Dit is een reactie op artikel : Waarom een NIET onderbroken kontakt-plus?
Bij mijn auto (Opel Zafira) weet ik niet hoe eea is aangesloten. Ik heb in ieder geval geen problemen bij het opstarten, dus ik neem aan dat het inbouwstation het degelijk heeft gedaan. Wanneer ik in mijn auto stap en ik moet een bestemming invoeren welke niet in het adresboek staat zet ik mijn contact aan (de tweede stand) en draai daarna de sleutel terug maar haal hem er niet uit. Op deze manier kan ik een bestemming invoeren zonder draaien moter. Als ik daarna start blijft de navi het uitstekend doen. Ik ben blij dat ik alles keurig door een inbouwstation heb laten inbouwen, zeker als je kijkt naar garantie e.d. Zelf kom ik niet verder dan KNAP (kathode=negatief en anode=positief).
Reactie op bericht JW betreffende aansluiting Navi
Forumregels
Deze rubriek is bedoeld voor vragen over navigatie in het algemeeen die niet in één van de andere rubrieken past.
Dus geen chit/chat, vragen over het forum oid.
Wil je antwoord op je vraag, stel je deze het best in de juiste rubriek.
Deze rubriek is bedoeld voor vragen over navigatie in het algemeeen die niet in één van de andere rubrieken past.
Dus geen chit/chat, vragen over het forum oid.
Wil je antwoord op je vraag, stel je deze het best in de juiste rubriek.
-
- Normal Member
- Berichten: 186
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:10
-
- Senior Member
- Berichten: 644
- Lid geworden op: 01 sep 2003 22:14
-
- Normal Member
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 10 okt 2003 15:18
Het is te vergelijken met je huis PC
Op het moment dat je de sleutel omdraait en de spanning op de draad van de klem 15 daalt onder de 8 Volt.
Dan denkt het systeem dat hij uit gaat en sluit af een fractie van een seconde later krijgt ie weer 12 Volt op diezelfde draad en daar is de computer niet blij mee.
Vergelijking huis PC
Windows (o.i.d) opstarten en vervolgens als ie bezig is met opstarten de stekker eruit trekken
Dat vind hij niet fijn....
Op het moment dat je de sleutel omdraait en de spanning op de draad van de klem 15 daalt onder de 8 Volt.
Dan denkt het systeem dat hij uit gaat en sluit af een fractie van een seconde later krijgt ie weer 12 Volt op diezelfde draad en daar is de computer niet blij mee.
Vergelijking huis PC
Windows (o.i.d) opstarten en vervolgens als ie bezig is met opstarten de stekker eruit trekken
Dat vind hij niet fijn....
www.cbrclub.nl
11 women on board,and they all know the way !
Nu flitsinfo jammer Spee ! ;o)
11 women on board,and they all know the way !
Nu flitsinfo jammer Spee ! ;o)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Moderator
- Berichten: 2030
- Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00
Okay, maar met een goede electrolytische condensator is het natuurlijk ook op te lossen, per slot van rekening praat je over een niet te gek lange puls, dus die zou op te vangen moeten zijn.
Lijkt mij makkelijker monteren ? (wel duurder trouwens)
Lijkt mij makkelijker monteren ? (wel duurder trouwens)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 644
- Lid geworden op: 01 sep 2003 22:14
maar dan krijg je waarschijnlijk problemen bij opel
hetzelfde verhaal als ik had met die blaupunkt
hetzelfde verhaal als ik had met die blaupunkt
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Normal Member
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 10 okt 2003 15:18
Je kan gewoon de juiste draad vinden die loopt vanaf je contact slot richting zekering kast.
Is iets meer werk maar wel de absoluut goedkoopste manier !
Is iets meer werk maar wel de absoluut goedkoopste manier !
www.cbrclub.nl
11 women on board,and they all know the way !
Nu flitsinfo jammer Spee ! ;o)
11 women on board,and they all know the way !
Nu flitsinfo jammer Spee ! ;o)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Hallo Jeffrey,
Als zo'n draad of aansluitpunt er is in je auto is dat natuurlijk het beste.
Probleem is echter dat bij veel auto's zo'n punt niet bestaat, zoals in mijn Xantia.
Daar bestaat het contactslot uit vier lagen, en er zijn 4 posities van de contactsleutel.
Pos. 0 is uit
Pos. 1 is accessoires ingeschakeld
Pos. 2 is accessoires en motormanagement + ontsteking ingeschakeld
Pos. 3 is motormanagement + ontsteking ingeschakeld en starten, accessoires vallen dan weg om de accu te ontlasten.
Gevolg hiervan is dat de violette draad van m'n VDO Navi op geen van de punten in de posities 1, 2 en 3 altijd van spanning voorzien wordt. Vandaar de twee-dioden-schakeling, gekoppeld aan de contacten bij pos. 1 en 2
Een alternatief is te accepteren dat de Navi pas boot als je op pos. 2 zit, echter dan kun je niet eerst rustig met alleen ingeschakelde accessoires je Navi starten en een bestemming ingeven. Dat kan dan alleen met draaiende motor, en da's niet goed natuurlijk.
Groet,
JW
Als zo'n draad of aansluitpunt er is in je auto is dat natuurlijk het beste.
Probleem is echter dat bij veel auto's zo'n punt niet bestaat, zoals in mijn Xantia.
Daar bestaat het contactslot uit vier lagen, en er zijn 4 posities van de contactsleutel.
Pos. 0 is uit
Pos. 1 is accessoires ingeschakeld
Pos. 2 is accessoires en motormanagement + ontsteking ingeschakeld
Pos. 3 is motormanagement + ontsteking ingeschakeld en starten, accessoires vallen dan weg om de accu te ontlasten.
Gevolg hiervan is dat de violette draad van m'n VDO Navi op geen van de punten in de posities 1, 2 en 3 altijd van spanning voorzien wordt. Vandaar de twee-dioden-schakeling, gekoppeld aan de contacten bij pos. 1 en 2
Een alternatief is te accepteren dat de Navi pas boot als je op pos. 2 zit, echter dan kun je niet eerst rustig met alleen ingeschakelde accessoires je Navi starten en een bestemming ingeven. Dat kan dan alleen met draaiende motor, en da's niet goed natuurlijk.
Groet,
JW
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Statistieken
- Laatste bericht
-
-
Reacties: 1
Weergaves: 657
-
-
Aansluiting achteruitrijcamera op een pc5400 met een mom 5000 beeldscherm
door fransvandervalk » 26 okt 2015 20:58 » in Vaste VDO-Dayton systemen -
Reacties: 3
Weergaves: 1490
-
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 603
-
-
Reacties: 6
Weergaves: 1104
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 567
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 1339
-
-
Reacties: 1
Weergaves: 1077