Radioontvangst en Volume Navigatiestem vraagje

meph
New Member
New Member

Radioontvangst en Volume Navigatiestem vraagje

Bericht door meph »

Beste Allen,

Ik heb sinds gisteren een MS 4200 RS omdat mijn blaupunkt rns 150 afgelopen donderdag is gestolen.

Het nieuwe systeem blijkt een aantal leuke extra features te hebben, waar ik dan ook lekker mee heb kunnen spelen vandaag omdat ik toevallig vanuit Eindhoven naar Amsterdam moest rijden.

Gisteren werkte de radio prima, ik kon makkelijk met autosearch de frequentie doorzoeken, en het leek er op dat het radio ontvangst van deze vdo een stuk beter was dan die van mijn blaupunkt.

Nu heb ik denk ik zoveel zitten spelen met de instellingen dat ik iets gedaan heb waardoor ik niet meer makkelijk radio zenders kan opzoeken en als voorkeurzender kan instellen. Ik kan alleen nog maar handmatig deze zender opgeven.

Ik heb btw nactech cd's.

Mijn huidige radio settings:

Band: FM (dus niet FM ast)
Type: DX (ik weet niet waarom maar het lijkt me beter dan Lo)
Regio: EUR

Gisteren kon ik wel nog gewoon prima de radiozender afspeuren.. Ik heb de aansluitingen al gecontroleerd maar dit lijkt nog steeds goed te zijn.

Vraag 1: Is er een of andere instellingen of optie waarbij je rekening moet houden die er voor zorgt dat je niet meer op een normale manier een volgende zender op kan zoeken zonder gebruik te maken van FM-AST of handmatig ingevoerde zenders?

Vraag 2: Het volume van de navigatiestem staat op het maximale aangegeven, volume niveau 8. Op het moment dat ik 120 rijdt op de snelweg vindt ik het toch prettig als de stem nog iets harder gaat.. De radio kan tenslotte ook veel harder. Is er een manier om dit in te stellen?

Alvast ontzettend bedankt voor je reactie.

Groeten,

Een bijna zeer tevreden ms 4200 rs gebruiker :)
Testing 123...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Pedro Notten
Junior Member
Junior Member

Re: Radioontvangst en Volume Navigatiestem vraagje

Bericht door Pedro Notten »

Vraag 2: Het volume van de navigatiestem staat op het maximale aangegeven, volume niveau 8. Op het moment dat ik 120 rijdt op de snelweg vindt ik het toch prettig als de stem nog iets harder gaat.. De radio kan tenslotte ook veel harder. Is er een manier om dit in te stellen?

Hallo..
Voor wat betreft je opmerking in vraag 2 kan ik je mededelen dat ik dit ook geconstateerd heb. Ook mijn nav-volume staat op maximaal (schaal 8) maar voor mijn gevoel is dat bij hogere snelheid toch nog redelijk zacht. Ik kan niet zeggen dat mijn auto zo rumoerig is. Ik ben er nog niet achter gekomen of er andere manier is dit in te stellen. De radio is afgesteld op auto volume-aanpassing bij hogere snelheid. Ik ben benieuwd wat overige leden hierop zullen antwoorden?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
2xtreem
Starting Member
Starting Member

Bericht door 2xtreem »

Beste Pedro en Meph,

Ik heb een VDO 4150RS gehad, technisch gelijk aan de 4200RS. Ik heb het zelfde probleem gehad dat ik boven de 100 k/m per uur ook bijna mijn oor op de luidspreker moest leggen om de stem te kunnen verstaan. Ben berijder van een Renault Scenic nov 2002. Navigatie volume stond overigens op de hoogste stand 8
het probleem wat ik al een jaar ervaar werd door VDO afgedaan, dat ik de enige was met dit probleem.
een goede tip verkoop het apparaat en koop een Becker, als je eenmaal gewend bent aan de snelheid van de 4150 en 4200 raad ik je aan om minimaal een Becker High speed te nemen echt een super apparaat. Het geluid van de navigatie kan zo hard dat je oren er zelfs pijn van kunnen gaan doen. verder is het radiogedeelte en de sound van de Becker veeeeeel beter dan VDO. En dat CIQ gebeuren, is naar mijn idee zakkenvullerij.
Voor mijn werk gebruikte ik de VDO iedere dag. kwam elke week wel situaties tegen waarbij ik het spreekwoordelijke bos werd ingestuurd.
Voorbeeld, bij mij voor de deur is meer dan 2 jaar geleden een rotonde aangelegd, Had ondertussen 2 updates gehad.
Rotonde stond er bij de update van augustus j.l nog niet op. Maar je betaald wel dik geld voor dat CIQ gebeuren.
Heb spijt dat ik destijds mijn intuitie niet gevolgd heb, maar ben op mening van collega's afgegaan om VDO aan te schaffen. Omdat dit het beste systeem zou zijn, inmidels weet ik beter.
Ik zou nogmaals zeggen zo snel mogelijk verkopen die apparaten, en Becker aanschaffen. want voor jullie probleem heeft VDO geen oplossing. Heb zelfs de duitse manager over dit probleem gesproken, hij moet me na een jaar nog terugbellen.
Als ze zo doorgaan raken ze hun grootste marktaandeel voor navigatie apparatuur wel vanzelf kwijt.
Zie ook pagina 13 VDO 4150 RS (Xtreem)
pagina 28 VDO 4150 Navigatie volume (Xtreem)

Succes met jullie probleem.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gentry
Senior Member

Bericht door Gentry »

Ben het niet met 2xtreem eens.
Het versterkergedeelte van een Becker Trafficpro is van mindere kwaliteit dan van welke VDO dan ook. Met een High Speed heb ik nog geen ervaring wat dat betreft.
Het tunerdeel ontloopt elkaar maar weinig.
CIQ wordt verkeerd verkocht. Als je het in geld gaat uitrekenen en je vergelijkt appels met appels dan is CIQ absoluut goedkoper dan bijv Becker, voorbeeld:
CIQ kost je € 89 per jaar, daarvoor krijg je automatisch updates, hetgeen betekent dat als je 1 update krijgt dit je €89 kost. Koop je per jaar een Becker update dan kost je dat minimaal het dubbele.
Besluit je om een jaar geen update te nemen van VDO dan kost het je meer, afhankelijk hoe lang je wacht.
CIQ is geen abonnement, bij een abonnement wordt je verplicht iedere keer te betalen, bij CIQ bepaal je zelf wanneer je betaald.
De VDO cd's hebben doorgaans een betere dekking dan de Becker cd's.
En naar mijn mening is de menustructuur van de VDO beter en simpeler dan van becker, nix geen twee knoppen tegelijk vasthouden etc.

Het volumeprobleem herken ik echter wel, dat is een nadeel tov Becker.
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
beckeronline
Senior Member

Bericht door beckeronline »

Nou gentry ik wil hier geen vdo afkraken maar denk dat je toch de specificaties van alle toestellen eens na moet gaan lezen e.d...... vooral op het punt van geen tuner van Becker is beter dan die van VDO daar sla je denk ik de plank mis....

De Becker is voorzien van een dubbele tuner ipv een enkele bij vdo!

Verder ook het punt van de kaarten van vdo zijn beter dan becker heb je het weer niet correct weergegeven! Alleen op het punt van p.o.i. zijn de kaarten (mits je dit er bij koopt) uitgebreider de straten, postcodes, huisnummers e.d. zijn altijd van de meest uitgebreide versie (wel alleen van navteq en niet te kiezen zoals bij vdo tussen navteq en teleatlas) dus hier zit geen enkel verschil in.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gentry
Senior Member

Bericht door Gentry »

hahaha, ik had deze reactie wel van jou verwacht.

Ik zeg niet dat de tuner van de VDO beter is, ik zeg alleen dat de kwaliteit van de tuners elkaar niet veel ontloopt.
Ik weet dat de Becker 2 tuners heeft, dat is zeker een voordeel tov VDO.

Mijn ervaring mbt de kaarten voor VDO en Becker is dat als je bij beide praat over de meest recente dat sommige straten er bij de Becker nog niet opstaan, en dan praat ik met name over kleinere dorpjes. Is denk ook wel logisch omdat bij Becker heel Europa op 2 cd's staat en bij VDO op 8, tuurlijk gaat een groot deel van het verschil op in POI's maar toch.

Verder moet je goed begrijpen dat ik Becker zeker niet afzeik maar ik inhaak op de reactie van 2xtreem waarin hij mijn inziens een verkeerd beeld schertst.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
beckeronline
Senior Member

Bericht door beckeronline »

Ik begrijp jou ook wel..... maar nog even over die straaten welke er niet in zouden staan.....

Ik geef altijd dan als weerwoord noem mij maar een straat welke wel in de vdo staat en welke niet in de becker zou staan...... kijken hoeveel we er vinden.

(wel graag even bij vermelden van welke cd en of het navteq of teleatlas is.....)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gentry
Senior Member

Bericht door Gentry »

Ik rij zelf dus niet met een Becker of VDO zoals je ziet, ik ga af op een klant (soort koeriersbedrijf) van de autoshop die met beide rijdt en mijn buurman (servicedienst) die nu met Becker rijdt en daarvoor met VDO.

Wat puur navigeren betreft zijn ze meer te spreken over VDO, straten kan ik je helaas dus niet noemen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
2xtreem
Starting Member
Starting Member

Bericht door 2xtreem »

Hallo Gentry,

Ik spreek uit de ervaring die ik al een jaar lang heb met de VDO 4150RS, Ten eerste het CIQ gebeuren, wat heb je aan updates als er niets verandert, al in eerdere mail rotonde bij mij aangegeven. Overigens staat deze bij de Becker er ook nog niet op. Ben niet met je eens dat CIQ systeem appels met peren vergelijken is. Ik had Europa tot januari 2006 vrijgeschakeld en dit kost 269 euro, een Becker europa cd kost ongeveer ook dit bedrag. Dus hoezo appels met peren vergelijken.
verder kan ik ook zeggen dat ik veel met hoogwaardige audio apparatuur bezig ben en durf gerust te zeggen dat duidelijk waarneembaar is dat het audiogedeelte van Becker echt veel beter is dan van VDO, wil nog wel een weddenschap met je aangaan. Verder constateer ik ook dat de Becker zijn zenders veel beter en langer vasthoudt dan de VDO.
Ik heb niets tegen VDO maar constateer feiten, waarop ik mijn keuze gemaakt heb omdat ik in de gelegenheid werd gesteld door een vriend die nog een oude Becker Traffic pro had liggen, om deze een aantal weken te proberen.
Systeem was erg traag (3 jaar oud)bij het berekenen van de route, ten opzichte van de VDO4150RS
Zelf had hij de High Speed uitvoering, die qua snelheid de 4150 benadert.
Uiteindelijk heb ik ook een Becker High Speed aangeschaft,
Als ik je goed begrepen heb, bezit jezelf niet eens een van deze systemen en lijkt het mij lastig om je een goede mening te vormen over de apparaten.
Vrg.
Xtreem

PS: Ik vind het wel lekker om 2 knoppen tegelijk vast te houden, maar van Becker is dat mij niet bekend dat je 2 knoppen tegelijk vast moet houden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gentry
Senior Member

Bericht door Gentry »

Het enige wat ik hierop kan zeggen dat ik geen ervaring heb met een 4150 RS, daar moet ik mijzelf dus mee corrigeren, wat ik wel aangegeven heb dat ik ook niet weet hoe een High Speed toestel van Becker klinkt.

Wat ik wel weet is dat de Becker Trafficpro een minder goede versterker heeft dan bijv een MS4100 (appels met appels), ik ben ook een audiofreak en ik kan aardig goed beoordelen wat beter klinkt. Ik heb van beide modellen diverse ingebouwd (en dus ook mee gereden, dus ervaring) en iedere keer weer viel de audio van de Becker tegen, vooral het vermogen.
Nu ben ik me er wel van bewust dat klank ook met smaak te maken heeft en daarover valt niet te twisten.

Wat de digitale gegevens betreft, daar kun je rustig een mailtje voor naar VDO sturen, ik denk dat het meer effect heeft als je dit bij Teleatlas of bij Navteq meldt.

Nogmaals, ik vind het niet correct om een merk af te zeiken, het enige wat je kunt melden is wat jij als voordeel cq nadeel ziet en wat je ervaringen zijn.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • pioneer F960 dab volume
    door Rofab » 30 dec 2015 20:49 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 1