vdo ms4200 rs de weg kwijt

HenkT
New Member
New Member
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 apr 2004 22:13

vdo ms4200 rs de weg kwijt

Bericht door HenkT »

Ben sinds januari 2004 in het bezit van een VDO MS 4200 RS navigatiesysteem. Het systeem heb ik gelijk aangeschaft met mijn nieuwe VW Touran. Tot op heden heeft het systeem meer geweigerd dan haar werk gedaan. Kreeg steeds de melding "bevindt u zich naar de geplande route a.u.b", terwijl de auto in de geplande route staat. Het systeem is door de garage opgestuurd naar VDO en werd 2 weken later weer in mijn auto geplaatst. Binnen een maand weer dezelfde melding. De garage heeft het systeem weer opgestuurd naar VDO. Al met al heeft het systeem de eerste 3 maanden van het jaar nog niet voor 50% van de tijd goed gefunctioneerd.
Over het radio gedeelte ben ik ook nog niet enthousiast geworden. Het vasthouden van een zender + het sterkste signaal vasthouden ervaar ik als zeer matig.

Zijn er meer Touran rijders die bovengenoemde problemen ervaren???????

Wat is jullie ervaring met de afhandeling van niet werkende systemen bij VDO? (een aantal collega's staan op het punt een zelfde navigatiesysteem aan te schaffen maar zijn gaan twijfelen)

Groet Henk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Henk,

Ik kan je niet helpen vanuit een dergelijke ervaring, ik rij geen Touran :wink:
Wat me opvalt is dat ook de tweede unit dit probleem geeft, en dan ga ik toch inderdaad denken aan iets dat met jouw Touran te maken heeft, omdat de 4150 en de 4200 RS als heel betrouwbare systemen te boek staan.

Eerste vraag: Hoeveel Sat's ontvang je normaliter?
En dan, hoe is je puls? Als ik het goed heb kun je ook bij jouw toestel de werkelijke snelheid laten zien, en dan is de vraag of die goed stabiel blijft, bij alle snelheden.
Voorts, is de unit correct ingebouwd en is zonodig de hellingshoek gecompenseerd?
Tenslotte, zitten de plus en geschakelde plus niet verwisseld? Bij VW moeten die laatste twee normaliter verwisseld worden voor een VDO toestel, dus daar zou iets aan de hand kunnen zijn. Je kunt dat dan ook merken doordat 'ie bij het starten enige tijd nodig heeft om te initialiseren.

Laat maar weten.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
HenkT
New Member
New Member
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 apr 2004 22:13

reactie

Bericht door HenkT »

Het duurde een poosje voor ik weer in de gelegenheid was om te reageren. Ten eerste bedankt voor je reactie. Mij bericht is niet helemaal overgekomen zoals ik dat heb bedoeld. Er is geen sprake van een 2e systeem, maar van een systeem dat voor reparatie weg is geweest. Toen het systeem opnieuw geplaatst is, wer er aangegeven dat er sprake was van een defect aan de gyroscoop. Als leek ga je er dan vanuit dan vanuit dat het probleem opgelost is. Het tegenovergestelde bleek echter waar. Dus opnieuw naar de garage en het systeem werd opnieuw opgestuurd. Na terugplaatsing van het systeem bleek het systeem nog steeds niet goed te werken. De route afstand werd goed berekend, echter onderweg werd ik diverse kanten opgestuurd. Inmiddels was het mij opgevallen dat ik tijdens het rijden geen route meer kan wijzigen / invoeren, hetgeen ik als een zeer groot nadeel ervaar. Zeker wanneer je met meerdere mensen in de auto zit.
Na opnieuw contact met de garage te hebben gehad, bleef het een poosje stil. Vandaag (03-05-2004) is er uiteindelijk een klein kastje (vraag me niet hoe het heet) tussen de radio en de bedrading geplaatst. Volgens VDO / Pon moet dit de oplossing bieden. Ik zal het de komende dagen uit gaan proberen.
Als ik dit allemaal van tevoren had geweten, was ik nooit tot de aanschaf van dit VDO systeem overgegaan. Zeker niet nu ik tijdens het rijden geen route meer kan wijzigen. Een aantal van mijn collega's hebben om deze reden besloten in iedergeval geen vergelijkbaar systeem van VDO aan te schaffen.
Ik laat nog even weten of mijn navigatieprobleem definitief is opgelost.

Met vriendelijke groet,

Henk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Fantom
Senior Member
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 sep 2003 17:18

Bericht door Fantom »

Over het probleem wat je meld mbt het niet meer kunnen invoeren van gegevens tijdens het rijden.
Er zijn aan dit porbleem al een aantal postings gewijd. Het heeft e maken met het feit dat je een BPM toestel hebt.

Zoek maar eens in het forum op BPM dan vindt je het vanzelf wel en ook de oplossing.

Suc7.

PS. Jammer dat je zo negatief bent over VDO. Het zijn echt goede systemen waar maar weinig mensen over klagen. Ik denk dat je het meer moet zoeken bij de vakkundigheid van je garage dan bij VDO. Maar da tis een persoonlijke mening. Ik weet natuurlijk niet hoe alles in zijn werk is gegaan. :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gunnar
New Member
New Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 apr 2004 18:32

Bericht door Gunnar »

Ik denk dat het probleem niet aan het systeem ligt maar aan de inbouwkunsten van je garage. Het is mogelijk dat ipv pulssignaal van het GALA signaal van de radio is gebruikt. Dit is niet mogelijk bij de Touran! Het pulssignaal moet achter het instumentenpaneel worden gehaald. Zie http://www.langzeittest.de/vw-touran/faq/#_Toc65129155 voor meer info over de Touran en kijk onder "Nachrüstung Navigationssystem" bij de handleiding voor inbouwen. Controleer eerst zelf of het systeem goed is aangesloten.

Veel success!

Gunnar

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
HenkT
New Member
New Member
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 apr 2004 22:13

Bericht door HenkT »

Het heeft even op zich laten wachten, maar het einde lijkt in zicht. Na het navigatiesysteem 2 maal opgestuurd te hebben naar een bedrijf in Zeewolde en het aanbrengen van een interfacekabel, heeft de garage die mijn auto heeft geleverd, vandaag aangegeven dat er een nieuw systeem zal worden geleverd. Dit in overleg met importeur Pon. Na 5 maanden van ergenis en het zoeken van oplossingen wordt mijn MS 4200 RS vervangen. Ik ga ervanuit dat vanaf volgende week de probelemen voor ons zijn opgelost. Ondanks het feit dat er op dit forum over het algemeen positief over de MS 4200 RS wordt gesproken kunnen wij deze visie nog niet delen. Vijf maanden niet op een systeem kunnen vertrouwen levert een aandig butsje op. Dit heeft ook consequenties gehad voor de keuze van collega's. Het vertrouwen is nog het meest geschaad door het m.i. te lang uitblijven van een adequate oplossing. Jammer dat een leverancier als VDO zo met de klanten omgaat.
Ik laat de resultaten van nieuwe systeem nog even weten.

Groet Henk uit Hoogeveen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Fantom
Senior Member
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 sep 2003 17:18

Bericht door Fantom »

HenkT schreef:Jammer dat een leverancier als VDO zo met de klanten omgaat.
Ik laat de resultaten van nieuwe systeem nog even weten.
Groet Henk uit Hoogeveen
Persoonlijk denk ik dat je dit niet moet wijten aan de klantgerichtheid van Siemens-VDO maar meer aan je garage.
Zij hadden mijn inziens veel adequater moeten reageren op de ontstane problemen. :shock:

Uiteraard zijn wij benieuwd naar de verdere ontwikkelingen. :)

Suc7 :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
HenkT
New Member
New Member
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 apr 2004 22:13

Bericht door HenkT »

Nog steeds de weg kwijt???

Ja, helaas. Afgelopen week een nieuw navigatie systeem in mij VW Touran gekregen. Twee dagen prima gewerkt, daarna opnieuw problemen. Het navigatie systeem laat ons dingen doen die niet kunnen.
In het vorige systeem reed in met een Navi CD. Op advies van VDO rijden we nu met een Tele - Atlas CD. Volgens de meneer aan de telefoon bij C-IQ is de Tele Atlas kaart in Noord Nederland beter dan de Navi kaart.
Ik heb opnieuw een afspraak met mijn VW garage gemaakt om het systeem opnieuw aan te sluiten. Wat mij is opgevallen, mede door informatie op deze site, is dat bij het achteruit rijden de afstand tot het doel niet toeneemt, maar afneemt. Met andere woorden, met achteruit rijden kom je dichter bij. In het service menu heb ik naar de D en R stand gekeken. Deze wijzigt niet bij het achteruit rijden.
Daarnaast weet ik niet of het normaal is dat wanneer het navigatie systeen een gesproken aanwijzing geeft, de radio door blijft spelen. Kan iemand hier iets over zeggen.
De radio ontvangt is matig. Wanneer het signaal minder sterkt wordt, ontstaat er ruis etc. Bij mijn vorige Pioneer radio (zonder navigatie) had ik hier nooit last van. Deze radio wist de zender goed vast te houden en schakelde op tijd over naar het volgende sterke signaal. Op zich zou de MS 4200 RS dit ook moeten kunnen doen, maar het resultaat is niet geweldig.

Mij vraag aan jullie is, of het niet wijzigen van de D en R richting van het navigatie systeem + het gelijktijdige geluid van de radio en navigatie aanwijzingen, de oorzaak van het niet correct functioneren van het navigatie systeem kan veroorzaken. Ik ga er vanuit dat ik zelf bij de garage de oplossing moet aandragen.


In afwachting op jullie reactie

Groet Henk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Henk,
Wat mij is opgevallen, mede door informatie op deze site, is dat bij het achteruit rijden de afstand tot het doel niet toeneemt, maar afneemt. Met andere woorden, met achteruit rijden kom je dichter bij. In het service menu heb ik naar de D en R stand gekeken. Deze wijzigt niet bij het achteruit rijden.
En dus is de achteruit NIET aangesloten, zoals het gewoon hoort te zijn en ook in de inbouwinstructie staat.
Als je met enige regelmaat achteruit rijdt, en ook zó keert, zal je systeem zeker in verwarring raken en gekke dingen gaan doen. In feite moet je 4200RS dan relokeren, en hij kan zelfs opnieuw gaan calibreren, met alle gevolgen vandien.
Als je dan ook nog eens een niet optimale Sat ontvangst hebt op zo'n moment kan je systeem je gewoon in de steek laten en je het bos (of wat anders) insturen.
Conclusie: aansluiten die achteruit, op punt A-2 van de ISO-A stekker.
Daarnaast weet ik niet of het normaal is dat wanneer het navigatie systeen een gesproken aanwijzing geeft, de radio door blijft spelen. Kan iemand hier iets over zeggen.


Ja, dat is normaal, dwz dat de radio/CD dan doorspeelt via de achterste speakers, en de navigatie aanwijzingen komen dan via de voorste speakers. Wellicht moet je de voor/achter balans wat aanpassen, en/of het navi-volume wat aanpassen als je de balans niet goed vindt.
De radio ontvangt is matig. Wanneer het signaal minder sterkt wordt, ontstaat er ruis etc. Bij mijn vorige Pioneer radio (zonder navigatie) had ik hier nooit last van. Deze radio wist de zender goed vast te houden en schakelde op tijd over naar het volgende sterke signaal. Op zich zou de MS 4200 RS dit ook moeten kunnen doen, maar het resultaat is niet geweldig.
Ik heb zelf de MR 4000 in de auto, de voorganger van jouw 4200RS, en ben zeer enthousiast over zowel de ontvangst als de geluidsweergeave. Daar kunnen heel veel andere radio/CD units niet aan tippen.
De vraag is wat voor antenne er op jouw Touran zit. Is dit een actieve antenne, achterop gemonteerd? Zo ja, krijgt die dan wel een spanning toegevoerd om de versterker te laten werken? Die wordt NIET geleverd door de 4200 RS, en moet dus elders vandaan gevoed wordfen. In het duits heet dat een "Phantomspeisung" en daar moeten maatregelen voor getroffen worden.
Jouw dealer hoort dat te weten.

De door jou genoemde verschijnselen lijken mij niet met elkaar in verband te staan, maar hebben zoals hierboven beschreven verschillende oorzaken. Praat het maar met je dealer door, die hoort dit op te kunnen lossen.
Dat tweede punt kun je vermoedelijk zelf oplossen, door in het (klank-?)menu wat aanpassingen te maken. Er even van uitgaand dat er inderdaad 4 speaker op een normale wijze aangesloten zijn.

Succes, en we horen wel.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Topsport
Senior Member
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 okt 2003 09:26

Bericht door Topsport »

:idea: De volkswagen touran (en ook golf V) hebben géén antenne achterop het dak.
ze maken gebruik van een electronisch versterkte antenne wat is weggewerkt in het achterruit , deze moet wel voeding krijgen via de radio :!:
ontvangst daarvan vind ik persoonlijk iets minder als een achterop het dak (zgn 16v antenne's)

Topsport
[color=blue][b]VDO PC-5400/5500 , 2x MM-5000 , MI-2200 , RST-5400 , MT-5011 , CI-3000 , CIX-3000[/b][/color]
[b][color=red]Kenwood DDX-8027 , KCA-iP500 , Hirschmann CarTV , Parrot MK-6100[/color][/b]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

topsport schreef::idea: De volkswagen touran (en ook golf V) hebben géén antenne achterop het dak.
ze maken gebruik van een electronisch versterkte antenne wat is weggewerkt in het achterruit , deze moet wel voeding krijgen via de radio :!:
ontvangst daarvan vind ik persoonlijk iets minder als een achterop het dak (zgn 16v antenne's)

Topsport
En die voeding krijgt 'ie dus niet via de MS 4200RS.
Dat betekent dat de voeding extern geregeld moet worden, hetgeen naar ik vermoed niet gedaan is. En dat is dus de reden voor de slechte ontvangstkwaliteit waarover Henk het heeft :cry:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Topsport
Senior Member
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 okt 2003 09:26

Bericht door Topsport »

De A-5 uitgang van de MS- 4200 is voor electrische antenne, maar bij een VW-Touran zit géén ISO-stekker en er moet dus een verloopkabel naar ISO op.je zou denken dat de blauwe draad (voor electrische antenne) wel doorgelust is van de VW-stekker naar ISO :?: op punt A-5 :arrow: toch maar even navragen bij de dealer :wink:

Topsport
[color=blue][b]VDO PC-5400/5500 , 2x MM-5000 , MI-2200 , RST-5400 , MT-5011 , CI-3000 , CIX-3000[/b][/color]
[b][color=red]Kenwood DDX-8027 , KCA-iP500 , Hirschmann CarTV , Parrot MK-6100[/color][/b]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
niema01
Starting Member
Starting Member
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 jun 2004 12:18

Bericht door niema01 »

topsport schreef::idea: De volkswagen touran (en ook golf V) hebben géén antenne achterop het dak.
ze maken gebruik van een electronisch versterkte antenne wat is weggewerkt in het achterruit , deze moet wel voeding krijgen via de radio :!:
ontvangst daarvan vind ik persoonlijk iets minder als een achterop het dak (zgn 16v antenne's)

Topsport
:?

Ben ik helemaal met je eens

Bert Golf V

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
HenkT
New Member
New Member
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 apr 2004 22:13

ms 4200 RS de weg gevonden

Bericht door HenkT »

Het is al weer enige tijd geleden dat ik voor het laatst iets over mijn MS 4200 RS heb geschreven. Zoals beloofd ook de rest van de story.
Na 7 maanden geen normaal gebruik van mijn navigatiesysteem gemaakt te hebben was ik het voor de vakantie aandig zat. Ik heb mijn VW garage in Hoogeveen voorgesteld het VDO systeem te verwijderen en "tijdelijk" te vervangen door een ander merk om te onderzoeken of het probleem zich ook bij een ander merk zou voordoen. Na enige aarzeling van de kant van de garagehouder en aandringen van mijn kant werd besloten een Pioneer KEH 09 ??? in mijn auto te plaatsen met een routekaart europa 2001/2002.
Wij met het "tijdelijke" systeem op vakantie. Wat een genot. Dit navigatiesysteem maakte geen fouten en werkte uitstekend.
Na de vakantie weer terug naar de garage. Besloten werd, na 2 systemen die een aantal malen voor reparatie (??????) weg waren geweest, een nieuw systeem in de auto te plaatsen. De garagehouder wist mij ondertussen nog te vertellen dat mijn 2e systeem inmiddels in zijn auto was geplaatst en absoluut geen foutmeldingen gaf / hem op de snelweg liet keren o.i.d.
Halverwege september is het nieuwe systeem eindelijk in mijn auto geplaatst. En, na 9 maanden martelen kan ik voor het eerst zeggen dat het navigatiesysteem werkt, zelf de radio geeft een goed geluid.
Inmiddels ben ik aardig aan het systeem gewend geraakt en ervaar ik het als gebruiksvriendelijk (het pioneersysteem was ook zeker gebruiksvriendelijk al is dit systeem overgevoelig voor zonlicht, waardoor je geen tekst o.i.d. kunt lezen). Wij hopen dat het systeem blijft werken zoals hij het nu doet.
Bedankt voor jullie reacties, deze hebben zeker bijgedragen aan het uiteindelijke resultaat. Want als leek heb je niet zoveel te vertellen in een garage (hoe e.e.a. aan te sluiten / voeding voor antenne).

Groet Henk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
jeffrey
Normal Member
Normal Member
Berichten: 112
Lid geworden op: 10 okt 2003 15:18

Bericht door jeffrey »

Fantom schreef:
HenkT schreef:Jammer dat een leverancier als VDO zo met de klanten omgaat.
Ik laat de resultaten van nieuwe systeem nog even weten.
Groet Henk uit Hoogeveen
Persoonlijk denk ik dat je dit niet moet wijten aan de klantgerichtheid van Siemens-VDO maar meer aan je garage.
Zij hadden mijn inziens veel adequater moeten reageren op de ontstane problemen. :shock:
Dus achteraf lag het alsnog aan de montage van het toestel en dus niet de schuld van VDO :shock:

collega's kunnen met een gerust hart dat systeem kopen :!:
www.cbrclub.nl
11 women on board,and they all know the way !

Nu flitsinfo jammer Spee ! ;o)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • BMW x3 is de weg kwijt
    door jeroegro » 06 mar 2016 03:55 » in BMW
    Reacties: 1
    Weergaves: 978
  • de weg kwijt
    door jan021171 » 14 dec 2015 21:05 » in Vaste VDO-Dayton systemen
    Reacties: 3
    Weergaves: 617
  • VDO 5000 // 5100 weg kwijt
    door koerier » 13 okt 2016 15:59 » in Vaste VDO-Dayton systemen
    Reacties: 3
    Weergaves: 632
  • sd kaart rns 310 west europa kwijt
    door sharan » 03 mei 2015 14:06 » in V.A.G
    Reacties: 2
    Weergaves: 1116
  • MS5000 is sinds 2 weken plotseling de weg kwijt
    door pbm95 » 30 dec 2015 22:00 » in Vaste VDO-Dayton systemen
    Reacties: 1
    Weergaves: 560

Terug naar “Vaste VDO-Dayton systemen”