bij stilstand soms toch verplaatsing volgens ms4100
-
- New Member
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 05 okt 2004 21:40
bij stilstand soms toch verplaatsing volgens ms4100
hoe is het mogenlijk dat als ik stilsta het infoscherm van de ms4100 soms toch met pulsen snelheid weergeeft,
dan staan de snelheid op 0 en een in de 2 sec geeft het scherm aan dat ik b.v. 219 km/h rij, dit gebeurt ook als ik de pulsdraad los neem.
ik heb het systeem ter reparatie aangeboden gehad na een "init problem" (vastlopen bij updaten) en na de reparatie is dit probleem overgebleven, waarna ik het weer ter reparatie heb aangeboden (garantie vorige reparatie) maar krijg het systeem terug met de mededeling dat het niet aan de ms4100 ligt maar aan de auto.
het systeem heeft eerder altijd perfect gewerkt.
dan staan de snelheid op 0 en een in de 2 sec geeft het scherm aan dat ik b.v. 219 km/h rij, dit gebeurt ook als ik de pulsdraad los neem.
ik heb het systeem ter reparatie aangeboden gehad na een "init problem" (vastlopen bij updaten) en na de reparatie is dit probleem overgebleven, waarna ik het weer ter reparatie heb aangeboden (garantie vorige reparatie) maar krijg het systeem terug met de mededeling dat het niet aan de ms4100 ligt maar aan de auto.
het systeem heeft eerder altijd perfect gewerkt.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Moderator
- Berichten: 2030
- Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00
da's apart, kan het zijn dat je pulsdraad bijvoorbeeld langs een een andere draad loopt die een electormagnetisch veld heeft ?(E.M.I wordt dat geloof ik genoemd)
Zou eerlijk gezegd zelf niet zo gauw kunnen bedenken wat dat voor een draad zou moeten zijn, bougie kabels doen wel zoiets, maar het lijkt mij erg sterk dat de pulsdraad daar langs loopt.
Zou eerlijk gezegd zelf niet zo gauw kunnen bedenken wat dat voor een draad zou moeten zijn, bougie kabels doen wel zoiets, maar het lijkt mij erg sterk dat de pulsdraad daar langs loopt.
Succes = vaker opstaan dan je valt
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 2333
- Lid geworden op: 29 mar 2004 10:19
wavor auto heb je?
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Hallo,
Het fenomeen van een doorlopende puls is al vaker gesignaleerd, en er is verwezen naar een publicatie van Beijer http://www.beijerautotechniek.nl/producten/api/api.htm. Tuurlijk, dit is een commercieel getint verhaal, maar toch...
Bij EMC (Electro Magnetische Compabiliteit)-achtige zaken moet je ook denken aan de vele stuursignalen die tegenwoordig lopen via bedradingen, zeker bij CAN-bus systemen. En als dan de pulsdraad gewoon ergens parallel loopt met andere draden, of misschien zelfs ergens in een lusje ligt, pikt die zomaar wat op.
Gelukkig heeft WMP daar geen last van bij z'n R25, maar ja, die heeft wat andere problemen met z'n puls, gehad naar ik hoop
Groet,
JW
Het fenomeen van een doorlopende puls is al vaker gesignaleerd, en er is verwezen naar een publicatie van Beijer http://www.beijerautotechniek.nl/producten/api/api.htm. Tuurlijk, dit is een commercieel getint verhaal, maar toch...
Bij EMC (Electro Magnetische Compabiliteit)-achtige zaken moet je ook denken aan de vele stuursignalen die tegenwoordig lopen via bedradingen, zeker bij CAN-bus systemen. En als dan de pulsdraad gewoon ergens parallel loopt met andere draden, of misschien zelfs ergens in een lusje ligt, pikt die zomaar wat op.
Gelukkig heeft WMP daar geen last van bij z'n R25, maar ja, die heeft wat andere problemen met z'n puls, gehad naar ik hoop
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 786
- Lid geworden op: 13 sep 2003 17:18
Re: bij stilstand soms toch verplaatsing volgens ms4100
Het kan aan mij liggen hoor maar volgens mij lezen jullie allemaal over iets belangrijks heen.eimers schreef:---knip--
dan staan de snelheid op 0 en een in de 2 sec geeft het scherm aan dat ik b.v. 219 km/h rij, dit gebeurt ook als ik de pulsdraad los neem.
--knip--
Eimers zegt dat het ook gebeurd als hij de puls heeft losgekoppeld van zijn MS4100.
Als het gebeurd als de pulsdraad is aangesloten ga ik helemaal met jullie mee.
Het zou statische elctriciteit kunnen zijn. Maar dan denk ik eerste aan een verstoorde puls die je inderdaad met een API zou kunnen oplossen.
Maar als het ook gebeurd als de puls NIET is aangesloten op het systeem dan is er echt wel iets anders aan de hand. Het systeem heeft dan alleen maar de GPS info om verplaatsing waar te nemen. Dus dan kan mijn inziens het ook liggen aan de GPS tuner in de MS4100.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Hallo Fantom,
Zekers, je zou gelijk kunnen hebben. Ik had er niet overheen gelezen, maar gedacht dat het probleem toch zou kunnen optreden als de pulsdraad elders losgemaakt wordt, niet bij de radio dus. Want dan gaat die draad zweven en als een antenne werken, met gekke verschijnselen als mogelijk gevolg.
Dat had ik dus even wat explicieter moeten schrijven, bedankt voor de aanvulling dus.
Overigens was mijn reactie in de eerste plaats bedoeld om het verschijnsel EMC en de gevolgen daarvan te belichten, maar ook daarbij geldt dat de lezer dat dan makkelijk zó op zou kunnen vatten dat ik (alleen) in die richting denk, en dat is niet het geval.
Groet,
JW
Zekers, je zou gelijk kunnen hebben. Ik had er niet overheen gelezen, maar gedacht dat het probleem toch zou kunnen optreden als de pulsdraad elders losgemaakt wordt, niet bij de radio dus. Want dan gaat die draad zweven en als een antenne werken, met gekke verschijnselen als mogelijk gevolg.
Dat had ik dus even wat explicieter moeten schrijven, bedankt voor de aanvulling dus.
Overigens was mijn reactie in de eerste plaats bedoeld om het verschijnsel EMC en de gevolgen daarvan te belichten, maar ook daarbij geldt dat de lezer dat dan makkelijk zó op zou kunnen vatten dat ik (alleen) in die richting denk, en dat is niet het geval.
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 2333
- Lid geworden op: 29 mar 2004 10:19
Zou het toestel in demo stand kunnen staan?
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 786
- Lid geworden op: 13 sep 2003 17:18
Is het dan normaal dat een VDO systeem in demostand met een snelheid van 219km/u over 's lands wegen raastGentry schreef:Zou het toestel in demo stand kunnen staan?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 2333
- Lid geworden op: 29 mar 2004 10:19
Wist niet dat je kwaad werd....
Nee, dat is raar, dat heb ik alleen met een Nissan Primera van voor de oorlog meegemaakt, met aangesloten pulsdraad welliswaar.
Nee, dat is raar, dat heb ik alleen met een Nissan Primera van voor de oorlog meegemaakt, met aangesloten pulsdraad welliswaar.
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Moderator
- Berichten: 2030
- Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00
Zou ook kunnen natuurlijk, alleen danwel één die met 219km/h zijn demo afwerktGentry schreef:Zou het toestel in demo stand kunnen staan?
Tenzij topicstarter bedoelde dat hij 0 tot 219 pulsen zag, er van uitgaande dat er per km/h één puls is.
In mijn antwoord ben ik er van uit gegaan dat pulsdraad losgenomen was aan de kant van de pulsgever, waarbij de door JW omschreven situatie ontstaat (draad gaat als antenne werken)
Volgens mij gaan er door een CAN-bus systeem voornamelijk laagspanning signalen, stuursignalen van 0 tot 5 volt danwel 0 tot 12 of 5 tot 12 volt, allen bij lage amperage's.
Of daar Electro Magnetic Interference situatie's bij op kunnen treden zou volgens mij nog kunnen wanneer de frequentie van deze signalen hoog genoeg is.
Bedenkende dat zelfs mijn oude 1991-R25 al een I2c systeem heeft (3 pulsen van 8 bits binnen één seconde), zou dit in een modernere auto met een CAN-bus volgens het I2c protocol ook heel goed zo kunnen werken.
Dus kom ik weer op mijn eerdere posting, alleen nu met de wetenschap dat een CAN-bus systeem ook de oorzaak kan zijn, en blijf ik denken dat (mits de puls niet direct achter de radio werdt weggenomen) de pulsdraad te dicht op een andere leiding ligt.
Ook ik ben nu dus wel benieuwd naar wat voor een type auto het is (merk / model / uitvoering / bouwjaar) om een wat preciezere mogelijke oorzaak aan te kunnen wijzen.
Succes = vaker opstaan dan je valt
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 786
- Lid geworden op: 13 sep 2003 17:18
Welnee, zo snel krijg je mij niet kwaad hoor, wel verbaasdGentry schreef:Wist niet dat je kwaad werd....
--knip--
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 2333
- Lid geworden op: 29 mar 2004 10:19
ik was dat detail van de snelheid ff vergeten, reageerde op het laatste bericht.
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- New Member
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 05 okt 2004 21:40
oorzaak gevonden van snelheid bij stilstand.
na veel meten en zoeken hebben we de oorzaak toch gevonden van het fenomeen van snelheids aanduiding bij stilstand, en de daaruit volgenden verkeerde routebeschrijvingde oorzaak was terug te voeren naar de achteruitrijdraad, welke bij normale verplaatsing en stil stand 0 volt is, bij achteruitrijden is deze 12 volt. met de scoop gemeten en via deze draad kwam er "rommel" binnen tot soms wel 8 volt zeer korte pulsen, hierdoor was het systeem regelmatig in de war.
we hebben de draad los gegooid en het systeem werk weer vlekkeloos.
de echte oorzaak is nogniet gevonden maar zal iets zijn in een slechte massa verbinding.
we hebben de draad los gegooid en het systeem werk weer vlekkeloos.
de echte oorzaak is nogniet gevonden maar zal iets zijn in een slechte massa verbinding.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Hallo,
Voor dat verschijnsel kunnen er een aantal oorzaken zijn, een slechte massaverbinding is niet de enige.
Daarom eerst de vraag: in welke auto heb je 'm ingebouwd? Zit daar soms iets van een CAN-bus in?
Vervolgens de opmerking dat zo'n pulstreintje op je achteruitdraad makkelijk weg te werken is.
Zet een diode (1N4001) in serie met die draad alsmede een C van zo'n 10 muF parallel aan de A6 aansluiting, en je probleem zou voorbij moeten zijn. Eventueel de C wat vergroten, maar zet dan een weerstandje van zo'n 10 Ohm in serie met de diode.
Want op zich is het hebben van een achteruitsignaal wel belangrijk, zie Tips&Tricks. Loslaten is dus niet aan te bevelen.
Groet,
JW
Voor dat verschijnsel kunnen er een aantal oorzaken zijn, een slechte massaverbinding is niet de enige.
Daarom eerst de vraag: in welke auto heb je 'm ingebouwd? Zit daar soms iets van een CAN-bus in?
Vervolgens de opmerking dat zo'n pulstreintje op je achteruitdraad makkelijk weg te werken is.
Zet een diode (1N4001) in serie met die draad alsmede een C van zo'n 10 muF parallel aan de A6 aansluiting, en je probleem zou voorbij moeten zijn. Eventueel de C wat vergroten, maar zet dan een weerstandje van zo'n 10 Ohm in serie met de diode.
Want op zich is het hebben van een achteruitsignaal wel belangrijk, zie Tips&Tricks. Loslaten is dus niet aan te bevelen.
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 2333
- Lid geworden op: 29 mar 2004 10:19
De MS4100, MS5000 en latere modellen zijn dusdanig snel dat het aansluiten van het achteruitrij signaal geen noodzaak meer is, ze corrigeren direct
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Hallo Gentry,Gentry schreef:De MS4100, MS5000 en latere modellen zijn dusdanig snel dat het aansluiten van het achteruitrij signaal geen noodzaak meer is, ze corrigeren direct
Dat is toch maar ten dele waar.
Die correctie vindt inderdaad wel plaats als er voldoende sat's ontvangen worden. En dan nog, het kan enige tijd duren, want de Navi werkt eerst en vooral met mapmatching. Het inroepen van de hulp van de sat's komt pas in de tweede plaats, en alleen als het systeem z'n orientatie kwijt is.
Maar uitgerekend als je dat het hardst nodig hebt, bij het achteruitrijden/keren in de stad of een parking zal de navi je in de steek kunnen laten.
Lees ook eens het verhaal bij Tips&Tricks over dit onderwerp
Dus sluit nou gewoon die achteruit aan, zoveel moeite is dat toch niet? En als je nou al zoveel geld uitgegeven hebt, wil je toch een perfect werkend systeem hebben
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 2333
- Lid geworden op: 29 mar 2004 10:19
JW,
tuurlijk heb je gelijk, ik doe het ook vrijwel altijd, maar zeg nu zelf, heb jij het nodig met je 5500?
tuurlijk heb je gelijk, ik doe het ook vrijwel altijd, maar zeg nu zelf, heb jij het nodig met je 5500?
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 1051
- Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57
Als je veel in de stad zit dan is het inderdaad echt nodig, ook met de MS5500.Gentry schreef:tuurlijk heb je gelijk, ik doe het ook vrijwel altijd, maar zeg nu zelf, heb jij het nodig met je 5500?
Je heb er ook veel minder last van dat je ineens op de parallel weg rijd.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Zo is het, niks aan toe te voegenHan schreef:Als je veel in de stad zit dan is het inderdaad echt nodig, ook met de MS5500.Gentry schreef:tuurlijk heb je gelijk, ik doe het ook vrijwel altijd, maar zeg nu zelf, heb jij het nodig met je 5500?
Je heb er ook veel minder last van dat je ineens op de parallel weg rijd.
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Moderator
- Berichten: 2030
- Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00
...nu ook ik met mijn bek vol tanden sta, zal ik toch maar eens overwegen ze te gaan poetsen....
Ergo, ook niets aan toe te voegen, het hoeven maar een paar meters te zijn die je achteruit rijdt, het kan toch al het verschil maken tussen de straat die je inrijdt en een straat verderop.
Maak je ook nog een bocht tijdens het achteruit rijden, kun je ineens een complete wijk verderop zitten......
Dus mocht je achteruit rij draad echt niet aangesloten zijn, zou ik je dit toch echt willen adviseren!
Misschien een wat beter geïssoleerde kabel, of een wat andere positie t.o.v. de ander kabels, wellicht zelfs een ander aftappunt, maar ik zou hem, ondanks de snelheid van het systeem, toch wel aansluiten.
Bedenk je eens het volgende:
Iedere kabel aan het apparaat vereist een interface, met interrupts met vereiste stuurprogramma/software en connectoren.
Mocht deze kabel niet meer nodig zijn, dan zal VDO deze onmiddelijk uit zijn systeem schrappen, al scheeld het maar 1 cent, maak 1.000.000 toestellen wereld wijd en je hebt alweer 10.000 euro in je zak zitten.... (op basis van 1 cent.... 1.000.000 lijkt mij realistisch, 1 cent kan al snel 5 cent zijn...of meer...nog afgezien van de ontwikkelingskosten van een printplaat met zijn banen, als je niet oppast loopt het rap op tot 1 euro)
Wel goed overigens dat er een mogelijke oplossing is gevonden (!).
Ergo, ook niets aan toe te voegen, het hoeven maar een paar meters te zijn die je achteruit rijdt, het kan toch al het verschil maken tussen de straat die je inrijdt en een straat verderop.
Maak je ook nog een bocht tijdens het achteruit rijden, kun je ineens een complete wijk verderop zitten......
Dus mocht je achteruit rij draad echt niet aangesloten zijn, zou ik je dit toch echt willen adviseren!
Misschien een wat beter geïssoleerde kabel, of een wat andere positie t.o.v. de ander kabels, wellicht zelfs een ander aftappunt, maar ik zou hem, ondanks de snelheid van het systeem, toch wel aansluiten.
Bedenk je eens het volgende:
Iedere kabel aan het apparaat vereist een interface, met interrupts met vereiste stuurprogramma/software en connectoren.
Mocht deze kabel niet meer nodig zijn, dan zal VDO deze onmiddelijk uit zijn systeem schrappen, al scheeld het maar 1 cent, maak 1.000.000 toestellen wereld wijd en je hebt alweer 10.000 euro in je zak zitten.... (op basis van 1 cent.... 1.000.000 lijkt mij realistisch, 1 cent kan al snel 5 cent zijn...of meer...nog afgezien van de ontwikkelingskosten van een printplaat met zijn banen, als je niet oppast loopt het rap op tot 1 euro)
Wel goed overigens dat er een mogelijke oplossing is gevonden (!).
Succes = vaker opstaan dan je valt
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Hallo,
Aan WMP's verhaal heb ik eigenlijk niks meer toe te voegen. Of het moet al zijn dat de fabrikanten in hun inbouwinstructies schrijven dat de achteruit MOET worden aangesloten. Dat is geen optie, zoals dat voor de verlichting staat, het MOET gewoon.
Diegene die dat dus niet doet moet vervolgens niet gaan mekkeren als z'n duurbetaalde systeem (soms) niet helemaal, of zelfs helemaal niet doet wat 'ie daar eigenlijk van verwacht, voor z'n zuur verdiende centen.
Ik wil wel even inhaken op WMP's verhaal over interface, en bijbehorende aansluitingen en stuurprogramma's. En dat is het fenomeen van de onbegrepen fouten die het systeem produceert.
Daarbij wordt, begrijpelijkerwijs in eerste instantie met de vinger gewezen naar de Navi. En soms is die ook de schuldige.
Maar als maar vaker blijkt dat die fout te maken heeft met de inbouw van de Navi in de auto. En dan niet dat daarbij op zich een fout gemaakt is, afgezien van de vaak voorkomende verwisseling van duur- en contactplus, maar simpelweg het plaatsen van de Navi in een omgeving die anders is dan waarvoor de Navi ontworpen is.
Voorbeeld is de CAN-bus systematiek in veel auto's, waarbij stuurpulsen door de bedrading gaan. Of een recentelijk elders uitvoerig besproken probleem van de lampencheck die o.a. BMW heeft in z'n nieuwere auto's. Die geeft pulsen af die door de Navi heel anders geinterpreteerd worden.
En dan doet de vraag zich voor: moet elke Navi daar altijd maar tegen kunnen? Het antwoord is simpelweg nee, de Navibouwer KAN niet weten welke gekke dingen er allemaal kunnen gebeuren en houdt zich aan de EMC-normen. En de automobiel fabrikant houdt zich ook aan diezelfe EMC-normen, die ervoor zorgen dat op de plaatsen waar gebruikers zijn bepaalde waarden NIET overschreden worden. Maar als er dan vervolgens IN de bedrading gerommeld wordt, ligt dat anders, en als er dan problemen optreden zal er geanaliseerd moeten worden wat daar loos is, met een scoop of zo. En dat is ook gedaan in het geval dat Eimers beschreef.
Waarom dit verhaal? Om er de forumgebruiker nog eens op te wijzen dat het aansluiten van een Navi soms toch lastiger is dan je denkt. En dat rare verschijnselen maar al te vaak NIET het gevolg zijn van een kl@*e Navi, maar van de omgeving waarin 'ie z'n werk moet doen. Dan moet er dus gemeten en geanaliseerd worden en dat kan wel eens iets teveel zijn voor de gewone inbouwer. Dat geldt overigens ook voor inbouwstations, bij dit soort problemen heb je echt wel een scoop nodig om het probleem op te lossen
Ik schrijf dit ook zo met in het achterhoofd wat ik de afgelopen dagen in het Becker gedeelte gelezen heb. Ook daar vermoed ik dat de problemen wel eens eerder te maken kunnen hebben met de "electrosmog" dan met een verkeerde Navi.
Misschien moeten we dit verhaal eens in een aparte Tips&Tricks zetten, aangevuld met wat voorbeelden of zo....
En zo is m'n reactie toch wat uitgebreid, ondanks m'n simpele "eigenlijk niks meer toe te voegen" in de aanhef
Groet,
JW
Aan WMP's verhaal heb ik eigenlijk niks meer toe te voegen. Of het moet al zijn dat de fabrikanten in hun inbouwinstructies schrijven dat de achteruit MOET worden aangesloten. Dat is geen optie, zoals dat voor de verlichting staat, het MOET gewoon.
Diegene die dat dus niet doet moet vervolgens niet gaan mekkeren als z'n duurbetaalde systeem (soms) niet helemaal, of zelfs helemaal niet doet wat 'ie daar eigenlijk van verwacht, voor z'n zuur verdiende centen.
Ik wil wel even inhaken op WMP's verhaal over interface, en bijbehorende aansluitingen en stuurprogramma's. En dat is het fenomeen van de onbegrepen fouten die het systeem produceert.
Daarbij wordt, begrijpelijkerwijs in eerste instantie met de vinger gewezen naar de Navi. En soms is die ook de schuldige.
Maar als maar vaker blijkt dat die fout te maken heeft met de inbouw van de Navi in de auto. En dan niet dat daarbij op zich een fout gemaakt is, afgezien van de vaak voorkomende verwisseling van duur- en contactplus, maar simpelweg het plaatsen van de Navi in een omgeving die anders is dan waarvoor de Navi ontworpen is.
Voorbeeld is de CAN-bus systematiek in veel auto's, waarbij stuurpulsen door de bedrading gaan. Of een recentelijk elders uitvoerig besproken probleem van de lampencheck die o.a. BMW heeft in z'n nieuwere auto's. Die geeft pulsen af die door de Navi heel anders geinterpreteerd worden.
En dan doet de vraag zich voor: moet elke Navi daar altijd maar tegen kunnen? Het antwoord is simpelweg nee, de Navibouwer KAN niet weten welke gekke dingen er allemaal kunnen gebeuren en houdt zich aan de EMC-normen. En de automobiel fabrikant houdt zich ook aan diezelfe EMC-normen, die ervoor zorgen dat op de plaatsen waar gebruikers zijn bepaalde waarden NIET overschreden worden. Maar als er dan vervolgens IN de bedrading gerommeld wordt, ligt dat anders, en als er dan problemen optreden zal er geanaliseerd moeten worden wat daar loos is, met een scoop of zo. En dat is ook gedaan in het geval dat Eimers beschreef.
Waarom dit verhaal? Om er de forumgebruiker nog eens op te wijzen dat het aansluiten van een Navi soms toch lastiger is dan je denkt. En dat rare verschijnselen maar al te vaak NIET het gevolg zijn van een kl@*e Navi, maar van de omgeving waarin 'ie z'n werk moet doen. Dan moet er dus gemeten en geanaliseerd worden en dat kan wel eens iets teveel zijn voor de gewone inbouwer. Dat geldt overigens ook voor inbouwstations, bij dit soort problemen heb je echt wel een scoop nodig om het probleem op te lossen
Ik schrijf dit ook zo met in het achterhoofd wat ik de afgelopen dagen in het Becker gedeelte gelezen heb. Ook daar vermoed ik dat de problemen wel eens eerder te maken kunnen hebben met de "electrosmog" dan met een verkeerde Navi.
Misschien moeten we dit verhaal eens in een aparte Tips&Tricks zetten, aangevuld met wat voorbeelden of zo....
En zo is m'n reactie toch wat uitgebreid, ondanks m'n simpele "eigenlijk niks meer toe te voegen" in de aanhef
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- New Member
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 05 okt 2004 21:40
de ms4100 is ingebouwd in escort '97, de auto is uitgerust met een trekhaak welke waarschijnlijk ergens is de aftakpunten van de bedrading zwakke plekken kan hebben gekregen (vocht e.d.) het sysyteem heeft eerder goed gewerkt, tot deze is gerepareerd, i.v.m. "init problem" en in duitsland volgens de bon een print is vervangen, dus de vervangen print kan ook gevoeliger zijn.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Starting Member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 08 jun 2004 12:18
API ??? HET HELP ECHT !!!
Gistemiddag heb ik door het VW-bedrijf een API laten plaatsen omdat het systeem van de boordcomputer bij stilstand toch nog pulsen doorkreeg.
Daardoor gebeurde het dat het systeem "dacht"dat ik nog rijdend was en bij stilstand kreeg ik dan de melding "indien mogelijk omkeren'" of "hier linksaf"enz enz.
Het was ook op de display tezien dat bij stilstand de afstand kleiner werd.
Vooral tijdens mijn vakantie in Duitsland en frankrijk was dit een zeer vervelend euvel.
Maar sinds de plaatsen van de API is dit allemaal verleden tijd, ik kan mijn navigatie weer vertrouwen.
groet Bert
VW type 5 met VDO 4200rs
Daardoor gebeurde het dat het systeem "dacht"dat ik nog rijdend was en bij stilstand kreeg ik dan de melding "indien mogelijk omkeren'" of "hier linksaf"enz enz.
Het was ook op de display tezien dat bij stilstand de afstand kleiner werd.
Vooral tijdens mijn vakantie in Duitsland en frankrijk was dit een zeer vervelend euvel.
Maar sinds de plaatsen van de API is dit allemaal verleden tijd, ik kan mijn navigatie weer vertrouwen.
groet Bert
VW type 5 met VDO 4200rs
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Starting Member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 08 jun 2004 12:18
Gistemiddag heb ik door het VW-bedrijf een API laten plaatsen omdat het systeem van de boordcomputer bij stilstand toch nog pulsen doorkreeg.JW schreef:Hallo,
Het fenomeen van een doorlopende puls is al vaker gesignaleerd, en er is verwezen naar een publicatie van Beijer http://www.beijerautotechniek.nl/producten/api/api.htm. Tuurlijk, dit is een commercieel getint verhaal, maar toch...
Bij EMC (Electro Magnetische Compabiliteit)-achtige zaken moet je ook denken aan de vele stuursignalen die tegenwoordig lopen via bedradingen, zeker bij CAN-bus systemen. En als dan de pulsdraad gewoon ergens parallel loopt met andere draden, of misschien zelfs ergens in een lusje ligt, pikt die zomaar wat op.
Gelukkig heeft WMP daar geen last van bij z'n R25, maar ja, die heeft wat andere problemen met z'n puls, gehad naar ik hoop
Groet,
JW
Daardoor gebeurde het dat het systeem "dacht"dat ik nog rijdend was en bij stilstand kreeg ik dan de melding "indien mogelijk omkeren'" of "hier linksaf"enz enz.
Het was ook op de display tezien dat bij stilstand de afstand kleiner werd.
Vooral tijdens mijn vakantie in Duitsland en frankrijk was dit een zeer vervelend euvel.
Maar sinds de plaatsen van de API is dit allemaal verleden tijd, ik kan mijn navigatie weer vertrouwen.
groet Bert
VW type 5 met VDO 4200rs
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |