Achteruitrijlicht aansluiten op MS4100

Gebruikersavatar
Gene
Moderator
Moderator
Berichten: 1345
Lid geworden op: 28 okt 2004 09:54

Achteruitrijlicht aansluiten op MS4100

Bericht door Gene »

Regelmatig lees ik de opmerkingen mbt het aansluiten van het achteruitrijsignaal op de MS4100. Hierbij moet de pluskant van de verlichting worden gebruikt. Mijn vraag in deze: Op de pluskant staat permanent een 12v spanning. Zodra in de achteruit geschakeld word maakt de versnellingsbak middels een contact massa met het achteruitrijlampje, waardoor deze gaat branden. Simpel. Door de plus aan te sluiten op mijn MS4100 blijft hier dus permanent 12 volt op staan? maw reageerd de MS4100 op een spanningsval of puur op de plus.?
Waarom vraag ik dit? Ik heb het systeem ingebouwd in een bus met achterklep, de verlichting zit in de achterklep waardoor het bijtrekken van een draad bijna onmogelijk is. Bij de zekeringkast heb ik wel de betreffende bedrading (wit/blauw) kunnen vinden die naar achteren gaat, en hier staat dus (met aangeschakeld contact), permanent 12 volt spanning op.

Wie heeft advies ?

Mijn MS4100 werkt overigens perfect zonder aangesloten achteruit.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo,

De wonderen zijn dus de wereld nog niet uit, want dit is de eerste keer dat ik lees dat de achteruitrijlichten via de massa geschakeld worden.
Zo'n schakeling is nogal gecompliceerd, immers er moet een geschakelde plusdraad naar achteren lopen, en die zit er normaliter niet. Voorts moet er dus nu een extra geschakelde massa draad naar achteren zitten. En tenslotte moet de achterlicht unit anders gemaakt worden, immers de massa's van de lampen zitten niet meer aan elkaar vast en op één punt geaard. Al met al dus extra inspanning en derhalve kosten voor de automobiel fabrikant. Ben je er daarom heel zeker van dat dit zó zit :?:

Als dit echt zo zit kun je inderdaad deze draad niet gebruiken, en zou je via een omkeer relais wel de goede spanning kunnen krijgen. Of zit dat relais er soms al en gaat er wel een normale geschakelde spanning naar achteren? Dan kun je de spanning daar weer vandaan halen.

Ben benieuwd hoe het zit.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gene
Moderator
Moderator
Berichten: 1345
Lid geworden op: 28 okt 2004 09:54

Bericht door Gene »

Dat is dus het probleem waar ik mee loop te stoeien. Op de plus van het lampje meet ik permanent 12v.
Uiteraard kan ik het gewoon zo laten aangezien het systeem voor mij gewoon goed werkt. Mocht ik veel achteruit rijden, dan kies ik gewoon opnieuw voor dezelfde route waardoor de nav zichzelf weer op de juiste locatie zet. Werkt in ieder geval goed.
De overige contacten op de 4100 zijn overigens wel aangesloten. (verlichting/puls/tel.mute enz)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo,

Ik ben toch wel benieuwd te weten in welke auto dit zó gebouwd is...

Voorts kun je het dus met een simpel mini-relais oplossen, kosten een paar Euri. Daarvan de spoel aan één zijde aan de geschakelde plus, de andere zijde dan aan de achteruitrijschakelaar. Het maak-kontakt zet je dan ook met een zijde aan die geschakelde plus, de andere zijde op punt A2 van de ISO stekker.
Hoe dan ook, het is beter die achteruit WEL aan te sluiten, en dat kan zó met weinig moeite gerealiseerd worden.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • tmc aansluiten op go 730
    door nvv » 14 jan 2021 12:40 » in TomTom
    Reacties: 2
    Weergaves: 332
  • Aansluiten MOV 653
    door Sjakhalters » 09 okt 2015 15:15 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 0
    Weergaves: 495
  • Uconnect aansluiten in Ducato 2.3jtd
    door dick68 » 29 dec 2016 20:45 » in Fiat
    Reacties: 4
    Weergaves: 1336
  • Garmin nuvi 3597LM aansluiten op PC
    door catmen » 27 jun 2016 14:40 » in Garmin
    Reacties: 2
    Weergaves: 655
  • Niet VDO camera aansluiten op MI2200
    door Michiel1984 » 13 sep 2015 13:15 » in Vaste VDO-Dayton systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 650
  • Actieve aub aansluiten RNS MFD2 type B
    door BakkerOnTour » 17 jan 2017 17:07 » in Vaste Blaupunkt systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 1095
  • Camera aansluiten op carminat (grand espace 2003)
    door Paul kriek » 20 mar 2017 23:01 » in Renault
    Reacties: 1
    Weergaves: 2370

Terug naar “Vaste VDO-Dayton systemen”