Reactie op bericht JW betreffende aansluiting Navi

Voor alle niet merk/type gebonden vragen over navigatie systemen, etc.
Forumregels
Deze rubriek is bedoeld voor vragen over navigatie in het algemeeen die niet in één van de andere rubrieken past.
Dus geen chit/chat, vragen over het forum oid.
Wil je antwoord op je vraag, stel je deze het best in de juiste rubriek.
arjeh
Normal Member
Normal Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:10

Reactie op bericht JW betreffende aansluiting Navi

Bericht door arjeh »

Dit is een reactie op artikel : Waarom een NIET onderbroken kontakt-plus?

Bij mijn auto (Opel Zafira) weet ik niet hoe eea is aangesloten. Ik heb in ieder geval geen problemen bij het opstarten, dus ik neem aan dat het inbouwstation het degelijk heeft gedaan. Wanneer ik in mijn auto stap en ik moet een bestemming invoeren welke niet in het adresboek staat zet ik mijn contact aan (de tweede stand) en draai daarna de sleutel terug maar haal hem er niet uit. Op deze manier kan ik een bestemming invoeren zonder draaien moter. Als ik daarna start blijft de navi het uitstekend doen. Ik ben blij dat ik alles keurig door een inbouwstation heb laten inbouwen, zeker als je kijkt naar garantie e.d. Zelf kom ik niet verder dan KNAP (kathode=negatief en anode=positief).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
fransnacht
Senior Member
Berichten: 644
Lid geworden op: 01 sep 2003 22:14

Bericht door fransnacht »

maar jw heeft wel gelijk, daar ontstaan veel vage klachten door

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
jeffrey
Normal Member
Normal Member
Berichten: 112
Lid geworden op: 10 okt 2003 15:18

Bericht door jeffrey »

Het is te vergelijken met je huis PC

Op het moment dat je de sleutel omdraait en de spanning op de draad van de klem 15 daalt onder de 8 Volt.
Dan denkt het systeem dat hij uit gaat en sluit af een fractie van een seconde later krijgt ie weer 12 Volt op diezelfde draad en daar is de computer niet blij mee.

Vergelijking huis PC

Windows (o.i.d) opstarten en vervolgens als ie bezig is met opstarten de stekker eruit trekken

Dat vind hij niet fijn....
www.cbrclub.nl
11 women on board,and they all know the way !

Nu flitsinfo jammer Spee ! ;o)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
wmp
Moderator
Moderator
Berichten: 2030
Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00

Bericht door wmp »

Okay, maar met een goede electrolytische condensator is het natuurlijk ook op te lossen, per slot van rekening praat je over een niet te gek lange puls, dus die zou op te vangen moeten zijn.

Lijkt mij makkelijker monteren ? (wel duurder trouwens)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
fransnacht
Senior Member
Berichten: 644
Lid geworden op: 01 sep 2003 22:14

Bericht door fransnacht »

maar dan krijg je waarschijnlijk problemen bij opel

hetzelfde verhaal als ik had met die blaupunkt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
jeffrey
Normal Member
Normal Member
Berichten: 112
Lid geworden op: 10 okt 2003 15:18

Bericht door jeffrey »

Je kan gewoon de juiste draad vinden die loopt vanaf je contact slot richting zekering kast.

Is iets meer werk maar wel de absoluut goedkoopste manier !
www.cbrclub.nl
11 women on board,and they all know the way !

Nu flitsinfo jammer Spee ! ;o)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Jeffrey,

Als zo'n draad of aansluitpunt er is in je auto is dat natuurlijk het beste.
Probleem is echter dat bij veel auto's zo'n punt niet bestaat, zoals in mijn Xantia.
Daar bestaat het contactslot uit vier lagen, en er zijn 4 posities van de contactsleutel.

Pos. 0 is uit
Pos. 1 is accessoires ingeschakeld
Pos. 2 is accessoires en motormanagement + ontsteking ingeschakeld
Pos. 3 is motormanagement + ontsteking ingeschakeld en starten, accessoires vallen dan weg om de accu te ontlasten.
Gevolg hiervan is dat de violette draad van m'n VDO Navi op geen van de punten in de posities 1, 2 en 3 altijd van spanning voorzien wordt. Vandaar de twee-dioden-schakeling, gekoppeld aan de contacten bij pos. 1 en 2

Een alternatief is te accepteren dat de Navi pas boot als je op pos. 2 zit, echter dan kun je niet eerst rustig met alleen ingeschakelde accessoires je Navi starten en een bestemming ingeven. Dat kan dan alleen met draaiende motor, en da's niet goed natuurlijk.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Gsm antenne aansluiting
    door hjvn » 13 apr 2016 19:23 » in Vaste Blaupunkt systemen
    Reacties: 1
    Weergaves: 655
  • Aansluiting achteruitrijcamera op een pc5400 met een mom 5000 beeldscherm
    door fransvandervalk » 26 okt 2015 20:58 » in Vaste VDO-Dayton systemen
    Reacties: 3
    Weergaves: 1489
  • Navi 950 tmc
    door John67 » 15 nov 2019 09:33 » in Traffic Message Channel
    Reacties: 0
    Weergaves: 601
  • navi cd voor Peugeot 406
    door Higgy » 28 nov 2014 10:54 » in Te Koop Gevraagd
    Reacties: 6
    Weergaves: 1103
  • Gezocht 1 din klapscherm navi
    door Cuzoen59 » 08 mei 2016 14:47 » in Te Koop Gevraagd
    Reacties: 0
    Weergaves: 565
  • Navi 950 in Opel mokka display kleur veranderen
    door Roswell » 17 okt 2016 19:29 » in Opel
    Reacties: 0
    Weergaves: 1338
  • CD70 navi talen cd van de editie navtec 2013-2014
    door Astra Twintop » 08 aug 2015 19:52 » in Opel
    Reacties: 1
    Weergaves: 1076

Terug naar “Navigatie algemeen”