map cd's wisselen

henkna
New Member
New Member

map cd's wisselen

Bericht door henkna »

hoi,

ik heb een 4100 systeem.
Stel ik wil naar italie.
Kan ik dan het beste steeds per land de juiste landen c's blijven wisselen?
Bijv. eerst die van nederland, duitsland, oostenrijk etc.
Of gewoon meteen de cd van italie en deze er gewoon in laten zitten?

Greetz, H.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Fantom
Senior Member

Re: map cd's wisselen

Bericht door Fantom »

henkna schreef:hoi,

ik heb een 4100 systeem.
Stel ik wil naar italie.
Kan ik dan het beste steeds per land de juiste landen c's blijven wisselen?
Bijv. eerst die van nederland, duitsland, oostenrijk etc.
Of gewoon meteen de cd van italie en deze er gewoon in laten zitten?

Greetz, H.
Hallo Henka,

Op plaats van vertrek de Italie CD in je navi stoppen en dan de route laten bepalen naar plaats van bestemming in Italie. De CD's van VDO Dayton hebben alle hoofdwegen van Europa op de cd's staan dus je kan gewoon een route uit laten rekenen. Als de route berekend is dan kan je er voor kiezen om de benelux cd in je MS4100 te doen en dan te gaan rijden. Je kan er ook voor kiezen om de Italie cd er in te laten en het eerste stuk naar de snelweg op je eigen manier te rijden. Eenmaal op de snelweg zal je navi de routebegeleiding starten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
coen1
Average Member
Average Member

Bericht door coen1 »

Ik heb oa een MS4200 (non C-IQ) en zou het als volgt doen.
Als je van plan bent over de hoofdwegen door Europa richting Italie te rijden, dan volstaat het gebruik van enkel de Italie CDRom. Zoals Fantom al aangaf: hier staan in de meeste gevallen de hoofdwegen van Europa al op.

Maar wil je via gezellige pittoreske binnenweggetjes, dan zul je moeten kiezen voor resp Benelux - Duitsland (als je via D wilt rijden) - Italie.

Het eerst laten berekenen van de route via de Italie CDRom, daarna Benelux erin en vervolgens gaan rijden werkt volgens mij niet. Althans, als je de Benelux hebt geladen, wordt enkel op basis van de Benelux genavigeerd en komt de eerder uitgerekende Italie route te vervallen (ik weet zeker dat dit bij mijn 4200 systeem zo is).

Ik weet niet precies hoe het met een 4100/4200 MET C-IQ gaat: deze heeft een veel groter intern geheugen, waardoor de berekende route wordt opgeslagen en kun je tijdens het rijden + navigeren naar bv muziek via CD luisteren. Maar dan nog weet ik niet of de Italie route wordt opgeslagen in het interne geheugen en je via de CDRom Benelux richting Italie wordt genavigeerd, waarna Italie het (automatisch) overneemt.

Groeten, Coen
RNS510 (Volkswagen)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ritselaar
Moderator
Moderator

Bericht door ritselaar »

Coen,

Ik heb andere ervaring.

Volgens mij hangt het een beetje er van af, hoever de bestemming van een grote weg afligt (dus van de MRE)

Ik heb gisteren de Alpen cd erin gedaan en bestemming Morgins (Zwitserland) er in. Wou weten hoever het ongeveer was. (1x raden waar mijn wintersport heengaat :-) )

Nadat route berekend was, heb ik de Benelux cd erin gedaan en deze begon vrolijk te rekenen naar Morgins.

Hij kwam er niet helemaal, hield op bij St. Triphon. (afrit van de snelweg)
Op basis van coordinaten komt ie er dan bijna.

Ik heb ook wel eens bestemmingen gekozen, maar dan na het erindoen van Benelux cd bleef ie aan het nadenken.
Vermoedelijk dan toch tever van een punt op de MRE.

Frits de Laar
TomTom Carminat OS 8.842
kaart Europe 880

TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
RAH
Normal Member
Normal Member

Bericht door RAH »

Ik doe het als volgt.

Als ik snel op mijn bestemming wil zijn:

Cd erin van het land van de eind bestemming. Eind bestemming ingeven, en gaan rijden. Het eerste stuk naar de snelweg kan ik nog wel zonder begeleiding en het eerste stukje snelweg ook wel. Na een paar minuten op de snelweg is de route wel berekend en karren maar.

Als ik binnendoor wil (geen snelwegen):

Even van te voren uitzoeken waar je de grens over wil. Die (grens) plaatsen even noteren en laten navigeren tot de grensplaats, daar cd wisselen en nieuwe bestemming (volgende grensplaats) ingeven. Ik moet zeggen, op die manier (binnendoor dus, zonder snelwegen) naar Oostenrijk rijden neemt wat tijd in beslag.

Wat ik nog een keer moet/wil proberen is de uiteindelijke eindbestemming ingeven middels cd van het land waar je naar toe wil, om vervolgens met via punten te gaan werken met de cd van het land waar je op dat moment bent. Wat overigens wel fijn zou zijn is als men op de map cd's de wegen een klein stukje over de grens zou laten doorlopen. Het hoeft niet ver te zijn, maar als je nu vlak voor de grens cd's wisselt denkt het nav sys dat je off road bent.
ms5400 (PC5400 + MM5400) + MT5011

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
coen1
Average Member
Average Member

Bericht door coen1 »

Is toch wel leuk om te zien dat er kennelijk meerdere wegen naar Rome leiden .........
Je zou haast denken ""deze antwoorden horen onder het kopje TIPS & TRICKS thuis".
Ik ga het ook eens proberen.
Tot nu toe stop ik altijd het land van bestemming erin, want NL uitrijden lukt me wel: een uurtje naar links, anderhalf uur naar beneden en hop je bent er al.
Wat ik wel lastig vind is de Frankrijk CD en dan door Belgie rijden. Hoofdwegen prima, maar onderweg ergens lekker eten (en dus niet langs de snelweg) betekent dat je al snel verdwaalt (qua navigatie).
Met de 4200 is dat snel opgelost (CD eruit, CD erin), maar met de 5000 wordt het wat lastiger (PC is achterin de V70 onder de horizontale laadplank ingebouwd, dus tijdens vakantierit eerst de bagage eruit).
Dat laatste doe ik dus niet, dus niet lekker eten onderweg haha.
Enfin, dat overleef je ook wel weer.
Groet, Coen
(Ritselaar: fijne vakantie&voorspoedige navigatie!)
RNS510 (Volkswagen)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Terug naar “Vaste VDO-Dayton systemen”