Tja, inbouwen zelf ter hand nemen?
Hoe meer ik (als leek) lees, hoe lastiger het lijkt te worden om het navigatiesysteem zelf in mijn 4,5 jaar oude Renault Laguna te bouwen.
Vooral dat de stroom niet mag worden onderbroken, hoe dat met klem 15 (?) of via een relais op te lossen...., goed dat ik het nu weet, alleen, hoe krijg ik het voor elkaar?!
Dus: Wie weet iemand in de regio Utrecht die het voor minder Euro's dan bij de dealer echt goed weet en wil doen voor mij?
Ed
navigatiesysteem laten installeren of zelf doen?
-
- New Member
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 21 okt 2004 00:20
-
- Moderator
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: 16 nov 2003 15:42
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met de stroom niet mogen onderbreken, komt me niet bekend voor, slaat dat soms op je radio waar je anders de code van kwijtraakt?
Anders moet, tijdens de inbouw, de spanning (niet stroom) er echt wel af.
Als je echt handig bent is het goed zelf te doen. Als je twijfelt: niet doen, laten doen.
Anders moet, tijdens de inbouw, de spanning (niet stroom) er echt wel af.
Als je echt handig bent is het goed zelf te doen. Als je twijfelt: niet doen, laten doen.
iPhone 6 met Sygic, Waze, Navmii
TomTom One XL Europa
TomTom One XL Europa
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Normal Member
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 29 mar 2004 15:07
Re: navigatiesysteem laten installeren of zelf doen?
Hiermee bedoelt de schoolmeester dat de spanning niet onderbroken mag worden tijdens het starten. De meeste navigatiesystemen kunnen hier niet zo goed tegen.schoolmeester schreef:Tja, inbouwen zelf ter hand nemen?
Hoe meer ik (als leek) lees, hoe lastiger het lijkt te worden om het navigatiesysteem zelf in mijn 4,5 jaar oude Renault Laguna te bouwen.
Vooral dat de stroom niet mag worden onderbroken, hoe dat met klem 15 (?) of via een relais op te lossen...., goed dat ik het nu weet, alleen, hoe krijg ik het voor elkaar?!
Dus: Wie weet iemand in de regio Utrecht die het voor minder Euro's dan bij de dealer echt goed weet en wil doen voor mij?
Ed
gr. Rogér
-VW Touran Highline 2.0 TDi
-Pioneer AVIC-X1 / XDV-P9-II / CDX-P670
-CNDV-50MT-UPX
-Zanon SW10Pro Multi-switch / TV-tuner
-2 x Senergy ADJQ-H65DA 6,5" Hoofdsteun schermen
-VW Touran Highline 2.0 TDi
-Pioneer AVIC-X1 / XDV-P9-II / CDX-P670
-CNDV-50MT-UPX
-Zanon SW10Pro Multi-switch / TV-tuner
-2 x Senergy ADJQ-H65DA 6,5" Hoofdsteun schermen
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- New Member
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 21 okt 2004 00:20
stroom of spanning
Stroom of spanning?
Tja, dat is blijkbaar een verschil. Van JW (op veel plaatsen in de forums te ontdekken met deskundig advies!) heb ik ergens een bericht gelezen dat die 'spanning' niet onderbroken mag worden. Intussen heb ik de Dayton ms4200rs in mijn bezit (nog niet in mijn auto geinstalleerd) en heb ook in de handleiding gelezen dat er bij de aansluitingen o.a. in de auto de standaard ISO-stekker A zit (ik hoop dat dit bij mijn Laguna ook het geval zal zijn) met op pin a7 met KABELKLEUR ROOD de connectie gemaakt wordt naar +12 volt ontstekingsplus. Dat is dan die klem 15 (= zonder uitschakeling bij starten van de motor) als ik het goed begrijp. Klopt het dat daarmee eigenlijk al vanzelf die blijvende spanning geregeld is d.m.v. die stekker die de goede verbinding maakt?
Ed
Tja, dat is blijkbaar een verschil. Van JW (op veel plaatsen in de forums te ontdekken met deskundig advies!) heb ik ergens een bericht gelezen dat die 'spanning' niet onderbroken mag worden. Intussen heb ik de Dayton ms4200rs in mijn bezit (nog niet in mijn auto geinstalleerd) en heb ook in de handleiding gelezen dat er bij de aansluitingen o.a. in de auto de standaard ISO-stekker A zit (ik hoop dat dit bij mijn Laguna ook het geval zal zijn) met op pin a7 met KABELKLEUR ROOD de connectie gemaakt wordt naar +12 volt ontstekingsplus. Dat is dan die klem 15 (= zonder uitschakeling bij starten van de motor) als ik het goed begrijp. Klopt het dat daarmee eigenlijk al vanzelf die blijvende spanning geregeld is d.m.v. die stekker die de goede verbinding maakt?
Ed
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Hallo Ed,
Zozo, ik heb dus een reputatie op te houden zo te lezen
Wel, de situatie is dat helaas maar bij erg weinig auto's die "klem 15" zodanig is dat de spanning niet wegvalt (mag je ook lezen als dat de stroom niet onderbroken wordt, het effect is hetzelfde) bij het starten.
In veel auto's zit een accessoires aansluiting, en daarbij valt die spanning nou net wel weg, om bij het starten de accu te sparen. Ook in mijn auto, een Xantia is dat zo, en dus heb ik de in de Tips & Tricks beschreven truc uit moeten halen.
Een andere mogelijkheid is die spanning weg te halen bij de ontsteking, immers die heeft altijd spanning als je start Nadeel is dan dat pas iets met de Navi gedaan kan worden als de motor loopt, en dat is niet erg handig. Niet goed voor de auto, en de buren zullen het ook niet op prijs stellen
Voorts is er een risiko op overspanningen vanuit het ontstekingscircuit, en dat is weer niet goed voor de Navi.
Nu ik zie dat je 'm inbouwt in een Laguna is het wellicht verstandig dit topic naar dat merk te verplaatsen, maar dat laat ik graag aan de moderator over.
Groet,
JW
P.S. Heb je een BPM-vrij toestel bemachtigd?
Zozo, ik heb dus een reputatie op te houden zo te lezen
Wel, de situatie is dat helaas maar bij erg weinig auto's die "klem 15" zodanig is dat de spanning niet wegvalt (mag je ook lezen als dat de stroom niet onderbroken wordt, het effect is hetzelfde) bij het starten.
In veel auto's zit een accessoires aansluiting, en daarbij valt die spanning nou net wel weg, om bij het starten de accu te sparen. Ook in mijn auto, een Xantia is dat zo, en dus heb ik de in de Tips & Tricks beschreven truc uit moeten halen.
Een andere mogelijkheid is die spanning weg te halen bij de ontsteking, immers die heeft altijd spanning als je start Nadeel is dan dat pas iets met de Navi gedaan kan worden als de motor loopt, en dat is niet erg handig. Niet goed voor de auto, en de buren zullen het ook niet op prijs stellen
Voorts is er een risiko op overspanningen vanuit het ontstekingscircuit, en dat is weer niet goed voor de Navi.
Nu ik zie dat je 'm inbouwt in een Laguna is het wellicht verstandig dit topic naar dat merk te verplaatsen, maar dat laat ik graag aan de moderator over.
Groet,
JW
P.S. Heb je een BPM-vrij toestel bemachtigd?
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Moderator
- Berichten: 2030
- Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00
Toch maar verplaatst naar de Renault sectie.
Stroom en spanning zijn inderdaad een wezenlijk verschil, echter in dezen niet ter zake doende.
Stroom en spanning zijn inderdaad een wezenlijk verschil, echter in dezen niet ter zake doende.
Succes = vaker opstaan dan je valt
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Moderator
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: 16 nov 2003 15:42
In dit kader nog een ouwe flauwe: stroom kun je voelen, niet zien. Als je stroom kunt zien, zul je hem nooit meer voelen.
iPhone 6 met Sygic, Waze, Navmii
TomTom One XL Europa
TomTom One XL Europa
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- New Member
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 21 okt 2004 00:20
Gevaar van opblazen navigatiesysteem?
Wil ik net bijna beginnen met de eerste verkenning van de bedrading en stekkers in de auto om de ms4200rs uiteindelijk te installeren, lees ik nog even het geruststellende bericht dat iemand in het hoge Noorden zijn navigatiesysteem heeft opgeblazen.
Vraag: kan mij dat ook gebeuren als ik iets niet helemaal goed zou doen met de spanning / klem 15 bijvoorbeeld?
Vr gr . Ed
Vraag: kan mij dat ook gebeuren als ik iets niet helemaal goed zou doen met de spanning / klem 15 bijvoorbeeld?
Vr gr . Ed
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Hallo Ed,
Waar heb je dat verhaal gelezen over het opblazen van een Navi?
Groet,
JW
P.S. Wel wat verwarrend overigens dat je dezelfde avatar hebt als WMP....
Waar heb je dat verhaal gelezen over het opblazen van een Navi?
Groet,
JW
P.S. Wel wat verwarrend overigens dat je dezelfde avatar hebt als WMP....
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- New Member
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 21 okt 2004 00:20
Opgelblazen navigatiesysteem
Het bericht over het navigatiesysteem stond op de Megane pagina/site. Het gebeurde een collega van een inzender.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Starting Member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 27 sep 2004 16:18
Laguna
Jij wilt gaan inbouwen in een Laguna. Welk type heb je? Ik ga van de winter in mijn Grand Tour (2002) een VDO systeem inbouwen. Ik doe het zelf. Ik heb inmiddels het e.e.a. aan info. Daarom wil ik van je weten of je een renault radio hebt, waarbij je e.e.a. op een afzonderlijk display af kan lezen. Er zitten in die radio 3 isostekkers. Iedere renaultdealer kan je een schema geven van die stekkers........ Op die eerste ISO stekker (in ieder geval van mijn renault) zitten vier aansluitingen voor spanning (1. voeding+contact, 2 voeding antenneversterker, 3 voeding verlichting, 4 voeding+accessoires.) Op de tweede stekker zitten de aansluitingen voor het display en op de derde stekker de aansluitingen voor de speakers.
Wil je meer weten, ik lees het wel.....................
Wil je meer weten, ik lees het wel.....................
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- New Member
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 21 okt 2004 00:20
ISO-stekkers in de Laguna Break
In mijn 4,5 jaar oude Laguna Break zitten, achterin een grundigradio/casettespeler , 2 ISO-stekkers en wel de A-blok en B-blok stekkers (zoals afgebeeld in de handleiding van de Dayton ms4200rs).
In een van de stekkers gaan alle speakerdraden, dat is mij wel duidelijk op grond van de kleuren (licht rose en wit).
De tweede stekker is de belangrijkste, dat is mij ook duidelijk.
Hierin zitten momenteel vier draden.
Bovenin, rechts geloof ik, een gele draad. verder zit er op die bovenste rij niets.
Op de onderste rij, van links naar rechts: [niets] [rood] [blauw] [zwart] De zwarte draad is duuidelijk veel dikker dan de andere draden.
Ik vraag mij af, hopelijk kan iemand mij helpen aan de info, wat nu wat is.
Ook vrees ik dat datgene wat allemaal vooral nodig is, nl.
ingangssignaal snelheidsmeter
schakelingang achteruitrijsignaal
zeker niet als draad in de buurt zit oftewel zeker niet in die ISO-stekker. Moeten dus nog getrokken worden en aangesloten op de ISO-stekker. Is dat juist?
Als dat waar is dan kom ik steeds dichter bij de noodzaak om het geheel te laten installeren. Helaas.
Laten inbouwen is , vind ik nogal prijzig. € 150 -200. Klopt dat?
In een van de stekkers gaan alle speakerdraden, dat is mij wel duidelijk op grond van de kleuren (licht rose en wit).
De tweede stekker is de belangrijkste, dat is mij ook duidelijk.
Hierin zitten momenteel vier draden.
Bovenin, rechts geloof ik, een gele draad. verder zit er op die bovenste rij niets.
Op de onderste rij, van links naar rechts: [niets] [rood] [blauw] [zwart] De zwarte draad is duuidelijk veel dikker dan de andere draden.
Ik vraag mij af, hopelijk kan iemand mij helpen aan de info, wat nu wat is.
Ook vrees ik dat datgene wat allemaal vooral nodig is, nl.
ingangssignaal snelheidsmeter
schakelingang achteruitrijsignaal
zeker niet als draad in de buurt zit oftewel zeker niet in die ISO-stekker. Moeten dus nog getrokken worden en aangesloten op de ISO-stekker. Is dat juist?
Als dat waar is dan kom ik steeds dichter bij de noodzaak om het geheel te laten installeren. Helaas.
Laten inbouwen is , vind ik nogal prijzig. € 150 -200. Klopt dat?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 1051
- Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57
Hallo Ed,
Het lijkt allemaal moeilijker dan dat het is.
Let er op dat het toestel wel vrij vlak in het dashboard moet zitten.
De GPS antenne kan meestel onder het dashboard gemaakt worden let er wel op dat er geen metaal boven zit.
In de Iso connector zit waarschijnlijk de vaste 12V (rood) geschakelde 12V (geel) Massa (zwart) verlichting ? (blauw).
Dit MOET je uiteraard nameten met een spanningszoeker.
En wat die klem 15 aangaat, als jij de set laat inbouwen pakken ze ook de draad achter de radio
Dan heb je verder nog nodig een achteruitrijdraad en een pulsdraad :
Achteruitrijdraad
Zit de verlichting al in de ISO stekker trek dan een draad naar het achterlicht (let wel op dat de achteruitrij verlichting hier in zit) en zoek daar de goede draad op.
Zit de verlichting niet in de ISO stekker trek dan gelijk 2 draden naar achteren kan je daar ook de verlichting aansluiten.
Dit vond ik over de pulsdraad :
Kabelfarbe: gelb
Fundort: am Kombi-Instrument, am grauen 30 PIN Stecker, PIN 5
Alternative: am Kombi-Instrument am grauen Stecker, PIN 14
Kabelfarbe 2: braun/gelb
Het is echt niet moeilijk en je hebt vast wel vrienden die iets kunnen nameten en een handje helpen dan moet het lukken.
En mocht je nog vragen hebben je weet het forum te vinden.
Het lijkt allemaal moeilijker dan dat het is.
Let er op dat het toestel wel vrij vlak in het dashboard moet zitten.
De GPS antenne kan meestel onder het dashboard gemaakt worden let er wel op dat er geen metaal boven zit.
In de Iso connector zit waarschijnlijk de vaste 12V (rood) geschakelde 12V (geel) Massa (zwart) verlichting ? (blauw).
Dit MOET je uiteraard nameten met een spanningszoeker.
En wat die klem 15 aangaat, als jij de set laat inbouwen pakken ze ook de draad achter de radio
Dan heb je verder nog nodig een achteruitrijdraad en een pulsdraad :
Achteruitrijdraad
Zit de verlichting al in de ISO stekker trek dan een draad naar het achterlicht (let wel op dat de achteruitrij verlichting hier in zit) en zoek daar de goede draad op.
Zit de verlichting niet in de ISO stekker trek dan gelijk 2 draden naar achteren kan je daar ook de verlichting aansluiten.
Dit vond ik over de pulsdraad :
Kabelfarbe: gelb
Fundort: am Kombi-Instrument, am grauen 30 PIN Stecker, PIN 5
Alternative: am Kombi-Instrument am grauen Stecker, PIN 14
Kabelfarbe 2: braun/gelb
Het is echt niet moeilijk en je hebt vast wel vrienden die iets kunnen nameten en een handje helpen dan moet het lukken.
En mocht je nog vragen hebben je weet het forum te vinden.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Starting Member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 27 sep 2004 16:18
ISO
Beste Ed,
Als je gewoon naar een Renaultdealer rijdt en je vraagt naar wat er nu precies is aangesloten op de ISOstekker in je dashboard, dan krijg je gewoon een uitdraai uit het technische rapport van de auto en daar staan ze allemaal op. Zo heb ik het ook gedaan. Alleen de draad van je achteruitrijlicht moet je even trekken......
Als je gewoon naar een Renaultdealer rijdt en je vraagt naar wat er nu precies is aangesloten op de ISOstekker in je dashboard, dan krijg je gewoon een uitdraai uit het technische rapport van de auto en daar staan ze allemaal op. Zo heb ik het ook gedaan. Alleen de draad van je achteruitrijlicht moet je even trekken......
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Statistieken
- Laatste bericht
-
-
garmin kaarten zelf op zetten als abonnement niet meer werkt
door huckybear65 » 20 feb 2015 18:52 » in Garmin -
Reacties: 1
Weergaves: 590
-
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 1084
-
-
Reacties: 2
Weergaves: 415
-
-
Reacties: 2
Weergaves: 1699
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 353
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 553
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 6641