MS5000 Boordcomputer
-
- Senior Member
- Berichten: 13447
- Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14
MS5000 Boordcomputer
Ik heb in de statusregel links keurig de actuele snelheid staan zoals berekend door de boorcomputer.
Echter ik vragg mij af of dit nu de snelheid is die wordt berekend a/d hand van de ontvangen tachopulsen of een snelheid die wordt gemiddeld uit de verkregen GPS posities. Ik meen te begrijpen dat na zorgvuldige calibratie de tachopulsen een betrouwbare maat voor de snelheid geven maar ondanks mijn constante en keurige "statusregelsnelheid" zie ik regelmatig een bord oplichten "U rijdt te snel". Tot een boete heeft het nog niet geleid evenwel.
Echter ik vragg mij af of dit nu de snelheid is die wordt berekend a/d hand van de ontvangen tachopulsen of een snelheid die wordt gemiddeld uit de verkregen GPS posities. Ik meen te begrijpen dat na zorgvuldige calibratie de tachopulsen een betrouwbare maat voor de snelheid geven maar ondanks mijn constante en keurige "statusregelsnelheid" zie ik regelmatig een bord oplichten "U rijdt te snel". Tot een boete heeft het nog niet geleid evenwel.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 1051
- Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57
Mits alles aangesloten is zoals het moet dan is de snelheid in de status regel de echte snelheid.
De melding van te snel rijden kan je zelf instellen.
De melding van te snel rijden kan je zelf instellen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 13447
- Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14
Me dat oplichtende bord bedoelde ik zo'n matrix langs de kant van de weg.
Ook die "meters" langs de weg die keurig je gemeten snelheid aangeven corresponderen keurig met de eigen snelheidsmeter maar zijn wat optimistisch in vergelijking met de boordcomputer.
Nog maar eens gevraagd: Hoe wordt de snelheid door de boordcomputer berekend?
Ook die "meters" langs de weg die keurig je gemeten snelheid aangeven corresponderen keurig met de eigen snelheidsmeter maar zijn wat optimistisch in vergelijking met de boordcomputer.
Nog maar eens gevraagd: Hoe wordt de snelheid door de boordcomputer berekend?
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Hallo,
Die wordt bij de MS 5000 en vergelijkbare computers uitgerekend door de afgelegde weg te delen door de daarvoor gebruikte tijd. En die afgelegde weg is de door de computer gecalibreerde puls. En die is heeeeel erg naukeurig als je systeem eenmaal goed werkt.
Ik heb het een aantal malen uitgeprobeerd dmv de hectometerpaaltjes. Bij 120 op de teller kijken hoe lang je doet over 2 km, en dat blijkt omgerekend bij mijn auto overeen te komen met 108 km/h, oftewel 10%
Hoeveel is bij jou die afwijking?
Overigens heb ik dezelfde ervaring met die matrix borden, die staan vaak te hoog afgesteld. Dus 50 echte km/u wordt dan met 52 of 53 aangegeven.
Gelukkig werken de flitscontroles wel met geijkte meters, dus wat dat betreft is er geen extra risico.
Groet,
JW
Die wordt bij de MS 5000 en vergelijkbare computers uitgerekend door de afgelegde weg te delen door de daarvoor gebruikte tijd. En die afgelegde weg is de door de computer gecalibreerde puls. En die is heeeeel erg naukeurig als je systeem eenmaal goed werkt.
Ik heb het een aantal malen uitgeprobeerd dmv de hectometerpaaltjes. Bij 120 op de teller kijken hoe lang je doet over 2 km, en dat blijkt omgerekend bij mijn auto overeen te komen met 108 km/h, oftewel 10%
Hoeveel is bij jou die afwijking?
Overigens heb ik dezelfde ervaring met die matrix borden, die staan vaak te hoog afgesteld. Dus 50 echte km/u wordt dan met 52 of 53 aangegeven.
Gelukkig werken de flitscontroles wel met geijkte meters, dus wat dat betreft is er geen extra risico.
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 1051
- Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57
De navigatie gaat uit van het aantal pulsen per kilometer en die staat onder controle van de GPS signalen waardoor je een meting krijgt die 99,9 % juist is.
en de borden langs de weg geven bij 0,1 kilometer te hard al een waarschuwing en de tolerantie bij je navigatie is 1 kilometer.
voorbeeld :
50.4 kilometer per uur is 50 in de status regel en een melding van "u rijd te hard"
49.6 kilometer per uur is 50 in de status regel en geen melding.
en de borden langs de weg geven bij 0,1 kilometer te hard al een waarschuwing en de tolerantie bij je navigatie is 1 kilometer.
voorbeeld :
50.4 kilometer per uur is 50 in de status regel en een melding van "u rijd te hard"
49.6 kilometer per uur is 50 in de status regel en geen melding.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 13447
- Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14
De door mij geconstateerde afwijking varieert van 4 km/h teveel bij 50 tot ongeveer 10 km/h teveel bij 120 km/h.
Laatst die hele draad gelezen met EU richtlijnen/voorschriften mbt snelheidsmeters.
Volgens de garage is een afwijking van ongeveer 10% normaal want een paar andere types geven dezelfde afwijking!!! Ook hier meet men de snelheid a/d hand van de tachopulsen en een diagnosecomputer.
Laatst die hele draad gelezen met EU richtlijnen/voorschriften mbt snelheidsmeters.
Volgens de garage is een afwijking van ongeveer 10% normaal want een paar andere types geven dezelfde afwijking!!! Ook hier meet men de snelheid a/d hand van de tachopulsen en een diagnosecomputer.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 1051
- Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57
Alleen geen controlle door de GPS ontvangst en dat maakt nu juist de zaak nauwkeurig.Gerritje schreef:Ook hier meet men de snelheid a/d hand van de tachopulsen en een diagnosecomputer.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Hallo,
Voor alle duidelijkheid, door de computer worden de aangeboden pulsen per kilometer omgerekend naar de werkelijk afgelegde weg.
Dat doet de computer door kaartvergelijking, GPS speelt hier geen of een zeer ondergeschikte rol in.
Je eerste calibratie rit is daarbij belangrijk, immers dan weet de computer nog niet welke afstand er werkelijk zit bij de aangeboden pulsen. Bij die rit moet je zoveel mogelijk over gedigitaliseerde wegen rijden, met veel (haakse) bochten, vaak afslaan dus enz. Daarbij doet de GPS in het begin een beetje mee, maar zodra de nauwkeurigheid goed begint te worden laat 'ie het aan het systeem over.
Als eenmaal die calibratie heeft plaatsgevonden werkt je navigatie verder door kaartvergelijking mbv de puls en het gyrokompas. De GPS komt daaraan niet te pas. Maak 'm maar los of leg er alufolie overheen, het navigeren gaat gewoon door Pas als je een keer de weg kwijt bent geweest, doordat je met een pontje bent overgestoken of in slecht/niet gedigitaliseerd gebied rijdt wordt de hulp van GPS ingeroepen om je weer goed te positioneren.
Vervolgens houdt het systeem zelf bij of de nauwkeurigheid nog wel goed is, bandenslijtage, een nieuw setje banden of wisselen van zomer en winterbanden doen afwijkingen ontstaan. Die houdt de computer bij en past z'n berekeningen aan.
Dat zelfde geldt dus voor die snelheidsindicatie, gewoon afgelegde afstand gedeeld door gereden tijd, en zoiets is een peuleschilletje voor de computer. Ook daar speelt de GPS geen rol.
Let wel, dit verhaal geldt voor systemen als de MS 5000 en andere vast ingebouwde Navi's die beschikken over een puls en een gyro.
PDA-achtigen die alleen met GPS werken doen dit uiteraard anders.
Groet,
JW
Voor alle duidelijkheid, door de computer worden de aangeboden pulsen per kilometer omgerekend naar de werkelijk afgelegde weg.
Dat doet de computer door kaartvergelijking, GPS speelt hier geen of een zeer ondergeschikte rol in.
Je eerste calibratie rit is daarbij belangrijk, immers dan weet de computer nog niet welke afstand er werkelijk zit bij de aangeboden pulsen. Bij die rit moet je zoveel mogelijk over gedigitaliseerde wegen rijden, met veel (haakse) bochten, vaak afslaan dus enz. Daarbij doet de GPS in het begin een beetje mee, maar zodra de nauwkeurigheid goed begint te worden laat 'ie het aan het systeem over.
Als eenmaal die calibratie heeft plaatsgevonden werkt je navigatie verder door kaartvergelijking mbv de puls en het gyrokompas. De GPS komt daaraan niet te pas. Maak 'm maar los of leg er alufolie overheen, het navigeren gaat gewoon door Pas als je een keer de weg kwijt bent geweest, doordat je met een pontje bent overgestoken of in slecht/niet gedigitaliseerd gebied rijdt wordt de hulp van GPS ingeroepen om je weer goed te positioneren.
Vervolgens houdt het systeem zelf bij of de nauwkeurigheid nog wel goed is, bandenslijtage, een nieuw setje banden of wisselen van zomer en winterbanden doen afwijkingen ontstaan. Die houdt de computer bij en past z'n berekeningen aan.
Dat zelfde geldt dus voor die snelheidsindicatie, gewoon afgelegde afstand gedeeld door gereden tijd, en zoiets is een peuleschilletje voor de computer. Ook daar speelt de GPS geen rol.
Let wel, dit verhaal geldt voor systemen als de MS 5000 en andere vast ingebouwde Navi's die beschikken over een puls en een gyro.
PDA-achtigen die alleen met GPS werken doen dit uiteraard anders.
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 1051
- Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57
Heelaas ben ik het NIET eens met bovenstaande maar wil het verder bij de vraag in het topic houden.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Wel, dat is dan een interessante en zeer verhelderende reactie, bedankt. Daar kunnen we wat mee op dit forumHan schreef:Heelaas ben ik het NIET eens met bovenstaande maar wil het verder bij de vraag in het topic houden.
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 1051
- Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57
Uit eigen ervaring weet ik dat de GPS meer controlle uitvoerd als dat er in het verhaal omschreven is.JW schreef: Wel, dat is dan een interessante en zeer verhelderende reactie, bedankt. Daar kunnen we wat mee op dit forum
Het systeem kijkt wel degelijk zeer regelmatig naar de positie ook als er voor het systeem er vanuit gaat dat je op de goede weg zit.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Dat klopt, de GPS kijkt mee maar doet verder niks. Het verandert ook niets aan het feit dat de snelheidsaanduiding niets anders is dan het delen van de afgelegde afstand door verreden tijdHan schreef:Uit eigen ervaring weet ik dat de GPS meer controlle uitvoerd als dat er in het verhaal omschreven is.JW schreef: Wel, dat is dan een interessante en zeer verhelderende reactie, bedankt. Daar kunnen we wat mee op dit forum
Het systeem kijkt wel degelijk zeer regelmatig naar de positie ook als er voor het systeem er vanuit gaat dat je op de goede weg zit.
En op die zaken heeft de GPS geen enkele invloed, of het moet al zijn dat de werkelijke tijd bepaald wordt door de Sat's en dus de GPS ontvanger. Maar die triggert een interne klok, anders zou er bij wegvallen van de GPS ineens geen klok meer zijn
Het belangrijkste in dit verhaal is dat de ijking van de puls naar de afstand plaats vindt door kaartvergelijking, en dat de computer dit gegeven vasthoudt als vast gegeven. Daar speelt de GPS ontvanger geen rol bij.
Heb je al eens geprobeerd wat er gebeurt als je je GPS antenne loskoppelt of afdekt?
Als je systeem goed gecalibreerd is kun je er zonder probleem mee van Amsterdam naar Groningen rijden. Over binnen wegen svp, want als je 30 km rechtuit over de A 6 rijdt kan 'ie een beetje uit de pas gaan lopen. Door over binnenwegen te rijden zorgt de kaartvergelijking er voor dat dit gecorrigeerd wordt, ook met een afgedekte GPS antenne. Daaruit kun je dus concluderen dat de GPS informatie hierbij geen rol speelt.
De computer ontvangt die info wel maar doet er verder niets mee, tenzij de compter constateert dat er iets niet klopt. Dan gaat 'ie alsnog de GPS info gebruiken en vergelijkt die met de door de computer uitgerekende positie op basis van kaartvergelijking.
Hij doet dus aan "Management by Exception" zoals dat in het bedrijfsleven genoemd wordt
Overigens, als je onderweg je GPS coordinaten wilt weten of wilt zien hoe hoog je boven NAP zit, heb je uiteraard je GPS nodig. Maar dat is een heel ander verhaal.
Kun je me daarin volgen en dekt dat ook jouw ervaringen?
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 1051
- Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57
Ik kan het heel goed volgen alleen zijn de ervaringen andersJW schreef:Kun je me daarin volgen en dekt dat ook jouw ervaringen?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Welke ervaringen zij anders?Han schreef:Ik kan het heel goed volgen alleen zijn de ervaringen andersJW schreef:Kun je me daarin volgen en dekt dat ook jouw ervaringen?
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Moderator
- Berichten: 2030
- Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00
Heel apart dit !!
De snelheid van de boordcomputer-weergave als mede mijn snelheidsmeter komen exact overeen, laat ik de auto op cruise control op een vlakke weg rijden (zodat zelfs de cruise-control-correctie-gaten afwezig zijn) en een bijrijder of zelf de hectometers paaltjes timen, zelfs dan klopt het nog !!!
Moet ik wel zeggen dat ik een electronisch aangestuurde snelheidsmeter heb, dus geen last van slijtage in de meter of kabels.
De matrix borden zijn vaak wat preventief hoog afgesteld.
Mooi voorbeeld is het stuk van de A20 naar de A16, komende vanuit de richting Gouda/Utrecht en gaande in de richting van Rotterdam.
Daar mag je 70, welnu (het is wel helling op, maar een consequente helling) de cruise control houd hem keurig op 70, de snelheidsmeter alsmede boordcomputer-functie geeft 70 aan, en we hebben het zelfs met 2 stopwatches getimed en tot op de 100ste seconde een gemiddelde genomen, en zelfs toen reden we net aan 70, echter....de matrix borden lichten fel op....
De snelheid van de boordcomputer-weergave als mede mijn snelheidsmeter komen exact overeen, laat ik de auto op cruise control op een vlakke weg rijden (zodat zelfs de cruise-control-correctie-gaten afwezig zijn) en een bijrijder of zelf de hectometers paaltjes timen, zelfs dan klopt het nog !!!
Moet ik wel zeggen dat ik een electronisch aangestuurde snelheidsmeter heb, dus geen last van slijtage in de meter of kabels.
De matrix borden zijn vaak wat preventief hoog afgesteld.
Mooi voorbeeld is het stuk van de A20 naar de A16, komende vanuit de richting Gouda/Utrecht en gaande in de richting van Rotterdam.
Daar mag je 70, welnu (het is wel helling op, maar een consequente helling) de cruise control houd hem keurig op 70, de snelheidsmeter alsmede boordcomputer-functie geeft 70 aan, en we hebben het zelfs met 2 stopwatches getimed en tot op de 100ste seconde een gemiddelde genomen, en zelfs toen reden we net aan 70, echter....de matrix borden lichten fel op....
Succes = vaker opstaan dan je valt
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 1051
- Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57
Wanneer ik op de parallel weg langs de snelweg rij en het systeem gaat er vanuit dat ik op de snelweg zit (de afstand tussen de wegen is +/- 30 meter), maar na 4 kilometer rij ik toch ineens op de parallel dan moet er een GPS verificatie geweest zijn.
Vandaar de ervaring want volgens de map matching zou er geen GPS meting nodig zijn en zou ik op de snelweg zijn blijven rijden.
Vandaar de ervaring want volgens de map matching zou er geen GPS meting nodig zijn en zou ik op de snelweg zijn blijven rijden.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Hallo WMP,
Jouw snelheidsmeter is dus akelig nauwkeurig, ben ik jaloers op, ik wou dat mijn, overigens ook electronische net zo goed werkte.
De wet schrijft voor dat de snelheidsmeter nooit minder mag aanwijzen dan de werkelijk snelheid, volgens de formule:
0 <of gelijk V1-V2 < of gelijk V2/10 + 4 km/h, waarbij V1 de metersnelheid is, en V2 de werkelijke snelheid
Mijn meter voldoet met die afwijking van 10% dus geheel aan de wettelijke eisen, maar lastig blijft het wel. Om die reden heb ik normaliter de werkelijke snelheid in de statusregel van m'n MS 5500.
Groet,
JW
Jouw snelheidsmeter is dus akelig nauwkeurig, ben ik jaloers op, ik wou dat mijn, overigens ook electronische net zo goed werkte.
De wet schrijft voor dat de snelheidsmeter nooit minder mag aanwijzen dan de werkelijk snelheid, volgens de formule:
0 <of gelijk V1-V2 < of gelijk V2/10 + 4 km/h, waarbij V1 de metersnelheid is, en V2 de werkelijke snelheid
Mijn meter voldoet met die afwijking van 10% dus geheel aan de wettelijke eisen, maar lastig blijft het wel. Om die reden heb ik normaliter de werkelijke snelheid in de statusregel van m'n MS 5500.
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Dat is toch precies wat ik schrijf? Je GPS doet op de achtergrond mee, en waar nodig grijpt die in. En in dit geval kan het zijn dat de GPS ingegrepen heeft, maar het kan ook je gyro zijn die dit doet.Han schreef:Wanneer ik op de parallel weg langs de snelweg rij en het systeem gaat er vanuit dat ik op de snelweg zit (de afstand tussen de wegen is +/- 30 meter), maar na 4 kilometer rij ik toch ineens op de parallel dan moet er een GPS verificatie geweest zijn.
Vandaar de ervaring want volgens de map matching zou er geen GPS meting nodig zijn en zou ik op de snelweg zijn blijven rijden.
Ik heb dat als ik bij Utrecht zuid besluit vanaf de A12 via de Waterlinieweg (oostelijke randweg) naar de A28 te rijden ipv via de A27 zoals de Navi voorstelt. Dan zie je als je de kaart op 1:100 zet dat de pijl gaat verschuiven. Of dat door de gyro komt dan wel de GPS weet ik niet, het is een geval van "Management by Exception"
Maar dat verandert toch niets aan het feit dat de snelheid berekend wordt op basis van afgelegde afstand gedeeld door gereden tijd? En dat de computer zorgt voor die afstandsbepaling dmv de puls, en niet dmv de GPS?
Want dat was het onderwerp van discussie, toch....?
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Moderator
- Berichten: 2030
- Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00
Dat is ook mijn idee, het navigatiesysteem is wat dat bereft zelflerend en zelfcorrigerend, en ijkt zijn pulsen met de afgelegde weg volgens de GPS cöordinaten, en kan zo doende een zeer goede snelheid weergave geven aan de hand van de pulsen, geijkt volgens de meest recente GPS-PULS ratio (hé...nieuw woordje, patent WMP!! ).JW schreef:...Maar dat verandert toch niets aan het feit dat de snelheid berekend wordt op basis van afgelegde afstand gedeeld door gereden tijd? En dat de computer zorgt voor die afstandsbepaling dmv de puls, en niet dmv de GPS? ...
Echter, terwijl ik dit typ, schiet mij te binnen dat GPS nog niet tot op de meter echt nauwkeurig is, hij zal dus met gemiddelden moeten werken.
Zou dit kunnen meespelen met topicstarter zijn vraag ?
Allicht een idee om ook eens met een stopwatch te gaan rijden, om te kijken welke meter nu echt juist is ?
(en inderdaad, die snelheidsmeter van dat oude 'barrel' van mij is erg eng qua nauwkeurigheid, alleen de benzine meter bakt er niets van, met 36 liter in de tank (volgens meter) stilvallen wegens....geen benzine....net naast de pomp .... die gesloten bleek ... gelukkig kon ik aan de pomp pinnen ... jammer genoeg werkte het pinapparaat niet (..en zo ging het nog even door, maar liep goed af, echter, allemaal off-topic))
Succes = vaker opstaan dan je valt
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Statistieken
- Laatste bericht
-
-
Reacties: 1
Weergaves: 548
-
-
MS5000 is sinds 2 weken plotseling de weg kwijt
door pbm95 » 30 dec 2015 22:00 » in Vaste VDO-Dayton systemen -
Reacties: 1
Weergaves: 560
-