Hallo,
Vele auto zijn er al mee uitgerust, en praktisch alle nieuwe op de markt komenden zijn er van voorzien: Databus systemen die alle (stuur)systemen in de auto met elkaar verbinden.
Daarmee wordt veel bespaard aan bekabeling in de auto. Maar daarmee kunnen ook nieuwe en extra functies in de auto op relatief eenvoudige wijze gerealiseerd worden
De BUS zelf bestaat in principe uit twee dunne, in elkaar gedraaide draden waarover alle informatie gestuurd wordt in de vorm van pulsen.
Voor deze CAN-BUS systemen bestaan op hoofdlijnen een aantal normen, die vervolgens door de automobielfabrikanten op verschillende wijze toegepast worden, ook binnen hun eigen produktengamma als gevolg van de verschillende eisen die er aan gesteld moeten worden.
Zo zijn er verschillende Overdrachts-frequenties, Identificeer-signalen en Data-signalen.
Om die reden kan een voor de ene auto van een bepaald merk toepasselijke CAN-BUS Adapter, geplaatst om voor de Navi benodigde signalen te genereren, niet zomaar in een andere gebruikt worden. En zelfs bij de verschillende bouwjaren van dezelfde auto zijn er verschillen.
En al helemaal is het oppassen geblazen bij het gebruik van een Adapter voor automerk A in een auto van merk B.
Bij CAN-BUS systemen worden niet alleen signalen gegeven vanuit centrale besturingseenheden, er worden ook elders signalen gegenereerd die door de besturingseenheid opgepakt en verwerkt worden. En die kunnen weer resulteren in acties van de centrale besturing.
Moderne Navi’s zijn ook apparaten die pulsen af kunnen geven. Als die ongefilterd op een CAN-BUS terechtkomen kunnen ze door het systeem als foutsignalen geïnterpreteerd worden, resulterend in foutieve beslissingen door de centrale besturing. Op die manier zijn raadselachtige storingen voorgeprogrammeerd!!
Een bijkomende complicatie is dat de CAN-BUS opgedeeld kan zijn in verschillende sectoren, een Motor-CAN, Comfort-CAN , Veilgheids-CAN, enz. die onderling communiceren door Gateways. Bij foute signalen op één der groepen, de Interieur-subgroep bij voorbeeld, kan een Veiligheids-CAN zoals de ABS sturing een verkeerde informatie krijgen. Allerlei zaken kunnen dan misgaan, variërend van uitval van de ABS tot een noodloop programma van de motor. In het ergste geval staat het hele zaakje abrupt stil.
Conclusie hier uit te trekken is dat het buitengewoon onverstandig is zelf te gaan sleutelen in bedrading van auto’s uitgerust met BUS systemen. Dat geldt ook voor de bedrading van de verlichting en het achteruitsignaal.
Voorts dat er alleen CAN-BUS Adapters toegepast mogen worden die voor de specifieke auto en bouwjaar zijn vrijgegeven.
Dit moet beoordeeld worden door vakmensen!!
Daarnaast moet er ook opgepast worden met het blindelings aftakken van pulsen als die al aanwezig zijn in de auto.
Door sommigen wordt zelfs gepropageerd om die van de ABS af te halen. Uit den boze dus , zie ook de uitdrukkelijke verwijzing in de inbouwinstructies van de Navi.
Ook hier is het oppassen geblazen, omdat enerzijds de Navi een te grote belasting kan vormen voor de bron die de pulsen afgeeft met als gevolg een niet meer werkende snelheidsmeter of niet goed functionerende motorsturing, maar ook kunnen de door de Navi op dat punt afgegeven pulsen zelf weer gezien worden als input voor de rest van het systeem. Met dezelfde gevolgen als hierboven vermeld.
Dit is een korte samenvatting in het Nederlands van een bijdrage van Thomas Bastian, bekend inbouwer in Duitsland op het duitse forum. Met zijn instemming hier gepubliceerd.
Zie voor het hele verhaal, in het Duits : http://navi-forum.net/board/viewtopic.php?p=36301#36301
Bijdrage van : JW
CAN BUS en de Navigatiesystemen.
-
- Senior Member
- Berichten: 492
- Lid geworden op: 01 sep 2003 22:07
CAN BUS en de Navigatiesystemen.
[b][color=blue]Heeft U op- of aanmerkingen over deze posting, geef deze dan aan ons door[/color]
[i]Navigatie Help Site Team[/i][/b]
[i]Navigatie Help Site Team[/i][/b]
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Statistieken
- Laatste bericht
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 1396
-
-
Reacties: 7
Weergaves: 2210