaakt heeft.
Vanmorgen heeft hij dat ook nog eens in een ander topic gedaan viewtopic.php?p=18533&highlight=#18533 en beargumenteerd waarom. Spreekt voor zichzelf denk ik.
Dat laat onverlet de vraag in hoeverre een gebruiker iets kan doen met een beschadigde Navi CD/DVD.
Daarover is ook al een vraag gesteld in een ander topic viewtopic.php?p=18471#18471 , wellicht zou dat punt apart opgepakt kunnen worden. Dan zou ook gekeken kunnen worden hoe de verschillende leveranciers daarmee omgaan.
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Statistieken
- Laatste bericht
-
-
Peugeot 406 2003 gekocht,met navigatie.zoek cdrom voor navigatie
door 406rijder » 28 feb 2015 21:21 » in Peugeot -
Reacties: 2
Weergaves: 1386
-
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 1072
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 568
-
-
Reacties: 2
Weergaves: 1802
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 1009
-
-
Peugeot 5008 Blue Lease Executive > Connect Nav welke updates
door MeMyself » 08 sep 2015 16:31 » in Peugeot -
Reacties: 0
Weergaves: 14053
-
-
-
Peugeot Partner 2012 aftermarket navi achteruitrijsensor piep werkt niet meer
door Rens » 11 okt 2015 20:13 » in Peugeot -
Reacties: 1
Weergaves: 787
-